[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:02

Mooie foto Ambre, wat een mooie combinatie zijn jullie en hier ook nog precies matchend bij de tinten van de bak!
Michelle blaren op de handen, volgende keer maar handschoentjes? ;)

Ik ben vandaag op wedstrijd geweest in Belgie, derde plaats met 71,34% dus ben daar heel tevreden mee, tenslotte heeft hij de hele week niet gelopen (en dat was te merken, hittepetitje!)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:06

gefeliciteerd Urielle.

Ambre, mooie foto! En zo te zien lekker aan het lopen.

Ik helemaal blij, vanavond heerlijk op Sjollie gereden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 15:19

Gefeliciteerd Urielle!

Ik moet zondag jureren in OBL,suus.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:28

Welke klasse? Leuk!

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:28

'Gefeliciteerd!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:11

Ik ga gek doen, volgende week M2 starten op advies van mijn instr.
Aangezien hij het thuis prima doet en op wedstrijd niet zo, maar dan moet hij het daar maar leren.

Ik ga het zien, want als ie niet wil lopen is het ook meteen om zwaar van te janken hoe het eruit ziet en hoe het voelt.

Morgen priveles.

Verder is mijn 3e startende pony onderweg (grapje, wat voorbarig, voorlopig heeft er nog niemand opgezeten)
[ITP] Hepsie, zegt lekker puh! tegen de baas met zadel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:43

Spannend hoor! Succes in het M2. Ik ga nog lekker een tijdje door in het M1, vind het ook wel fijne proeven om te rijden en ik wil de mijne eerst weer een beetje fijn aan het lopen hebben. Ook al kan hij het thuis allemaal wel, hij blijft nog veel te heet en strak in het lijf op wedstrijden en dat wil ik er eerst uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 21:46

Die van mij of is het ik, nou ja, ergens in het midden zal het wel liggen heeft ook wat wedstrijd problemen, maar gaat de laatste tijd echt vooruit.
En ik beken dat ik eigenlijk de M2 proeven fijner vind dan de M1.
Wordt dan wel meer geeist qua oprichting, nauwkeurigheid, etc., maar de proeven op zich liggen me stuk beter.

Ga er overigens vanuit dat ik niet meteen winst heb hoor.
Thuis doet ie alles wel, maar ik weet heel deskundig alle oefeningen te verprutsen als het erop aan komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:04

Ik vind dat stukje galop en stap nog lastig, thuis in alle ontspanning lukt het wel, maar als ik me een beetje druk begin te maken slaat het nergens meer op. En ik heb nog geen hulp gehad met de keertwendingen dus ik weet niet of ze goed zijn :=
En ik ben vandaag op het clubterrein op het gras gaan oefenen, omdat ik morgen op gras moet rijden, nou, ik heb gewoon een jerrycan waarop een letter stond omver gereden omdat ik ineens de buitenschouder kwijt was in galop. So far de beheersing over mijn paard weer }:0

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:18

Ach.. ik heb vorige week tijdens mijn menproef 2 x in 1 proef dezelfde letter uit de grond gereden en had wel winst.
(iemand had hem snel weer overeind gezet, had ie beter niet kunnen doen :') .

Galop stap is voor Toobs niet zo'n probleem, die denkt altijd terug, wat wel lastig is om hem in dat terug toch voorwaarts te houden, als het aan hem ligt is het boem is ho!!!

kw, hier zijn ze ook nog niet perfect, maar kan ze voor een 6 rijden, sinds van de week klein genoeg.
(en ja, ze mislukken ook nog wel eens en de ene kant is natuurlijk makkelijker dan de andere)

Urielle, zet er anders een paar op film en gooi ze hier neer, allicht dat er dan wat tips volgen.
Mijn idee is altijd, beter te groot, maar wel om de achterhand en achter netjes over blijven stappend,
dan te klein en stilvallen of draaiend op een spilbeen, of om de middenhand.
Liever iets minder stelling dan dat ze daarom eigenlijk om de middenhand gaan draaien.
Inzetten niet meteen te scherp, in je kw los blijven laten, als je hem goed inzet stappen ze hem vanzelf door. (Toobs nog niet :o )

Heb je al wel met een ander paard goede kw's gereden? Dat helpt ook voor je beleving van of ze goed zijn of niet.

