[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 10:51

dieseltje09 schreef:
c_alsemgeest gefeliciteerd met je punten, ondanks de lange stop inderdaad nu ritme opbouwen, kan het alleen maar beter gaan!

Yvank, leuk nog een fjord hihi!

Janine1990 scheelt dat echt zo veel? Ik ga toch maar naar groningen verhuizen dan :+ Ik vind het niveau in de randstad weer af en toe echt te hoog bij sommige jury's daar kom je met een normale beweger niet eens de B door, alleen met voorbenen zwaaiend tot voorbij de oren :')
Ach ik vermeed dat soort stallen gewoon en dan is het in de randstad ook prima te doen, zelfs met mn fjord :P

Naar mijn idee wel. Kampioenen komen doorgaans niet uit Groningen en dat zijn ze ook al jaren niet gekomen. Natuurlijk heb je hier ook regionale toppers, maar ze lijken het nog steeds niet af te kunnen leggen tegen Noord Brabant bijvoorbeeld, op een uitzondering na. Maar structureel gezien, lukt het gewoon niet in mijn ogen. Je hoort hier ook nog best wel vaak: "Oooh, maar dan moet je naar die en die wedstrijd gaan, daar lukt het wel." En dan gaat het specifiek om een locatie, niet om een jury hoor (die wisselt hier voldoende af). Als ik zie dat ik laatst in een gecombineerde M1/M2 twee keer 2e wordt, met een slechte travers... En daarmee eerste van het M2 ben, nummer 1 was M1. Dat is toch slecht?
Dat gebeurt je maar op weinig plaatsen in Nederland. Of laatst in de kop van Drenthe, 1e met een 1 op travers :+ Maar ga je verder Drenthe in, lukt dat echt niet meer...

De punten die ze hier halen, halen ze in het Zuiden echt niet... :n En de reden? Ik weet het niet... Te weinig toppers hier? De meeste GP-ruiters wonen meer in het midden en zuiden van het land.

cp112

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:05

Ik zit in zuid drenthe en het niveau ligt hier inderdaad een flink stuk hoger dan noord drenthe/Groningen

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:06

Apart is dat he.. Ik weet ook wel dat bepaalde regio's inderdaad bekent staan om makkelijker scoren dan de anderen. Ik denk wel dat er in elke regio wel een locatie is die bekend staat om zijn of haar makkelijke jury's. Hier in de regio Utrecht hebben we daar ook wel een paar van.
Ben ook wel benieuwd waar het dan concreet aan ligt... Denk niet dat we daar ooit antwoord op gaan krijgen :+
Is het in het noorden ook echt zo dat je met een fries makkelijker scoort dan in het rest van het land Janine?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:12

Dat idee heb ik wel. Maar dat komt denk ik puur omdat je ze hier meer ziet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:13

Klopt, niveau hier in de randstad ligt vrij hoog... en dan heb je ook nog eens wedstrijden op locaties waarvan je weet dat het niveau nog nèt iets hoger ligt. Qua deelnemers veld, maar zeker ook qua jury's. Streng maar rechtvaardig... ik vindt het altijd wel prettig om juist daar te starten afgelopen zondag dus ook, maar als je dan een keer wat verder weg gaat rijden, rij je opeens gigantisch dikke scores :+ Ga je nooit voor niets een eind op pad :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:16

droversrun schreef:
Apart is dat he.. Ik weet ook wel dat bepaalde regio's inderdaad bekent staan om makkelijker scoren dan de anderen. Ik denk wel dat er in elke regio wel een locatie is die bekend staat om zijn of haar makkelijke jury's. Hier in de regio Utrecht hebben we daar ook wel een paar van.
Ben ook wel benieuwd waar het dan concreet aan ligt... Denk niet dat we daar ooit antwoord op gaan krijgen :+
Is het in het noorden ook echt zo dat je met een fries makkelijker scoort dan in het rest van het land Janine?

Haha, geen flauw idee :')
Ik start alleen maar in het noorden :') Nog nooit elders geprobeerd.

