Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:39

M_D_H schreef:
Maar als jij bewust je klem eet en dan op een paard stapt vind ik dat wel een wezenlijk verschil dan wanneer je emotie eet of ziek bent.

Dit :j Maar ook dit is niet zichtbaar vanaf de buitenkant.

Wel vind ik dat je als ruiter eerlijk moet zijn tegenover het rijdier of iets past of niet. En als het niet past.... Excuses als 'ja maar voor mij is het beter om te rijden want dan krijg ik beweging en val ik wel af' geloof ik eerlijk gezegd niet. Ga dan aan de slag met grondwerk en leef jezelf uit in de sportschool en kijk over een jaar weer hoe de vlag er dan bij hangt. Het welzijn van het dier staat voorop, niet het eigen belang.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:40

Dankjewel Caatje87, weer wat geleerd :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:42

Staat hier ook al iets over geschreven geloof ik, weet de precieze bewoording niet meer, maar kwam er op neer dat het paard echt aantoonbaar kreupel moet zijn.

Ik vind een opmerking als 'zit paard in de weg' overigens prima kunnen hoor op een protocol. Ik heb tijdens mijn studentenruitertijd veel paarden gereden en ondanks dat ik altijd vroeg of t paard groot genoeg was kwam ik er toch een keer op eentje terecht die te klein was voor mij. Paard drukte dr rug gigantisch weg. Achteraf had ik eigenlijk spijt dat ik er een proef mee ben gaan rijden. Als die jury dat op mijn protocol had geschreven had ik me daar toen prima in kunnen vinden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:42

En toch maakt het paard niet uit waarom je te zwaar bent..

Citaat:
Echter, kan iemand van zeg een 75 kilo ook heel beroerd zitten en het paard meer in de weg zitten dan iemand die 20 kilo zwaarder is en netjes rijd.

Dit wordt elke keer aangevoerd, maakt de persoon in kwestie toch niet lichter?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:44

[***] schreef:
Citaat:
Maar als jij bewust je klem eet en dan op een paard stapt vind ik dat wel een wezenlijk verschil dan wanneer je emotie eet of ziek bent.

Maar hoe zit het dan als je ziek bent in de zin van "gehandicapt" in een rolstoel zit of iets dergelijks?

Er zijn zat mensen die vanwege een lichamelijke beperking niet kunnen paardrijden (tennissen, voetballen enz). Als je dus te zwaar bent vanwege een ziekte is dat natuurlijk vreselijk, maar dat betekent toch niet dat je dan maar wel op een paard moet stappen omdat het paard niet protesteert?

Gehandicapten, mensen in een rolstoel, rijden wel :)

Er zit een verschil tussen het gelaten ondergaan... of blij aan het werk gaan.
En ik denk dat je als ruiter zijnde wel degelijk dat verschil ziet ;)

Om weer terug te koppelen naar mijn paard, die is niet het typen om iets gelaten te ondergaan :+ Maar is wel degelijk blij als het zadel er op gaat.
Een wezenlijk verschil dus.
Ik denk dat je als omstander gewoon niet kunt oordelen over of een ander wel of niet mag rijden.

miccamaaike

vencedor schreef:

Citaat:
Echter, kan iemand van zeg een 75 kilo ook heel beroerd zitten en het paard meer in de weg zitten dan iemand die 20 kilo zwaarder is en netjes rijd.

Maakt de persoon niet lichter, maar een ruiter van 75 kilo kan t paard dus wel meer 'kwaad' doen dan eentje van 95 kilo.

M_D_H

Winged schreef:
M_D_H schreef:

Wel vind ik dat je als ruiter eerlijk moet zijn tegenover het rijdier of iets past of niet. En als het niet past.... Excuses als 'ja maar voor mij is het beter om te rijden want dan krijg ik beweging en val ik wel af' geloof ik eerlijk gezegd niet. Ga dan aan de slag met grondwerk en leef jezelf uit in de sportschool en kijk over een jaar weer hoe de vlag er dan bij hangt. Het welzijn van het dier staat voorop, niet het eigen belang.

Mee eens.

Suzanne F.

Ik durf het als kennis niet eens te zeggen tegen iemand. Dat word je echt niet in dank afgenomen.
Er zijn geen manieren om dat subtiel te zeggen. Echt geeneen. Ik zag laatst iemand die ik jaren niet had gezien op wedstrijd en ik schrok me echt rot. Maar iets zeggen durf je dan gewoon niet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:45

Voor een paard maakt het toch geen donder uit hoe het gewicht to stand komt? Als het een daadwerkelijk gewicht is dat het veel te zwaar is voor een paard maakt het imo geen drol uit hoe het eraan komt, dan hoor je gewoon niet thuis op een paard.

