Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 16:25

LV19952 schreef:
@Bowo zo doe ik het nu ook. Ik heb eerst de focus gelegd op het scharen zodat ze in ieder geval snapte wat de bedoeling was. Dan was wel de hele impuls en het voorwaartse er uit maar ze snapte wel wat de bedoeling was. Nu zijn we er aan het werken dat ze ook voorwaarts blijft.

Oefening die ik gebruikt heb om het scharen in stap aan te leren was bij A of C afwenden naar F of M en dan de net voordat je met de voorbenen op de hoefslag komt haar zijwaarts zetten. Dan helpt de wand je een beetje mee. Toen ze dat snapte lukte het ook op de AC lijn in stap en al snel in draf.

Dat is ook een mooie tip!

Ik heb twee heerlijke rondes gehad vandaag, springen 60 en 70. Het was voor ons de tweede springwedstrijd en eerste keer deze hoogtes. Ik ben echt zo trots op pony. We hadden helaas de 60 ronde een weigering op de laatste hindernis en de 70 ronde 2x op diezelfde hindernis, maar ach. Dat was de enige dichte hindernis die er stond, dus we weten waar we de komende tijd op kunnen oefenen :') Maar pony deed het zo ontzettend lekker, was lekker actief, dacht goed mee, ik bleef rijden en haar ondersteunen ipv dat ik ging zitten afwachten. Ik had als punten zelfs 7ens en 7.5en, dus ik ben echt meer dan tevreden!

Autumnn

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 18:08

Wat leuk Myrsky!! Haha mooi even oefenen op dat type hindernissen ja :))

Ik vandaag 196,5 en 194 gereden. Dus in 1 weekend 5 winstpunten rijker *\o/* wel weer in de stromende regen, paard was er in de tweede proef helemaal klaar mee. Met afgroeten draaide hij zich om en ging met z’n kont in de regen staan. Arm dier rende zo de trailer op haha.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 21:59

LV19952 schreef:
Oefening die ik gebruikt heb om het scharen in stap aan te leren was bij A of C afwenden naar F of M en dan de net voordat je met de voorbenen op de hoefslag komt haar zijwaarts zetten. Dan helpt de wand je een beetje mee. Toen ze dat snapte lukte het ook op de AC lijn in stap en al snel in draf.

Zo hebben wij het wijken ook aangeleerd :j Hele mooie methode :-) Als dan het kwartje valt op die manier dan is vervolgens op de AC lijn of vanaf de hoefslag af ook gemakkelijker :-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-23 22:09

Ik leer ze gewoon in de omgang al om te wijken voor eenzijdige kuithulp. Dus als ik ernaast sta en ik duw op de zijkant dan moeten ze ‘om’. Dat is onder het zadel niet anders. Als ik 1 kuithulp geef dan moeten ze daarvoor weg. Dat is vanaf het zadelmak maken al. Daarmee maak je het jezelf een stuk makkelijker.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 16:53

Wij leren het vanaf de grond met grondwerk en stemcommando. Dan onder zadel stemcommando geven en kuit aanhouden, eventueel iemand op de grond die hetzelfde vraagt vanaf de grond. Kwartje valt dan vaak snel.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 17:06

Wij zijn begonnen met de keertwending om de voorhand, stilstaand met de neus tegen de bakrand om het makkelijker te begrijpen te maken dat het paard niet vooruit moet maar opzij moet voor de kuitdruk. Als ze dat snappen dan echt gaan wijken, met liever teveel zijwaarts en te weinig voorwaarts in het begin. Langzaam kan je dan steeds meer voorwaarts behouden in het wijken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 00:37

Ik moet even een mening hebben :')

Is het heel erg om op een oefenwedstrijd nog een keer B te starten? Ik start Nien normaal nu in het L1 maar ik had me eigenlijk met mijn andere ingeschreven in het B maar die is niet fit.

Zondag is ook F1 dag en ik wil eigenlijk gewoon even ontspannen rijden en dus vooral op tijd terug zijn maar het L is veel later. Het is al betaald dus ik vind het ook zonde om helemaal niet te gaan..

