Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 18:52

PSvanLot schreef:
MyWishMax schreef:
Tuurlijk kan er altijd iets gebeuren met paarden op vreemd terrein. Zelfs met de beste voorbereiding, maar helaas zijn er ook mensen die dus niet aan die voorbereiding doen en de 1e keer dat paard op een vreemd terrein komt meteen lekker een drukke grote wedstrijd is. En dan zo nonchalant met een paard omgaan dat het bijna wachten op ongelukken is. Idd vastmaken op een plek die niet veilig is, halster afhalen zonder iets om de hals en ga maar door. Of de klep/stang openen als paard nog vast staat.
Of paard dat nog nooit in een bak met anderen gelopen heeft naar zo'n drukke wedstrijd meenemen en het dan raar vinden dat het losrijden gevaarlijk wordt. :+
Zoals Apple het beschrijft kan gebeuren, kleine pony's zijn heel gevaarlijk :') Maar dan heb je iemand die hem vast houdt en dus het wel serieus neemt.

Verplichting tot vrijwilliger zijn is leuk en denken dat iedereen dat kan ook, maar zo eenvoudig is dat niet altijd. Ik kan het iig niet meer, niet op een manier waar ze iets aan hebben. Want die 2 uur red ik niet eens, dat is al te lang. Laat staan als ik ook zelf wil starten. Of vriendin die en fulltime werkt, daarnaast eigen paard traint en start en ook nog jurylid en dus ook toezichthouder is. Die is blij als ze eens een weekend vrij is. Ik ben niet de enige die het qua gezondheid niet kan en zou rustig meer betalen als dat nodig zou zijn. Maar dat soort dingen besef je je pas als je ermee te maken krijgt. Ik heb mijn verenigingen er altijd op uitgezocht, net als dat ik geen vereniging hoef met mogelijkheid tot les en in bak rijden.
Schrijven heb ik altijd heel leuk gevonden, maar dat is ook de taak waar het makkelijkste mensen voor te vinden zijn. Secretariaat ook gedaan toen het nog kon.
En dan zijn mensen s zomers nog makkelijker te krijgen dan nu. :+

Maar die vriendin die fulltime werkt wil wel graag op wedstrijd? Dan vind ik het echt bijzonder dat je niet wilt helpen. Hoe denk je dat de wedstrijden georganiseerd worden? Het overgrote deel van de mensen heeft het te druk met het gewone leven, maar als iedereen zo zou denken, dan zou het snel stoppen met de wedstrijden omdat niemand wil helpen of er enkel betaalde krachten kunnen staan waardoor een proef €30 euro gaat kosten.

Ik vind dat echt zo'n flauwe opmerking als ik dat van iemand hoor, kom op zeg wat is nu en of twee keer op jaarbasis een paar uur werken op een club binnen een sport waar je zelf ook met veel plezier gebruik van maakt?

Die jureert en is vaak toezichthouder :+ dat hebben ze liever als dat zij andere taken op zich neemt. Dus nee, zij helpt zat.

Ik heb het altijd gedaan en kies nu ook voor mezelf. Vereniging heeft er niks aan als ik na 15 minuten weg moet en iemand me weg moet brengen, omdat auto rijden te gevaarlijk is.

Daarom zoeken mensen dus verenigingen waar het niet verplicht is. Bij een vereniging gaan waar het verplicht is en er dan onderuit proberen te komen is niet oké.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:51

Enzo_Ollie schreef:
@PSvanLot, bij ons wordt 9vd 10 keer een ring opgebouwd op een doordeweekse dag (overdag, eind vd middag)
ik heb van mijn 24 dagen vrij er 20 collectief verplicht (wel zomervakantie daarbij) dus 4 dagen over voor mezelf. Die houd ik liever voor als m'n paard naar de dierenarts moet dan om een ring op te bouwen.

Dus ja, mijn excuus is 9 vd 10x wel dat ik niet kan ivm werk.
Overigens, bij onderlinge wedstrijd help ik wel regelmatig mee omdat ze dan opbouwen en afbouwen voor en na het starten. Dus dan ben je er al of kom je iets eerder/blijf je iets langer.

edit: ff ring opbouwen als voorbeeld

Maar dan heb je toch gewoon geholpen als je bij de onderlinge geholpen heb? Het maakt toch ook niet uit waar je helpt?