Ik oordeel niet over zware mensen, er zijn zoveel verschillende manieren waardoor men te zwaar kan zijn, dat hoeft echt niet altijd iemand zijn eigens schuld te zijn. Wat ik wel veroordeel is mensen die overduidelijk te zwaar zijn voor het paard en dan alsnog op een paard stappen. Een grens geven kan ik niet, dat vind ik heel moeilijk, maar het lijkt mij wel duidelijk dat je met 130 kilo niet op een paard hoort.

En toch vind ik het goed dat de jury hier niks over mag zeggen omdat het voor iedereen anders is wat 'te zwaar' vindt. Waar de een 90 nog vind kunnen vind de ander 75 kilo de max.

Zolang er nog geen wetenschappelijk onderbouwde objectieve meetlat is lijkt het me niet aan de jury om te oordelen. Denk ook niet dat het veel zin heeft om ze wedstrijden te gaan ontzeggen, dan stapt men thuis alsnog wel op.

Belangrijker is dat men zelf z'n gezonde verstand gebruikt en je paard goed in de gaten houdt, ook fysiek, zeker als je aan zware kant bent voor je paard.

wittepit

cp112 schreef:
Dan mag jij mij die eens aanwijzen op concoursen. Die lopen niet op iedere wedstrijd.

Dat weet ik, maar in de situaties dat zo iemand er wel is lijkt me dat de geschiktere persoon. De jury kan het wel kwijt in de beoordeling.

Suzanne F. schreef:
De andere kant is dat paardrijden een sport is en dat je in geen enkele sport op wedstrijdnivo dikke mensen ziet. Als ik ga kijken bij turnen, ballet maar ook balspelen zie ik nooit zulke dikke mensen die ik vaak wel op een paard zie. Waar ligt dat dan aan?

Ik denk, Suzanne F., omdat het een sport is die met redelijk weinig conditie uitgeoefend kan worden. Ik ben er b.v. een beetje bij gaan fietsen om mijn conditie wat op te schroeven.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 08-07-14 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

miccamaaike

M_D_H schreef:
Er zit een verschil tussen het gelaten ondergaan... of blij aan het werk gaan.
En ik denk dat je als ruiter zijnde wel degelijk dat verschil ziet ;)

Om weer terug te koppelen naar mijn paard, die is niet het typen om iets gelaten te ondergaan :+ Maar is wel degelijk blij als het zadel er op gaat.
Een wezenlijk verschil dus.
Ik denk dat je als omstander gewoon niet kunt oordelen over of een ander wel of niet mag rijden.

Paard wat ik rij vind het fantastisch dat hij na 2 jaar pensioen weer iets mag doen. Hij heeft energie voor 10 en loopt er echt geen pas minder om.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:46

vencedor schreef:

Citaat:

Nee maar wie zegt dat je met 90 kilo niet meer paard kan rijden? Kijk naar de foto's. Ik zit er al bijna aan. Nou sorry maar ik vind mijzelf niet te zwaar voor mijn paard. En die is niet eens zo groot.

Iemand van 70 kilo die beroerd zit voelt voor een paard een stuk zwaarder en meer belastend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:46

M_D_H schreef:
Gehandicapten, mensen in een rolstoel, rijden wel

Ja , had een dergelijke reactie verwacht. Maar goed, laat ik het anders stellen;
Hoe zit het met iemand in een rolstoel die ontzettend graag 100 mtr horden zou willen lopen?

Heel simpel; KAN NIET.

Als je echt veel te zwaar bent, dan is paardrijden gewoon niet "jouw sport". Ongeacht of dit nu komt doordat je ziek bent of emo-eter of een zware bouw hebt, zwangerschapskilo's niet kwijt raakt enz enz
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-14 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:47

Suzanne F. schreef:
M_D_H schreef:

Nou het paard merkt geen verschil helaas. En daar zit ook de lading. De meeste mensen met overgewicht willen zelf niet zo zijn. Ze hebben een probleem. Dus ergens is het sneu om er wat van te gaan zeggen. En ze zijn blij al aan sport te doen want als ze niet sporten is het ook niet goed. En moet dan ook hetgeen waar ze zo van houden nog afgepakt worden?

De andere kant is dat paardrijden een sport is en dat je in geen enkele sport op wedstrijdnivo dikke mensen ziet. Als ik ga kijken bij turnen, ballet maar ook balspelen zie ik nooit zulke dikke mensen die ik vaak wel op een paard zie. Waar ligt dat dan aan?

t is ook de enige sport waar senioren nog op hoog niveau mee kunnen doen... de meeste wedstrijdsporters in andere sporten zijn niet ouder dan 30.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:49

M_D_H schreef:
Winged schreef:

Mee eens.