Ben ik dan heel erg als ik nog eens B start? :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:06

Het maakt op een oefenwedstrijd toch niet uit welke klasse je start?

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:24

DiscoDipp schreef:

Is het heel erg om op een oefenwedstrijd nog een keer B te starten? Ik start Nien normaal nu in het L1 maar ik had me eigenlijk met mijn andere ingeschreven in het B maar die is niet fit.

Zondag is ook F1 dag en ik wil eigenlijk gewoon even ontspannen rijden en dus vooral op tijd terug zijn maar het L is veel later. Het is al betaald dus ik vind het ook zonde om helemaal niet te gaan..

En je mag niet op de tijd van je B start een L1 proef startten? Hier zie ik ook vaak alle niveaus door elkaar gaan met oefendressuur.

Ik had afgelopen zaterdag mijn eerste wedstrijd weer sinds eind april en ons L1 debuut. Waar we thuis echt heerlijk rondtuffen, was het op wedstrijd toch even anders.. met losrijden was er niets aan de hand, maar eenmaal in de proef werd hij zo zó traag/sloom en zette hij zich ook compleet vast op links.. kan er ook niet achter komen waardoor helaas.. Gelukkig alsnog een winstpuntje in 1 proef, dus we zijn wel L1 + 1 gelukkig. Maar we kunnen echt veel beter..

Misschien maandag nog op pad en anders sowieso 9 september weer :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:28

Gewoon doen wat je zelf wilt. De enige die er een mening over kunnen hebben zijn omstanders of andere deelnemers, maar daar heb jij niks mee te maken. Maak je er toch een echte oefening van om uit te zoeken hoe je de ontspanning kan vinden en vasthouden? Of overleg met organisatie of je L1 kan maar vroeger?

Hier lijkt ineens het kwartje gevallen van de keertwending. Nog niet zoals in de proef, want nog lange voorbereiding. Maar dan wel gewoon een correcte ipv in de knoop met benen omdat ze over wil stappen of heel groot naar voren of opzij :+ Heel braaf, want daar zijn we bij alles natuurlijk mee bezig, groot overstappen, goed onderzetten en nu ineens klein op de plek moeten blijven. :') travers gaat de ene kant al goed, de andere kant komt ze nog iets terug in tempo. Niet heel opvallend, maar ze vindt die nog lastiger. Ook al bezig met draf en galop appuyementen. Die in draf doet ze eigenlijk heel makkelijk, zelfs al gewoon goed voor ruime voldoende. Galop nog niet natuurlijk, maar begin is wel al goed.
Over 2 weken nog groot concours in het M1 en daarna hoop ik oktober of november M2 te gaan starten. Ligt er even aan hoe die keertwending zich ontwikkeld. Die travers komt wel goed, is amper tot niet te zien maar wil zelf dat ze hem nog iets makkelijker loopt.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 07:46

DiscoDipp schreef:

Gewoon doen. Enige die weet dat je L1 start ben je zelf, daar hebben anderen niks van te vinden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 08:37

Dan of B starten, of vragen of je op die starttijd L1 mag rijden?

Hier zaterdag een hysterisch paard ( ivm onze pony die mee was ) die zich grotendeels afsloot en amper te rijden was. 1 jury gaf me 55% , de andere in de 61%. Dus gemiddeld in de 58% , wat me nog meeviel.
Zondag reed ik verkeerd ( dus - 0.5%) en had 1 grote fout verder. Nog 6e, maar dat had makkelijk een 3e plek geweest anders. Ze liep namelijk echt fijn verder.

Maar goed, t is zoals het is en was tevreden met haar zondag. Jury was extreem streng ( punt altijd 3 - 4% lager- minstens- als de andere jury's ( die geen sinterklaas zijn ofzo ). Kon me er wel in vinden. Kreeg 2en , maar ook 7-ens en 8-en.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:24

Ik denk niet dat ik een andere proef mag starten op die tijd want ze hebben wel echt ringen zeg maar.

