Bit waar je wel mee mag starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:30

LauraO schreef:
Ik verwacht eigenlijk niet dat er strenger gecontroleerd gaat worden, daar is te weinig capaciteit voor denk ik. Zeker op de kleinere wedstrijden.
Ik kan helaas niet met mijn beris bit blijven starten, want dat valt te veel op van de zijkant zie je dat het een bit is wat zeer waarschijnlijk niet mag... Maar goed ik ga toch nog met een gewone stang (ongebroken trens) eens een paar keer proberen te rijden, als dat wil.

Beris was idd het enige bit wat ooit bij mij is gecontroleerd door het witte kunststof met bruine bitringen. Zeker toen ik hiermee starten in combinatie met mijn micklem waar een paar jaar geleden nog maar weinig mee reden...
Maar de normale watertrens en van metaalsoort vallen echt niet op.
Ben benieuwd of ze gaan controleren.
Wel fijn dat trust actie heeft ondernomen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:42

bernadetl schreef:
LauraO schreef:
Ik verwacht eigenlijk niet dat er strenger gecontroleerd gaat worden, daar is te weinig capaciteit voor denk ik. Zeker op de kleinere wedstrijden.
Ik kan helaas niet met mijn beris bit blijven starten, want dat valt te veel op van de zijkant zie je dat het een bit is wat zeer waarschijnlijk niet mag... Maar goed ik ga toch nog met een gewone stang (ongebroken trens) eens een paar keer proberen te rijden, als dat wil.

Beris was idd het enige bit wat ooit bij mij is gecontroleerd door het witte kunststof met bruine bitringen. Zeker toen ik hiermee starten in combinatie met mijn micklem waar een paar jaar geleden nog maar weinig mee reden...
Maar de normale watertrens en van metaalsoort vallen echt niet op.
Ben benieuwd of ze gaan controleren.
Wel fijn dat trust actie heeft ondernomen!

Trust gaf 2 weken geleden al aan bij mij dat ze in verzet gingen, raar dat ze nu exact hetzelfde tegen een ander zeggen

MariekeS_

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:56

Nou ja, er zal wel meer bij komen kijken als je als fabrikant een officieel (zwaar) bezwaar indient. Geef ze even de tijd...

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:34

Je moet het formulier voor 10-mar indienen bij de FEI. Dus ergens erna zal de bespreking plaats vinden. Dus niks gelogen van Trust, wachten nog op de uitslag (verwacht in juni geloof ik, check mijn eerdere link).

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:59

Yvank_ schreef:
Ja maar er wordt nu wel grootschalig bitten verboden :). Dus ik denk dat je komende zomer zeker controles kan verwachten.

Je mag wel met een pelham in de klasse B springen, maar niet meer met een flexibel plastic bit als er toevallig een boogje inzit. Sinds dat eerste is ingevoerd nemen de controleurs het al steeds minder nauw en zie je steeds meer ´verboden´ bitten waar niks van gezegd wordt.
Ze maken zich anders wel belachelijk als ze op ruiters met lieve bitjes jagen, terwijl al dat groffe geschut gewoon mag. Ik zie ze wel streng controleren of de kinketting van zo´n pelham wel is afgetaped enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:03

Wat er in andere disciplines mag doet er toch niet toe?

Dat ´groffe geschut´is in die discipline gewoon toegestaan dus tja dat mag ook gewoon en die mensen hoeven niet opgejaagd te worden.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:05

Ja, maar dan is het nog wel krom dat ik wel met een pelham mag springen maar een ongebroken trens met tongboog mag niet. Dat verschil snap ik gewoon niet...
Dat heeft in mijn geval niks met disciplines te maken

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:06

Yvank_ schreef:
Wat er in andere disciplines mag doet er toch niet toe?

Dat ´groffe geschut´is in die discipline gewoon toegestaan dus tja dat mag ook gewoon en die mensen hoeven niet opgejaagd te worden.

