Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:23

Ik ben denk ik heel ouderwets. Maar ik verbaas me er over dat je online je winstpunten kan verdienen en kan promoveren.
Want zo is 't toch? Of vergis ik me?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:26

rien10 schreef:
Ik ben denk ik heel ouderwets. Maar ik verbaas me er over dat je online je winstpunten kan verdienen en kan promoveren.
Want zo is 't toch? Of vergis ik me?

Ja, dat is zo. Je kunt nu starten totdat je Z1 mag starten. En vanaf die klasse gelden de winstpunten niet meer.
Ik doe voornamelijk mee, zodat we een beetje in het ritme van proeven rijden blijven. En ben ook wel benieuwd wat er van onze proef wordt gevonden. Zo heb ik afgelopen winter ook meegedaan in de Z1. Is voor zowel mij en mijn paard een hele nieuwe klasse. Dus zo houden we een beetje het ritme er in. Heb mij nu eerst ook voor maar 1 online event opgegeven. En zie daarna wel weer of ik mij voor nog eentje op geef.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:27

OK, dus je kan beginnen met de B en tot en met Z1 +10 doorrijden, zonder ooit een jury in de ogen te hebben gekeken.
Als je dan Z2 wilt gaan starten, moet je live wedstrijden gaan rijden. Moet ik het zo zien (in theorie)?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:28

rien10 schreef:
OK, dus je kan beginnen met de B en tot en met Z1 +10 doorrijden, zonder ooit een jury in de ogen te hebben gekeken.
Als je dan Z2 wilt gaan starten, moet je live wedstrijden gaan rijden. Moet ik het zo zien (in theorie)?

Tot en met M2+30

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:30

OK, dus Z1 wordt het echte werk.

Ik blijf het raar vinden. Lekker in je eigen omgeving, je eigen tijd, je omstandigheden zo uitkienen dat het allemaal 100% randvoorwaarden technisch jou het beste uitkomt.
Is het wel te jureren dan PSvanLot? Je ziet toch een boel niet denk ik?
Je kan nooit een neusriem voelen, etc etc.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:35

Het is te jureren, al is het wisselend. Sommige proeven zijn super scherp en duidelijk, anderen zijn minder scherp en zijn wat twijfelachtig.
Je kunt inderdaad niet alles even goed zien en het verdient wat mij betreft ook niet de voorkeur boven regulier starten.
Ook kun je inderdaad geen controle uitvoeren op bv neusriem en moet je er bij het bit ook vanuit gaan dat de buitenkant genoeg zegt.

Maar ik denk niet dat je moet willen dat een combinatie tot en met het M2 enkel thuis start.

Als ze het willen behouden wanneer de reguliere wedstrijden hervat worden, zouden ze een max van 5 wp per klasse online moeten aangaan zodat er ook echt gestart wordt op locatie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:36

Ik merk het al. Ik ben te oud voor dit soort grappen. :j

In de verkoop "Paard is klaar voor het Z1"
Nog nooit van het erf af geweest, nog nooit losgereden tussen 10 andere, zenuwachtige, combinaties.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:37

Maar ben ik heel negatief als ik zeg dat er op fysieke wedstrijden ook genoeg gebeurd, bijv tussen de trailers, wat niet door de beugel kan?

Ik rij nu 30jaar wedstrijden en heb meerdere regio en Nederlands kampioenschappen gereden om nog maar te zwijgen over het aantal normale concoursen, maar in al die jaren ben ik Max 10x gecheckt op I&R/verboden middelen/ neusriem etc.

Wat ik ermee wil zeggen is dat er echt meer gebeurd dan je wil weten en dat als je wil frauderen regulier of online is er altijd wel een weg te vinden...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:37

rien10 schreef:

Haha ik ben het wel met je eens hoor. Ik vind het voor nu een bruikbaar alternatief, maar niet wanneer de reguliere sport weer begint.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:38

kara schreef:
Maar ben ik heel negatief als ik zeg dat er op fysieke wedstrijden ook genoeg gebeurd, bijv tussen de trailers, wat niet door de beugel kan?

