[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daffieeeeex

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:31

Even een vraagje; Gaan jullie doorzitten of lichtrijden in de proef? Ik kom natuurlijk net de B uit en dat was lichtrijden en ik twijfel een beetje wat ik moet doen, want als ik doorzit komt ze wel wat meer terug in tempo (natuurlijk op te lossen) maar met doorzitten heb ik meer controle over buiging etc... dus ik twijfel nog een beetje,

Hoor graag jullie ervaringen! _/-\o_

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:33

Dat is zo verschillend per paard Daffieeee, daar is geen zinnig antwoord op te geven.
Je mag nog lichtrijden, dat is niet voor niets, dus ik zou daar nog gebruik van maken.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:37

Voor deze proef heb ik 198 punten gekregen met daarbij een 3 voor de eerste keer verkeerde galop.

Verdere toelichting op ons als combinatie zal ik vanavond nog even geven. Zitten gezondheidstechnisch nog wat haken en ogen aan bij beiden :')

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:50

Nou dat zijn ook beste punten! Leuk!

Ik heb zelf ook een (nogal ruime ) beperking en heb ook een grade 5 en dispensatie voor het een en ander. Maar ik vind het altijd een streven om daar de focus niet op te leggen, en toch te kijken hoe je het zo mooi mogelijk kunt verpakken tot een mooi geheel in de ring. ;)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 21:47

Ben ik absoluut met je eens Keshia... helaas houd het bij mij alleen niet op bij een spastische diplarchie in mijn benen en een stevige rugblessure bij mij zelf.

Zecchino is een van de manege paarden bij ons. Door de manier waarop hij een aantal jaar terug gereden werd loopt hij nu bij t minste en geringste wat hem niet zint teugelkreupel. Daarnaast heeft hij spat in een van zijn achterbenen en vindt hij het pas leuk worden vanaf t wijken, de travers of de schouder binnen...

Nu zijn we met een gemiddelde van 192,65 de B door en kunnen we naar de L1 waarbij het doorzitten het voor mijn benen en rug makkelijker gaat maken :')

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 00:09

Misschien voor jou ook interessant om een dispensatie aan te vragen bij de knhs, als je meer kleine punten hebt waar je voordeel mee hebt. Zoals zoiets als doorzitten, je voet aan de beugel vastmaken etc.
Je haalt er geen punten voordeel mee, maar je wordt wel in staat gesteld een gelijke concurrent te zijn.

Het valt echt niet (altijd) mee.. en ook ik denk wel eens, stik met je paardrijden.. maar hard work pays off! Je bent knap bezig, ga zo door :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:40

Doorzitten krijg je geen dispensatie voor.
Het is ook niet even zomaar te regelen, je moet een classificatiekeuring aanvragen.

Ondanks de hitte gisteren, hele fijne les gereden. Aan het eind kwam alles mooi bij elkaar en toen heeft hij een aantal rondjes zo fijn eroverheen gelopen, alles klopte. _/-\o_ Nu hopen dat ik de kleine stukjes kan uitbreiden en dat het alleen ook steeds beter gaat lukken. Oog op de grond is toch wel zo onmisbaar.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:12

@Marietje: gelukkig mag je vanaf de L1 doorzitten... dat scheelt zeker voor mij best wat

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:24

Dat is dan fijn :j Meestal is het andersom

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:33

Het sturen van mijn benen kost best veel kracht... met lichtrijden meer dan met doorzitten :')

Ik heb er over gedacht om me bij de Knhs te melden voor eventueel keuren.

Maar ik heb geen idee wat ze me echt kunnen bieden aangezien lichtrijden geen verplichte meer is

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:36

Niet heel veel dan denk ik. Beugels vast weet ik ook niet of dat zomaar gebeurt, dan moet je echt wel eea mankeren zeg maar (denk aan (deels) verlamd)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:41

Dat zie ik zelf ook niet zo zitten...

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:35

Ynskek vind het er netjes uit zien op het filmpje hoor. Komt wel goed in de L1.

Ik begin hem wel beetje te knijpen voor dit weekend. Toch spannend weer L1 te gaan. Maandag in de les hele handige tips en tricks gekregen bij het wijken. Ik denk dat ik zo de knoppen er wel op ga krijgen. Hij werd wel lekker neidig, achteruit slaan naar die zweep, terwijl ik hem kleine tikjes bij geef. Kwartje moet even vallen dan hoop ik dat het toch nog goed komt. Had inmiddels zelf de moed al zo opgegeven. Nu is er weer een beetje hoop Haha! Gisteren lekker vrij gehad en vandaag klim ik er weer even op.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:40

Het komt best goed Shelly! Al zou je het wijken niet voldoende doen, blijven er nog genoeg onderdelen over om dat te compenseren!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:48

Pardon marietje? Je kunt echt wel dispensatie krijgen voor doorzitten ipv lichtrijden, net als andersom. Ik heb dispensatie juist voot het doorzitten, ik mag mijn voet aan de beugel vastmaken, en met een zweep blijven rijden in de hogere klasses. Er zijn erg mooie systemen voor om je voet op een veilige manier vast te maken aan de beugel, en dat je tijdens een val niet vast blijft zitten.

