Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:57

Ik denk dat het online proeven rijden wel blijft bestaan. Ze bereiken hier heel veel mensen mee die niet al die rompslomp willen op concours. Daarentegen ook genoeg mensen die wel fysiek op wedstrijd willen ivm de ambiance daar of die willen zichzelf meten obv een klassement in plaats van punten. En voor selectiewedstrijden zal je uiteindelijk toch fysiek moeten gaan starten.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:09

Lijkt mij ook sterk dat ze puur en alleen voor de Coronatijd te overbruggen dit opgezet hebben. Hier zullen best wat kosten in gegaan zijn om dit te realiseren.
Zou, naar mijn mening, dom van ze zijn om het vervolgens links te gaan laten liggen.
Juist door deze optie zullen er meer mensen zijn die een lidmaatschap en startpas zullen gaan hebben denk ik. Alleen al de mensen met geen vervoer, mensen die het paard te trailer zeer lastig op krijgen en hier geen oplossing voor hebben.

Supertof dat de jurys hier ook openstaan voor vragen!
Ik heb wel vaker gehad dat ik op wedstrijd nog wat wou vragen aan een jury en deze er gewoon al niet meer was terwijl dit officieel wel nog moest.
Uiteraard ook dat ze er wel nog zijn maar sommige dingen niet goed meer herinneren, maar dat is begrijpelijk. Op een vraag over hoe het commentaar bedoeld is weten ze vaak wel te verwoorden wat ze er waarschijnlijk mee bedoeld hebben. Maar wat ze bedoelen met het commentaar is meestal (gelukkig) wel te begrijpen.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:11

Persoonlijk vind ik online wel heel prettig, kijken waar je staat en wat je knelpunten zijn.
Maar ook concours is prettig, alleen niet zo vaak!
Bedoel met een drukke baan, huishouden etc is een dag in het weekend kwijt voor concours niet altijd goed in te plannen.
De combinatie van beide zou voor mij prima zijn!

Sannnn

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:16

Ik heb altijd wel goede ervaringen met dingen aan juryleden vragen. Tot nu toe altijd juist begrip gehad en ook vaak dat het onthouden werd als je wat vroeg en ze je paar maanden later weer zagen en dat je er aan gewerkt had.

Ik heb gister avond op de val reep toch nog een proef M2 ingestuurd. Ben benieuwd, was meer dan 2 jaar geleden dat we gestart waren. Ik had hem net weer klaar en toen kwam de Corona, dus zelf wel blij dat het zo kan! :)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:21

Van mij mag het ook een vervolg krijgen. Heb een maand startkaart genomen, want met een dagstartpas kom je er niet tussen met inschrijven. Dat was al een gok of ze in mei nog nieuwe events zouden uitschrijven. Nu twijfel ik of ik de gok neem voor een jaarstartkaart...
Ik vind het wel fijn om zo meer wedstrijdgericht te kunnen trainen.
Ik wordt zelf handiger in het proeven rijden en ik merk dat ik nu meer aan het rijden in de proef kan werken. Variatie in de proeven lijkt me wel fijn.

Wel jammer dat ik gister een fijne proef gereden heb en het filmpje niet goed genoeg was ivm tegenlicht. Nu het filmpje met 2 foutjes maar ingestuurd.
Ik vind het echt fijn dat je nu een proef naast je protocol kan leggen en dat is voor mij echt goede feedback om de puntjes op de i te zetten.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:33

WenK schreef:
kara schreef:
Even een heel andere vraag, hoe lang zou de knhs nog doorgaan met online events, nu er toch fysieke “wedstrijden” wellicht georganiseerd gaan worden (zonder ranking prijzen etc).

Heel eerlijk? Ik hoop dat het als alternatieve oplossing blijvend is. Als ik kijk naar de proeven die ik nu zie tov wat ik soms op wedstrijd zie word ik hier blijer van, veel meer ontspanning. Ook voor mensen met een paard wat lastig laadt of die überhaupt geen vervoer hebben vind ik het een fijne manier om toch een wedstrijd/test te rijden. Er zijn een hoop mensen die de plaatsing niet per se belangrijk vinden, in de zin van het uitdelen van de prijzen. Ik denk dat daar echt wel een markt zit.

Aan zowel de normale wedstrijden als de online proeven zitten voor- en nadelen en ik denk dat er naar ieders smaak wat is dan.