Het gaat mij om het feit dat er mensen zijn die niet willen helpen, maar wel willen starten.

Noukie

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:06

Nee eens PSvanLot. Het gaat natuurlijk niet om de uitzonderingen die echt niet kunnen of op andere manieren hun bijdrage leveren voor de sport.
Maar hoeveel mensen er niet vinden dat alles voor hen klaar moet staan op concours, maar zelf nog te beroerd zijn een paar uur op jaarbasis te investeren... Dan zijn we met zn allen snel uitgereden en mogen we blij zijn met de vele vrijwilligers die er echt elk wedstrijdweekend oid weer voor gaan. En de meeste van hen hebben ook gewoon een baan en paard. (en kunnen dan nog rustig een snauw verwachten als ze de mail niet dagelijks beantwoorden :+)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:26

Noukie schreef:
Nee eens PSvanLot. Het gaat natuurlijk niet om de uitzonderingen die echt niet kunnen of op andere manieren hun bijdrage leveren voor de sport.
Maar hoeveel mensen er niet vinden dat alles voor hen klaar moet staan op concours, maar zelf nog te beroerd zijn een paar uur op jaarbasis te investeren... Dan zijn we met zn allen snel uitgereden en mogen we blij zijn met de vele vrijwilligers die er echt elk wedstrijdweekend oid weer voor gaan. En de meeste van hen hebben ook gewoon een baan en paard. (en kunnen dan nog rustig een snauw verwachten als ze de mail niet dagelijks beantwoorden :+)

Och joh, ik werk fulltime, geef nog wat lesjes aan een aantal ruiters, rijd zelf fanatiek, ben jurylid en houd ook wel van regelmatig een hapje en een drankje met vrienden ;)

Maar ik vind het lid zijn van onze rijvereniging ook erg leuk. Zit zelf in de dressuurcommissie en organiseer 6 maandagavond wedstrijden tussen mei en augustus en dit jaar ook een selectieweekend van vrijdagavond tot en met zondag.

Met vijven bestieren we de maandagavonden, secretariaat en bar. En ook de ringen uitzetten etc.
Dan zorg ik dat ik dat ik op maandag om 1500 op de manege ben en om 2300 ben ik dan weer thuis. Gelukkig hebben we het goed geregeld en kan ik binnen die tijd zelf ook nog een keer starten!

Dit doe ik dan ook erg graag en zonder ons vijf, gaan de maandagen niet meer door en stellen we iedere niet georganiseerder maandag ongeveer 100 deelnemers te leur.

En ik weet dat dit niet voor iedereen weggelegd is, maar de gemiddelde ruiter kan toch echt wel ergens een uurtje of 5 vrij maken om te komen helpen.

Daarbij is het ook gewoon super gezellig zo'n leuke club!

En wat je zegt Anouk... Ik maak de startlijsten, en wat je daar ooit voor mails krijgt, die mensen snappen er echt niks van of hebben niet in de gaten dat er een persoon achter de organisatie zit.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:44

LaDonna75 schreef:
Ik help regelmatig bij wedstrijden. Bij ons is het niet verplicht maar wel zeer gewenst. Ik werk onregelmatig, heb een huis en man en twee kinderen en een kleinschalige pensionstal, en o ja ook nog 3 pony’s maar help toch een paar halve weekenden per seizoen mee. Degenen die vinden dat ze het niet moeten doen: bedenk wel dat het hele wedstrijdgebeuren draait op vrijwilligers, dat vaak elke hulp welkom is en ook een uurtje helpen (bijvoorbeeld hindernissen slepen, dressuurring uitzetten, kantinevoorraad opruimen enz) al fijn kan zijn. Ik voel me een soort van verplicht af en toe te helpen als ik ook wedstrijden wil rijden. Maar goed, ik snap dat dit anders ligt voor sommigen. Maar enkel “daar heb ik geen zin in” vind ik persoonlijk te makkelijk en ook niet zo sociaal.

