Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 11:09

Ja dat mag gewoon inderdaad, je hebt veel stalruiters etc die jonge paarden t/m Z uitbrengen voor hun werk en die mogen gewoon L1 tegen amateurs.

Of het handig is, is een andere vraag ;) wat mij betreft zouden ze amateur en prof rubrieken op alle niveaus mogen splitsen maar kan me ook voorstellen dat het heel veel bureaucratisch gedoe zou opleveren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:18

Ik ga weer proberen mee te posten ipv alleen meelezen.

Apple schreef:
Wij hadden een goed weekend :-) De wederhelft heeft 183 en 186 punten gereden in de L1 dus weer twee puntjes erbij :-)

Zijn oorspronkelijke starttijd was om 10:08 in de ochtend, dus dat vonden we nog oke met de hitte. De organisatie had besloten om alles te vervroegen voor de zekerheid waardoor de wederhelft zijn eerste proefje om 7:08 in de ochtend had :') . 3 uur 's nachts ging de wekker, kwart over 4 kreeg het paard zijn ontbijt en 5 uur zaten we ingeladen en wel in de auto :')
Was ook wel een soort van bijzonder :))

Voordeel: kwart over negen in de ochtend weer helemaal thuis met twee winstpunten in de pocket :))

Hier in de omgeving is ook een vereniging die vooral meetmomenten doet, ook voor 12,50 per proef. De laatste keer dat we daar waren kregen alle deelnemers een dopper als souvenir. Dus geen bekers of linten, maar wel een aandenken.

Mooi op tijd deze :D

Ik snap Roulette wel mbt weer. Zie ook de endurance wedstrijd waar 55 van de 77 starts de finish niet halen. Nou zal dat vast zijn omdat dierenartsen preventief handelen wat goed is, maar beter is het om zoiets niet uit te hoeven leggen. Naar mijn bescheiden mening is de KNHS echt beroerd op het vlak van communicatie, dat helpt ook niet.
Ik lees hier wel steeds braaf mee maar moet maar weer eens actief mee gaan posten.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:34

Wij gaan 23 september voor het eerst L2 starten! *\o/*

Eigenlijk wil ik pas in het voorjaar over, maar bij mij dus ook de ring van de eerste proef L1 vol met profs. Dus ik heb mij lekker uitgeschreven voor de eerste proef en start dan de tweede proef L1 en de eerste proef L2 mee.

Ben echt heel benieuwd, dadelijk proefjes oefenen!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 12:49

Leuk DD! Qua punten lijken jullie dat makkelijk te kunnen, dus gewoon doen :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:01

Spannend DD! Inderdaad moet dat helemaal goedkomen met jouw punten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:25

Lekker L2 starten!! moet zeker goed komen :D

Ik zoek me gewoon lekker de wedstrijden uit waar de prof's wat minder rijden. Oftewel ik vermijd alle selectiewedstrijden in Zuid-Limburg het komende seizoen :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 13:35

Fly_high schreef:
Ja dat mag gewoon inderdaad, je hebt veel stalruiters etc die jonge paarden t/m Z uitbrengen voor hun werk en die mogen gewoon L1 tegen amateurs.

Of het handig is, is een andere vraag ;) wat mij betreft zouden ze amateur en prof rubrieken op alle niveaus mogen splitsen maar kan me ook voorstellen dat het heel veel bureaucratisch gedoe zou opleveren.

Het zou eigenlijk niet moeten uitmaken. Niveau is niveau. Als profruiters hun paard beter voor elkaar hebben dan de amateurs op dat niveau dan is het terecht dat ze bovenin eindigen.
Op L1/L2 niveau kom je natuurlijk ook veel amateurruiters tegen die met hangen en wurgen in die klasse zitten, maar er eigenlijk nog niet aan toe zijn.
Als je als amateur het niveau beheerst en je paard goed voor elkaar hebt is het wellicht alleen nog de kwaliteit van het paard dat tegen zit, maar ook dat hoeft niet eens altijd zo te zijn. En kun je je prima meten met de profs/stalruiters.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:10

Babootje schreef:
Fly_high schreef:

Het zou eigenlijk niet moeten uitmaken. Niveau is niveau. Als profruiters hun paard beter voor elkaar hebben dan de amateurs op dat niveau dan is het terecht dat ze bovenin eindigen.
Op L1/L2 niveau kom je natuurlijk ook veel amateurruiters tegen die met hangen en wurgen in die klasse zitten, maar er eigenlijk nog niet aan toe zijn.
Als je als amateur het niveau beheerst en je paard goed voor elkaar hebt is het wellicht alleen nog de kwaliteit van het paard dat tegen zit, maar ook dat hoeft niet eens altijd zo te zijn. En kun je je prima meten met de profs/stalruiters.

