[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:33

absque_dubio schreef:
Merel gefeliciteerd, mooi debuut.

Liss even kwijt, maar ben je al met de wissels bezig? Nog tips met aanleren? Je dochter dit jaar nog wedstrijden gestart met de Wup?

Bamsy, ik rijd op trens. Wel toevallig een S&T hoofdstel hangen, maar nog nooit om gedaan. _O-

Optiwolk fijn zo'n stel wat elkaar wel mee trekt. :j

Laura1982 leuk he, veulentjes.. Hij zal zich vast goed vermaken in de opfok.

Janine1990 heb je een foto van welke wieltjes je bedoelt? Zie nl veel verschillende. Heb er zelf ook wel eens aan gedacht om eens met wieltjes te proberen.
En een kür op muziek is ook mijn droom. :+:

_Sofie genieten met zulke uitzichten!


De wissels zitten er zo goed als in, probeer ze nu op verschillende plekken in de bak te laten springen.
Mijn tip is wel om contra en changement apart te houden, dus bv in begin vd training contragalop rijden, tussendoor stappen en oefeningen in draf te doen, daarna weer galop met changementen. Ik doe beide kanten maar 1x de galopwissel en dan stop ik.

Mijn dochter heeft op dit moment de prioriteit ergens anders liggen, heeft voor haar doen geen tijd om meer dan 1x per week te rijden, zelf wilde ze geen keus maken dus heb ik dat gedaan. Ik ga niet betalen voor een wedstrijd als ze maar 1 of zelfs geen één keer heeft geoefend daarvoor, de laatste wedstrijden gingen niet goed. Meestal rijdt ze zaterdags, maar serieus is het niet. Op dit moment is het een dwarse puber :)

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:44

Janine1990 dankje, wie weet dat ik ze nog eens aanschaf. :)

Laura1982 mijn veulie is ook zo lekker brutaal en nuchter. Heerlijk. :D

liss kan je niet een keer op mijn poown rijden om de wissels aan te leren? :+
Jammer zeg dat je dochter in de puberfase zit. Maar ach, dat heeft bijna iedereen wel gehad toch? Komt vast wel weer goed straks. :)

miicchhellee

Berichten: 1356
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:37

Ik ga dit weekend een demonstratie kur op muziek rijden geven, super leuk want onze (mams en ik doen gedeeltelijk alle bestuurlijke zaken) vereniging organiseert ieder half jaar een kur op muziek van B t/m Z2 niveau.

Wissels lukken bij ons ook aardig goed, soms wil ze nog wat laat op de hulp zijn maar dat komt vast wel goed.

Volgende week ook weer van plan om op wedstrijd te gaan voor ons laatste winstpunt in het Z1

MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:19

Heb je de wissels al een keer geprobeerd met je pony? Heb je überhaupt wel eens wissels gesprongen?
Belangrijkste is dat paard op buitenbeen aanspringt in galop. Je pony lijkt me slim genoeg :)

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:23

Ik heb wel eens wissel geprobeerd laatst. Naar recht sprong die zo. Naar links was lastiger. Maar ga er nog even niet meer aanklooien verder :))

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:27

Gaaf Michelle! Wat voor muziek ga je gebruiken?

Ik ben zon 80s freak. Vind iedereen wel mooi, maar lijkt me erg moeilijk muziek kiezen.

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:31

liss schreef:
Heb je de wissels al een keer geprobeerd met je pony? Heb je überhaupt wel eens wissels gesprongen?
Belangrijkste is dat paard op buitenbeen aanspringt in galop. Je pony lijkt me slim genoeg :)

Ja, en op goed geluk hebben we wel eens een perfecte wissel gesprongen. Maar dat is ook mijn enige ervaring met wissels. Ik vind het dus echt bijzonder moeilijk. Ze springt super aan op buitenbeen. Ze wordt heet, versneld, en springt dan 9 van de 10 keer niet om. Haar contragalop is fantastisch, dus ik kan bijv. een volte 8meter in contra galop rijden zonder dat ze om springt. Galop - 1 pas stap - galop gaat ook super. Maar dat laatste kleine stukje dat het kwartje valt dat ze om mag springen in de galop, dat lukt niet..
Denk dat het ook grotendeels komt doordat ik er verder geen ervaring mee heb en het lastig vind haar daarin te begeleiden. Weet zeker dat ze idd zo slim is dat als ze weet wat de bedoeling is, het appeltje eitje is. Moet eerlijk bekennen dat naast zelf wat prutsen (waarbij dan wel mensen meekeken die weten hoe een wissel eruit hoort te zien ;) ) we nog nooit met de lessen ermee bezig zijn geweest. Ik pruts zelf ook graag wat aan om te ontdekken. Misschien een van de aankomende lessen maar de wissels met de lesjuf oefenen. Maar tips zijn dus altijd welkom!
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 13-08-18 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:31

Ik heb geen Z kur wel een M kur die heb ik ook wel vaker gereden. Ik ben erg fan van filmuziek :) mijn kur muziek was van How to train your dragon.