Maar ik weet niet hoe de spreiding is. Ik weet dat je hier (met name Groningen) veel Friezen ziet. Gek genoeg in Friesland minder. Het beeld is hier dus ook behoorlijk geaccepteerd. Een jaar of 13 geleden zat ik eens bij een jury te schrijven die vond dat Friezen karrepaarden waren. Dat was ik het destijds met hem eens :oo :oo :oo schaamschaamschaam :')

Ik kan me voorstellen dat in andere delen van het land het wat Friezen betreft nog enigszins 'achtergesteld' is. Er komen meer Friezen op wedstrijden, maar het betekent niet dat het al een algemeen geaccepteerd beeld is. Waardoor mogelijk de indruk wordt gewekt dat het moeilijker scoren is met een Fries... Geen idee... Alleen een stukje redenatie...

Maar goed, ik hoor ook wel eens dat bepaalde jury's hier juist hogere punten geven aan Friezen. Ik heb geen idee, ik bepaal zelf wel of ik mijn punten verdiend vind. De eigenaar van mijn paard zegt wel eens: "Jij hebt niet zo'n hoge pet op van je eigen rijden he?" (ik vind meestal dat ik te hoge punten heb)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:37

Hier merk ik dat niet hoor, ook op de bekendere dressuurstallen zoals de Hoeve starten ook regelmatig Friezen en ook makkelijk bovenin. Er staan hier ook genoeg Friezen op stal... zelf bij mij op stal, klein privé stalletje met 10 paardjes hebben wij onze Harm. :Y)

Ik vindt het prachtige paarden... en een goede jury houdt rekening met de natuurlijke houding van een dier en ziet of iets rij technisch anders is, of dat het goed is en er iets anders uit ziet door bv de bouw.
Wat je wel vaak ziet dat ze wat vaker wat tekort komen in de lengtebuiging, en mooie lengte in de hals... maar daar heb je ook genoeg kwpn-ers van.

Ik had ook een jury die verliefd was op mijn paard... jureerd gelukkig enkel de lagere klasses... vorige eigenaar en ik hadden altijd gigantisch hoge punten als we bij hem startte... al ging ik achter ste voren zitten :+
Maar dat geeft ook echt geen fijn gevoel, zeker als je voor je gevoel niet goed gereden hebt.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 11-04-17 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:40

c_alsemgeest schreef:
Hier merk ik dat niet hoor, ook op de bekendere dressuurstallen zoals de Hoeve starten ook regelmatig Friezen en ook makkelijk bovenin. Er staan hier ook genoeg Friezen op stal... zelf bij mij op stal, klein privé stalletje met 10 paardjes hebben wij onze Harm. :Y)

Ik vindt het prachtige paarden... en een goede jury houdt rekening met de natuurlijke houding van een dier en ziet of iets rij technisch anders is, of dat het goed is en er iets anders uit ziet door bv de bouw.
Wat je wel vaak ziet dat ze wat vaker wat tekort komen in de lengtebuiging, en mooie lengte in de hals... maar daar heb je ook genoeg kwpn-ers van.

Goed punt... Ik denk dat veel jury's zien wat ruiters weigeren te zien/voelen. Namelijk dat het paard in een eigen houding gaat of blijft lopen. En dat is wel een typisch Friezendingetje, wat niet elke ruiter ziet/voelt, omdat het wel goed 'lijkt'. En ja, dan wordt je daar wel op afgestraft.

Snap je wat ik bedoel?

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:43

Ik moet zeggen dat ik er hier ook niet veel last van heb hoor, maar je hebt er altijd een paar jury's tussen zitten die je finaal afslachten om niets :') maar goed misschien heb je dat met een KWPN'er ook wel eens dat weet ik niet. Ik vond wel dat ik daar meer last van had toen ik in het zuiden van het land woonde dan dat ik nu in Almere woon. Denk het het ook wel scheelt dat je ze steeds meer ziet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:46

Janine1990 schreef:
dieseltje09 schreef:
c_alsemgeest gefeliciteerd met je punten, ondanks de lange stop inderdaad nu ritme opbouwen, kan het alleen maar beter gaan!

Yvank, leuk nog een fjord hihi!