Dank u dank u. Als wedstrijdsecretaris die elk jaar moeten lopen pushen drukken en persoonlijk vragen om genoeg vrijwilligers te krijgen kan ik niet genoeg benadrukken hoe fijn het is om vrijwilligers aangeboden te krijgen. Dus als je wat wilt doen, wacht dan niet af tot je vereniging een oproep doet of je persoonlijk gevraagd wordt, maar bied het op voorhand al aan. Dat scheelt zóveel werk :o

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:43

Moet er bij een selectiewedstrijd duidelik (sel) achter je naam staan om mee te doen voor de selectie? Ik heb me voor de selectie opgegeven, maar bij de ene op de startlijst staat het wel en de andere niet.
(weet dat ik gewoon kan mailen maar had al 100x naar de vereniging gemaild dus voel me wat bezwaard := )

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:09

Enzo_Ollie schreef:
Moet er bij een selectiewedstrijd duidelik (sel) achter je naam staan om mee te doen voor de selectie? Ik heb me voor de selectie opgegeven, maar bij de ene op de startlijst staat het wel en de andere niet.
(weet dat ik gewoon kan mailen maar had al 100x naar de vereniging gemaild dus voel me wat bezwaard := )

Welke regio rij je? Volgens mij hoeft dit niet. Hier in NH word er een lijst gepubliceerd van alle mensen die 2x 60% op 2 locaties hebben gereden. De beste 22 mogen meedoen. Maar alle uitslagen worden meegenomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:19

Hier heb je aparte selectie wedstrijden en iedereen die mee doet rijdt voor de selectie, maar dat verschilt per regio/kring. Hier rijd je dus wel tegen de anderen die zich willen selecteren en vind ik een fijnere manier. De enige die antwoord kan geven is toch weer de vereniging :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:45

Enzo_Ollie schreef:

Nee dat hoeft niet. Als je naar een selectiewedstrijd gaat dan start je automatische voor de selectie.

hal_lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:55

Wij moeten bij het inschrijven van een selectiewedstrijd doorgeven of je ook voor de selectie start. Als je dat bent vergeten of het staat niet op de startlijst dan kunnen ze dat nog aanpassen op het secretariaat voordat je de proef gaat rijden. Niet achteraf dus. Bij ons start je niet automatisch voor de selectie. Elke regio heeft z'n eigen regels

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:03

Apart eigenlijk dat dat zo erg verschilt per regio! Ik start in Drenthe, we hebben 3 selectiewedstrijden waarvan je er 2 gereden moet hebben.
dank voor de antwoorden!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:05

Het is al jaren geleden dat ik selecties heb gereden, maar bij ons stond er ook altijd (sel) achter, anders dan deed je niet voor de selectie mee maar gewoon voor de wedstrijd.

Nou, schop onder mijn kont gehad van mijn beste vriendin. Die heeft me al overgehaald om een startpas weer aan te vragen, nu heb ik ook daadwerkelijk 2 wedstrijden ingeschreven. Ga meteen 2 weekenden achter elkaar, dan hoop ik dat ik er meteen doorheen ben gevoelsmatig.
Ergens heel veel zin in, ergens ook heel spannend na zo'n lange stop. :=

melis_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:00

DemiSisa schreef:
Misschien een stomme vraag, hoe komen jullie erbij als schrijver? Mij lijkt dat dus oprecht heel tof om af en toe eens te doen, maar zie zoiets bijna nooit langskomen eigenlijk. :)

zelf even aangeven bij verenigingen dat je graag een keer wil schrijven. Welke regio zit je? Mocht je hier in de buurt zitten mag je gerust een keer met mij mee :)

LaDonna wat een mega scores van je dochter! Wel erg jammer van je eigen proeven..

Wat jammer Autumn, maar aan je eigen gevoel vast blijven houden :)

Leuk ik zie mensen die starten in de omgeving van Vorden! Ik start ook wel een daar in de buurt. 18 februari Vragender, of de week erna Vorden, en wil eind maart naar Vorden.

