Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:40

Noukie schreef:
Ik was nog naïef dat ik dacht dat subtop ruiters niet in het B of L1 mochten, maar dat blijkt per dit jaar anders. Had ik dat geweten :+ Zag idd ook dat de regio zelf mag beslissen hoeveel paarden iemand per rubriek mag starten. Voor het NK zijn er wel weer

Waar baseer je dat op? Zodra je zzzwaar met 1 wp hebt mag je nooit meer B starten alleen met dispensatie maar als je dat al krijgt is dat altijd onder de voorwaarde dat je niet mee mag doen voor de selecties en op de (regio) kampioenschappen mag starten.
Als je al met 2 paarden zzlicht bent geweest mag je nooit meer l1 starten tenzij je dispensatie aanvraagt maar dat is dan ook onder de voorwaarde dat je niet naar kampioenschappen kan.

Een geklasseerde suptop ruiter kan dus nooit meer B starten. Wel l1 maar dat betekend dat diegene maar met 1 paard zzlicht of hoger geklasseerd is geweest.
Ik heb 100 jaar geleden ooit suptop gereden, daarna tig paard van l1 naar t Z geklasseerd maar nooit meer zzlicht gestart. Pas met mijn huidige paard ben ik die “grens” over gegaan en nu mag ik in principe nooit meer l1 ( tenzij hc of dispensatie)

Cloepr2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:43

Ik ga binnenkort wedstrijden rijden met mijn friese merrie alleen wil ik nog een leuke naam voor de wedstrijden als je ideeën hebt laat maar horen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:03

Fly_high schreef:
Is het zo? Ik snap het als het om NK jonge paarden oid gaat, maar NK amateurs op laag niveau :? Het zegt toch weinig over het paard

Een deel beginnende ruiters is waarschijnlijk al om wanneer ze lezen Kampioen, want die denken dat zij dat dan ook wel even kunnen.

Aan de andere kant zegt het vaak wel wat over de uitstraling van het paard. Juist op die lage niveaus met weinig technische moeilijkheid, kan de uitstraling van het paard toch net de die extra punten voor de winst geven. Als je een nette volte rijdt met een huis tuin en keuken paard krijg je daar, wat zou het zijn, een 7? voor. Voeg dan een beetje extra beweging toe en dan heb je bij veel jury's toch ineens een 8.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:13

Bowo schreef:
Fly_high schreef:
Is het zo? Ik snap het als het om NK jonge paarden oid gaat, maar NK amateurs op laag niveau :? Het zegt toch weinig over het paard

Een deel beginnende ruiters is waarschijnlijk al om wanneer ze lezen Kampioen, want die denken dat zij dat dan ook wel even kunnen.

Aan de andere kant zegt het vaak wel wat over de uitstraling van het paard. Juist op die lage niveaus met weinig technische moeilijkheid, kan de uitstraling van het paard toch net de die extra punten voor de winst geven. Als je een nette volte rijdt met een huis tuin en keuken paard krijg je daar, wat zou het zijn, een 7? voor. Voeg dan een beetje extra beweging toe en dan heb je bij veel jury's toch ineens een 8.

Valt echt mee hoor. Ik heb zo'n huis tuin en keukenpaard en kwam gewoon goed mee op de kampioenschappen. Zelfs 9ens en 9,5 op Nk. Niet voor de gangen, nee, maar wel voor andere onderdelen. En die 8 ook regelmatig, daar heb je die gangen niet voor nodig. Wel een stabiel en correct beeld en netjes gereden. Dat goed bewegende paard krijgt misschien een 8 oid voor verruimen, ik was blij met een 6 want daar waren we idd slechter in. Maar dan moet je het proberen te compenseren op andere onderdelen.

Die volte is met betere gangen alleen echt niet ineens veel hoger qua punten. Wel als de andere voorwaarden ook beter zijn en dat kan wel heel goed bij een meer ervaren ruiter. Maar dat ligt dus veel meer aan correct gereden dan aan betere gangen.

Ik heb met dit htk paard zelfs makkelijker hogere punten als met de goed bewegende dieren die ik hiervoor had en reed. Alleen goede beweging brengt je niks behalve een goed punt voor de gangen, dat waren er toen nog 3. En dan misschien de verruimingen als de andere voorwaarden klopten. Juist die lagere niveaus gaat om correctheid van het rijden van proef en goede basis.