Ik rij nu 30jaar wedstrijden en heb meerdere regio en Nederlands kampioenschappen gereden om nog maar te zwijgen over het aantal normale concoursen, maar in al die jaren ben ik Max 10x gecheckt op I&R/verboden middelen/ neusriem etc.

Wat ik ermee wil zeggen is dat er echt meer gebeurd dan je wil weten en dat als je wil frauderen regulier of online is er altijd wel een weg te vinden...

Tuurlijk gebeurt dat. Het is naïef om te denken dat het niet zo was en is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:38

kara schreef:

Vast wel, maar het beoordelen van een onlineproef kan nooit zo goed als dat je er live zit. Je ogen werken toch anders dan een camera.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:40

En je ervaring en gevoel niet te vergeten PSvanLot.
Jij hebt al honderden combinaties langs je raampje zien langskomen. Je ruikt als het ware als er iets niet klopt. Dan kan je luikje open en spreek je de ruiter/amazone aan. Dat kan online niet.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:41

rien10 schreef:
OK, dus Z1 wordt het echte werk.

Ik blijf het raar vinden. Lekker in je eigen omgeving, je eigen tijd, je omstandigheden zo uitkienen dat het allemaal 100% randvoorwaarden technisch jou het beste uitkomt.
Is het wel te jureren dan PSvanLot? Je ziet toch een boel niet denk ik?
Je kan nooit een neusriem voelen, etc etc.

Ik zou zeggen, probeer het eens. Het viel mij toch wat tegen en is moeilijker dan je denkt.

Paard weet precies wanneer we de proef rijden gaan, ondanks dat het in eigen vertrouwde bak is en zelf ben ik minder gauw tevreden.

Op wedstrijd is verder mijn tuig nog nooit gecontroleerd en hebben ze eigenlijk geen idee welke Fries ik heb meegenomen :D

Vindt het erg leuk om te doen, maar mis het om op wedstrijd te gaan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:42

rien10 schreef:
En je ervaring en gevoel niet te vergeten PSvanLot.
Jij hebt al honderden combinaties langs je raampje zien langskomen. Je ruikt als het ware als er iets niet klopt. Dan kan je luikje open en spreek je de ruiter/amazone aan. Dat kan online niet.

Zeker waar. Wanneer ik halverwege de proef twijfel aan bijvoorbeeld het bit/neusriem dan roep ik na de proef de deelnemer even bij me om samen te kijken.
Soms stap ik even voor de proef uit om aan de neusriem te voelen. Dat vind ik nu zeker allemaal een groot gemis.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:43

rien10: heb je de ervaringen gezelezen van de mensen die daadwerkelijk mee gedaan hebben? In de praktijk blijkt het nog niet zo ladiedadie makkelijk te zijn om 'thuis' je proef te rijden.

En in mijn voorbeeld: Ik rij ondertussen gewoon springlessen en crosslessen op vreemde terreinen dus dat beest komt echt wel van het erf af. Het is niet rijdt online wedstrijden DUS er klopt niets van en die paarden leren niets.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:47

Dat zeg ik ook helemaal niet.
A) Ik ben te oud voor dit soort online grappen. Paardrijden en het beoordelen van een combinatie en online past bij mij niet in een zin.
B) Ik zeg niet dat IEDEREEN DUS de boel gemakkelijk maakt, zit te prutsen of de omstandigheden ideaal maakt. Wat ik wel zeg is dat ik het niet te vergelijken vind met een reguliere wedstrijd rijden.

Ik denk dat ieder paard wat Z1 klaar is, wel van het erf af komt, anders kan je niet al die wedstrijden gereden hebben, want online bestaat nog niet zo lang.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:48

rien10 schreef:

In de verkoop "Paard is klaar voor het Z1"
Nog nooit van het erf af geweest, nog nooit losgereden tussen 10 andere, zenuwachtige, combinaties.

Je kunt als Profi ook een paard voor iemand trainen en meteen Z2 starten . Is dat dier ook wel 1x van huis geweest. Je ziet dan toch, hoe vaak ze gestart zijn en of dit online is of niet ;)

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:49

En bovendien ken ik zat stallen in de buurt waar meerdere wedstrijden per week worden georganiseerd en waarbij de paarden aldaar nooit tot zelden op ander terrein wedstrijden lopen. Die dus tot en met het ZZL nooit de spreekwoordelijke dam af komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:49

Dat is waar Getup.

