[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shelly21

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:00

Gefeliciteerd met je wp Harley

Ik vandaag laatste keer B gestart, 2 wp maar heb zelf wat slordig gereden dus geen prijs.
Morgen zelfde locatie L1. Ben benieuwd.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:31

Harvey gefeliciteerd met je winstpunt, gaat vast goedkomen om de punten voor het L2 te halen!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:05

Thanks ik hoop het! Ik heb nog drie wedstrijden te gaan. Vandaag ging de knop ineens om en heb ik het tempo een stuk omlaaggegooid. Ik was bang voor impulsverlies en dat was ook een heel klein beetje zo maar ik kreeg er wel een nette en ontspannen proef voor terug met hoge cijfers. Er waren wel wat storingen, anders had ik hoger dan 184 en een tweede WP. Ik ga op deze manier verder rijden, dan hoop ik dat het mij voor het indoor seizoen lukt! Ik reed eerder te gehaast door de proeven heen, alleen dat had ik niet door.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:52

Gaat vast goed komen!
Succes!

Hier vanmorgen vroeg al weer hard gewerkt bij Herman Wientjes, fijn gereden, blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

Misschien dat ik toch binnenkort nog maar een keer ergens een wedstrijd op geef ipv thuis blijven, moet toch ook wat handigheid in het rijden van de proeven krijgen, ik ben mezelf er nog teveel doorheen aan her loodsen ipv goed te kunnen blijven rijden, daar baal ik soms wel een beetje van...

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:56

Haha je ziet op de foto's dat jullie ook zeer hard werken. En geconcentreerd! Mooi Haha.

Ik vandaag dus voor eerst weer L1 gestart. En ik mocht 1 wp mee naar huis nemen! Super trots hij liep ook fijn. Vond zelf dat wel meer waard was maar ach heb er weer 1 bij. Doel gehaald voor vandaag!

Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:02

Haha ja was zeker hard werken!

Gefeliciteerd met je puntje, in ieder geval toch weer eentje erbij!

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:11

Goed gedaan! Welke proeven vinden jullie fijner? 7-8 of 9-10?

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:12

Ik zelf 9 en 10

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:24

Ik vond 9 en 10 ook fijner inderdaad

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:43

Die zijn wat makkelijker lijkt het inderdaad, toch scoor ik over het algemeen hoger in 7-8 omdat ik de slangenvoltes en de gebroken lijnen blijkbaar wel netjes rijd (7-ens) Ik vind bij proef 9 het vooral lastig dat je moet galopperen en dan tussen E-K terugnemen en dan direct al afwenden en stappen. Wanneer je dan ff niet op let dan ben je al te laat haha. Wel fijn dat we nu andere proeven hebben, mijn paard begon ze iets te goed te kennen en begon zelf al op plekken aan te galopperen waar hij dacht dat het moest. Cute, maar niet handig.

Daffieeeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:50

Goed gereden allemaal! Ik ben net terug van vakantie en as zondag is mijn L1 debuut! We kunnen nog 3x trainen dus ik ben heel benieuwd hahahha...lekker handig gepland weer :n ponykind heeft wel lekker van haar vakantie kunnen genieten dus ik hoop dat we lekker doorkunnen waar we gebleven waren! Zolang ik geen verliespunt rijd ben ik tevreden, is nu natuurlijk ook niet eerlijk om meer te verwachten / vragen!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 22:02

Ach.. en verliespunten tellen nog niet als je nog geen winstpunt hebt in de l1... ;)

Ik vandaag mijn allereerste 3 gereden ooit, maar ook de eerste 8! Normaal rij ik altijd zonder sporen en zweep.. maar op een of andere mabier dacht ik dat het slim zou zijn om sporen om te doen.. gewoon voor de zekerheid.. gevolg.. paard tegen mijn been ipv extra gas.. :') daardoor een soort van handrem erop gehad de hele tijd.. eerste proef 178.5 punt.. met dus de 3 erin omdat ik 3x in contragalop aansprong :') tweede proef 5e van de 19 met 188.5 punt.. daar was ik al een stuk meer tevreden :) het begin is weer gemaakt :)

GillyZidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 07:25

ynskek schreef:
Leuk. Ga je zelf ook starten? Ik moet ivm verplichtingen de rest van de dag voor 14.00 uur starten... Garderen is 50 km en ongeveer een uur maar dichterbij lukte niet qua tijden

Ik weet nog niet of ik daar start, zeer waarschijnlijk zijn we met onze sledehonden op pad..

