[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:58

FIjn dat het goed gaat Peelie! Z starten bij subtop is wel leuk :j heb ik laatst ook gedaan.

Het is inderdaad goed warm. Ik dacht het koelt vast wel af! Haflinger rijden en daarna les met Santor. Het koelde alleen niet af -O-

Maargoed toch maar gegaan. Leverde wel een mooie lucht op :))

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 04:14

Janine1990 schreef:
Nieuwe juf is altijd spannend!

Wat vervelend Noukie, hopelijk kan de peut je helpen!!! Fingers crossed!

Was echt smerig warm, reed om 10 uur weg, was het nog 25 graden... :\
Niet eens gelongeerd... Alleen even lekker afgespoeld en daarna nog even merrie met veulen gewassen/gespoeld. Ook enorm last van vliegen. Veulen heeft veel geleerd vanavond :')

Lastig he. Die warmte. Ik had die van mij al weer 2 weken stil staan vanwege de warmte, maar op een gegeven moment wil je toch ook wel weer wat gaan doen. En idd mega veel vliegen! Echt niet normaal.

Veulentjes zijn gewoon leuk, maar soms een beetje dom :P en wassen is wel heel spannend natuurlijk.

Yvank_ schreef:
FIjn dat het goed gaat Peelie! Z starten bij subtop is wel leuk :j heb ik laatst ook gedaan.

Het is inderdaad goed warm. Ik dacht het koelt vast wel af! Haflinger rijden en daarna les met Santor. Het koelde alleen niet af -O-

Maargoed toch maar gegaan. Leverde wel een mooie lucht op :))

[ [url=m/YFhlHt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ho laat was dat? Die lucht is wel gaaf!

Ik zou ook graag later op de dag willen rijden, maar dat gaat een beetje lastig omdat ik heel vroeg uit bed moet voor werk en dus ook vroeg naar bed. Dan kan ik niet pas om 22.00uur gaan rijden. Dan lig ik al op 1 oor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:39

Ergens tussen kwart voor 9 en half 10 :j

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 07:59

Hier wordt wel gewoon gereden met deze warmte. Gisteravond les gehad en ik moet zeggen dat het me ontzettend mee valt elke keer. Iets meer staprondjes tussendoor en goed koelen na de tijd dan is het prima te doen. Beer liep weer heel erg fijn tijdens de les. We hebben geoefend met appuyeren en dat ging ook lekker (het voelt alsof hij minder doet maar op de film kon ik zien dat hij het heel netjes doet). En we zijn weer bezig geweest met vanuit stap aanspringen waarbij hij niet naar voren mag duiken, één pas galop, halthouden, achterwaarts en dan weer aanspringen. Hij doet dan echt zo ontzettend zijn best <3 Ik kan hem nu ook al kleine stukjes echt bovenin houden en dan voelt hij zo gaaf :D
Vandaag een rustig dagje, morgen weer les en dan mag hij dit weekend spetteren in het water. Heeft hij wel verdiend :)

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:25

Ik heb vanavond ook weer les, ik rij ook gewoon met het warme weer, wel aangepast maar dat half uur tot 3 kwartier per dag kunnen we wel even samen zweten hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:40

Zoals het nu is rij ik ook. Maar met die 38 graden vond ik dat niet eerlijk meer. Het was hier toen stik benauwd ook.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 08:55

Bij die 38 graden rijd ik ook niet (toen was het inderdaad ook heel erg benauwd). Ik merk dat sommige mensen al weken niet rijden vanwege de warmte en dat begrijp ik dan niet helemaal. Ik sport zelf ook met dit weer en pas me dan ook, op die manier gaat het prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:04

Nou ik dat wel begrijpen hoor. De fjord die ik ook rij staat ook al weken stil. Niet elk paard kan tegen deze hitte... Hij staat al zwetend en hijgend op stal. Rijden is nu helemaal niets waard, niet vooruit te branden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:23

Gail, wordt het aankomend weekend niet hartstikke warm? Voor mij een reden om over te slaan. _O-
Ga je in September in Leusden starten?
Spannend woensdag je les. Hopelijk bevalt het.