De bitten voor dressuur en springen zijn vanaf dit jaar hetzelfde met als uitzondering de pelham en pessoabit. En daar wordt het bit waar het hierover gaat nog door veel meer ruiters gebruikt. Bijna elke springruiter heeft dat bit van beris en van trust wel, vooral voor de gevoelige paarden. Dit topic gaat dus over dressuur- en springpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:08

Dat snap ik maar dat neemt niets weg aan het feit dat het niet is toegestaan en ik dus wél verwacht dat er controle zal komen deze zomer aangezien nu grootschalig een heel aantal bitten verbieden.

Als mensen er gewoon mee willen rijden moeten ze dat zelf weten maar ja indien je wel gecontroleerd wordt zal je pech hebben. En het is toch jammer als dat na een rete goede kampioenschapsproef is bijvoorbeeld.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:13

Yvank_ schreef:
Dat snap ik maar dat neemt niets weg aan het feit dat het niet is toegestaan en ik dus wél verwacht dat er controle zal komen deze zomer aangezien nu grootschalig een heel aantal bitten verbieden.

Als mensen er gewoon mee willen rijden moeten ze dat zelf weten maar ja indien je wel gecontroleerd wordt zal je pech hebben. En het is toch jammer als dat na een rete goede kampioenschapsproef is bijvoorbeeld.

Kampioenschappen zullen wel strenger zijn, maar bij de meeste springwedstrijden staat er al iemand bij het losrijden te controleren. Bij de dressuur heb ik dat nog nooit meegemaakt. Maar als het dezelfde controleurs zijn zullen ze niet snel zeuren over een boogje in een flexibel bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:14

Misschien verschilt het per regio, maar hier gebeurd het wel (dressuur) evenals dat altijd iedere wedstrijd het paspoort gecontroleerd wordt in deze regio bij de outdoor wedstrijden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:20

Yvank_ schreef:
Misschien verschilt het per regio, maar hier gebeurd het wel (dressuur) evenals dat altijd iedere wedstrijd het paspoort gecontroleerd wordt in deze regio bij de outdoor wedstrijden.

Mijn paspoort nog nooit gecontroleerd. Best groot verschil.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:22

Ik vroeg me laatst ook af waarom ik dat ding elke keer meeneem :')

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:19

FCSA schreef:
Zojuist bericht gekregen dat de Trust jointed locked kneveltrens niet is toegestaan :(
Ik moet dus ook op zoek naar een ander bit, grrrr

Kluts
Maar had ik volgens mij al gezegd dat hij niet mocht
Andere knevel idee

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:25

Afbeelding

Mag je met dit bit starten?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:27

plutolover schreef:
[ [url=m/EUACJm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag je met dit bit starten?

Zou maar mailen volgens mij niet vanwege het tussengedeelte

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:34

Maar met dat schijfje in het middenstukje mag wel. Waarom dit dan niet? Ik heb een dubbelgebroken bit met een iets verdikt middenstuk, gewoon van Cyprium, dus eigenlijk een KK kloon. Die mag dan weer wel.
Maar als ik al die bitten die niet meer mogen wil verkopen, wie heeft er nog interesse? Gaat de knhs dat betalen?

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:35

Mijn paard loopt erg fijn op het correctie bit van sprenger, was zo blij dat ik eindelijk een fijn bit had gevonden zodat ik de grote pellham eruit kon gooien..

De trens met verhoogd tongedeelte en roterend middenstuk is wel toegestaan. Weet iemand wat precies het verschil en effect is tussen dit bit en het correctiebit?

Het sprenger correctie bit heeft dat pijltje op de zijkant. Zijn er meer bitten die dit hebben (die wel toegestaan zijn), of is dit typisch iets voor het correctiebit?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:06

alle sprenger bitten hebben dat meen ik, pijltjes moeten naar voren wijzen anders zit het bit verkeerd om

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 08:34

Lynn_Nikita schreef:
alle sprenger bitten hebben dat meen ik, pijltjes moeten naar voren wijzen anders zit het bit verkeerd om

Dat vraagt ze niet }>

@_E_
Nee volgens mij is dat alleen bij sprenger
Er zijn ruiterzaken waar je bitten mag testen

@germie
Mijn bit gezien dus mag dus ook niet ivm tussenstukje

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:23

Wacht even, je mag dus niet meer starten met een dr. bristolbit? Dat is een dubbelgebroken bit met een plat middenstukje?