Je zou evt. Een gesprek aan kunnen vragen bij de knhs. Mocht je daar interesse in hebben. Zij kunnen precies aangeven wat jou mogelijk zou kunnen helpen. En anders via nocnsf op de site kun je de hulpmiddelenlijst vinden.
En je hoeft echt niet rolstoelgebonden te zijn, ledematen te missen of verlamd te zijn om daarvoor in aanmerking te komen. :)

Komt wel goed shelly! Gewoon weer l1 gaan starten dan komt dat gevoel vanzelf:)

Ik heb er wel weer zin in om te starten morgen! Hopelijk is het droog dan haha

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:53

Wanneer ben je eig klaar om naar de L2 over te gaan? Ik heb nog niet genoeg wp hoor, maar ze komen er vrij snel bij. Onze zwakte momenteel is het wijken. Dat is nog teveel over de schouder en in de L2 is het gelijk 10m....

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:53

keshia schreef:
Pardon marietje? Je kunt echt wel dispensatie krijgen voor doorzitten ipv lichtrijden, net als andersom. Ik heb dispensatie juist voot het doorzitten, ik mag mijn voet aan de beugel vastmaken, en met een zweep blijven rijden in de hogere klasses. Er zijn erg mooie systemen voor om je voet op een veilige manier vast te maken aan de beugel, en dat je tijdens een val niet vast blijft zitten.

Je zou evt. Een gesprek aan kunnen vragen bij de knhs. Mocht je daar interesse in hebben. Zij kunnen precies aangeven wat jou mogelijk zou kunnen helpen. En anders via nocnsf op de site kun je de hulpmiddelenlijst vinden.
En je hoeft echt niet rolstoelgebonden te zijn, ledematen te missen of verlamd te zijn om daarvoor in aanmerking te komen. :)

Komt wel goed shelly! Gewoon weer l1 gaan starten dan komt dat gevoel vanzelf:)

Ik heb er wel weer zin in om te starten morgen! Hopelijk is het droog dan haha

Kijk dan maar eens hier Keshia, staat anders duidelijk dat voor doorzitten/lichtrijden dispensatie niet gegeven wordt.
https://www.knhs.nl/wedstrijden/regels- ... atie-voor/

Je komt dan uit op de classificatiekeuring, dat is wel iets anders als dispensatie.
Bij de classificatiekeuring kun je wel dispensatie krijgen, maar dan beland je dus meestal in de aangepaste sport, wat niet direct wil zeggen dat je niet meer aan de reguliere wedstrijden mee mag doen.
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 30-08-17 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:05

HiFive5 schreef:
Wanneer ben je eig klaar om naar de L2 over te gaan? Ik heb nog niet genoeg wp hoor, maar ze komen er vrij snel bij. Onze zwakte momenteel is het wijken. Dat is nog teveel over de schouder en in de L2 is het gelijk 10m....

Ik kijk altijd naar de scores, hou meestal aan boven de 195. Als je dat constant weet te scoren zit het meestal wel goed!

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:07

Marietje35 schreef:
HiFive5 schreef:

Ik kijk altijd naar de scores, hou meestal aan boven de 195. Als je dat constant weet te scoren zit het meestal wel goed!

Ik vind persoonlijk dat als je een aantal wedstrijden op rij met je proeven op 190 of meer zit dat je kan kijken of je zelf vind dat je er klaar voor bent

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:09

Ik denk altijd een klasse hoger trek in 10 punten af van wat ik de klasse eronder scoor. Klopt wel zo ongeveer.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:42

Afgelopen weekend gestart op een koudbloed wedstrijd in Heeze.

1 dag liep ze de sterren van de hemel de andere dag niet vooruit te te rijden..
Totaal 5 winst gereden.
Waarvan de zaterdag een 1ste plek met 202.5 punten en in de 2de proef 195.5 punt.

De dag erna mega slecht sloot zich totaal af.
Terrechte 176.5 voor proef 2 en proef nr 1 toch noh 180.5 punt.

Mega verschil dus ik baalde ook en had proef 2 bijna afgegroet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:08

Misschien iets teveel 2 dagen achter elkaar?
Super punten zeg de eerste dag!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 23:11

Nouvel schreef:
Misschien iets teveel 2 dagen achter elkaar?
Super punten zeg de eerste dag!

Mischien wel..geen idee.
Denk dat het ook grotendeels laksheid van haar uit is..ze is zeer flegmantiek en "liever lui dan moe"
Heeft ze geen zin dan krijg je haar ook niet zover.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 06:56

Maar dan kost het wasrschijnlijk ook extra veel energie zo'n tweede dag omdat ze al weinig enthousiasme en energie van zichzelf heeft.
Ik zie dat bij die van mij ook.
Ik had zaterdag clinic gehad, daarbij had hij ook nog eens bij elkaar 3 uur op de trailer gestaan.
Zondagochtend had ik wedstrijd en dat vond hij echt niet leuk en was toen ook echt niet fijn te rijden.
Ik merk bij hem dat hij na een intensieve dag altijd echt weer even tijd nodig heeft om bij te komen.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 07:04

Goedemorgen, vanavond om 18.00 een wedstrijd op gras. Ik heb mijn rug gister overbelast en voel dat het nog steeds aanwezig is vandaag :-( Ik ben benieuwd! Anders zaterdag weer op pad.