Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 18:03

Ik lees dat veel goed bezig zijn, leuk hoor :D.

Ik ben meestal ook een uur vantevoren aanwezig. Dan kan ik even rustig rondkijken, aanmelden etc.

Vandaag weer een wedstrijd gehad twee soortgelijke proeven beide met veel spanning de ene 191 en de ander 172 gereden en nog een prijs mee kunnen nemen. Toch bijzonder dat het zo uit elkaar ligt qua punten _O-

GabberGill

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 19:10

wat voor type bit zoek je Melzazu???
Ik heb sinds kort een bizar fijn bit bij beide paarden en alhoewel ze beide heel anders zijn om mee te werken doen ze het er allebei heel goed op.

Ik vind het wel humor om te lezen hoe netjes jullie zijn qua optijd komen.
Ik ben er altijd net op tijd.

Thuis knot ik en poets ik, dan gaat haar bucas therapy erop inclusief de transportbeschermers daarvan,

Ik rijd hooguit 20 min los. In de stap voel ik waar we die dag miss wel eens de problemen zouden kunnen hebben. Hierin schakel ik ook al in tempo en kijk ik hoe gedragen ik haar krijg. als ze warm is galoppeer ik haar aan in verlichte zit en zorg dat alles los is. enige checks die ik doe zijn dus hoe ze reageert.

ik vind het losrijden altijd best lang omdat ik thuis ook hooguit een half uur a 3 kwartier rijd. Als ik haar dan op wedstrijd 40 min zou losrijden en dan nog 2 proeven en de tijd ertussen zit ik daar ver overheen.

Get up ik vind dat zo´n leuk dier dat bruintje.

Die zwarte ging zeker goed, maar wel met een hoop speciaal voer, poedertjes, tapen, osteo en ga zo maar door. Veel onderhoud dus en waar de helft aan betaald werd en dat vond ik zelf te weinig. Ik nam hem slecht onder mijn hoede en dan is er voor mij een grens ook. Opknappen vind ik niet erg als ik het voor mezelf doe en het binnen de perken blijft. Hoe hard het ook klinkt kwam hij om iets in de sport te gaan doen en als je zo aan een paard moet trekken om hem goed door de sport te krijgen vind ik dat niet eerlijk.

Elina sk
Dat heb ik wel vaak met 2 verschillende jurys, was dat nu het geval bij jou?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:04

Ja, klopt twee verschillende jury's inderdaad. :j

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:05

Elina SK: zelfde vraag: 2 verschillende juryleden?

Edit: ja, dus.
Altijd lastig , maar telkens 1 of 0.5 verschil maakt al veel uit

Snap je helemaal DP. Jammer , maar het moet wel leuk blijven.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 21:16

Daarom,
Het is echt een jurysport! Als je dit zo ziet dan weet je het gelijk.

Zit er veel verschil in de denkwijze als je je puntenblaadjes bekijkt

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:37

Ik denk persoonlijk dat de eerste jury iets minder last had van de spanning die ik voelde. Kon verder wel alles netjes rijden qua figuren. In de tweede proef wat foutjes gemaakt en daar wilde de jury haar meer nageeflijk (letterlijk commentaar), ze was niet tegen de hand oid maar ook net niet helemaal er door. Daar kreeg ik ook op de laatste paar punten een onvoldoende, dan gaat het inderdaad hard :+ . Maar qua aanleuning was ze in beide proeven gelijk. Ach op naar de volgende *\%/*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:06

Maar het zijn ook 2 verschillende proeven met verschillende onderdelen, andere bak en 2 verschillende jury's. Dan is het toch niet gek dat punten verschillen? Op basis van alle onderdelen is het niet eens een punt per onderdeel en vooral als 1 jury wel de spanning ziet en meeneemt is het toch niet gek juist?

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:12

Nee, dat is waar. Vond het verschil alleen zo groot omdat ze voor mijn gevoel hetzelfde gingen :') :'). Maar achteraf wel logisch hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:15

Denk maar zo, die verschillende onderdelen maken dat je ze niet kan vergelijken. Alleen voor jou gevoel idd, maar niet qua proef. Nog los van de juryleden. Zelfs met dezelfde jury kan dat met verschillende proeven.

Volgende keer weer nieuwr kans!

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:04

Vergelijken in het deel,

Hoe voelde mijn paard,
Wat deed ik,
Hoe toonde mijn paard,

Een onderdeel is een onderdeel en in elke klasse heb je 2 proeven met soortgelijke onderdelen al is het soms op een andere manier. Ik vind dus persoonlijk wel dat je op een bepaalde manier vergelijkingen kan pakken. Geen precieze, maar wel waar je aan kan werken.
Zo heb je in de M bijv de contra in een gebroken lijn, maar ook in een halve volte.

Wat voel je daar en hoe doe je dat daar.