Janine1990 scheelt dat echt zo veel? Ik ga toch maar naar groningen verhuizen dan :+ Ik vind het niveau in de randstad weer af en toe echt te hoog bij sommige jury's daar kom je met een normale beweger niet eens de B door, alleen met voorbenen zwaaiend tot voorbij de oren :')
Ach ik vermeed dat soort stallen gewoon en dan is het in de randstad ook prima te doen, zelfs met mn fjord :P

Naar mijn idee wel. Kampioenen komen doorgaans niet uit Groningen en dat zijn ze ook al jaren niet gekomen. Natuurlijk heb je hier ook regionale toppers, maar ze lijken het nog steeds niet af te kunnen leggen tegen Noord Brabant bijvoorbeeld, op een uitzondering na. Maar structureel gezien, lukt het gewoon niet in mijn ogen. Je hoort hier ook nog best wel vaak: "Oooh, maar dan moet je naar die en die wedstrijd gaan, daar lukt het wel." En dan gaat het specifiek om een locatie, niet om een jury hoor (die wisselt hier voldoende af). Als ik zie dat ik laatst in een gecombineerde M1/M2 twee keer 2e wordt, met een slechte travers... En daarmee eerste van het M2 ben, nummer 1 was M1. Dat is toch slecht?
Dat gebeurt je maar op weinig plaatsen in Nederland. Of laatst in de kop van Drenthe, 1e met een 1 op travers :+ Maar ga je verder Drenthe in, lukt dat echt niet meer...

De punten die ze hier halen, halen ze in het Zuiden echt niet... :n En de reden? Ik weet het niet... Te weinig toppers hier? De meeste GP-ruiters wonen meer in het midden en zuiden van het land.

Is eigenlijk best erg...

Maar inderdaad, veel kampioenen komen uit het zuiden

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:51

vonneke schreef:
Is eigenlijk best erg...

Maar inderdaad, veel kampioenen komen uit het zuiden

Het is toch ook zo dat je op de provinciale kampioenschappen jury's hebt uit andere provincies?

Ik reed in het L1 op de GK. De eerste dag had ik een verschil van 201/183 op dezelfde proef. In de finale lagen de beide jury's dichter bij elkaar... 183/184 geloof ik.
Vorig jaar in het M1 reed ik op en rond de selecties (voor het eerst selecties voor de GK) rond de 195-200, op de GK reed ik amper winst bij elkaar :')

Nu was dat ook niet mijn beste proef, maar het scheelde naar mijn gevoel geen 15 punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:52

Op de provinciale kampioenschappen zit voor het grootste gedeelte gewoon juryleden uit dezelfde provincie.

Onbetaalbaar als ik bv in Drenthe zou gaan zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:53

droversrun schreef:
Ik moet zeggen dat ik er hier ook niet veel last van heb hoor, maar je hebt er altijd een paar jury's tussen zitten die je finaal afslachten om niets :') maar goed misschien heb je dat met een KWPN'er ook wel eens dat weet ik niet. Ik vond wel dat ik daar meer last van had toen ik in het zuiden van het land woonde dan dat ik nu in Almere woon. Denk het het ook wel scheelt dat je ze steeds meer ziet lopen.

Ik heb geen idee, ik ben nog nooit finaal afgeslacht voor mijn gevoel. Reed eerder met een Oldenburger merrie, daar haalde ik niet altijd echt de beste punten mee. In de B rond de 200, in het L1 krappe winstpunten :') Maar dat was nogal een hittepetit met veel minder voorkomen/front dan mijn huidige Fries. En in die tijd was ik ook nog best onzeker aan het rijden, tsjah, dan scoor je niet echt nee... Dus een objectieve vergelijk heb ik ook niet :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:55

vonneke schreef:
Op de provinciale kampioenschappen zit voor het grootste gedeelte gewoon juryleden uit dezelfde provincie.

Friesland en Drenthe zijn voor ons gewoon om de hoek.

Ik ken een jury die moest jureren op de FK, want mochten geen Friese juryleden jureren. Dat was in Harich (bij de afsluitdijk, voor ons toch een flinke tippel).

Groninger Kampioenschappen worden in Groningen gehouden en 10km verderop zit je in Drenthe, 30 minuten en je zit in Friesland.