Je mag niet meer starten met een dubbelgebroken bit met een bolletje in het midden?
Zelfs niet als dat bolletje dezelfde vorm heeft als het sprenger bitje met dat schijfje in het midden? (want dat is ook een bolletje geworden immers):
Afbeelding

Deze mag nog wel?
http://www.royalhorseoutlet.com/ckfinde ... 001413.jpg

En deze Rotary mag dus ook weer?
Afbeelding

En de WH soft mag weer niet omdat het rubber is?

En deze ook weer wel? happy mouth, met scherpe plastic randjes en grove overgang plastic naar rvs.
https://www.ej.nl/img/watertrens-happy- ... _26459.png

De verschillen zijn minimaal, hoe kun je nu zeggen een olijf mag wel en een 'bol' niet. Wanneer is de olijf dan te 'bol'? Mag een heel smal middenstukje wat dus een bolletje wordt wel?
Het is net of sprenger gewoon 'altijd' mag en de rest maar pech moet hebben.

De verschillen zijn immers enorm klein. En een danger bit mag wel, want dat is een gewoon dubbelgebroken bit met een olijfvormig middenstuk. Dat die dan niet kan buiten, dat staat weer nergens dat dat moet.
Het wordt er niet duidelijker op en je krijgt zo dat je bij een ja op een mail van de knhs toch dat mailtje mee zou moeten nemen naar een wedstrijd omdat een andere official er een nee van wil maken.

Ik heb thuis ook diverse bitten liggen die dus nu ineens niet meer mogen. Hoe verkoop je die weer? want ineens wil niemand ze meer hebben. Oh, maar dat is natuurlijk niet belangrijk voor de knhs dat ze mensen flink op kosten jagen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:27

De verschillen zijn inderdaad enorm klein, en heeft niets met paardenwelzijn te maken... ik blijf bij mijn complot theorie dat er afspraken gemaakt zijn tussen KNHS en betaalde fabrikanten.

straks gaan ze nog zeggen dat mijn bit te blauw is :+
Afbeelding

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:33

_E_ schreef:
Mijn paard loopt erg fijn op het correctie bit van sprenger, was zo blij dat ik eindelijk een fijn bit had gevonden zodat ik de grote pellham eruit kon gooien..

De trens met verhoogd tongedeelte en roterend middenstuk is wel toegestaan. Weet iemand wat precies het verschil en effect is tussen dit bit en het correctiebit?

Het sprenger correctie bit heeft dat pijltje op de zijkant. Zijn er meer bitten die dit hebben (die wel toegestaan zijn), of is dit typisch iets voor het correctiebit?

Idem hier, paard loopt fijn op het correctiebit. Heb ook naar die andere trens gekeken en vraag me dat ook af. Ik vrees dat mijn paard dan weer minder stabiel in de aanleuning gaat worden. Nieuwprijs zijn ze 160 euro, best veel voor een probeersel. Afijn, ik rijd gewoon nog door op mijn correctiebit. Wat is het ergste? Dat ze je uitsluiten? Dan zie ik wel weer. Ik rijd al jaren wedstrijd en mijn paspoort is tot nu toe 1 keer gecontroleerd, bit nog nooit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:07

c_alsemgeest schreef:
De verschillen zijn inderdaad enorm klein, en heeft niets met paardenwelzijn te maken... ik blijf bij mijn complot theorie dat er afspraken gemaakt zijn tussen KNHS en betaalde fabrikanten.

straks gaan ze nog zeggen dat mijn bit te blauw is :+
[ Afbeelding ]

Nee, bij jouw bit zijn de zijstukjes niet mooi genoeg gevormd, kijk maar, ze zijn iets meer vierkant dan op de plaatjes van de knhs, dus dit bit mag ook niet. }:0 :+ :Y) :P :P :P :P :P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 10:49

ja ze kunnen m'n rug op :')

Zo bijzonder dat ik er gewoon mijn S&T in mag hangen maar een andere vorm van bit die 10x lichter inwerkt niet :+