Overigens zou het me ook niet verbazen hoor, als ze het laten bestaan naast de gewone wedstrijden. Er is veel tijd, geld en moeite in gestoken om dit op poten te zetten.

Maar zou dat dan niet de ondergang voor veel verenigingen betekenen? Dat vraag ik mij dan af. Die hebben het al zo zwaar en als ze dan ook nog hun dressuurwedstrijden niet vol krijgen...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:41

Dat denk ik dus ook Inge.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:42

Ik hoop dat het online ook blijft bestaan.
Ik zit nu met 2 drachtige bijrijdpaarden, en zou het makkelijk vinden als ik vanuit huis met de veulens in stal een proefje zou kunnen rijden :)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:46

Dat denk ik niet per se. Er zullen altijd mensen zijn die liever regulier starten, lees maar in dit topic.

Voor mij persoonlijk geldt, met mijn privésituatie, werk etc is regelmatig fysiek op concours gaan niet haalbaar. Voor af en toe eens gaan vind ik de kosten van een startpas te hoog, dus ik start nu niet. Als ik (al dan niet naast reguliere wedstrijden) online proeven kan rijden is het voor mij een stuk aantrekkelijker. Stel dat men zegt dat je minimaal 5 wedstrijden per jaar regulier moet starten, maar je daarnaast online kunt starten zou dat voor mij nog steeds haalbaar zijn. In mijn geval betekent dat dat er 5 wedstrijden meer inkomsten van mij hebben.

Nu ben ik gewoon lid van de vereniging omdat ik gebruik maak van de faciliteiten, maar veel mensen die niet starten zijn ook niet lid van een vereniging. Voor een startkaart heb je een lidmaatschap van een vereniging nodig. De ruiter die nu niet start, maar online wel is dus weer een ruiter die een lidmaatschap aangaat en betaald.

Ook daar kan het dus feitelijk 2 kanten op.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 10:51

Heb zojuist van de spanjaard mijn punten ontvangen. 195, iets verbaasd omdat het naar mijn mening niet zo lekker ging als die week ervoor. Wel een mooi protocol en leuk commentaar.

Nu wacht ik geduldig af voor het L2 protocol met het springpaard.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:05

WenK schreef:
Dat denk ik niet per se. Er zullen altijd mensen zijn die liever regulier starten, lees maar in dit topic.

Voor mij persoonlijk geldt, met mijn privésituatie, werk etc is regelmatig fysiek op concours gaan niet haalbaar. Voor af en toe eens gaan vind ik de kosten van een startpas te hoog, dus ik start nu niet. Als ik (al dan niet naast reguliere wedstrijden) online proeven kan rijden is het voor mij een stuk aantrekkelijker. Stel dat men zegt dat je minimaal 5 wedstrijden per jaar regulier moet starten, maar je daarnaast online kunt starten zou dat voor mij nog steeds haalbaar zijn. In mijn geval betekent dat dat er 5 wedstrijden meer inkomsten van mij hebben.

Nu ben ik gewoon lid van de vereniging omdat ik gebruik maak van de faciliteiten, maar veel mensen die niet starten zijn ook niet lid van een vereniging. Voor een startkaart heb je een lidmaatschap van een vereniging nodig. De ruiter die nu niet start, maar online wel is dus weer een ruiter die een lidmaatschap aangaat en betaald.

Hier ben ik het heel erg mee eens.
Ik hoop ook heel erg dat het online wedstrijden naast de fysieke wedstrijden blijft bestaan. Het is voor mij niet mogelijk om in het weekend op wedstrijd te gaan en doordeweeks heb ik vaak tot laat school. Op deze manier kan ik toch wedstrijd rijden. Ik merk wel dat wedstrijd rijden mij heel erg motiveert en er ook echt voor zorgt dat ik gerichter ga trainen. Het is dus iets wat ik graag wil blijven doen. Daarbij heb ik nu een lidmaatschap bij een vereniging genomen en een startpas gekocht voor de online wedstrijden. Dit zijn dus inkomsten die de knhs anders niet had gehad.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:33

Afbeelding
Hoeveel punten aftrek zou je krijgen als je met iets als op deze foto zou starten? Een neusnetje mag wél, bescherming voor de ogen niet. Het zou het leven van mijn moppeke zoveel fijner maken.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:35

Wat betreft de opmerking die hier werd gemaakt dat het meer ontspannen zou zijn: ik was met het opnemen net zo’n grote nerveuze muts (lees: 5 x het combinatienummer verkeerd gezegd en andere taferelen haha), als op een fysieke wedstrijd. Maar het zit vooral tussen m’n oren denk ik; als iemand me gaat beoordelen wil ik alles perfect doen (wat uiteraard dan niet lukt).