Juryleden die ik had op kampioenschappen waren zeker geen Groningers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:57

droversrun schreef:

Ik heb daar gelukkig nooit last van. Scoor eigenlijk altijd wat ik verdien of iig de plaatsing die ik verdien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:59

Janine1990 schreef:
[naam] schreef:

Friesland en Drenthe zijn voor ons gewoon om de hoek.

Ik ken een jury die moest jureren op de FK, want mochten geen Friese juryleden jureren. Dat was in Harich (bij de afsluitdijk, voor ons toch een flinke tippel).

Groninger Kampioenschappen worden in Groningen gehouden en 10km verderop zit je in Drenthe, 30 minuten en je zit in Friesland.

Juryleden die ik had op kampioenschappen waren zeker geen Groningers...

Dat zou kunnen, maar het is niet verplicht. Je hoeft geen juryleden uit andere provincies te halen.

Ik mag hopen dat juryleden uit eigen provincie capabel genoeg zijn. En daarbij zit je altijd met twee juryleden op een kampioenschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:01

In drenthe is het vrijwel ook altijd juryleden uit andere provincies

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:04

in Brabant niet. We moeten als kringbestuur zelfs doorgeven welke juryleden we geschikt vinden voor op de kampioenschappen.

Maar in Brabant ook wel erg veel echt goede juryleden die je ook in Ermelo op de Nederlandse tegenkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:05

Ik zou best eens zo in het noorden willen jureren. Ben heel benieuwd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:07

vonneke schreef:
in Brabant niet. We moeten als kringbestuur zelfs doorgeven welke juryleden we geschikt vinden voor op de kampioenschappen.

Maar in Brabant ook wel erg veel echt goede juryleden die je ook in Ermelo op de Nederlandse tegenkomt

Maar hebben jullie dan ook echt juryleden in jullie portefeuille als kringbestuur?

Weet niet hoe dat hier in Groningen gaat, ja, dan is het KNHS Groningen die daar over zal gaan, lijkt me. Maar hoe dat in de praktijk werkt, geen idee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:08

Wij hebben een lijst met juryleden welke tot onze kring behoren. Wij bepalen daaruit welke juryleden geschikt zijn om op een kampioenschap te jureren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:10

vonneke schreef:
Wij hebben een lijst met juryleden welke tot onze kring behoren. Wij bepalen daaruit welke juryleden geschikt zijn om op een kampioenschap te jureren.

En dan bedoel je het provinciaal kampioenschap?

Vind ik opzich een logische structuur hoor... In Groningen heb je sowieso al geen kringen, dus geen onderverdeling. Je kan je opgeven als selectiewedstrijd, maar KNHS Gr. bepaalt of je het ook krijgt. En dit is pas het tweede jaar met selectiewedstrijden. Hoe het zit met jury's, geen idee... Ik was onder de indruk dat het per se uit een andere provincie afkomstig moest zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:13

Janine1990 schreef:
[naam] schreef:

En dan bedoel je het provinciaal kampioenschap?

Vind ik opzich een logische structuur hoor... In Groningen heb je sowieso al geen kringen, dus geen onderverdeling. Je kan je opgeven als selectiewedstrijd, maar KNHS Gr. bepaalt of je het ook krijgt. En dit is pas het tweede jaar met selectiewedstrijden. Hoe het zit met jury's, geen idee... Ik was onder de indruk dat het per se uit een andere provincie afkomstig moest zijn.

Klopt voor de Brabantse kampioenschappen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 12:55

hier zijn de selectie wedstrijden altijd zo snel vol... al ben ik nu ook niet van plan er aan mee te doen, net te vroeg voor mijn gevoel. Maar najaar misschien wel weer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 13:01

c_alsemgeest schreef:
hier zijn de selectie wedstrijden altijd zo snel vol... al ben ik nu ook niet van plan er aan mee te doen, net te vroeg voor mijn gevoel. Maar najaar misschien wel weer.

Hier zijn ze niet zo heel snel vol. Selectie heeft voorrang.
Maar worden ook wel gehouden op vrij grote wedstrijden, moet ik zeggen. De eerste heeft meer dan 12 ringen, verdeeld over 2 dagen. Er is ook een tweedaagse met maar 4 ringen (pony's dan op een andere dag), maar daar kan/mag je maar één proef rijden. En een tweedaagse met 6 ringen.