Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:27

Ik begrijp MWM, als je in de herstellende/opbouw fase zit dat je deze doorzet en dan wel in de ochtend. Mijn inziens niks mis mee.

Zelf moet ik gewoon werken, en heb de puf niet om eerst te rijden. Einde van de dag is het mij te warm, dus krijgt mijn paard gewoon vrij.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:34

MWM het lijkt mij dat jouw situatie niet representatief is voor de meesten hier, maar los daarvan:

1. Hoe erg is het als de revalidatie van je paard een week langer duurt?
2. Wat jij beschrijft is je paard enige beweging geven. Een training kun je dat volgens mij niet noemen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:40

Nicky1963 schreef:
LindyH schreef:
Het lijkt mij vooral belangrijk om te bedenken dat een paard bij zulk weer het gewoon zwaar heeft. Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur, of daarbij in de buurt komt, dan heeft elk zoogdier last van hittestress en moet het alle zeilen bijzetten om alle processen in het lichaam nog goed te laten verlopen. Ook zijn de koelere uren van de dag hard nodig om het lichaam weer even te laten bijkomen en zich klaar te maken voor de volgende periode van hittestress

Als je het paard die koele 'hersteluren' deels ontneemt door hem te gaan trainen en zijn temperatuur te laten oplopen, ook al is het buiten maar 20 graden, dan heeft het paard het gedurende de hitte-uren toch zwaarder dan een paard dat optimaal gebruik heeft kunnen maken van de koele uren.

Hoe goed of slecht een paard een training tijdens koele uren kan verwerken hangt natuurlijk af van allerlei factoren. Maar ervaart je paard hittestress, op welk moment van de dag ook, dan heeft je paard het die dag gewoon fysiek zwaar. En dan kun je je afvragen in hoeverre je de dag voor je paard nog zwaarder wil maken. En vooral ook in hoeverre dat nuttig is. Misschien breek je fysiek wel meer af dan dat je eraan traint.

Heeft iemand deze post wel gelezen? Ik vind het een nuttige post.

Dan moet je eerst waarnemen of een paard hittestress heeft. Want dit geld echt alleen bij hittestress. En dan hitte stress van het paard, niet van het baasje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:45

Nikass: Er zijn meer mensen die aangeven aangepast een half uurtje los te werken. Nu zal dat inspannender zijn, dus representatief, dat denk ik niet nee. Daar heb je gelijk in :j Maar het is ook geen vrij geven. Misschien had ik het beweging geven moeten noemen, vandaag geen galop gedaan, alleen braaf onze 2 keer 5 minuten draven op de lange zijdes, dus iets korter zelfs.

En ja, helaas is het erg als we een week minder doen. Dat de revalidatie langer duurt niet, we hebben al meer tijd genomen. Maar zonder werk onder het zadel belast ze zichzelf verkeerd, wat op dit moment een probleem is. Juist doordat ze al een tijd vrij heeft gehad en dit voor de blessure goed heeft gedaan, maar voor de rest van het lijf niet. Dit is in overleg gegaan en eigenlijk zouden we nog geen dag over moeten slaan (de ene week dus 3 dagen ohz, andere week 4, altijd om de dag). Eigenlijk gaat de voorkeur zelfs uit naar elke dag stappen onder het zadel, niet meer aan de hand en dan om de dag de opbouw.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:57

Ik snap het echt niet. Zaterdag is het alweer een aangename 25 graden. In totaal duurt de extreme hitte dus amper 3 dagen. Dat je die 3 dagen niet even zegt: he knollie, ik laat je even met rust. Dat gaat er bij mij niet in. Of zelfs 2 dagen, want vrijdag is het nog wel boven de 30, maar niet meer die extreme recordbrekende temperaturen. Dus als je er vrijdagavond bij een heerlijke 25 graden op zou kruipen, is er geen probleem in mijn ogen. Maar deze woensdag en deze donderdag je paard de rust niet gunnen, zoals ik eerder zei, dat gaat er bij mij niet in.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:58

Mywishmax ondanks dat ik heb ontstipt...