En dit is het 1e paard waarmee ik bij meerdere juryleden in 1 proef dezelfde punten rijd of iig weinig verschil :') Weinig discussie altijd.

Ken nog wel meer htk paarden die op elk niveau in de basis naar de kampioenschappen mochten. Gewoon met een correcte proef en basis. Ja, hoe hoger je komt hoe meer goede paarden er komen met goede ruiters die dus net zo goed paard voor elkaar hebben qus basis maar met betere gangen. Dat verlies je idd. Niet alleen van het paard, ook van de ruiter of juist daarvan.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:09

Cloepr2004 schreef:
Ik ga binnenkort wedstrijden rijden met mijn friese merrie alleen wil ik nog een leuke naam voor de wedstrijden als je ideeën hebt laat maar horen

Mijne is vernoemt naar een drag queen dus ik hou me hier buiten :') :')

Wij hebben net getraind, heel veel bezig met de schouders want Nina is echt aan het wringen om overal uit te komen. Maar zodra ik recht onder me heb dan is het feestje toch niet meer zo leuk.

Dus op 2 voltes na veel lekkerder kunnen rijden dan vorige week *\o/*

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:10

Nimber schreef:
Noukie schreef:
Ik was nog naïef dat ik dacht dat subtop ruiters niet in het B of L1 mochten, maar dat blijkt per dit jaar anders. Had ik dat geweten :+ Zag idd ook dat de regio zelf mag beslissen hoeveel paarden iemand per rubriek mag starten. Voor het NK zijn er wel weer

Waar baseer je dat op? Zodra je zzzwaar met 1 wp hebt mag je nooit meer B starten alleen met dispensatie maar als je dat al krijgt is dat altijd onder de voorwaarde dat je niet mee mag doen voor de selecties en op de (regio) kampioenschappen mag starten.
Als je al met 2 paarden zzlicht bent geweest mag je nooit meer l1 starten tenzij je dispensatie aanvraagt maar dat is dan ook onder de voorwaarde dat je niet naar kampioenschappen kan.

Een geklasseerde suptop ruiter kan dus nooit meer B starten. Wel l1 maar dat betekend dat diegene maar met 1 paard zzlicht of hoger geklasseerd is geweest.
Ik heb 100 jaar geleden ooit suptop gereden, daarna tig paard van l1 naar t Z geklasseerd maar nooit meer zzlicht gestart. Pas met mijn huidige paard ben ik die “grens” over gegaan en nu mag ik in principe nooit meer l1 ( tenzij hc of dispensatie)

Het is tegenwoordig zelfs ZZL +1 en geen B meer mogen rijden... Dat vind ik dan wel weer een bijzondere regel overigens.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:35

DiscoDipp schreef:
Cloepr2004 schreef:

Mijne is vernoemt naar een drag queen dus ik hou me hier buiten :') :')

Ik ook, ik heb mijn schimmel Nero genoemd wat blijkbaar ‘zwart’ betekent. Hij doet deze naam eer aan :Y)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-23 15:44

Ik zal maar beter zwijgen over Henk :=

Hij is overigens vernoemd naar mijn konijn Henk, al weet ik niet of het iets beter maakt _O-

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:58

Noem je paard iig niet iets wat je niet wenst, dat weet ik wel :+ Diva is bijvoorbeeld geen goed idee kan ik je alvast vertellen.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:58

Ik zou me hier ook graag komen melden. Het zal nog even duren voordat ik ga starten, maar als Lente zich gedraagt zoals ik verwacht, hoop ik in maart onze eerste wedstrijdje(s) te kunnen rijden.

Graag stel ik jullie voor aan Lente v. Everdale.

Afbeelding

Ze was in het begin niet het makkelijkste paard, maar inmiddels kan ik lezen en schrijven met d'r en ben ik super blij met de eigenaar voor wie ik haar rijd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:16

Fly_high schreef:
Ik zal maar beter zwijgen over Henk :=

Hij is overigens vernoemd naar mijn konijn Henk, al weet ik niet of het iets beter maakt _O-

Als hij maar niet zo de ring doorgaat _O-

Autumnn

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:16

Welkom loveslimpie! Prachtig dier. Welke klasse ga je starten?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:37

Autumnn schreef:
Welkom loveslimpie! Prachtig dier. Welke klasse ga je starten?

