[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:35

Marietje35 schreef:
@ Harvey; Ik denk dat hij het de laatste paar meter naar de hoefslag wel doet omdat hij dan over de buitenschouder weg valt, maar dat is dan ook niet goed. Ik wijk bij een paard dat het nog niet (goed) kan maar kleine stukjes. Ik wijk ook niet perse vanaf het midden richting de hoefslag, maar juist ook andersom!
Goed je buitenteugel erbij houden, zoals ik het lees is hij daar nu niet aan. Gaat hij harder, terug nemen en dan weer opnieuw inzetten. Verder ga ik met de tips van Keshia mee. :j

@ Nouvel; Wat gaaf zeg! _/-\o_
@ Ynskek; leuk! Gaat vast goedkomen
@ Hifive; L2 hangt niet alleen op het wijken vast he, maar het is wel een heel belangrijk onderdeel aan het worden, zo controleer je dus of je de schouders kunt plaatsen. Het hoeft echt niet perfect, maar in elk geval wel een constante aanleuning waarbij er gereageerd wordt op de zijwaartse hulp.

Ik snap wat je bedoelt! Alleen is het in zijn geval zo dat hij dan juist zijn balans vindt, tempo terugneemt en dan juist de achterbenen schaart en goed opzij gaat. Erg vreemd maar dit is gewoon niet zijn oefening. Hij kan goed verruimen en achterwaarts en we scoren goed op slangenvoltes en andere figuren. Dus die L2 gaan we gewoon proberen.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:40

Gewoon lekker blijven oefenen Harvey! Soms valt ineens het kwartje en dan lopen ze fluitend de 10 m.
Let je wel op dat hij actief blijft in het wijken, hij mag niet terug komen in tempo, alleen als jij dat vraagt!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:03

Marietje35 schreef:
Gewoon lekker blijven oefenen Harvey! Soms valt ineens het kwartje en dan lopen ze fluitend de 10 m.
Let je wel op dat hij actief blijft in het wijken, hij mag niet terug komen in tempo, alleen als jij dat vraagt!

Ja! Het kwartje moet idd nog vallen. Ik geef niet op maar we oefenen dit al een hele poos. Dressuur is niet makkelijk maar we komen er wel! Thanks voor de tips!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:10

Gister is mijn pony gemasseerd worden..
Ze had last van maagpijn ze gaf dit duidelijk toen er op de maagdrukpunt gedrukt werd door middel van bijten en schrapen :(

Ik heb een kleine wedstrijdstop ingelast zodat ze op rust kan komen
Wellicht start ik in november weer.
Eerst kijken dat ze weer fit word.

Ze ziet ook wat dof en schraal eruit..

mirjamalvaro

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:15

Balen. Krijgt ze wel lekker veel hooi?

Hier net ingeschreven voor L1 debuut, 7 oktober.
Zaterdag nog een keertje B.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:20

mirjamalvaro schreef:
Balen. Krijgt ze wel lekker veel hooi?

Hier net ingeschreven voor L1 debuut, 7 oktober.
Zaterdag nog een keertje B.

Jup behoorlijk veel 3x per dag
Dagelijkse weidegang ook..
Mij is ook opgevallen dat ze haar zoutblok niet meer heeft aangeraakt terwijl ze dit wel normaal dagelijks doet

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:46

Marietje35, klopt dat het maar een onderdeel is. Maar zoals je zelf aangeeft wordt het wel een belangrijk onderdeel. Ik doe het graag direct goed, ik ben bang dat het anders een aanslepend problem wordt. Maar zoals er hierboven gezegd wordt, het kwartje kan nog vallen.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:13

@ Onley; Wat naar zeg :(:) Wellicht een bloedje laten trekken? En is ze goed ontwormd?
@ Mirjamalvaro; Leuk! succes vast.
@ Hifive; Dat is ook zo, daarom zei ik ook dat het wel een belangrijk onderdeel is, het zit niet zomaar in de proeven. Het wijken is toch weer een voorloper van schouderbinnen etc. In de klassen volgend moet je steeds meer kleiner kunnen sturen en dan zal je toch die schouders goed moeten kunnen plaatsen. Ik zie nog zo vaak dat er gestuurd wordt op de binnen teugel. :n

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:19

Wijken is bij mij ook een ding hoor, hij moet veel meer voorwaarts in zijn zijwaarts gaan. Dus nu neemt hij eindelijk de achterhand wel mee, maar verliest veel tempo. Achja zo hou je werk he haha!

Onley, hopelijk valt het mee.

Mirjam, leuk!

Ik heb 30 september pas weer dressuur staan tot nu toe. Misschien dat ik tussendoor nog wat op geef maar denk het niet. Heb 23 september een tinker/koudebloeden trainingsdag. En zondag gaan wij weer op SGW.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 21:18

Ze krijgt ook vit/min brok erbij..wellicht verdraagt ze het voer niet wat ze nu krijgt of van de stress/druk van de trainingen en wedstrijden.

Ik ga morgen Havens gastro + halen en moederaarde/groene leem.
Gelijk van het haver afgehaald vandaag

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:07

onley, misschien eens bloed laten trekken? Zo kan je gericht voeren.