Ik lees niet selectief alleen zoals je laatste post heb je nergens geschreven enkel hier. Alleen stappen onder het zadel om vijf uur ‘s ochtends ivm blessure, de andere vakantie geven ivm het weer vind ik niet representatief voor een training die door moet gaan. En dan kan ik er begrip voor opbrengen omdat het echt in het belang is voor je paard en niet alleen begrip maar ook respect omdat je dan echt vroeg op moet staan.
Ik vind het jammer dat je dit niet eerder zo duidelijk hebt benoemd want dan had ik je ook eerder begrepen.

Voor de rest laat ik het hierbij omdat ook mijn woorden selectief worden gelezen en een aantal onrespectvol zijn, mij persoonlijk aanvallen. Wie zich hierdoor aangesproken voelt tja... wie de schoen past trekt hem aan

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:59

Misschien kan iemand met de nodige kennis van zaken het begrip hittestress eens duidelijk definiëren. Dat praat wat gemakkelijker.

Verder kom je m.i. met gezond verstand een heel eind. Als een paard alert is, een beetje zweet maar niet overmatig, niet hijgt, geen rare trage manier van bewegen vertoont maar lekker rondkuiert, graag wil eten en drinken, kortom zijn normale, gezonde zelf is, dan is er naar mijn indruk geen sprake van hittestress. Er zal heus wel sprake zijn van bijvoorbeeld een licht verhoogde lichaamstemperatuur, maar dat kan geen kwaad zolang deze niet door al te veel inspanning verder verhoogt.
Hoe snel een paard met deze extreme temperaturen richting hittestress gaat, zal per paard en per situatie verschillen. Als je al eigenaar/stalhouder/inschaarder een goed beeld hebt van de normale toestand van elk paard, dan kun je dit prima monitoren. Dat moet ook met dit weer, zodat je kunt ingrijpen als een paard oververhit dreigt te raken. Logisch lijkt me ook dat met dit weer jonge veulens, en zieke/oude paarden extra goed in de gaten gehouden worden.

Een revaliderend paard heeft baat bij dagelijkse, gestructureerde training om het lichaam geleidelijk weer op te bouwen (ervaring mee). Dat kun je niet zomaar even doorbreken. Bovendien betreft het geen intensieve training, het heet niet voor niets revalidatie, het paard is nog niet klaar voor intensievere training. Dergelijke training kan prima in de vroege ochtend op warme dagen, daar krijgt het paard geen hittestress van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:05

Gini schreef:
Ik snap het echt niet. Zaterdag is het alweer een aangename 25 graden. In totaal duurt de extreme hitte dus amper 3 dagen. Dat je die 3 dagen niet even zegt: he knollie, ik laat je even met rust. Dat gaat er bij mij niet in. Of zelfs 2 dagen, want vrijdag is het nog wel boven de 30, maar niet meer die extreme recordbrekende temperaturen. Dus als je er vrijdagavond bij een heerlijke 25 graden op zou kruipen, is er geen probleem in mijn ogen. Maar deze woensdag en deze donderdag je paard de rust niet gunnen, zoals ik eerder zei, dat gaat er bij mij niet in.

Ik snap het ook niet (met uitzondering van MWM, dat vind ik echt iets anders), maar je weersvoorspelling klopt niet voor alle regio's in het land.
Hier wordt voor vrijdag nog steeds 38 graden voorspeld en voor zaterdag 31 en zondag 30. Na een koelere maandag loopt de temperatuur (helaas) alweer op...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:12

Nog een aanvulling: wellicht dat sommigen hier het begrip 'training' vooral opvatten als zwoegen en zweten. Dat is onzin, je kunt een paard ook in stap trainen. En zelfs daarbinnen kun je meer of minder intensief trainen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:14

Als je het over training hebt ga ik er wel vanuit dat je paard enige inspanning levert, anders kun je het beter rondhobbelen noemen ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:15

ElviraKelan schreef:

Ik lees niet selectief alleen zoals je laatste post heb je nergens geschreven enkel hier. Alleen stappen onder het zadel om vijf uur ‘s ochtends ivm blessure, de andere vakantie geven ivm het weer vind ik niet representatief voor een training die door moet gaan. En dan kan ik er begrip voor opbrengen omdat het echt in het belang is voor je paard en niet alleen begrip maar ook respect omdat je dan echt vroeg op moet staan.
Ik vind het jammer dat je dit niet eerder zo duidelijk hebt benoemd want dan had ik je ook eerder begrepen.