Och jee Flyhigh wat een gedoe zeg.. Met paard alles goed afgelopen ondanks dat het niet je eigen paard was? Hopelijk dat auto ook weer gauw heel

PS van lot, dat is gek 1 spoor. Heb ik als jury ook nog nooit gezien :+ Maar zou idd ook gezegd hebben de andere dan ook af.

Oef Annash dat is flink balen.. Zelf niet bezeerd?

Bij ons op de vereniging wordt verwacht dat je 3-4x per jaar een dagdeel helpt, begin van seizoen kun je je zelf inschrijven zodat je kan doen wat je leuk vind. Zonder vrijwilligers geen wedstrijden
Vind het zelf ook altijd wel leuk en gezellig om te helpen, zit daarnaast in het bestuur en doe het wedstrijddsecretariaat bij de vereniging en sinds dit jaar voor de regio pony's.
Soms wel plannen, maar het is leuk en we willen toch graag allemaal dat er ook wedstrijden georganiseerd worden die ook nog betaalbaar blijven

Kaitlyn dat is een mooi vooruizicht :) Wanneer ga je starten?

Mijn wedstrijd komende zaterdag gaat zoals verwacht niet door, bodem zal zaterdag niet weer zacht zijn.
Paard maar even paar dagen vrij, eind van de week pak ik haar weer op :)
21 januari gaan we nu weer op pad :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:59

Mooi dat iedereen al zo fanatiek aan het plannen is
Hier is alles bevroren en zijn we op een binnenbak in de buurt aangewezen dus dat maakt het trainen iets lastiger.

Weet iemand verder de tip wij gaan onze 20x 40 verlengen naar 20 x 60 en nu wil ik bordjes die ik ook kan verplaatsen zodat het oefenen bijv ook echt op de juiste letter kan etc.
Ik heb ergens online bakletters en houders gezien waarmee je dus de letters kon wisselen maar ik kan ze echt nergens meer vinden, weet iemand toevallig welke in bedoel.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:18

melis_93 schreef:
DemiSisa schreef:
Misschien een stomme vraag, hoe komen jullie erbij als schrijver? Mij lijkt dat dus oprecht heel tof om af en toe eens te doen, maar zie zoiets bijna nooit langskomen eigenlijk. :)

zelf even aangeven bij verenigingen dat je graag een keer wil schrijven. Welke regio zit je? Mocht je hier in de buurt zitten mag je gerust een keer met mij mee :)

LaDonna wat een mega scores van je dochter! Wel erg jammer van je eigen proeven..

Wat jammer Autumn, maar aan je eigen gevoel vast blijven houden :)

Leuk ik zie mensen die starten in de omgeving van Vorden! Ik start ook wel een daar in de buurt. 18 februari Vragender, of de week erna Vorden, en wil eind maart naar Vorden.

Och jee Flyhigh wat een gedoe zeg.. Met paard alles goed afgelopen ondanks dat het niet je eigen paard was? Hopelijk dat auto ook weer gauw heel

PS van lot, dat is gek 1 spoor. Heb ik als jury ook nog nooit gezien :+ Maar zou idd ook gezegd hebben de andere dan ook af.

Oef Annash dat is flink balen.. Zelf niet bezeerd?

Bij ons op de vereniging wordt verwacht dat je 3-4x per jaar een dagdeel helpt, begin van seizoen kun je je zelf inschrijven zodat je kan doen wat je leuk vind. Zonder vrijwilligers geen wedstrijden
Vind het zelf ook altijd wel leuk en gezellig om te helpen, zit daarnaast in het bestuur en doe het wedstrijddsecretariaat bij de vereniging en sinds dit jaar voor de regio pony's.
Soms wel plannen, maar het is leuk en we willen toch graag allemaal dat er ook wedstrijden georganiseerd worden die ook nog betaalbaar blijven

Kaitlyn dat is een mooi vooruizicht :) Wanneer ga je starten?