Ben sinds een week bewust aan stap galop aan het werken op rechte lijn. Valt nog niet mee, vandaag voor het eerst dat ik kan zeggen dat ie vertrok met mooie hoofd hals houding, maar dan ben ik niet op de letter aan het rijden en dat moet in de proef toch wel.

halthouden en aw, stapt hij in mijn proeven nog wel eens naar voren, omdat hij te gesloten gaat staan. Daar nu op aan het oefenen, dus minder abrupt (kost ook punten, maar beter dan dat ie kop omhoog steekt en doordramt / stapt), dus nu iets dieper ingesteld (voor mijn gevoel echt te diep), maar dan blijft ie netjes staan als je hem niet te gesloten parkeerd.
aw is ook nog wel eens puin (want als je al bagger staat, kom je nooit naar achteren weg), dus daar nog iets lager instellen (ja, gaat ook punten kosten) en dan vragen, maar dan gaat ie netjes.

Travers op rechterhand leek ie altijd net een fiets met lekke band, strompelde door de baan, dat doet ie niet meer, maar ik moet er vooral niet aan prutsen of harder willen (hij gaat dan erg traag), dan is ie wel takt zuiver. linkerhand kan ie dan weer wel netjes.

Kortom, gaat hilarisch worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:25

Ik heb toch nooit iemand aan de kant hahaha, ben altijd alleen bezig, maar wie weet.
Ja, heb in het verleden wel gereden maar is al lang geleden en stom genoeg... ik was al gewoon vergeten dat ze in het M2 zaten := Dus ik las de proeven door: 'O verrek, helemaal vergeten!'

Stap-galop gaat wel goed normaal gesproken, galop-stap dus niet zo. Alleen als ik ontspannen ben en hij staat er fijn aan. En dat is op wedstrijden dus nog wel eens een bottleneck hahaha, dus nog maar wat meer bevestigen.

Met halthouden ben ik veel bezig, hij denkt teveel terug, hop gelijk achterwaarts of het nu moet of niet dus ik ben nu veel schijnovergangen aan het rijden.

Travers links gaat hier ook goed, travers rechts nog impuls/ritmeverlies dus ook dat moet nog beter. Maar dat is net als met de appuyementen, ik kan ze wel in stap en in galop (laatste links beter dan rechts maar het komt er min of meer uit), maar in draf gewoon finaal niets, vooral rechts is lastig. Rara aan wie ligt dat.... :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:27

Lekker confronterend he? paardrijden.

Maar als je er al travers, appyementen etc. op hebt zitten, zou kw ook geen heel groot probleem moeten zijn.
Is iets wat ze ook even door moeten krijgen, maar het zijwaarts stappen en doorlopen kent hij dus al.
Nu nog om de achterhand, maar iemand op de grond of spiegel is dan wel handig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:29

Hij draait wel, maar ik ben niet zeker of hij achter goed door blijft stappen of bijv. niet stiekem om de middenhand draait ofzo. Het wordt tijd voor een spiegel naast mijn bak :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:30

Maar tijd voor mijn bedje, morgenochtend om 8 uur op het wedstrijdterrein dus ff slapen nog ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:30

Middenhand kan je makkelijk zien, voelen, dan ben jij de spil, niet zijn achterste.

Je kan ook stukje bak glad trekken en daar niet door heen rijden tot je je kw gaat doen, kan je achteraf de voetsporen analyseren.

Achter doorstappen, voel je ook, hij moet echt blijven stappen met 4 benen, laat hij been staan, voel je dat wel.

Succes en welterusten.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:32

Sjolvir schreef:
En ik beken dat ik eigenlijk de M2 proeven fijner vind dan de M1.