Janine1990, dus wel eigenlijk stap - 1 pas galop - stap ? En dan zonder uit elkaar te laten vallen. Ik ga het eens proberen haha.

Noukie, ben benieuwd wat de oefentherapeut zegt. Lijkt me heel frustrerend als je alles hebt geprobeerd!

Yvank wat genieten zeg, om te rijden met zo'n uitzicht. :+:

Mahitri ah jij bent dus van de fanatieke overgangen. _O- Wel leuk om eens te testen of dat gaat, bedankt voor de tip!

Mijn pony staat ook zwetend op stal, maar wij rijden gewoon door. Wel wat minder in de hitte, maar ik ga haar absoluut niet stil zetten. Gewoon savonds laat nog eens terug naar stal om dan nog te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:38

Maar ik denk dat jou pony er dan met rijden verder wel tegen kan? De fjord niet... die is helemaal lusteloos, hijgen en kan het helemaal niet hendelen om te rijden nu. Ook savonds laat niet helaas. Het koelt hier ook niks af meeste avonden nog 30 + . Maar dat heeft hij altijd al gehad warmte kan die niet goed hebben. Heeft ook zware eczeem dus voelt zich dan zeer ellendig. Normaal is het niet zo lang zo warm...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-18 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:40

Arme fjordie. :(:) Nee zulke pony's snap ik heel goed dat je niet gaat rijden met de hitte! Ik vind alleen dat er wel veel mensen zijn die hun paard zo weken stil zetten, terwijl met goed beleid is er echt nog wel te rijden (bij de meeste dan, uitzonderingen daargelaten).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:53

Die van mij stond zondagmorgen om kwart voor 9 (net 20 graden) al te hijgen met open mond na het rijden.

Ben even zoekende naar hoe ik dit aangenamer kan maken. Overdag deken op ivm schuren en gisteravond stond hij er onder te zweten. Even gespoeld. Morgenavond weer een poging!

Vanaf morgen nieuwe baan, dan mag ik later beginnen (8 uur) en ik woon op 10 minuten afstand. Dan is laat rijden ook beter te doen!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:18

Wij hebben hier gisteren en eergisteren wat onweer gehad en het is gelukkig wel wat afgekoeld.
Wij zitten nog best tegen de kust aan en hebben dus wel wat wind vaak, dat koelt ook fijn af natuurlijk.

En ik begin te merken dat er twee best kunnen wennen aan het weer. Eerste week hadden ze er last van maar nu zijn ze alletwee gewoon vrolijk en echt wel superbang van dat ene stuk omheining dat vernieuwd is.
Als er energie genoeg hebben om daar elke dag opnieuw van weg te spurten -want zr zien t dus zo goed als elke dag- hebben ze energie genoeg om te werken ook.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:29

@Yvank als je weet dat je paard of pony er niet tegen kan dan stap je er natuurlijk niet op. Jij kijkt per paard of het kan dus je bent er heel bewust mee bezig. Laatst gaf een dierenkliniek tips om het je paard makkelijker te maken met rijden met dit warme weer. Niet te geloven hoeveel negatieve reacties daarop kwamen. Mensen die het belachelijk vonden dat een dierenkliniek zo'n artikel schreef en het aanmoedigde om te blijven rijden. En dan elkaar ophemelen omdat zij zo geweldig waren om hun paard lekker vrij te geven. Ik vond dat, op z'n zachtst gezegd, nogal overdreven.

@absque_dubio, yes die fanatieke overgangen komen van mij, nou ja van mijn instructrice :o En mocht je nog meer moeilijke oefeningen willen dan heb ik er nog wel een paar :D Beer wordt er zeker fijner van maar mijn hemel wat een rotoefeningen kan mijn instructrice bedenken.