Mijn wedstrijd komende zaterdag gaat zoals verwacht niet door, bodem zal zaterdag niet weer zacht zijn.
Paard maar even paar dagen vrij, eind van de week pak ik haar weer op :)
21 januari gaan we nu weer op pad :)

Wat grappig, wij gaan ook eind maart naar Vorden :)

Onze vereniging heeft ook geen verplichting tot helpen, maar organiseert ook maar twee wedstrijden per jaar. Als je dan ook nog zelf wil starten wordt dat al lastig dus. Als ik kan kom ik graag helpen, maar wel bewust uitgezocht dat het niet moet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:15

Seven schreef:
Mooi dat iedereen al zo fanatiek aan het plannen is
Hier is alles bevroren en zijn we op een binnenbak in de buurt aangewezen dus dat maakt het trainen iets lastiger.

Weet iemand verder de tip wij gaan onze 20x 40 verlengen naar 20 x 60 en nu wil ik bordjes die ik ook kan verplaatsen zodat het oefenen bijv ook echt op de juiste letter kan etc.
Ik heb ergens online bakletters en houders gezien waarmee je dus de letters kon wisselen maar ik kan ze echt nergens meer vinden, weet iemand toevallig welke in bedoel.

Wat voor letters bedoel je? Er zijn veel varianten en de meeste daarvan kun je verplaatsen. Wel is het geheel, maar dat lijkt me geen probleem? De locaties van de letters bij een 20x40 en 20x60 is immers toch niet gelijk.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 13:50

Kan je niet de letters gebruiken die je in het zand steekt?
Of beide op de juiste plek plaatsen en afdekken als je bv de 20x40 nodig hebt of andersom

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:11

Silly1972 schreef:
Kan je niet de letters gebruiken die je in het zand steekt?
Of beide op de juiste plek plaatsen en afdekken als je bv de 20x40 nodig hebt of andersom

En dan een vast paaltjes laten staan voor de maat voering dan hoef je niet iedere x uit te meten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:42

Ik wil ze aan de bakrand hangen, we hebben 20 x 40 die gaan verlengen we starten B en Z dus handigste als we de bakletters makkelijker kunnen verhangen. Ik had ze gezien met een metalen achterplaat waar je de letters in kan schuiven. Als ik dat niet kan vinden moeten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 14:49

Maar de letters zitten op andere plekken he qua meters? Dus je kan beter bordjes hebben dan dingen waar je iets in moet schuiven, want dan heb je telkens een stel lege hangen. Zoals de e en b, bij de ene op 30 meter, de ander op 20. Alleen de a of c en hoekletters aan 1 kant kunnen blijven hangen.

Wij hadden bordjes die je in de grond kon steken,maar daar houders voor gemaakt op de bakrand. Bij de 20x40 blijven de Z letterhouders leeg. En bij de Z baan de 20x40

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:02

Ja ik weet dat de letters anders staan maar dat is geen probleem als ik de achtergronden heb die zet ik dan op de juiste plek en hoef ik enkel de letters te wisselen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:32

Sorry, ik lees hier altijd stiekem mee want ik rij geen wedstrijden meer dus heb hier niets te zoeken :=

Maar wat betreft de bakletters, wij hebben metalen houders die je over de plank hangt met een beugel, de letters die niet nodig zijn worden omgedraaid zodat ze aan de buitenkant zitten. Wij hebben dus een paar dubbele letters (B, M, H en E) zodat het super snel van M naar Z ring kan, maar als je markeringen maakt kun je de benodigde letters natuurlijk ook enkel verhangen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 20:36

Seven schreef:
Ja ik weet dat de letters anders staan maar dat is geen probleem als ik de achtergronden heb die zet ik dan op de juiste plek en hoef ik enkel de letters te wisselen.

Ik snap wat je bedoelt maar geen idee waar je dat kunt halen, helaas!
Hebben ze bij de binnenbak in de buurt ook! Als je dan de ene bal gebruikt (20x40 of 20x60) kan je de vakjes van de andere leeglaten. Zoiets bedoel je toch?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:13

Ja klopt Flubberboot
De bedoeling is ze vooral op de Z baan te laten staan en enkele met het evt oefenen van mn lagere klasses ze dan te kunnen veranderen :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:23

Seven schreef:

Dat kun je volgens mij prima zelf maken met wat profielen die je aan de wand hangt en daar losse letters in hangt?