Ik zit ook met mijn handen in het haar. Ik geef nu Pavo maar denk dat ik weer ga overschakelen op Cavalor. Maar als ik kijk op voervergelijk.nl zit er daar niet verrassend veel verschil in.
Ze krijgt nu medicatie voor haar lever, sinds 20/08 maar ze is nog niet zoals voordien :n Soms wel soms niet zeg maar :-p

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:08

Ik zou toch zuiverder gaan voeren, en je kunt ook kijken naar de liver comp van phytonics, dat zijn druppels, is ook fijn spul.
vervelend als ze niet in orde zijn...

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:10

Probleem is dat ik er geen verstand van heb en ben bang iets fout te doen :oo

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:37

@ Hifive; waar heeft ze nu last van dan? Haar lever, maar hoe uit zich dat?
Wat Nouvel zegt, je hebt druppels om een soort van te ondersteunen/reinigen. Ik heb mijn paard dat deze zomer ook gegeven, hij had zich helemaal vastgezet in het gebied bij z'n nieren en in combi met loswerken door osteo met druppels om de boel op te schonen, wereld van verschil! Op zijn aanrader ook overstapt naar Vipagraan, daar zit extra magnesium in.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:51

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:00

Oh ja, nu weet ik het weer. Vanaf 20/8 is natuurlijk is nog niet zo lang, pas 2,5 week, dus ik zou eerst gewoon eens kijken wat er gebeurt als je het zo voortzet. Ze moet wel de tijd krijgen om dat vet kwijt te raken.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:03

Ja misschien moet ik het gewoon nog even aankijken :-) Ik moet wel nu net naar de winkel dus weet niet echt wat ik moet meebrengen :')

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:05

Gewoon wat je nu ook voert, je moet niet te snel teveel willen veranderen.
Ik zou eerder ook eens kijken naar je ruwvoer! Zeker omdat ze dit de hele dag door tot haar beschikking heeft.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:14

Ruwvoer is van eigen land, kwaliteit is zeker goed. Maar misschien geen slecht idee om ook eens te laten analyseren :j

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:16

Dat zou ik echt zeker eens doen, misschien is het voor haar wel net te goed van kwaliteit waardoor minder beter zou zijn. Dan ga je straks moeilijk doen met krachtvoer minderen/veranderen etc terwijl daar het probleem zit.

Gisteren weer fijne les gereden. Hij schiet niet meer zo in de paniek als hij iets lastig vindt.
Wel is het nog een hele kunst om hem niet te laten rommelen met z'n tong, pas als hij echt van achter naar voren is, dan dat pas oke. Moeilijk stuk :7 Gelukkig krijg ik het steeds sneller voor elkaar.
Ook wat gewerkt aan schoudervoor/binnen zodat hij zijn binnenachterbeen goed gebruikt, dat was zo moeilijk voor hem, maar hij deed super z'n best. Eens kijken of ik vandaag iemand kan strikken om te filmen en dan iets meer als steeds een lange zijde :+ Heeft iemand hier ervaring met telefoon op de bakrand zetten om te filmen?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:38

Op een spring staander zetten? Of een go pro, die dingen zijn ook erg handig op ergens aan vast te maken.
Ik heb ook al eens een tablet op een stoeltje gezet. Werkte prima :-)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:39

Wij hebben gelukkig een bakrand die vrij hoog is, komt redelijk overeen met staander. Alleen nu zei iemand laatst dat je het dan slecht ziet?
Tablet is ook wel een idee !

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 17:38

Heb er geen ervaring mee.

Vandaag zadels aangepast. Eli vind het verschrikkelijk als er vreemden aan haar zitten en dingen veranderen. Dus het was wel even opstappen en rodeo. Maar het leek wel mooi aangepast.
Later op de dag er nog even opgeklommen want tja zaterdag wedstrijd. En ja hoor aanpassing was mooi gedaan. Ze liep lekker. In galop wel iets onzeker omdat ze opeens zoveel ruimer kon lopen. (Nog ruimer :wow: )
Dus we kunnen zaterdag met gerust hart op pad. Wel pas 17.03/17.23

Sterre heeft ook haar eigen zadeltje. Ander merk dan ik gewend ben maar daar liep zij net wat fijner mee! 16.5 inch maatje, lekker klein. :')

Zorro zijn zadel is breder gemaakt. Merkte gelijk verschil de turbo ging aan zeg maar. Alleen wist hij niet goed wat te doen dan met zijn achterpootjes. Wat helaas erg te merken was in de wissels, hopelijk verbeterd dat snel. Volgende week op wedstrijd moet hij ze wel correct springen. :=

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 07:43

mirjamalvaro, heeft elk paardje zijn Eigen zadel?
Toch heerlijk wat een verschil een goed zadel kan doen he.
Sinds ik fanatieker in de dressuursport zit heb ik mij ook een dressuurzadel laten aanmeten. Ik had dat 20j geleden moeten doen :')

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 09:31

Ja zeker elk paard krijgt eigen zadel. Ze verschillen ook heel erg qua bouw en een goed liggend zadel is gewoon heel belangrijk.