Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:52

Ik vond dat er afgelopen weekend wel terecht gepunt werd, alleen blijf ik het bijzonder vinden dat je dan met 1 balk en meer dan een 6 gemiddeld nog steeds geen wp hebt. De mensen die lagere stijlpunten hadden reden ook echt slordiger. Al moet je het wel in perspectief blijven zien, een oudere man die waarschijnlijk een beperking heeft en daardoor niet netjes (meer) kon zitten kreeg ook een 6,5 voor stijl terwijl hij zijn paard echt vakkundig door het parcours stuurde en foutloos was.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:56

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:11

Ik was vorig jaar oktober in Franeker indoor, heb geen last gehad van een te krappe tijd. Ik spring echt niet denderend qua stijl maar had wel een wp.

Ik vind ook dat foutloos en een 6 gemiddeld in elk geval 1 wp moet opleveren inderdaad.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:41

Deze wedstrijd was half maart Rensje.

Komt het je bekend voor Gomir??

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:42

In het najaar nemen ze alle klachten mee bij de evaluatie dus vooral bij de knhs klagen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:49

rensju schreef:
Ik was vorig jaar oktober in Franeker indoor, heb geen last gehad van een te krappe tijd. Ik spring echt niet denderend qua stijl maar had wel een wp.

Ik vind ook dat foutloos en een 6 gemiddeld in elk geval 1 wp moet opleveren inderdaad.

2 winstpunten zoals het altijd was. Je bent notabene foutloos. Dat moet echt met een maximale score beloond worden. 1 winstpunt voor een foutloos parcours is erg magertjes, je hebt immers geen enkele fout gemaakt, kan dus niet beter.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:41

Blij dat jullie dat ook vinden. Een zes is verdorie voldoende, wat moet dat nog meer zijn?

Bij Den Gouhbergh in Roosendaal is altijd voor een groot deel een sterk deelnemersveld en dan de één na de ander onder de 75? Ik wist echt niet wat ik hoorde.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:34

Lithya schreef:
Komt het je bekend voor Gomir??

Ja, vandaar mijn opmerking ook ;)

Capriootje

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:23

Inderdaad 'raar' dat een 6 niet voldoende is maar een 7,5 pas.. Foutloos en een voldoende stijl is in mijn ogen gewoon 2 winstpunten waard, je bewijst dan dat je netjes rond rijd en geen fouten maakt, wat willen ze dan nog meer?

Er werd wat gezegd over jurysport, en dat was ook voor mij 1 van de redenen om te gaan springen maar op deze manier maakt het eigenlijk weinig meer uit. :n

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:03

Een 6 is ook nog voldoende als je maar foutloos bent.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:11

SusanH schreef:
Je kan alleen een foutloos rondje rijden als je netjes rijdt, zag het van het weekend ook weer. Alle fouten komen vanuit de ruiter. Te laag basistempo, houding niet goed, paard te lang laten worden noem maar op. Dan blijven de balken niet liggen of heb je zo een stop te pakken.

En daar ligt dus de frustratie voor de ruiters die dan ( net ) geen winst rijden met 58-59 punten...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:25

Die pech balkjes geloof ik ook niet zo in als ik eerlijk ben. Als ik een balk heb is het altijd omdat we gewoon ronduit slecht uitkomen. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik vind dat foutloos maar 1 winstpunt waard is, een paar kleine foutjes of een wat grotere moeten namelijk best kunnen vind ik.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:32

Maar als je niet foutloos bent is het dus niet voldoende.

Pechbalken kunnen wel degelijk. Sommige paarden hebben zoveel vermogen dat die voor 1 meter hun benen niet behoorlijk optrekken. Natuurlijk is een verkeerde afstand er ook vaak debet aan maar als je tien hindernissen hebt met elf sprongen en op één kom je net niet lekker uit en op de rest wel, dan is dat toch geen echte incompetentie van de ruiter?

Rij je in je dressuurproef één onderdeel niet goed en krijg je een vier dan is dat weer te compenseren door een paar zevens of een acht te halen. Dan is het dus ook niet zo dat op één onderdeel de ruiter zo afgestraft wordt.

Heb het hier al eerder geschreven maar wij hebben hier in België de rijstijlspringwedstrijden. Dat in een aparte competitie en dan krijg je cijfers voor elke hindernis. Zo kan je best hoog eindigen, ook al was er een afstand niet helemaal lekker. Rij je de andere hindernissen wel goed aan, krijg je daar gewoon wel weer hogere cijfers voor. Een veel eerlijker systeem alleen is het wel zo dat deze competitie alleen voor de jeugd is en los staat van de andere wedstrijden.

In Nederland pak je een balk, wie weet door een verkeerde afstand, en krijg je meteen het deksel op de neus. Echt niet gezegd dat die combinatie gevaarlijk gaat zijn in het L. En als ze echt zo slecht rijden dan stranden ze wel in het L en anders zeker in het M.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:20

dan krijg je een beetje het equitacion idee Percy of niet? Vind dat trouwens wel een hele goede opstap naar het normale springen. Die Amerikaanse kinderen zien al van mijlen en ver de afstand omdat ze gedwongen worden zo netjes te rijden.