Ahh, dan ben je volgens mij wel een van de weinigen. Heel veel mensen die iedere klasse mogen starten, slaan vaak M2 over. Waarom: omdat het allemaal zo kort op elkaar zit en krappe bochtjes zijn in een 20x40 baan. Moet zeggen dat Sara met haar vorige paard ook M1 zo door vloog en bij M2 ineens met haar neus op sommige feiten werd gedrukt. Jury werd ook meteen een stuk strenger voor veel onderdelen omdat het toch de poort naar het Z is. Maar ja, toen was Z nog hoogste klasse basissport. Moet wel zeggen dat toen al spat bij ons paard geconstateerd was en het sowieso al heel knap was dat ze nog een M2 proef doorkwamen (lange tijd stilstaan door spat, dan weer training helemaal opbouw, 1 of 2 proeven en weer terugval spat, etc.).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:41

Netje, ik heb wel pony's he, dat scheelt al weer.
Hoewel die zwarte geen krabbel gangen heeft als ie lekker loopt.
En als ik een proef moet rijden waarbij ik al de volgende oefening moet doen, ben ik geconcentreerder dat is het voornaamste, blijf dan zelf beter rijden, zonder te gaan rotzooien.

Het strenger zijn van de jury is terecht, gaat ook mijn probleem worden, maar vind toch die proeven op zich wel fijner dan de M1.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:44

Ja, ben benieuwd of Sara dat ook makkelijker gaat vinden met Luca (ipv met haar paard van .168). Ze rijdt nu L2, maar wil graag snel over naar M1 omdat ze dan meer te doen heeft en ze beide beter bij de les blijven. Luca is al een tijd klaar voor M1, maar het ontbreekt haar gewoon aan tijd om te starten. Ben heel benieuwd hoe ze het straks gaan doen in de M :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:48

Kijk nog iemand die het nodig heeft om bij de les te blijven!
Voor mij werkt dat dus, hou met bezig met oefeningen en ik ga minder gekke dingen zitten doen.
Hoop dat het voor haar ook werkt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:53

Werkt voor haar zeker hoor ! Ze vond het niet fijn om weer L1 te moeten starten (zoooo saai vond ze). Maar ja: er zit niks anders op dan dat ze gewoon alles door moet. Dus heb ik gezegd: als je veeel wp haalt ben je er zo door :D *\o/* Zij moeten allebei echt aan het werk kunnen en bezig blijven, dan gaat het het beste ! Sara omdat ze anders teveel gaat nadenken en Luc omdat het nog een guppie is en hij vooral bij de les moet blijven. Hij denkt anders snel: hé wat gebeurt daar.... Voor beide wel leerzaam overigens die lagere klasses, maar zie ze toch liever wat verder.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:58

Helpt het niet als ze de proeven uit t hoofd rijdt? Voor mij wel namelijk. Met voorlezer zit ik zo te slapen dat ik standaard een keer verkeerd rij, vaak zelfs twee keer. Om er nog maar niet over te spreken hoe die pony er dan bij loopt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:44

Nies_ schreef:
Helpt het niet als ze de proeven uit t hoofd rijdt? Voor mij wel namelijk. Met voorlezer zit ik zo te slapen dat ik standaard een keer verkeerd rij, vaak zelfs twee keer. Om er nog maar niet over te spreken hoe die pony er dan bij loopt.

Nee, ik vrees van niet, want dan wordt ze zenuwachtig dat ze ergens een fout maakt en vergeet dan dat ze ook nog moet rijden (denk ik). Gaat prima zo, maar zijzelf vindt het leuker als het wat moeilijke wordt :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 07:28

Oh, dat schiet ook niet op inderdaad :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 08:07

Ik die M2 ook altijd een rotklasse,hoewel ik die nieuwe proeven nooit gereden heb.
Met deze poown heb ik het Z1 ook overgeslagen,die deed de vliegende wissels zo makkelijk.
Ik wil ook altijd eerst goed scoren voordat ik overstap en het liefste ook constant ipv een toevalstreffer.

Gisteren de clinic gereden bij Joyce Lenaerts en hoewel het niet helemaal mijn manier is,toch weer fijne werkpuntjes gehad.
Ook zei ze dat ik maar eens over moet naar het ZZL.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:55

M2 sla ik soms wel over, soms niet... Hangt een beetje van het paard af. Ik vind ze niet zo heel ingewikkeld, die proeven. Het zijn gewoon Z proefjes in een 20x40 baan. hangt ook van je jury af denk ik... Heb je een M/Z jury dan krijg je makkelijker winst dan dat je een M jury hebt die dat M2 eens 'pittig' gaat beoordelen. Dat is wel waar...