Ja, Caritas. Dat is ook waar.

Dan valt het Online proef rijden in diezelfde categorie (wat mij betreft)
Laatst bijgewerkt door rien10 op 15-05-20 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:50

Mijn dochters hebben allebei ook meegedaan. Ik denk dat het met de fraudegevoeligheid niet zo veel anders is dan op wedstrijd. Ja, je kunt je filmpje meerdere keren opnemen, maar daar wordt het niet altijd beter van. Je kunt iemand anders op je paard zetten, maar dat kun je buiten je bekende omgeving ook doen. Op echte wedstrijden mogen er mensen rond de ring staan, thuis niet. En als je online de boel wilt flessen, dan zul je op wedstrijd ook niet vies zijn van wat "hulpmiddelen". Wij hebben er thuis veel lol aan beleefd. Maar we hopen snel weer de trailer te pakken en elkaar weer op wedstrijd te zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:52

Z1 klaar zegt alleen iets over hoever het paard qua scholing was. Ik ben een keer met een merrie op wedstrijd gegaan die in het Z1 haar eerste wedstrijd liep. Ze hadden de baan heel krap gemaakt om er om heen te rijden. Ik vroeg toen of die bloembakken iets opzij konden. Maar de organisatie zei dat een Z paard wel de ervaring had om daar gewoon langs te gaan. Toen ik zei dat het de eerste wedstrijd was keken ze echt of ze water zagen branden.
Maar goed, dat terzijde. Africhtingsniveau en wedstrijdervaring zijn 2 verschillende dingen.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:02

De nadelen die genoemd worden zijn inderdaad makkelijk te weerleggen. Ook denk ik dat als juryleden aangeven dat ze bepaalde dingen moeilijk te jureren vinden dat de KNHS dat aan kan passen. Zoals bijvoorbeeld de sperriem. Je kan in de voorwaarden opnemen dat na het rondje om het paard de filmer of de ruiter twee vingers tussen de sperriem moet doen. Ik denk dat dit voor meerdere juryleden een uitkomst kan zijn dat ze niet meer een hele dag vrij hoeven te roosteren, maar dat ze in hun eigen tijd een aantal filmpjes kunnen bekijken. Ik hoop daarom echt dat deze manier van proeven rijden blijft bestaan.

_x_Vace_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:06

Nou ik heb gister om 23:40 ook mijn proef ingediend maar totaal niet tevreden....

Mijn paard is zo aan het meedenken starten nu M2 en er zit dus bijv. een stukje in M-E-K van hand veranderen uitgestrekte stap, K arbeidsstap, A arbeidsgalop pff die van mij begint na de hoek van K al te dribbelen en zich druk te maken over het aanspringen naar galop met als resultaat dat hij toch aandraaft of de overgang niet vloeiend is, of hij verkeerd aanspringt heel lastig....
In training springt hij namelijk noooooit verkeerd en ook vanuit stap aanspingen doet hij heel simpel.

Ook me keertwendingen doet die t liefst zelf al inzetten na bijv. Het afwenden bij de B terwijl we hem moeten inzetten tussen X en E.

Denk dat het er ook mee te maken heeft dat ik nu veel meer proef gericht train en dezelfde lijnen als in de proef mee pak, voor nu dus even voor mij niet dezelfde lijnen meer pakken in de training maar hem even voor de "gek" gaan houden door op andere plekken de oefeningen in te gaan zetten....

Meer mensen die dit herkennen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:06

Het niet kunnen zien gaat vooral ook om de oefeningen. Met mijn ogen ogen kan ik het echt beter zien dan vanaf een video. Ook kun je als iets wat moeilijk te zien zou kunnen zijn een keer gaan verzitten of staan als het onder je neus is.
Dat zijn allemaal onmogelijkheden voor nu en ik wil graag iemand zeer goed kunnen beoordelen.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 13:07

Ja, haha. Te vaak dezelfde proef gezien denk ik ;) mijn pony springt aan, maar dan 5 meter te vroeg etc.