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 08:30

@ Harvey; Jammer, volgende keer weer beter!
@ Harvey; Ah zie je wel, gefeliciteerd! :)
@ Shelly; gefeliciteerd!
@ Nouvel; Wat een fijn beeld al zeg! :j Ik zou ook wat plannen, hoe verder je komt des te preciezer alles komt, best nog een kunst!
@ Shelly; Gefeliciteerd! Goed gedaan, nu lekker L blijven he :D
@ Keshia; Gefeliciteerd!
@ Gilly; Wat gaaf, met sledehonden!

Hier een druk weekend gehad, paard heeft lekker 2 dagen vrij gehad want hij had vorige week best hard gewerkt. Vandaag weer lekker oppakken. Ik had iemand gestrikt om te filmen, heeft die persoon steeds een zijde gefilmd :+ Beter iets dan niets zullen we maar zeggen, in elk geval was ik blij met het beeld, het klopte met wat ik voelde! _/-\o_

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:52

Hebben jullie nog tips voor het wijken? De aanleuning is niet geweldig tijdens het wijken en hij vindt het gewoon erg lastig om te scharen, maar wanneer hij schaart dan is de aanleuning niet in orde of hij gaat veel te hard. Het blijft na veel oefenen, belonen en geduld erg moeilijk om dit onderdeel er goed in te krijgen. Moet zeggen dat als ik naar de hoefslag wijk hij het de laatste paar meter wel goed doet, daarom wil ik het L2 wel gewoon proberen, hij kan echt netjes achterwaarts en de rest van de oefeningen zijn bevestigd maar ik zou gewoon willen dat het wijken beter ging. Tips zijn van harte welkom!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:02

Zodra hij versnelt of aanleuning minder word volte rijden of rechtuit. Dan opnieuw inzetten. Goed de buitenteugel eraan houden en op je eigen gewichtshulpen letten. :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:16

Paar pasjes op de volte naar buiten laten wijken en dan weer recht stellen, dit je ook langs de lange zijde doen.

Ik ga toch even deze laten zien omdat ik 'm zelf zo gaaf vindt, de arabo fries van mijn vriend mee naar strand afgelopen zaterdagavond

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 18:20

mirjamalvaro schreef:
Zodra hij versnelt of aanleuning minder word volte rijden of rechtuit. Dan opnieuw inzetten. Goed de buitenteugel eraan houden en op je eigen gewichtshulpen letten. :)

Dat van die volte is wel een goed idee, dat zal ik eens proberen. Ik probeer om op mijn binnen zitbeen knobbel te zitten, alleen is dat wel moeilijk doordat hij mij een beetje uit balans haalt.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:05

Hoe ik het wijken oefen in het begin is in een hoek voot het afwenden goed binnenbeen geven dat ze naar binnen kijkt en de binnenteugel los laat. Dan wendt je af met je buitenbeen en buitenteugel. Vanaf d duw je met je binnenbeen op de singel opzij en stuur je met je buitenteugel naar binnen toe.. (als het ware tegen de hals, mocht ze niet reageren over de hals) daarmee geef je de begrenzing aan en zorg je dat het tempo bepaalt wordt, en zorg je dat ze schaart.
Met je buitenbeen een fractie achter de singel regel je extra gas en helpt mee om de achterhand binnen te houden.
Naar aanleiding van je verhaal denk ik dat ze niet genoeg loslaat aan de binnenkant. En de buitenteugel niet genoeg aanneemt. Daardoor verlies je dus ook de aanleuning.in het begin wijk ik altijd 10 meter opzij.. zodat ik tijd heb om het ritme te vinden, daarna pak ik 5 meter en dan rechtuit.. daarna 5 meter naar rechts, en gelijk weer 5 meter terug naar links de middenlijn op.. als ik extra aandacht aan het wijken wil besteden pak ik het ook wel eens vanaf de hoefslag naar binnen.. ik ben niet zo fan van het wijken op de volte als je het al enigsinds beheerst. Ik kan dan niet zover door gaan als ik vaak zou willen je kan dan max 3 a 4 keer scharen als je heel klein begint en dan naar buiten gaat.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:24

keshia schreef:
Hoe ik het wijken oefen in het begin is in een hoek voot het afwenden goed binnenbeen geven dat ze naar binnen kijkt en de binnenteugel los laat. Dan wendt je af met je buitenbeen en buitenteugel. Vanaf d duw je met je binnenbeen op de singel opzij en stuur je met je buitenteugel naar binnen toe.. (als het ware tegen de hals, mocht ze niet reageren over de hals) daarmee geef je de begrenzing aan en zorg je dat het tempo bepaalt wordt, en zorg je dat ze schaart.
Met je buitenbeen een fractie achter de singel regel je extra gas en helpt mee om de achterhand binnen te houden.
Naar aanleiding van je verhaal denk ik dat ze niet genoeg loslaat aan de binnenkant. En de buitenteugel niet genoeg aanneemt. Daardoor verlies je dus ook de aanleuning.in het begin wijk ik altijd 10 meter opzij.. zodat ik tijd heb om het ritme te vinden, daarna pak ik 5 meter en dan rechtuit.. daarna 5 meter naar rechts, en gelijk weer 5 meter terug naar links de middenlijn op.. als ik extra aandacht aan het wijken wil besteden pak ik het ook wel eens vanaf de hoefslag naar binnen.. ik ben niet zo fan van het wijken op de volte als je het al enigsinds beheerst. Ik kan dan niet zover door gaan als ik vaak zou willen je kan dan max 3 a 4 keer scharen als je heel klein begint en dan naar buiten gaat.