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:32

Yvank_ schreef:
Ik heb geen Z kur wel een M kur die heb ik ook wel vaker gereden. Ik ben erg fan van filmuziek :) mijn kur muziek was van How to train your dragon.

Gaaf! Heb je een filmpje ervan? :)

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:38


MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:07

absque_dubio schreef:
liss schreef:
Heb je de wissels al een keer geprobeerd met je pony? Heb je überhaupt wel eens wissels gesprongen?
Belangrijkste is dat paard op buitenbeen aanspringt in galop. Je pony lijkt me slim genoeg :)

Ja, en op goed geluk hebben we wel eens een perfecte wissel gesprongen. Maar dat is ook mijn enige ervaring met wissels. Ik vind het dus echt bijzonder moeilijk. Ze springt super aan op buitenbeen. Ze wordt heet, versneld, en springt dan 9 van de 10 keer niet om. Haar contragalop is fantastisch, dus ik kan bijv. een volte 8meter in contra galop rijden zonder dat ze om springt. Galop - 1 pas stap - galop gaat ook super. Maar dat laatste kleine stukje dat het kwartje valt dat ze om mag springen in de galop, dat lukt niet..
Denk dat het ook grotendeels komt doordat ik er verder geen ervaring mee heb en het lastig vind haar daarin te begeleiden. Weet zeker dat ze idd zo slim is dat als ze weet wat de bedoeling is, het appeltje eitje is. Moet eerlijk bekennen dat naast zelf wat prutsen (waarbij dan wel mensen meekeken die weten hoe een wissel eruit hoort te zien ;) ) we nog nooit met de lessen ermee bezig zijn geweest. Ik pruts zelf ook graag wat aan om te ontdekken. Misschien een van de aankomende lessen maar de wissels met de lesjuf oefenen. Maar tips zijn dus altijd welkom!

Ik zou de wissels bewaren voor in de les, ervan uitgaande dat je juf weet hoe het moet.
Soms is het lastig als de contra er zo ingebakken zit, dat was met Wup ook zo, die sprong gewoon niet!
Ik doe het meestal met van hand veranderen, halverwege de schouder wat naar binnen zetten en zorgen dat hij de binnenteugel 'loslaat', ontspant. Ik laat hem ietsje naar binnen kijken.
Voor de hoek hulp geven voor de andere galop. Iets versnellen mag maar leer ze niet aan dat ze veel mogen versnellen, dit krijg je er moeilijk uit en blijft het allemaal wat hectisch.
Uiteraard moet je kijken welke manier het makkelijkst is voor je paard, er zijn meer wegen die naar Rome leiden :)
Blijf rustig, jullie moeten het allebei leren maar het is wel een leuke oefening om te doen :)

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:12

Yvank_ schreef:
[ Video ]


Prachtig! Heb je die laten maken?

Ik ben niet zo heel erg van de filmmuziek, ja... top gun :') Maar dat is niet helemaal bij elkaar passend :')
Vind het vaak wel mooi, daar niet van. Maar het past niet echt bij mij.


Oooh galopwissels... Nog nooit gedaan!
Mijn juf ook niet. Maar ik denk dat ik een vriendin laat komen die al meerdere paarden in de subtop heeft gestart en er naar heeft opgeleid. Dat zij mij een paar keer helpt of er zelf op klimt.
Tot die tijd zelf vooral zorgen dat hij lekker snel wordt in het achterbeen.

shirleyp

Berichten: 2785
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:13

Ooeeh! Wissels *\o/* Leuk! Ik heb de mijne al wisseltjes geleerd met inrijden, daar heb ik echt wel profijt van nu. Heb het wel bewust een tijdje niet gedaan toen ik veel contra moest rijden in het M. Nu pak ik het af en toe weer mee. Naar links doen hij echt top, naar rechts heeft hij nog iets meer sprong nodig en springt hij pas bij de tweede hulp. Maar ach, we blijven trainen!

