Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nicky1963 schreef:LindyH schreef:Het lijkt mij vooral belangrijk om te bedenken dat een paard bij zulk weer het gewoon zwaar heeft. Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur, of daarbij in de buurt komt, dan heeft elk zoogdier last van hittestress en moet het alle zeilen bijzetten om alle processen in het lichaam nog goed te laten verlopen. Ook zijn de koelere uren van de dag hard nodig om het lichaam weer even te laten bijkomen en zich klaar te maken voor de volgende periode van hittestress
Als je het paard die koele 'hersteluren' deels ontneemt door hem te gaan trainen en zijn temperatuur te laten oplopen, ook al is het buiten maar 20 graden, dan heeft het paard het gedurende de hitte-uren toch zwaarder dan een paard dat optimaal gebruik heeft kunnen maken van de koele uren.
Hoe goed of slecht een paard een training tijdens koele uren kan verwerken hangt natuurlijk af van allerlei factoren. Maar ervaart je paard hittestress, op welk moment van de dag ook, dan heeft je paard het die dag gewoon fysiek zwaar. En dan kun je je afvragen in hoeverre je de dag voor je paard nog zwaarder wil maken. En vooral ook in hoeverre dat nuttig is. Misschien breek je fysiek wel meer af dan dat je eraan traint.
Heeft iemand deze post wel gelezen? Ik vind het een nuttige post.
Maar het is ook geen vrij geven. Misschien had ik het beweging geven moeten noemen, vandaag geen galop gedaan, alleen braaf onze 2 keer 5 minuten draven op de lange zijdes, dus iets korter zelfs.Gini schreef:Ik snap het echt niet. Zaterdag is het alweer een aangename 25 graden. In totaal duurt de extreme hitte dus amper 3 dagen. Dat je die 3 dagen niet even zegt: he knollie, ik laat je even met rust. Dat gaat er bij mij niet in. Of zelfs 2 dagen, want vrijdag is het nog wel boven de 30, maar niet meer die extreme recordbrekende temperaturen. Dus als je er vrijdagavond bij een heerlijke 25 graden op zou kruipen, is er geen probleem in mijn ogen. Maar deze woensdag en deze donderdag je paard de rust niet gunnen, zoals ik eerder zei, dat gaat er bij mij niet in.
ElviraKelan schreef:Mywishmax ondanks dat ik heb ontstipt...
Ik lees niet selectief alleen zoals je laatste post heb je nergens geschreven enkel hier. Alleen stappen onder het zadel om vijf uur ‘s ochtends ivm blessure, de andere vakantie geven ivm het weer vind ik niet representatief voor een training die door moet gaan. En dan kan ik er begrip voor opbrengen omdat het echt in het belang is voor je paard en niet alleen begrip maar ook respect omdat je dan echt vroeg op moet staan.
Ik vind het jammer dat je dit niet eerder zo duidelijk hebt benoemd want dan had ik je ook eerder begrepen.
Voor de rest laat ik het hierbij omdat ook mijn woorden selectief worden gelezen en een aantal onrespectvol zijn, mij persoonlijk aanvallen. Wie zich hierdoor aangesproken voelt tja... wie de schoen past trekt hem aan
Juist ook aangegeven wat dan de temperatuur en gevoelstemperatuur is. Revalidatie is toch juist in belang van het paard? Meer uitleg vond ik niet nodig, eerlijk gezegd. Voor mij was dat duidelijk, revalidatie. Maar fijn dat het misverstand uit de wereld is.
MyWishMax schreef:ElviraKelan schreef:Mywishmax ondanks dat ik heb ontstipt...
Ik lees niet selectief alleen zoals je laatste post heb je nergens geschreven enkel hier. Alleen stappen onder het zadel om vijf uur ‘s ochtends ivm blessure, de andere vakantie geven ivm het weer vind ik niet representatief voor een training die door moet gaan. En dan kan ik er begrip voor opbrengen omdat het echt in het belang is voor je paard en niet alleen begrip maar ook respect omdat je dan echt vroeg op moet staan.
Ik vind het jammer dat je dit niet eerder zo duidelijk hebt benoemd want dan had ik je ook eerder begrepen.
Voor de rest laat ik het hierbij omdat ook mijn woorden selectief worden gelezen en een aantal onrespectvol zijn, mij persoonlijk aanvallen. Wie zich hierdoor aangesproken voelt tja... wie de schoen past trekt hem aan
Ik heb juist al wel eerder aangegeven dat wij aan het revalideren zijn, zelfs wat dat dan inhoudt qua 'training'.Juist ook aangegeven wat dan de temperatuur en gevoelstemperatuur is. Revalidatie is toch juist in belang van het paard? Meer uitleg vond ik niet nodig, eerlijk gezegd. Voor mij was dat duidelijk, revalidatie. Maar fijn dat het misverstand uit de wereld is.
Nouvel schreef:Er is een meerdaagse wedstrijd hier in de buurt die vandaag gestart is en die gaat, met aangepaste tijden, ook gewoon door.
Dan is het misschien maar tot 11.00 maar je moet ook nog terug met de trailer...
Askja schreef:Misschien kan iemand met de nodige kennis van zaken het begrip hittestress eens duidelijk definiëren. Dat praat wat gemakkelijker.
Verder kom je m.i. met gezond verstand een heel eind. Als een paard alert is, een beetje zweet maar niet overmatig, niet hijgt, geen rare trage manier van bewegen vertoont maar lekker rondkuiert, graag wil eten en drinken, kortom zijn normale, gezonde zelf is, dan is er naar mijn indruk geen sprake van hittestress. Er zal heus wel sprake zijn van bijvoorbeeld een licht verhoogde lichaamstemperatuur, maar dat kan geen kwaad zolang deze niet door al te veel inspanning verder verhoogt.
upendo schreef:Als je leuke locaties weet om buiten op zand te starten hoor ik het graag Pipodipo!Maar dat is natuurlijk een hele andere vraag en wellicht niet passend voor dit topic.
Schandalig dat ze het door laten gaan, maargoed, het zal wel een geldkwestie zijn...
Jester_ schreef:upendo schreef:Als je leuke locaties weet om buiten op zand te starten hoor ik het graag Pipodipo!Maar dat is natuurlijk een hele andere vraag en wellicht niet passend voor dit topic.
Schandalig dat ze het door laten gaan, maargoed, het zal wel een geldkwestie zijn...
Volgens mij wordt dit concours niet door hetzelfde georganiseerd als de boleemhoeve zelf hoor