Voor de rest laat ik het hierbij omdat ook mijn woorden selectief worden gelezen en een aantal onrespectvol zijn, mij persoonlijk aanvallen. Wie zich hierdoor aangesproken voelt tja... wie de schoen past trekt hem aan

Ik heb juist al wel eerder aangegeven dat wij aan het revalideren zijn, zelfs wat dat dan inhoudt qua 'training'. ;) Juist ook aangegeven wat dan de temperatuur en gevoelstemperatuur is. Revalidatie is toch juist in belang van het paard? Meer uitleg vond ik niet nodig, eerlijk gezegd. Voor mij was dat duidelijk, revalidatie. Maar fijn dat het misverstand uit de wereld is. :j

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:22

MyWishMax schreef:
ElviraKelan schreef:

Ik heb juist al wel eerder aangegeven dat wij aan het revalideren zijn, zelfs wat dat dan inhoudt qua 'training'. ;) Juist ook aangegeven wat dan de temperatuur en gevoelstemperatuur is. Revalidatie is toch juist in belang van het paard? Meer uitleg vond ik niet nodig, eerlijk gezegd. Voor mij was dat duidelijk, revalidatie. Maar fijn dat het misverstand uit de wereld is. :j

Ik ga niet terug lezen als ik eerlijk ben maar kan zijn dat ik dat door andere berichten heb gemist.
En soms is het handig om juist wat extra info te geven om niet in een andere menigte op te gaan.
Geeft niet :)
Ik vond het belangrijker om er bij jou op terug te komen omdat ook ik op een andere in dit geval ongegronde mening kan terug komen en ik idd mij er van bewust ben dat sommige paarden zich dan verkeerd belasten (Elvira is ook zo’n druktemaker die zich dan juist verkeerd gaat belasten) en dat juist niet in het belang van het paard is :)

Sterkte met de revalidatie. Ik hoop dat er een goede stijgende lijn in blijft zitten

Verder laat ik het hierbij ;)

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:23

Nouvel schreef:
Er is een meerdaagse wedstrijd hier in de buurt die vandaag gestart is en die gaat, met aangepaste tijden, ook gewoon door.
Dan is het misschien maar tot 11.00 maar je moet ook nog terug met de trailer...

Ik ben daar gestart vandaag, ze begonnen om 08:30. Losrijden in 20x40 binnenbak en proefje in 20x60 binnenbak met van die open gaas zijkanten en 1 20x 40 baan buiten achter de grote hal. Was prima te doen. Laatste start was om 10:15.
Je kon na afloop direct je protocol meekrijgen, er waren grote tonnen water geplaatst waar je gebruik van kon maken en ook de afspuitplaatsen stonden ter beschikking van de deelnemers.

Ik reed er met de trailer 20 minuten over, ivm de vakanties lekker rustig op de weg. Paard stond opgezadeld in de trailer met vliegendeken, bij aankomst nog geen zweetdruppel.

Na m'n proef direct afgezadeld, afgespoten en even lekker over t terrein gewandeld waar n lekker briesje stond. Paard in de trailer gezet, protocol opgehaald en naar huis gereden. Ik was om 10:30 thuis, paard kwam droog en koel van de trailer af. Lekker op stal gezet met n slobberthe en n hooitje. Net om 19:30 lekker met z'n vriend op t land gezet.

Morgen is de wedstrijd geannuleerd, vrijdag tm zondag gaat gewoon weer door en bij hoge temperaturen hanteren ze t zelfde hitte protocol.

Zal nu wel aan de bokt schandpaal geplaatst worden maar ik vind t prima te doen.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:32

Askja schreef:
Misschien kan iemand met de nodige kennis van zaken het begrip hittestress eens duidelijk definiëren. Dat praat wat gemakkelijker.