Dat is natuurlijk zeker zo, al denk ik dat een prof/stalruiter wel meer ervaring heeft en dus ook beter weet hoe zijn/haar paard voor te stellen, terwijl iemand zoals ik (die hopelijk deze maand voor de 2e keer L1 gaat starten) net een wedstrijdje of 8 achter de rug heb en daar nog amper verstand van heb :+

Even een vraagje, mijn wedstrijd van afgelopen weekend is dus afgelast ivm het weer. Dit was vooraf betaald via mijnKNHS (dus direct bij inschrijven). Nu heb ik een creditfactuur gekregen en er staat dat het teruggestort wordt, moet je daar verder nog iets voor doen of wordt dat gewoon teruggestort? :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:15

Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit of er profruiters meerijden of niet. Natuurlijk is het leuk om prijs te rijden, maar uiteindelijk gaat het mij om de winstpunten.

Liever geen prijs en een mooi winstpunt dan een eerste prijs en 178 pnt :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-23 14:23

DemiSisa schreef:
Even een vraagje, mijn wedstrijd van afgelopen weekend is dus afgelast ivm het weer. Dit was vooraf betaald via mijnKNHS (dus direct bij inschrijven). Nu heb ik een creditfactuur gekregen en er staat dat het teruggestort wordt, moet je daar verder nog iets voor doen of wordt dat gewoon teruggestort? :o

Je hoeft niets te doen, het duurt alleen vaak nog paar dagen voordat het op je rekening staat.

Zodra het betaald is zie je het ook in mijnknhs :)

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:30

Apple schreef:
Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit of er profruiters meerijden of niet. Natuurlijk is het leuk om prijs te rijden, maar uiteindelijk gaat het mij om de winstpunten.

Helemaal mee eens hoor. Liever geen prijs en mooie score met mooi commentaar waar ik iets aan heb. :)

Fly_high schreef:
DemiSisa schreef:

Je hoeft niets te doen, het duurt alleen vaak nog paar dagen voordat het op je rekening staat.

Zodra het betaald is zie je het ook in mijnknhs :)

Oh super! Dankje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 14:38

Hier hetzelfde als DemiSisa. Een profruiter weet inderdaad beter zijn paard voor te stellen en heeft vaak al een beter gevoel bij hoe bepaalde oefeningen nu echt horen te voelen dan iemand als ik die volgende maand voor het eerst mijn L1 debuut gaat maken en alles samen met het paard heeft moeten leren vanaf 0. Ik vind het heel moeilijk om aan te voelen wanneer een oefening nu goed is en wanneer niet. Zoals bijvoorbeeld het wijken. In al die jaren is het nu voor het eerst dat ik echt serieus ga oefenen met wijken en waar ik soms denk dat het goed is blijkt bijvoorbeeld dat ze teveel in tempo terug komt, of waar ik denk dat ze niet schaart schaart ze juist wel :+

En daarbij vind ik de sfeer veel beter op de wedstrijden waar alleen amateurs komen. Ik heb laatst even heel stom gekeken toen de ruiter die voor mij reed en de ring uit kwam mij oprecht succes wenste en andere ruiters gezellig met mij wilde kletsen tijdens het uitstappen. Op de wedstrijden in Zuid Limburg veel arrogantie tegen gekomen dat het zelfs mijn vriend die niks met paarden te maken heeft opviel.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:18

Ik hoop in ieder geval een wp te kunnen scoren :') het wijken moet gewoon beter en het achterwaarts zit er echt nét op dus dat is wat wiebelig. Maar er zit best wat galop werk in en daar is ze heel fijn mee!