Ik ben beoordeeld door ‘herijgers’; bedankt voor het eerlijke positieve commentaar. Ik herkende alles in het protocol terug in m’n proefje!

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:37

Caritas schreef:
[ [url=m/DAqxhY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoeveel punten aftrek zou je krijgen als je met iets als op deze foto zou starten? Een neusnetje mag wél, bescherming voor de ogen niet. Het zou het leven van mijn moppeke zoveel fijner maken.

Als je harnachement, hoe stom ook, niet juist is wordt je volgens mij gewoon uitgesloten?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:39

Caritas schreef:

Hier krijg je geen aftrek voor, maar je proef wordt niet beoordeeld omdat dit volgens de richtlijnen niet mag.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:39

WenK schreef:

Ja dat snap ik ook. Het is ook voor veel mensen een mogelijkheid om toch wedstijden te gaan rijden die dat nu niet doen, dat is supertof natuurlijk.

Maar aan de andere kant zullen er ook een heleboel mensen zijn die nu wel op cc gaan en dat dan (veel) minder gaan doen, waaronder ikzelf (het is best passen en meten met een paard/baan/gezin met 3 kleine kinderen. online ben je veel sneller klaar dan op cc te gaan) .
Stel ik rijd nu 2 keer per maand cc en zou dan denk ik 1 keer per maand op cc gaan en 1 proef per maand online starten dan scheelt dat toch 12 wedstrijden per jaar die ik niet bij een vereniging rijd. En ik denk vele met mij.
Natuurlijk houd je ook mensen die dit hele online gedoe niets vinden en alleen op cc starten.

Maar als je alles optelt/aftrekt denk ik dat het onderaan de streep toch ongunstig uit gaat pakken voor de nu al zo kwestbare verenigingen, wat de basisdressuur betreft..

Maar we zullen het zien, ik ben heel benieuwd hoe de KNHS zelf hierin staat.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:43

PSvanLot schreef:
Caritas schreef:

Hier krijg je geen aftrek voor, maar je proef wordt niet beoordeeld omdat dit volgens de richtlijnen niet mag.

Maar ik las dat er ook ruiters waren die vergeten waren de been bescherming te verwijderen en daardoor puntenaftrek kregen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:46

Dat zou kunnen, maar dat is normaal alleen wanneer je op locatie start. Ik zou niet weten of ik degene zou laten starten. Nog niet meegemaakt.
Volgens mij mag je met de kap niet eens losrijden, terwijl dat met een beenbeschermer wel mag.

En ik denk dat een peesbeschermer voor de meesten minder zwaar telt dan een kap die het zicht beperkt.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:50

Ik doelde in dit specifieke geval op online wedstrijden. Deze dunne netjes zijn volgens mij zeker niet zichtbeperkend want je kunt de aftekeningen gewoon zien.
Ik blijf het dubbel vinden want neusnetje mag, oornetje ook maar oognetje niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:51

Caritas schreef:
Ik doelde in dit specifieke geval op online wedstrijden. Deze dunne netjes zijn volgens mij zeker niet zichtbeperkend want je kunt de aftekeningen gewoon zien.
Ik blijf het dubbel vinden want neusnetje mag, oornetje ook maar oognetje niet.