Pff ik weet het niet :+ Er zijn er een aantal die ons kennen dus we gaan geheid commentaar krijgen. Maar Nina is ook echt niet te doen op moment dus eigenlijk ga ik dan meer om gewoon te rijden ipv me echt te focussen op een proef.

Maar je zult zien dat ze daar dadelijk een lintje loopt en dat gaat iedereen lopen zeiken _O-

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:29

DiscoDipp schreef:
Ik denk niet dat ik een andere proef mag starten op die tijd want ze hebben wel echt ringen zeg maar.

Pff ik weet het niet :+ Er zijn er een aantal die ons kennen dus we gaan geheid commentaar krijgen. Maar Nina is ook echt niet te doen op moment dus eigenlijk ga ik dan meer om gewoon te rijden ipv me echt te focussen op een proef.

Maar je zult zien dat ze daar dadelijk een lintje loopt en dat gaat iedereen lopen zeiken _O-

Als dat laatste echt een obstakel is kun je altijd nog HC starten, dan is dat ook geen probleem meer. Zeker als je wil gaan voor het rijden überhaupt

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:16

Hc op een oefen wedstrijd... gewoon rijden wat jij wilt of dat nu b is of l1 als jou oefen doel is om gewoon lekker een b proef te rijden lekker doen pech voor de rest dat mag gewoon

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:08

snorkel1986 schreef:
Hc op een oefen wedstrijd... gewoon rijden wat jij wilt of dat nu b is of l1 als jou oefen doel is om gewoon lekker een b proef te rijden lekker doen pech voor de rest dat mag gewoon

Zo denk ik er ook over.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:42

snorkel1986 schreef:

Ik zou ook gewoon gewoon gaan hoor, rest heeft er niks van te vinden. En anders, jammer dan. Maar als dat echt je drempel is om überhaupt niet te gaan ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:02

Ik zou gewoon gaan! Niks aantrekken van wat de andere er van denken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:00

Denk dat ik dat ook maar gewoon ga doen! Is voor Nien ook goed om gewoon even simpel te ontspannen en dan is ze even op ander terrein geweest weer.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:45

Hier helaas even een pauze... rijden ging al niet heel fantastisch de laatste tijd maar afgelopen zondag samen gevallen met een crosstraining... hij leek er niet veel last van te hebben, maar helaas liep hij dinsdag toch wel onregelmatig op de volte rechtsom... gelukkig stond de osteopaat al gepland voor volgende week vrijdag, dus tot die tijd zet ik hem stil en hopen dat hij er met rust vanaf komt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 21:53

FleurSandro schreef:
Hier helaas even een pauze... rijden ging al niet heel fantastisch de laatste tijd maar afgelopen zondag samen gevallen met een crosstraining... hij leek er niet veel last van te hebben, maar helaas liep hij dinsdag toch wel onregelmatig op de volte rechtsom... gelukkig stond de osteopaat al gepland voor volgende week vrijdag, dus tot die tijd zet ik hem stil en hopen dat hij er met rust vanaf komt.

Oh wat naar! Jij je niet bezeerd? Hopelijk is je paard er snel weer bovenop.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:06

Autumnn schreef:
FleurSandro schreef:

Oh wat naar! Jij je niet bezeerd? Hopelijk is je paard er snel weer bovenop.

Ik heb gelukkig niks, buiten overal spierpijn. Ik viel er linksom af, waardoor Sterlyn rechtsaf sloeg en door de gladheid onderuit gleed in de bocht. Dus gelukkig voor mij een "normale" val

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:12

Wat balen zeg! Sterkte, hopelijk valt het mee voor m!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:04

Oh jeetje zeg. Hopelijk valt het mee en is hij “gewoon” wat stijf van de val.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 23:18

LV19952 schreef:
Oh jeetje zeg. Hopelijk valt het mee en is hij “gewoon” wat stijf van de val.

Dat hoop ik ook! Gelukkig staat hij 12 uur per dag op het land dus hij scharrelt de hele dag. Ik neem hem 's avonds nog even mee voor een korte wandeling aan de hand