Hebben net proef 26 geoefend en dat ging voor mijn gevoel eigenlijk best lekker, vind zelfs dat als het allemaal sneller komt ze dan echt beter op mij let *\o/*

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 15:47

Mij maakt het ook totaaaal niet uit of ik tegen profs moet of niet, lintje is leuk maar dat is niet waarom ik start. Eerlijke jury met fijne tips en goed commentaar heb ik liever. Lintjes zeggen ook niet zoveel. Je kan eerste worden met 175 punten als je iets geluk hebt.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:13

LV19952 schreef:
Hier hetzelfde als DemiSisa. Een profruiter weet inderdaad beter zijn paard voor te stellen en heeft vaak al een beter gevoel bij hoe bepaalde oefeningen nu echt horen te voelen dan iemand als ik die volgende maand voor het eerst mijn L1 debuut gaat maken en alles samen met het paard heeft moeten leren vanaf 0. Ik vind het heel moeilijk om aan te voelen wanneer een oefening nu goed is en wanneer niet. Zoals bijvoorbeeld het wijken. In al die jaren is het nu voor het eerst dat ik echt serieus ga oefenen met wijken en waar ik soms denk dat het goed is blijkt bijvoorbeeld dat ze teveel in tempo terug komt, of waar ik denk dat ze niet schaart schaart ze juist wel :+

En daarbij vind ik de sfeer veel beter op de wedstrijden waar alleen amateurs komen. Ik heb laatst even heel stom gekeken toen de ruiter die voor mij reed en de ring uit kwam mij oprecht succes wenste en andere ruiters gezellig met mij wilde kletsen tijdens het uitstappen. Op de wedstrijden in Zuid Limburg veel arrogantie tegen gekomen dat het zelfs mijn vriend die niks met paarden te maken heeft opviel.

Maar daar loop je toch in elke klasse weer tegenaan? Je weet dan toch ook niet hoe een goede travers, schouderbinnenwaarts of appuyement voelt? Of een wissel? Dus wanneer mogen ze dan wel mee doen?

Ik ben nu 2x weer gestart na een periode van 3 jaar door blessures en wat kleine dingen in het Z1. Beide keren gecombineerd in een rubriek met semi-professionals en amateurs. Dat is bij mijn Z2 debuut ook zo zag ik, samen met nog een aantal professionals. Het maakt mij niet uit. Dit is mijn eerste eigen paard en ook het eerste paard wat ik uitbreng, dus ik had ook geen idee hoe het wijken hoorde te voelen en dat heb ik nu nog steeds op elk niveau met de nieuwe dingen. Zo springt hij de wissels prima geloof ik, maar ik kan nu nog heel slecht voelen of hij achter dan ook écht mooi mee komt of dat hij nog groter moet of juist meer verzameld. Dat heeft iedereen op een nieuw niveau. Ik hoop dat snel te kunnen ontwikkelen en probeer met eens in de twee weken les daar extra aandacht op te vestigen, maar met alle nieuwe dingen hou je dat toch denk ik, en zeker als je het altijd met 1 paard doet en dus geen idee hebt hoe het met een ander paard voelt.

Ik vind het juist mooi dat ik in zo’n rubriek ook naar 69,43% en 67 % kan rijden met nog veel foutjes in de proef. Geen idee of dat me in het Z2 ook gaat lukken, maar ik focus me op de percentages die ik rij en waarin ik het ook fijn vind om te zien om van 63 naar 65 naar bijvoorbeeld 67 te gaan. Dat is mijn streven nu ook. De plaatsing komt voor mij niet op de eerste plek (haha).
Dat dat de afgelopen twee keer gelukt is is heel leuk! Maar zegt lang niet altijd wat, als jij 2 keer wint in een rubriek van 3 deelnemers is dat wat anders dan 2x van de 15. Ik vind grote rubrieken sowieso fijn omdat je dan vaak toch iets meer kunt vergelijken.

En het is handig als je weet hoe dingen horen te voelen op verschillende paarden en het maakt ook zeker een hoop verschil in het weten hoe je moet voorbrengen, maar van mij mag iedereen gewoon op elk niveau starten welke de KNHS hanteert bij meerdere klasseringen. Ik zou het echt onzin vinden als ik nu het paard van een stalgenootje meeneem het Z1 in dat ik dan omdat ik 2x Z1 ben geen L zou mogen starten. Er zijn al regels voor en die lijken me dan ook prima.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:18

Ik rij trouwens sinds mijn rentree nog maar 1 proef per wedstrijd, en dat bevalt me heel goed! Ik rij uit mijn hoofd en kan in principe alleen op pad, dat geeft echt wat rust. Ik vind 1 proef nu ook zat met hem. Voorheen nooit echt aan gedacht om 1 proefje te starten op de een of andere manier? Maar ik vind het heel fijn!