Ik zou het ook bewaren voor in de les. Het is echt zo’n oefening waarbij een hoop mis kan gaan. Soms moet je ze echt even uit die contra ‘schudden’, daar zijn wel goede oefeningen en tips voor. Maar wat werkt is echt per paard verschillend.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:14

Ja nouja mijn vriend heeft die gemaakt :D

Die heeft járenlang bij een orkest gespeeld en kan ook heel goed overweg muziekprogramma´s om dit te kunnen maken.

Ik wil binnenkort ook eens een Z1 kür gaan opnemen.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:17

Ooooh ik ben jaloers Yvank!! Ik heb nog geen idee hoe ik het aan moet pakken. Vroegah was ik redelijk handig met Windows Moviemaker, maar nu??? Dat programma is niet meer wat het is geweest...

Maar kijken of ik een hobby DJ zover kan krijgen... :\

Dit najaar nog een competitie waar je kür kan rijden bij jullie in de buurt?
En wat gaat je inspiratie worden voor de Z kür?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:28

Ja er zijn wel her en der wat mogelijkheden!

Ik heb nog geen idee! Kür wil ik dan maken voor mijn eigen paard.

MerelV

Berichten: 1780
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:30

Ik wil ook graag een keer kür rijden! Heb nog een Z1 kür liggen van mijn vorige paard, maar niet gereden omdat hij 2 dagen van te voren werd verkocht.

Gaaf als je iemand ff kent die daar handig mee is.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:32

Ooh wat jammer Merel!!!
Wat voor muziek??? O:)

Yvank, wordt het niet ook tijd voor weer wat Haffie spam? >;)

MerelV

Berichten: 1780
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:34

Janine1990 schreef:
Ooh wat jammer Merel!!!
Wat voor muziek??? O:)

Yvank, wordt het niet ook tijd voor weer wat Haffie spam? >;)


Dat was een lord of the rings kür geloof ik (ligt al 3 jaar in de kast).

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:38

Heb geen nieuw beeldmateriaal! maar komt dit weekend wel :D

Dan vrijdag is de nationale waar we aan mee doen.

Optiwolk

Berichten: 4787
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:04

Nog geen kür gereden ... wou over jaar of twee een frozen kür doen maar buiten de kampioenschappen wordt dat niet (meer) georganiseerd ...

Qua wissels, als ze het niet van zichzelf aangeven zou ik dat idd bewaren voor de les.
Kijk iig wel uit naar het Z2 - officieel dan. Als die aanleuning mooi stil is kan hij daar gewoon dik scoren met zn wissels.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:11

Oh trouwens, nu ik me bedenk... ik heb een paar weken geleden nog wel een poging tot wissels gedaan met mijn juf. Hij pakte het best wel goed aan eigenlijk. Alleen niet snel genoeg van achteren. Voor een paar speelse dingen.

Lord of the rings, niet mijn muziek. Maar wel zeeer geschikt Merel! Ga je 'm nog eens uit de kast halen denk je?

Ik zou graag iets doen met The Eagles en/of Bruce Springsteen... :') Maarja... :')
The Eagles vooral omdat m'n ouders die muziek zo fantastisch vinden, ze zijn een paar jaar terug naar de laatste concerten geweest en gaan dit jaar naar de Dutch Eagles.
En ik vind het zelf ook echt prachtige muziek.

Oh spannend Yvank! Veel succes!

Laura1982

Berichten: 4093
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:21

Wissels een keer spelenderwijs geoefend en juf heeft het al paar keer met hem geoefend. Hij springt hem nog in 2en maar begin is er. Verder doe ik er nog niet teveel mee bang dat hij de contra iedere keer gaat over springen.

Kür op muziek lijkt mij super gaaf. Heb ik nog nooit gereden.

Vandaag gevraagd of ik interesse heb om op horse event een clinic te komen rijden. Proef gericht trainen.
Moest een mailtje sturen en filmpje bijvoegen. Ik wacht het rustig af zou het wel leuk vinden.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:25

Wat gaaf Laura!!!

Zelf ook een keer gereden, maar dat was gewoon een show. Wat jij gaat doen lijkt me veel leuker :o

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:26

Leuk!

Ik wil mij misschien opgeven voor proefgerichte clinic op knhs centrum in Ermelo 16 september :j