Pechbalken kunnen ook komen door een zeer onhandig paard. Ik zag er laatst nog 1 daar waar de ruiter hem op een goede afstand zette maar die steeds zelf een pas bij maakte dat hij jawel 1x tussen de grondbalk en de sprong afzette :') Hij nam maar meteen de halve oxer mee :') Paard was wel een dressuurknol dus dat verklaard het wel deels haha

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:59

Ik zeg toch juist dat je met een fout of foutjes nog wel een winstpunt zou moeten hebben? Foutloos zou imo beloond moeten worden met meer, tussen voldoende en foutloos zit nog een verschil en dat is er nu niet. Tenzij je belachelijk veel stijlpunten krijgt natuurlijk. Als een paard zijn benen niet goed optilt is dat evengoed een fout. Je bent toch een combinatie of niet dan? Als je een paard hebt die iets niet goed kan of in een bepaalde klasse gewoon niet tot zijn recht komt is dat jammer voor je en moet je harder werken. Zo is dat met dressuur en zo is dat ook met springen.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:35

Het is ook raar, want het foutloos springen heeft dan niet echt meer een waarde.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:15

_Caithlynn schreef:
Het is ook raar, want het foutloos springen heeft dan niet echt meer een waarde.

Dit heeft dus wel meer waarde.

Wij waren op cc en daar was een combinatie die 2 rondjes achter elkaar deed, ipv een combinatie er tussen, de eerste ronde was de pony bijna stuurloos en race-te er over, ik dacht iets van 12 strafpunten en was echt niet netjes om te zien dus 56 stijlpunten.
2de ronde, nu geen balkjes, maar nog steeds amper te sturen en erg scheurend toch foutloos het parcour door gekomen, wederom 56 punten voor stijl, punten waren terecht laag en dus zonder winstpunt naar huis.

Maar nu komt het.

Mijn dochter, had tijdens haar rondje een pechbalkje, verder keurig rondje, en 77 stijlpunten, en nu moet ik heel eerlijk zijn, het was een keurig rondje, maar dit soort rondjes worden de ene keer gewaardeerd met 66 punten, dan weer met 72 punten, 75,5 en nu dus met 77.

Maar goed, wat ik nu zo raar vind met deze nieuwe regeling is dat het meiske met de foutloze ronde zonder winstpunten een derde prijs mee naar huis neemt en iemand met winstpunt net buiten de prijzen valt, das toch ook krom??

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:12

Ik vind dat in die zin niet raar. De essentie van springen is foutloos een rondje maken. Was dat een L rondje had diegene 2 wps gehad. Het gaat dus vanaf de L niet om het mooist gereden rondje maar om het beste resultaat.

Uitgaande van dat principe had jouw dochter het slechtere resultaat, namelijk een balk en zou als ik de paralel trek met alle klasses vanaf L dus ook 1 wp hebben gehad tegen de 2 wps van de foutloze ruiter.

Dat je in de B geen wp krijgt met dit rondje doet daar niks aan af, want dit principe hebben ze niet gewijzigd. Als er dan te weinig foutloos zijn of gewoon maar een klein deelnemersveld dan heb je op basis van dit principe gewoon prijs of je winst hebt maakt daarvoor niet uit .

wil je dat de beoordeling op stijlpunten gaat dan moet je 2 systemen terug. Toen kon je met 2 balken nog winst hebben en was het ook mogelijk daarmee boven de foutlozen te staan. Als die een lage stijl hadden. Dat is afgeschaft juist vanwege het feit dat men het niet goed vond dat foutloos niet het belangrijkste criterium was, zoals wel in de rest van de springklasses

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:02

Ik vind dat je met 1 balk nog best winst mag hebben, als je boven de 60 stijlpunten blijft. Ik vond het systeem dat ze de strafpunten aftrokken van je stijlpunten niet verkeerd. Maar ik vind wel dat in de klassering een foutloze ronde boven een ronde met strafpunten moet eindigen, ook al had degene met springfouten in beginsel hogere stijlpunten.

Mensen die net geen wp rijden houd je altijd. Ik had laatst ook 179 punten in de dressuur. Je blijft altijd mensen houden die net er onder zitten, en op het moment zelf is dat niet leuk.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:19

Op zich ben ik er ook mee eens hoor dat een foutloze ronde voor gaat, alleen vind ik het wel raar dat het hebben van een winstpunt dan eigenlijk ook niets voorstelt.
Bij dressuur zal het nooit gebeuren dat iemand zonder winstpunt boven iemand eindingt met winstpunt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:14

Afgelopen weekend weer op springwedstrijd geweest. Ik heb daar twee observaties gemaakt:

1. Voor 1 april zag je nauwelijks ingevlochten paarden bij het springen, nu toch zeker de helft bij de B. Langs de kant hoorde ik mensen tegen elkaar zeggen dat ze nu vlochten 'want wellicht scheelt het een punt en dat kan net het ene punt noodzakelijk zijn'.

2. Ik zag zeker 2 combinaties met een foutloos rondje in de B, maar met 56 of 57 punten voor stijl. Geen winst dus. Maar ook mochten deze combinaties de barrage niet rijden. Wat voor waarde heeft het dan om foutloos te rijden?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:20

Wat mij nu lijkt te gebeuren. Heb nog geen officiële bevestiging om te mogen starten.
Het lijkt erop dat ik nu met 0 winstpunten in het springen gewoon aan start mag komen op de regiokampioenschappen, aangezien ik wel aan alle andere voorwaarden dadelijk heb voldaan. Dat klopt toch eigenlijk ook niet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:21

Foutloos rijden en punten onder de 60 stijl, kun je dan gewoon zien als oefenrondje. Meer waarde heeft het niet. Dit oefenrondje heeft dan echter alleen waarde als duidelijk is, waarom er onder de 60 punten gepunt is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 10:25

En dat heb je dan niet. 5.5, 5.5 en 8, totaal 57 pnt. Geen commentaar, doe het er maar mee.

Dat is jammer, dan kan een combinatie daar niet mee verder komen.

Springen is op deze manier nog strikter dan dressuur.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:02

Dat invlechten is echt zo, letterlijk gezegd door een jury. Wij zijn het gaan vragen waarom ze een 9_9_6 had. Niet gevlochten, bandages ipv beenbechermers