L 2x wijken, alleen naar binnen en naar buiten. Zitten daar mijn struikelblokken dan?
Zo vergelijk ik ze wel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:32

Ja voor jezelf. Maar zelfs hoe toonde mijn paard kan je zonder te filmen al niet zeggen want jij zit niet in het hokje en gevoel en beeld kan echt een eind uit elkaar liggen. En de punten krijg je niet voor jouw gevoel en die onderdelen hebben andere eisen, een andere volgorde en soms wel dezelfde oefening maar een andere plek enndat is allemaal van invloed op de uitvoering en het cijfer. Een gebroken lijn in contra is heel anders als de halve grote volte. Zelfs als de contra goed is voor je gevoel kan daar meerdere punten verschil inzitten omdat de uitvoering niet correct is en dat gebeurd heel vaak. Gebroken lijn niet groot genoeg of geen rechte lijnen, die volte niet rond, niet op tijd aan beginnen en noem maar op. Nog los van of de contra echt goed is, of de oprichting correct blijft etcetera.

En als zoals hier de ene jury de spanning niet meeneemt en de ander wel is dat verschil enorm logisch. Net als dat heel erg vaak de 2r proef anders is qua energie omdat ze of moe worden of de 1r proef juist nog te fris en ga maar door.

Je kan prima per proef kijken maar 2 proeven vergelijken qua punten heeft gewoon niet zoveel nut. Wie zegt welke jury er goed zat?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 16:35

Ja ik laat ze allemaal filmen miss dat dat ook wel meetelt,

Maar zelfs dan kan het vanuit iedere hoek anders tonen.

En dan neem ik altijd mee waar ik mijn paard zelf het fijnste vind ogen en hoe het voelde zeg maar.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:39

Even bijgelezen:

Ja dat is best jammer MWM dat je moeder al die bitten weg heeft gedaan. :(

GG wij hebben via pb even contact gehad over het bit.

Ik vlecht meestal de dag ervoor en dan de dag zelf de knotten erin. Ik gebruik altijd die quick knot dingen. Ideaal. Verder een bruine hier dus een borstel erover is meestal voldoende. Wel makkelijk is dat.

Wat fijn dat je blij was met je oefenproef Noukie! +:)+

Gaaf dat je zo op de goede weg bent melis. Het klinkt allemaal zo knap! :)

Ik denk er toch ook over zo’n nummer te bestellen Getup. Heb nu de allersimpelste die je aan je hoofdstel knoopt. Ik vind een heleboel andere houders namelijk niet zo mooi eigenlijk.

Eerste proef toch fijne punten Elina en tweede eigenlijk ook niet echt slecht slecht zeg maar +:)+

Wij waren vandaag weer gestart. Losrijden was binnen maar proeven waren buiten. De ring was een zwembad en dat vond ik toch ook wel een beetje spannend. Mijn paard vond er wel even iets van van het gespetter tegen zijn buik maar was heel lief en braaf verder. De modder zat tot halverwege mijn laarzen. :evaw:
Geen winstpunten maar met 173 en 172 was ik best heel tevreden over de ochtend. :j

Volgende week gaan we weer!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:15

Hier ook het allersimpelste hoofdstelnummer. Ik heb een zadelvormig dekje, dus dan vallen veel nummerhouders al af :+

Dapper Melzazu om met die storm toch te starten :-) Hier heb ik besloten om in het winterseizoen alleen te starten ergens waar het binnen losrijden en starten is. Hoewel...... op 10 minuten stappen zit een rijvereniging met buiten losrijden. Misschien toch maar een keertje proberen :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 15:43

Apple, ik doe hetzelfde. Alleen starten als en losrijden en proeven binnen zijn. Vooral losrijden belangrijk, ik kan meteen afmelden als dat buiten is en het ineens kouder is of zo giet. Dat kan mijn lijf niet aan, wedstrijden is sowieso al een ding maar in de winter nog groter.

Plus ik doe het voor mjjn lol en die vervliegt snel als ik zo verzuip :')

Goed gedaan met zo'n zwembad, Melzazu!

Ik heb juist weer expres een nummer wat op dekje kan want ik wil niks aan hoofdstel. En heb heel lang gezocht naar zo 1 ook nog in het bruin. :') Heb een hele subtiele want we vallen voor de rest al genoeg op hahaha

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 19:57

MyWishMax schreef:
want we vallen voor de rest al genoeg op hahaha

Oeh daar word ik nieuwsgierig van. Bedoel je dan vanwege je “beperkingen” (of vind je het rot dat ik dat zo noem?)
Of heb je bijvoorbeeld een apart wedstrijdtenue?

Ik wil weten waarom je dat zegt!!! :D

Ik vond het zwembad ook best even een ding en dus weer heel trots hoe hij zich gedroeg en zo maken we steeds weer wat mee wat wij dus gewoon blijken te kunnen! *\o/*
En het is ook best knap om steeds als laatste te eindigen toch? :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 21:13

Nee hoor geen probleem om het zo te noemen! Het klopt ook gewoon. En antwoord is dubbel, beide dingen die je zegt. Hoewel de beperkingen niet opvallen tijdens het rijden, die zijn meer eromheen zichtbaar en soms aan houding maar die lijkt dan gewoon slecht en niet dat ik niet anders kan dan.