Ik ben daarmee trouwens niet de enige hier, ik zie het in bijna alle klassen hier wel dat er een aantal zijn die ook 1 proef starten. Misschien kom ik er nog een keer op terug als hij een keer mega gespannen is haha maar tot nu toe bevalt het goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:35

@ Eve_16: klopt :D maar ik zeg ook niet dat ze niet mee mogen doen toch? Maar reageerde op het bericht dat geschreven werd dat het nivo het nivo is en dat het niet uit zou mogen maken of je prof of amateur bent en dat je beide je paard net zo goed voor elkaar kunt hebben. Dan kan inderdaad ook wel, alleen merk ik dat ik echt in een nivo moet groeien. Dat zul jij denk ik ook wel herkennen als ik je bericht zo lees.

Ik begon de B met 175 punten en heb tussentijds lekker doorgetraind en eindigde de B met 199 punten! Ook een beetje door te ontdekken wat de jury nu in een bepaalde klasse wil zien en ontdekken hoe het allemaal een beetje moet.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:57

Klopt! En nee ik bedoelde het meer in het algemeen, onder het mom van waar leg je de grens.. dat is sowieso lastig.

En absoluut! Het is juist mooi om je groei daarin te zien.

Al moet ik wel zeggen dat hij op wedstrijd wel altijd anders aan voelt dan thuis. Soms positief en soms negatief haha. Ik probeer mijn doelstelling altijd realistisch in te schatten op basis van wat we zouden moeten kunnen, maar probeer ook wel een beetje wat druk eraf te halen. Ik ben best perfectionistisch haha. Wat ik vooral vind aan elk nieuw niveau is dat je zelf toch moet ervaren hoe een goede keertwending voelt en hoe je dat voor elkaar krijgt. Ik weet heel goed hoe het eruit moet zien, maar hoe het voelt als je erop zit moet je denk ik in elke klasse met alle nieuwe onderdelen toch ervaren.

Ik hoor wel eens mensen die dan Z2 starten terwijl het paard de wissel gewoon niet springt. Dat zou ik nooit doen. Op wedstrijd is het altijd anders en ook mijn laatste proeven had ik nog een 3 en meerdere 4en wegens spanning. Als je dat hebt en je zou dan ook 2 dubbeltellers simpelweg niet kunnen uitvoeren, zou ik ervoor kiezen om thuis te blijven tot dat wel kan. In je proef gaat er toch altijd wel wat mis. Ik wil thuis minimaal 68% kunnen rijden voor ik weg ga, maar dat is misschien een persoonlijke keus. Pas dan kan ik ook zijn spanning bijvoorbeeld meer permitteren in de proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 17:39

Ik heb precies hetzelfde ja! Op wedstrijd krijg ik haar niet zo fijn aan het lopen als thuis en sluit ze zich of juist helemaal af waardoor ze echt vlak wordt of ze heeft zoveel spanning dat ik niet aan rijden toe kom. Al gaat het wel steeds beter moet ik zeggen. Aanstaande zondag hebben we een oefenwedstrijd en gaat mijn instructrice mee om mij echt te helpen met losrijden.

Ik weet ook precies hoe een goede oefening er uit moet zien. Maar merk wel dat het echt lastig is als je de oefeningen zelf niet goed beheerst en ze tegelijkertijd je paard moet leren. Ik zou overigens ook nooit op wedstrijd gaan als oefeningen er niet in zitten inderdaad. Het wijken zit er op maar gaat nog niet voor een 8. Wellicht een 6. Dat gaan we zondag uitproberen met spanning en zien wat het wordt.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:16

Dat heb ik ook hoor! Hij kan mega gespannen zijn waardoor ik bepaalde delen niet eens langs kan rijden in het begin , of hij sluit zich wat af en het wordt allemaal wat minder voorwaarts en zeker minder flitsend. Ik hoop dat ik dat ook weer een beetje eruit kan krijgen, de eerste keer weer kroop hij wat terug in zichzelf en de tweede keer was hij erg kijkerig, zeker toen ze de pony’s op de wei los gooiden ernaast.

Nee ik snap dat ook niet. Dat iets voor een 6 gaat is natuurlijk prima, dat is voldoende.