Online gelden dezelfde regels als regulier.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:56

Aan de andere kant is er al een beetje een selectie gaande mbt de reguliere wedstrijden.
Je ziet dat de locaties waar alles goed geregeld is, denk aan goede bodem, duidelijke en prettige communicatie waarbij het redelijk op schema loopt er nog voldoende tot veel animo is om te starten.
Locaties waarbij je nog tussen bordjes op een slechte grasmat of maïsveld moet rijden daar is gewoon minder animo voor.
Er is al een terugloop merkbaar. Daarnaast zijn de startgelden ook behoorlijk omhoog gegaan. Ik vind 4 combinaties in een klasse ook niet leuk. Liever 5e in een groep van 30 dan 1e van een groepje van 4.
De tijden veranderen.
Vroeger belde je op vrijdagmiddag met de vaste lijn voor de starttijd op zondag. En dat was ook heel gezellig zo'n zondag op concours met de hele rijvereniging.
Dressuur is steeds meer een individuele sport geworden en online wedstrijden rijden past wel in deze tijdsgeest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:14

Het kan misschien ook juist kansen bieden voor de vereniging. Dat ze vaker op kleine schaal een online proeven dag organiseren waar bij een een bijdrage voor de club is. De vereniging zorgt voor een nette baan en een filmer, leden helpen elkaar en maken er een leuke middag/avond/weekend van.
Of je huurt een instructuer in die je 10 minuten helpt voor je de baan in gaat en zet het dan op film....

Ik roep maar iets hoor. Misschien pakt het inderdaad negatief uit. Maar misschien ook juist niet. Als er zo veel enthousiasme is vind ik ook dat je het niet moet negeren omdat het een bedreiging kan zijn van oude structuren.

Ik draag de vereniging (actief) een warm hart toe hoor. Dus zou het ook vreselijk vinden als dit de doodsteek daar voor zou zijn.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:19

swatch schreef:
Aan de andere kant is er al een beetje een selectie gaande mbt de reguliere wedstrijden.
Je ziet dat de locaties waar alles goed geregeld is, denk aan goede bodem, duidelijke en prettige communicatie waarbij het redelijk op schema loopt er nog voldoende tot veel animo is om te starten.
Locaties waarbij je nog tussen bordjes op een slechte grasmat of maïsveld moet rijden daar is gewoon minder animo voor.
Er is al een terugloop merkbaar. Daarnaast zijn de startgelden ook behoorlijk omhoog gegaan. Ik vind 4 combinaties in een klasse ook niet leuk. Liever 5e in een groep van 30 dan 1e van een groepje van 4.
De tijden veranderen.
Vroeger belde je op vrijdagmiddag met de vaste lijn voor de starttijd op zondag. En dat was ook heel gezellig zo'n zondag op concours met de hele rijvereniging.
Dressuur is steeds meer een individuele sport geworden en online wedstrijden rijden past wel in deze tijdsgeest.

In mijn ogen zijn het geen wedstrijden, het is gewoon proefrijden en een beoordeling krijgen. Geen tegenstanders, geen prijzen, alleen kans op een winstpunt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:21

pol013 schreef:
Het kan misschien ook juist kansen bieden voor de vereniging. Dat ze vaker op kleine schaal een online proeven dag organiseren waar bij een een bijdrage voor de club is. De vereniging zorgt voor een nette baan en een filmer, leden helpen elkaar en maken er een leuke middag/avond/weekend van.
Of je huurt een instructuer in die je 10 minuten helpt voor je de baan in gaat en zet het dan op film....

Ik roep maar iets hoor. Misschien pakt het inderdaad negatief uit. Maar misschien ook juist niet. Als er zo veel enthousiasme is vind ik ook dat je het niet moet negeren omdat het een bedreiging kan zijn van oude structuren.

Ik draag de vereniging (actief) een warm hart toe hoor. Dus zou het ook vreselijk vinden als dit de doodsteek daar voor zou zijn.

Dit wordt nu al gedaan. Je mag oefendressuur organiseren. Sommige clubs geven aan dat je dan kunt filmen voor de online wedstrijden.
Je bent dan wel €7,50 voor de wedstrijd en €10,00 voor de oefendressuur kwijt.

Wij willen ook oefendressuur gaan organiseren. We zoeken nog uit of we het op film gaan doen en dat we de deelnemer de telefoon laten afgeven, jury filmen en beoordelen, of dat we een filmer op C zetten en de jury 1,5 meter ernaast en in laten spreken. het is moeilijk te realiseren om een schrijver en jury samen te zetten in het kleine juryhokje. Maar dat zou ook een optie zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:21

CharleyT schreef:
swatch schreef:
De tijden veranderen.

Zou is het ook, er is geen competitieverband

In mijn ogen zijn het geen wedstrijden, het is gewoon proefrijden en een beoordeling krijgen. Geen tegenstanders, geen prijzen, alleen kans op een winstpunt.