Bedankt voor de tips! Ik denk inderdaad ook dat het een kwestie van aannemen. Alleen ervaar ik dit probleem pas wanneer ik het wijken in zet, zo jammer. Daarvoor en daarna is hij direct weer ontspannen en nagevelijk, maar zodra ik het wijken in zet gaat het hoofd schuin omhoog. Of ik mijn handen nu bij mij hou, iets naar voren zet of breed en laag (ter ondersteuning) het helpt allemaal niet. Nogmaals, soms dan doet hij het gewoon heel goed maar met name tempo is een dingetje.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:03

Ja dat betekend toch dat hij niet op je buitenteugel loopt.. leuke oefeningen daarvoor zijn een pasje schoudervoor rijden op de lange zijde bijvoorbeeld, met de buitenteugel naar binnen drukken en je buitenbeen voor houden bij de elleboog / singel. Daarmee in het ritme naar binnen duwen.. evt helpen met je binnenbeen naar achteren. Dan je binnenteugel goed voor houden.. bijna losgooien.. dan moet ie wel aan de buitenteugel komen anders komt ie niet naar binnen.. dat is echt een goed controle middel. Ook kun je als je denkt dat het goed gaat, op een lange zijde een pas of 5 je binnenteugel losgooien echt naar voren en verder gewoon doorrijden als anders. Als dan je tempo veranderd, of je aanleuning weet je dat ie niet op de buitenteugel loopt.

Hoop het zo een beetje duidelijk neergezet te hebben hahaha.. valt niet mee om het te typen :')

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:18

keshia schreef:
Ja dat betekend toch dat hij niet op je buitenteugel loopt.. leuke oefeningen daarvoor zijn een pasje schoudervoor rijden op de lange zijde bijvoorbeeld, met de buitenteugel naar binnen drukken en je buitenbeen voor houden bij de elleboog / singel. Daarmee in het ritme naar binnen duwen.. evt helpen met je binnenbeen naar achteren. Dan je binnenteugel goed voor houden.. bijna losgooien.. dan moet ie wel aan de buitenteugel komen anders komt ie niet naar binnen.. dat is echt een goed controle middel. Ook kun je als je denkt dat het goed gaat, op een lange zijde een pas of 5 je binnenteugel losgooien echt naar voren en verder gewoon doorrijden als anders. Als dan je tempo veranderd, of je aanleuning weet je dat ie niet op de buitenteugel loopt.

Hoop het zo een beetje duidelijk neergezet te hebben hahaha.. valt niet mee om het te typen :')

Thank you! Erg duidelijk.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:18

Handige tips :j ik heb namelijk net hetzelfde problem als Harvey1. Daarom dat ik erg twijfel om naar de L2 over te gaan...

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:22

Ik maak met wijken altijd mn buitenbeen lang zodat hij opzoek gaat vanuit iets druk van mn binnen been naar mn buitenbeen.

Ik ga 23 september onderling L1 rijden

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:28

@ Harvey; Ik denk dat hij het de laatste paar meter naar de hoefslag wel doet omdat hij dan over de buitenschouder weg valt, maar dat is dan ook niet goed. Ik wijk bij een paard dat het nog niet (goed) kan maar kleine stukjes. Ik wijk ook niet perse vanaf het midden richting de hoefslag, maar juist ook andersom!
Goed je buitenteugel erbij houden, zoals ik het lees is hij daar nu niet aan. Gaat hij harder, terug nemen en dan weer opnieuw inzetten. Verder ga ik met de tips van Keshia mee. :j

@ Nouvel; Wat gaaf zeg! _/-\o_
@ Ynskek; leuk! Gaat vast goedkomen
@ Hifive; L2 hangt niet alleen op het wijken vast he, maar het is wel een heel belangrijk onderdeel aan het worden, zo controleer je dus of je de schouders kunt plaatsen. Het hoeft echt niet perfect, maar in elk geval wel een constante aanleuning waarbij er gereageerd wordt op de zijwaartse hulp.