@Noukie, ik ben ook heel erg benieuwd of de oefentherapie je gaat helpen. Laat je weten wat voor oefeningen je moet doen? Ik vind het altijd ontzettend leerzaam om tips te horen over een betere houding en zit.

@Optiwolk, haha een nieuws stuk omheinding is natuurlijk ook ontzettend eng. Ik hoop dat wij vandaag ook wat regen krijgen zodat het gaat afkoelen.

@Janine, succes alvast morgen met je nieuwe baan!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:32

Mahitri kom maar op met de rotoefeningen. :D Ik zoek inspiratie. Kan ik het vanmiddag mooi even proberen. :Y)
Onze galop-stap-galop is over het algemeen uitstekend, maar ik ga die korte overgang van jou zeker eens proberen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:42

Ik wil ook Mahitri!

En welke kliniek had dat bericht? Ik zoek nog wat namelijk...

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:48

Ik dacht dat het Wolvega was maar ik lan het bericht zo niet vinden. Ik zoek straks even beter.

Nou hier nog een leuke oefening.
Schoudervoor op de lange zijde, dan halthouden (schoudervoor blijven staan), één pas wegstappen en dan aandraven in schoudervoor. Deze kan ook met schouderbinnenwaarts.
En paar passen schouderbinnenwaarts, korte diagonaal op en middendraf, voor de hoefslag opvangen en meteen andere kant schouderbinnenwaarts. Deze vind ik nog het lastigst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:57

Leuke oefeningen :j

Ik heb er ook nog wel één voor de schoudercontrole. Schouderbinnenwaarts inzetten, dan na een aantal passen de stelling en buiging eruit halen maar de schouders wel op dezelfde plek houden. Daarna na een aantal passen de stelling en buiging weer aannemen. Zo controleer je of je wel schoudercontrole hebt. Want bij het eruit halen van die stelling en buiging zal paard snel de schouders eruit willen drukken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:08

Ook een leuke voor lengtebuiging en controle is sbw inzetten. Na een paar passen travers en dan eigenlijk gelijk weer terug in sbw andersom kan natuurlijk ook. Dan kan je controleren of je paard ook echt scherp op jou hulpen is en dus spelen met buiging.

bamsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:30

Hallo!

Mag ik mij hier ook melden??
Ik heb mijn debuut paar weken terug namenlijk al gehad :=

Ik lees al een tijdje mee en lees echt handige tips hier!

Maar om onszelf even voor te stellen:
Paardlief heet Don Damaro aka Don en is een 8 jarige PRE ruin van 1.70 en een hart van goud!

Afbeelding

Ik heb Don zelf opgeleid van groen naar waar we nu staan en ben daar apetrots op, we hebben aardig wat tegenslagen gehad op de weg hiernaartoe maar dat maakt het alleen maar mooier!

Afbeelding

Was echt een droom van me om ooit Z te mogen starten en ben met mijn merrie alleen maar tot startgerechtig gekomen maar nooit de kans gehad om daadwerkelijk te starten ivm verkoop.

De klasse Z was dus ook echt helemaal nieuw voor mij en allejezus wat is zo’n bak groot als je daar voor het eerst in rijd :wow:

Afbeelding

Debuut 202 bij gereden, door de spanning en zenuwen heb ik echt alleen maar op mijn paard gezeten en genoten van mijn allereerste Z proefje O:)
2 de wedstrijd 205 & 205-2 door een stomme fout van mezelf door de diagonaal op te rijden ipv op de lange zijde uitgestrekte galop maar de 1ste punt was binnen dus we waren officieel Z1 *\%/*
3de wedstrijd tel ik niet mee man wat was die buitenbaan slecht! Net of je over een mul strand liep, resultaat 200,5 & 191 maar echt maakt me totaal niet uit want kon het Don niet kwalijk nemen dat hij amper kon draven door de bak.
En dan de 4de afgelopen weekend, Z1 en Z2 samengevoegd een mooie 4de en 6de plaatst met 214 & 216 punten *\o/*

Dit is een leuk overzichtje van onze voortgang vanaf ons 1ste jaar samen (2013) tot nu:

Afbeelding

Sorry wilde het kort houden maar werd te enthousiast :):)

Ik ga nu eens proberen niet alleen maar mee te lezen maar ook te reageren op jullie berichten :j

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:43

Welkom Bamsy! Gaaf dier en mooie punten al!