Gewoon vooraan in de B :+

We hebben beide nog geen wedstrijd ervaring :)

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:06

Jullie gaan snel!!
Ik heb vanavond vergadering over de knhs regio limburg. Dat gaat over de wedstrijden organiseren en hoe verenigingen hierin staan. Ben ontzettend benieuwd wat het komend seizoen allemaal gaat worden.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:56

Robijntjah schreef:
Oh wat leuk, eind januari komt mijn zadelmaker ook voor een spring zadeltje. Niet voor wedstrijden maar gewoon voor de babycrossjes die ik met Modesta rijd.

Robijntje,
Waar rij jij babycrossjes? Ik wil dat ook graag, maar vind het al snel te hoog..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:03

JosjeDZ schreef:
Robijntjah schreef:
Oh wat leuk, eind januari komt mijn zadelmaker ook voor een spring zadeltje. Niet voor wedstrijden maar gewoon voor de babycrossjes die ik met Modesta rijd.

Robijntje,
Waar rij jij babycrossjes? Ik wil dat ook graag, maar vind het al snel te hoog..

Jaa wil ik ook graag weten! :D
Moet toch ergens beginnen en ik wil het liefste uiteindelijk de eventing in :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:38

Velden. Daar hebben ze een bixie oefencross :')

En regelmatig een crosslesje rijden.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:54

Robijntjah schreef:

Dank je!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:03

PSvanLot klopt inderdaad.

Hier nog iemand met een huis tuin en keuken pony hoor. Gaat ook best

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:14

Robijntjah schreef:

Oh fantastisch! Das nog dichtbij ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 21:17

Ja heerlijk toch. Ik vind het prachtig. Met mijn oma bij de cross :')

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:07

De afgelopen maanden heb ik weer geleerd dat ik ook geen selecties ruiter ben, heb er (per ongeluk, alles in Utrecht tussen bepaalde data is selectie) een paar gereden.
Nu motiveer je mij algemeen gezien het meeste als ik het net wel/net niet kan, terwijl ik het idee heb dat je om serieus mee te doen in selecties eigenlijk minimaal 1 a 2 niveaus verder moet zijn qua africhting, dus dat is geen match.

Qua naam… je paard heeft toch al een naam, waarom die niet gebruiken? De enige plek waar ik Eva haar echte naam gebruik is op wedstrijd, ondanks dat ik haar naam eigenlijk heel lelijk vind, heeft het toch wel zijn charme.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:48

Ik wilde misschien ook selecties gaan rijden, maar ben er nog niet zo zeker van. Sowieso niet L2, daar lopen alle Profs met jonge paarden rond. ik geloof als je twee keer subtop bent geweest, dat je dan niet lager dan L2 mag starten. Maar hier in de regio rijden dus in de L1 allemaal mensen van mijn leeftijd die heel succesvol geweest zijn met de pony’s, dat is ook niet leuk meer.
Qua naam, die van mij heeft gewoon haar eigen naam, vond ik leuk voor de fokkers

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:43

Paard van mijn man heet tante rikie ( zwarte cross) niet haar echte naam uiteraard, maar wel passend, en de omroepers maken daar wel een feestje van..
vandaag hadden ze hun M debuut en gelijk mooi de eerste punten binnen, De L nog een 2 e prijs
Mijn eigen heeft gewoon zijn officiële naam op ch

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 01:12

Over crossen en springen gesproken, we hebben vandaag eindelijk fatsoenlijk kunnen springen en wat is het allemaal moeilijk zeg :') Van die gekke lijnen moeten rijden, smalle hindernis en dan bijv 2 passen schuin naar de volgende sprong, en daarna nog mijn eerste corner ooit, die ik dus blijkbaar niet zo goed kan want het was een linkerhoek en met mijn afwijking naar rechts kom ik telkens op het breedste deel uit :+

Maar oefening baart kunst toch? Een gewoon parcoursje met allemaal brede hindernissen en lange lijnen lijkt iig ineens wat minder spannend :P