Verder kom je m.i. met gezond verstand een heel eind. Als een paard alert is, een beetje zweet maar niet overmatig, niet hijgt, geen rare trage manier van bewegen vertoont maar lekker rondkuiert, graag wil eten en drinken, kortom zijn normale, gezonde zelf is, dan is er naar mijn indruk geen sprake van hittestress. Er zal heus wel sprake zijn van bijvoorbeeld een licht verhoogde lichaamstemperatuur, maar dat kan geen kwaad zolang deze niet door al te veel inspanning verder verhoogt.

Nee hoor... vast
Bij licht verhoogde lich temperatuur is er al sprake van hittestress, bij zweten net zo, boven de 20 graden al en dan nemen we de luchtvochtigheid maar niet mee.
jij hebt vast en zeker röntgenogen
https://www.horses.nl/springen/springen ... j-paarden/

Viennanova

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:27

Net paard twintig minuten gelongeerd, waarvan tien minuten stap. In de rijbaan ongeveer 28 graden. Paard was actief, bokte, was fanatiek, zweet nu lichtjes. Waarom ik nu wel wat gedaan heb? Omdat ik een paard wat fanatiek gereden wordt niet zomaar vier dagen stil wil laten staan. Gister vrij, morgen vrij, vrijdag kijken we weer. Ik vond het zeer goed te doen en met beleid was rijden ook nog wel te doen geweest.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:30

Askja schreef:
Beetje storend vind ik het dat sommigen hier kennelijk bewust verkeerd lezen om hun punt maar te kunnen maken

Nog een keer voor de mensen achterin. Doch moet ik zeggen dat ik me er kostelijk om heb kunnen vermaken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:32

Askja schreef:
een licht verhoogde lichaamstemperatuur, maar dat kan geen kwaad zolang deze niet door al te veel inspanning verder verhoogt.

Bij inspanning verhoogt de hartslag maar niet zozeer de lichaamstemperatuur, en zeker niet met 1 graad.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:47

upendo schreef:
Als je leuke locaties weet om buiten op zand te starten hoor ik het graag Pipodipo! :)) Maar dat is natuurlijk een hele andere vraag en wellicht niet passend voor dit topic.

Schandalig dat ze het door laten gaan, maargoed, het zal wel een geldkwestie zijn...

Volgens mij wordt dit concours niet door hetzelfde georganiseerd als de boleemhoeve zelf hoor

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:48

Jester_ schreef:
upendo schreef:
Als je leuke locaties weet om buiten op zand te starten hoor ik het graag Pipodipo! :)) Maar dat is natuurlijk een hele andere vraag en wellicht niet passend voor dit topic.

Schandalig dat ze het door laten gaan, maargoed, het zal wel een geldkwestie zijn...

Volgens mij wordt dit concours niet door hetzelfde georganiseerd als de boleemhoeve zelf hoor

Dat is wel goed om te weten! Dankjewel Jester. :)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 20:54

Als jullie willen weten hoe de politie denkt over het reizen met de trailer nu:

Er is melding gemaakt van een combinatie met trailer (En dus paard) die hier rond een uur of 1800 op de weg zat.
En deze omgeving was rond die tijd nog steeds 38+ graden
Is melding bij NVWA gemaakt en politie vond t te belachelijk voor woorden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:00

Zijn nu onderweg met 3 paarden in de truck richting Duitsland. Het is nu 22 uur, 26 graden. Prima te doen :wave:

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:01

Oh dat is prima te doen toch :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:04

NVWA zei vanmiddag dat reizen met paarden of ander vee boven de 35 graden verboden is.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 21:19

Weet hier btw iemand een plek waar je zou kunnen zwemmen met je paard (ik woon in Didam, Gelderland) dus ik zoek iets niet te ver weg...ik ga mijn paarden dus zeker niet mer 30 graden en hoger in die trailer proppen voor een uur snapje.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:27

Bibi1109 schreef:
Weet hier btw iemand een plek waar je zou kunnen zwemmen met je paard (ik woon in Didam, Gelderland) dus ik zoek iets niet te ver weg...ik ga mijn paarden dus zeker niet mer 30 graden en hoger in die trailer proppen voor een uur snapje.

Leuk idee! Veel plezier alvast {:}