Maar:
Afbeelding
Afbeelding

En het is niet zo goed te zien maar frontriem, oornetje en helm hebben flinke glitters. Nouja frontriem stenen. En jasje rond de kraag en zakken ook, de zakken zijn dezelfde kleur als kraag met dus steentjes erlangs :') dus ik probeer de rest was rustiger te houden en sowieso is bruin niet de makkelijkste kleur.

En heel eerlijk ook gewoon de vos die en klein is en heel simpel vergeleken met 99 procent van de anderen waartegen we rijden. :')

Jouw talent is niet laatste worden! maar juist paard de tijd en goede ervaringen geven. Heb je straks als kwartje valt van paard alleen maar profijt van!
En hey, als je je telkens opgeeft bij wedstrijd met minder deelnemers kom je steeds hoger ;)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 08:56

Oohh jaaaa die prachtige foto’s had ik al eens ergens gezien. Valt inderdaad zo niet op maar wat je verteld over alle glitters en stenen kan ik me er iets bij voorstellen hahaha.

Dankjewel voor je bemoedigende woorden. Voor mijn paard is het mentaal echt goed om af en toe weg te gaan merk ik. Het laatste jaar is hij nog weer zo positief veranderd en we zijn nog meer een team geworden. Alleen dat is al zo fijn dus we gaan lekker door hoor. Het is gewoon te leuk ook zonder winstpunten :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 09:02

En juist door die instelling valt straks het kwartje en ga je ze wel halen. Dan heb je helemaal gewonnen,en het plezier en de punten. Want dat plezier is idd het allerbelangrijkste en dat vergeten veel mensen helaas wel eens en bij sommige is het paard dan de dupe. Bij jou juist totaal het tegenovergestelde dus wees er trots op!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 10:25

Helemaal mee eens ! Jullie komen er wel. Je doet t sowieso voor jezelf en niet voor n ander en zolang jij en je paard er lol in hebben en je toch het idee hebt dat er dingen vooruitgaan, is het top.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 18:43

Dankjewel! :o
Heel lief en we gaan zeker vooruit. Ik zag laatst een filmpje van begin dit jaar terug :oo
Oh wauw! Wat een verschil met nu. Zo gaaf is dat om te zien +:)+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 19:08

Daar doe je het voor !

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:26

MyWishMax schreef:
En juist door die instelling valt straks het kwartje en ga je ze wel halen. Dan heb je helemaal gewonnen,en het plezier en de punten. Want dat plezier is idd het allerbelangrijkste en dat vergeten veel mensen helaas wel eens en bij sommige is het paard dan de dupe. Bij jou juist totaal het tegenovergestelde dus wees er trots op!

Precies dat!

Mijne gaan veel mee op buitenrit en worden juist overal voor meegenomen. Ze genieten er ook nog eens echt van.

Ik weet nog dat ik altijd alleen maar buitenritten toonde en toen schreef dat ik ging starten. Mensen hadden grootse vraagtekens, maar niks was ons te gek of was ze van onder de indruk. Buiten pakt ik haar ook op en werkte ik aan de overgangen en correcte hulpen. Niet lakkelois aanspringen in galop maar weggalopperen op de hulp en in de galop die ik vroeg. Weer terugzetten en stukjes opzij enz.

We reden weinig in de bak en ook naar de wedstrijden toe reed ik vaak gewoon met haar.

Ze was altijd vrolijk en opgewekt en een wedstrijd was voor haar een uitje en leuk.

Zo moest ik altijd lachen dat haar hele uitstraling al veranderde met knotten in en als ze de trailer ziet galoppeert ze er nog net niet in. Dat is echt heel prettig.

Vaak streven "we" in de sport naar zo snel mogelijk met zo hoog mogelijke punten.

Ik was altijd verbaast maar blij met mijn hoge punten. Het fijnste vond en vind ik dat ze graag mee gaan en ook gewoon gelijk lekker aanstaan

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 11:27

Melzazu schreef:
Dankjewel! :o
Heel lief en we gaan zeker vooruit. Ik zag laatst een filmpje van begin dit jaar terug :oo
Oh wauw! Wat een verschil met nu. Zo gaaf is dat om te zien +:)+

Heb je jouwe wel eens getoond?

Kan hem niet voor me halen, maar ben wel benieuwd

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 22:05

Zwembad proeven zijn een extra uitdaging Melzazu, dan zijn dit alsnog nette punten. En fijn dat je zoveel progressie ziet tov vorig jaar, ook dat is mega winst!

Ik had ook een bijzondere, zou morgen starten, gewoon B tm ZZL wedstrijd zonder subtop, maar ineens staat er wel iemand die (wss een oefenproef) LT gaat rijden op de startlijst. Zou toch leuk zijn als iedereen dat zou mogen, dan kan je ook laagdrempeliger ZZZ oefenen op een gewone wedstrijd. Maar helaas, voor de meeste mensen mag dat van de KNHS niet :')
Heb helaas zelf net afgemeld, maar viel me wel op op de startlist :+

En GG en Melzazu en anderen die dit ook zeiden: helemaal eens, plezier komt écht op 1. Anders ga je volgens mij uiteindelijk ook vastlopen, zeker als het je hobby is