Leuke oefeningen komen er voorbij. Veel wel bekend, maar altijd goed om weer eens aan herinnerd te worden! Welke ik ook altijd wel aardig confronterend vind is wijken vanaf de hoefslag en op X door opzij maar dan omstellen naar appuyement. Kan de mijne soms hard over moeten nadenken :+

Oefentherapeut lijkt wel zinvol. Paar tips meegekregen om vast mee te gaan oefenen qua beenligging. Verder zag ze bij mij scheef bekken (idee had ik al omdat zijgangen rechtsom opvallend makkelijker gaan dan linksom en dat niet alléén bij mijn paard vandaan kan komen) en logischerwijs wat dingen in mn nek. Daar gaan we dan ook bij haar in de praktijk mee aan de slag en dan steeds de combi blijven maken met op paard. Goed gevoel bij wel so far.

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:39

Ik heb vandaag een super fijne les gehad!
Geoefend met pirouettes, daar wordt ze wel super fijn van. Vandaag zelfs eerste pasjes richting passage gereden, wauw wat wordt ze dan gaaf en daarna blijft ze dat ook zo fijn vasthouden.

Was iedere dag maar zo!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 21:58

Zoooo wat gaan jullie hard zeg!

Welkom bamsy. Wat een ontzettend mooi paard, helemaal mijn smaak. En prachtig zo je overzicht te zien,wat een progressie!

Leuke oefeningen komen er voorbij. Wij waren ook net aan de stap, galop, en meteen weer stap begonnen. Vind hij erg moeilijk. Hij denkt zelf erg veel na erover en aanleuning is daarbij dan absoluut niet zoals het hoort. We sleutelen lekker verder.

Wij doen ook veel volte 10m ongeveer inzetten en achterhand naar binnen plaatsen en dat steeds kleiner maken. De eerste paar pasjes pirouette zijn gemaakt hierbij, maar hij vind het erg zwaar, logisch natuurlijk. :Y)

Verder wij gister naar het strand geweest. Bijrijder mee gevraagd op henk en ik zelf op mijn andere paard aka speedy gonzales.
Echt heerlijk gereden, temperatuur en briesje erbij voelden gewoon als zonvakantie Spanje aan. Zo lekker!
Leuke match met paarden ook, ze waren goed aan elkaar gewaagd, behalve degene die ik reed, die was weer wat heter dan de rest, maar dat wist ik.
Groot voordeel, rij daardoor nooit achteraan, en pak nooit een zanddouche van de paarden voor me :+

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:35

Welkom bamsy knap paard heb je!en je bent al lekker op weg met je punten.

Jeetje jullie gaan hard hier.
Ik was om kwart voor 6 op stal vandaag om te longeren was nog lekker koel.

Verder ligt het echt aan hoe warm en of benauwd het is of douwe en ik rijden of niet. Afgelopen weekend heerlijk in de regen gereden was echt heerlijk. Hopelijk morgen nog even een rondje bos maken.

Wat komen hier veel tips voor oefeningen voorbij. Zelfs oefeningen die ik niet ken of nooit aan gedacht heb.

Janine succes bij je nieuwe job vandaag!

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 14:48

Welkom Bamsy!

De verhuizing is achter de rug, vreselijk... En zoo warm!
Dozen zijn uitgepakt, nu nog een paar kleine dingetjes.

Vandaag was ik vrij, heerlijk! :) was om 9 uur al op stal, even een sprongetje gedaan in de wei, hij doet het goed na zijn blessure. Daarna ben ik in mijn eentje even een buitenrit gaan maken, was nog niet eerder alleen gegaan, maar we hebben allebei genoten! :)