Maar als je basis niet voor elkaar is en je rijdt op 2 onderdelen standaard een dikke onvoldoende ivm dat die oefening gewoon niet lukt en je hebt nog wat andere kleine foutjes, is het natuurlijk niet gek dat je geen winst rijdt. Maar dat zijn ook mensen die na hun proef soms toch dik 60% verwachten “ want ze hadden maar 2 foutjes”. Zonder een goede basis is het vrij logisch dat je geen winst rijdt..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:21

Apple schreef:

Zo kijk ik er ook naar. Het gaat er toch om hoe je je paard voor elkaar hebt en voorstellen kan.
Ik zie het juist als uitdaging en echt, als je je paard goed voor elkaar hebt kun je ook van de professionele stalruiters winnen. Het is gewoon een leerproces en oefening baart kunst.
Wat je kunt doen om te leren is meeschrijven met juryleden. Naast je gewone instructie ook eens een wedstrijdgerichte instructie te doen met een instructeur die ook jurylid is. Zodat je kunt leren waar naar wordt gekeken. Soms verlies je puntjes op slordigheid, dat echt niet nodig is. Loopt je paard super door het lijf maar net naast de AC lijn (dubbelteller). Dat is superzonde.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:36

Hee, ik heb een vraagje. Aanstaande zaterdag hebben wij onze binnenwedstrijd weer. Voorheen kon ik mer mijn paard geen ring doorkomen, 20 minuten ring verkennen was nog niet voldoende. Maar nu ging het afgelopen buitenseizoen zo goed, dat ring verkennen niet nodig meer was. We hebben veel geoefend op de crossbaan waar de merrie aardig haar angsten heeft overwonnen. Maar ‘vreemde’ binnenbakken blijven heel erg spannend. Ik zou mogen ring verkennen komende zaterdag, maar door een verandering moet ik nu een uur na de pauze pas rijden. Ik weet dat aan de ring verkennen niet mag, maar ik zie het soms op wedstrijden nog wel gebeuren, misschien omdat het een redelijk nieuwe regel is. Is jullie ervaring dat ze hier echt streng in zijn? Ik durf niet zo goed de regels te breken :D. Ik wil er ook niet een uur van tevoren al op zitten, maar ik vrees dat ik zonder ring verkennen de baan echt niet door ga komen. We oefenen veel in binnenbakken, maar inmiddels zijn de meeste binnenbakken waar we mogen rijden wel bekend terrein en vind ze die niet spannend meer.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:11

Wat vind je belangrijker? Sowieso kunnen verkennen maar vroeg beginnen of minder lang erop zitten, maar het risico lopen dat je eruit wordt gehaald en helemaal niet kunt verkennen?

Ik zou zelf overigens verkennen en dan gewoon weer afstappen en aan de hand wachten, eventueel even opgezadeld terug op de trailer als je paard dat kan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 08:58

LV19952 schreef:
Ik heb precies hetzelfde ja! Op wedstrijd krijg ik haar niet zo fijn aan het lopen als thuis en sluit ze zich of juist helemaal af waardoor ze echt vlak wordt of ze heeft zoveel spanning dat ik niet aan rijden toe kom. Al gaat het wel steeds beter moet ik zeggen. Aanstaande zondag hebben we een oefenwedstrijd en gaat mijn instructrice mee om mij echt te helpen met losrijden.

Ik weet ook precies hoe een goede oefening er uit moet zien. Maar merk wel dat het echt lastig is als je de oefeningen zelf niet goed beheerst en ze tegelijkertijd je paard moet leren. Ik zou overigens ook nooit op wedstrijd gaan als oefeningen er niet in zitten inderdaad. Het wijken zit er op maar gaat nog niet voor een 8. Wellicht een 6. Dat gaan we zondag uitproberen met spanning en zien wat het wordt.

Dat komt heel vaak ook omdat je zelf op wedstrijd ook wat spanning hebt en toch iets anders rijdt dan thuis.
De kunst is om dat los te laten. Goed dat je instructie meegaat; die kan ook goed zien wat er dan gebeurt.

Eens, ook met wat Eve zei. Als je de onderdelen uit de proef niet beheerst kun je beter thuis verder trainen tot je je paard wel voor elkaar hebt. Eigenlijk zou je een niveau hoger moeten kunnen trainen dan het niveau dat je start.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 09:25

@Babootje: dat is heel goed mogelijk. Daarom gaat ze inderdaad ook mee zondag!

Gisteren wel echt weer een dramatische les gehad dus ben benieuwd hoe het zondag gaat. Proefje geoefend en duidelijk dat het wijken en het verruimen in galop er wel in zit maar het aanspringen in galop moet echt beter. Ze krijgt er ook zoveel spanning nu door.