:j
Dit bedoelde ik eigenlijk te zeggen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:49

Tis ook de enige sport waar je te maken hebt met het welzijn van een dier. En het blijft nou eenmaal een feit dat een paardenrug geen geschikte gewichtsdrager is.

Het is not-done om iemand aan te spreken op overgewicht, dat is wel duidelijk. Maar de andere kant op kijken als je ziet dat een dier lijdt lijkt me ook niet ethisch verantwoord. Die twee dingen botsen hier.
Laatst bijgewerkt door wittepit op 08-07-14 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:50

wittepit schreef:
Ik denk, Suzanne F., omdat het een sport is die met redelijk weinig conditie uitgeoefend kan worden. Ik ben er een beetje bij gaan fietsen om mijn conditie wat op te schroeven.

Hm nou ik denk dat je er een heel andere conditie voor nodig hebt. In mijn fanatieke tijd kon ik de hele dag paarden rijden maar een stuk hardlopen kon ik niet.
Maar nu ik niet meer rijd en ik heel soms nog even op een paard stap, merk ik dat er toch wel een conditie voor nodig is want ik hang er hijgend naast na 10 minuten.
Maar het is een ander soort conditie.

Toch blijft het raar dat je nooit turnsters, danseressen en balletdanseressen ziet met zo'n uiterlijk/gewicht. Eigenlijk is paardrijden ook dansen met je paard.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:50

Suzanne F. schreef:
M_D_H schreef:

Nou het paard merkt geen verschil helaas. En daar zit ook de lading. De meeste mensen met overgewicht willen zelf niet zo zijn. Ze hebben een probleem. Dus ergens is het sneu om er wat van te gaan zeggen. En ze zijn blij al aan sport te doen want als ze niet sporten is het ook niet goed. En moet dan ook hetgeen waar ze zo van houden nog afgepakt worden?

Maar wat is wedstrijdniveau?

Om het uit te leggen, wij kennen het stapgewijs wedstrijd rijden, je wordt steeds iets beter tot je op het hoogste zit.
Voetbal kent dit half, je hebt mensen in de eredivisie en mensen in de 6 de klasse. Maar daar wordt je niet door middel van punten overgezet. Als jij denkt dat je beter kan ga je een klasse hoger voetballen.
Golf kent weer het prestatiesysteem. Als jij in tijdens een flirt goed scoort, beter da je handicap dan heb jij je handicap verbetert en ben je dus een soort van klasse gestegen.
Maar alle handicaps kunnen tegen elkaar golfen in een wedstrijd...

De basissport in de paarden vind ik om heel eerlijk te zijn nog geen wedstrijdniveau. Het zijn gewoon oefeningen die je thuis ook doet.
Tot het Z vind ik het echt nog geen wedstrijdniveau.

Bij voetbal in de 6 de klasse kom je ook vaak zat mensen tegen die te dik zijn.
Net als bij de lagere handicaps bij golf.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:51

Een ruiter van 75 kilo die slecht zit en niet fijn rijdt is niet erger belastend dan 90 kilo en.goed kunnen zitten. Het is BEIDE belastend. Kun je nagaan 90 kilo en niet kunnen zitten en niet fijn rijdt.

Den toch zeker dat als ik met mn lichtgewichtje een keer niet meezit in een sprong of iets paard daar toch echter minder hinder van ondervind.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:52

Wat ik niet snap is dat je van je paard prestaties verwacht, een goede conditie en een goed rug gebruik maar vervolgens met veel te veel kilo's op een paard gaat zitten. Waarom verwacht je jezelf niet het zelfde als van je paard? je wilt een sport beoefenen, zie er dan ook sportief uit. Voor je eigen welzijn maar ook als verantwoordelijkheid naar je paard.
Ik vind het echt onzin dat mensen zeggen liever te dik met een stabiele goede zit dan dun met een vreselijke zit. Dus omdat het ene erger is, halen we het andere maar weg? Dit topic gaat over overgewicht, niet over houding en zit, ook daar zijn genoeg topics over.

Ik ben zelf dun, heb een paard van 1.75 en laat niemand op haar rug boven de 90 kilo. Wil je paard rijden? Werk dan eerst aan je eigen gewicht. Lukt dat door medische redenen niet? Dan ga je je verdiepen in de mensport etc. Waar een wil is, is een weg en er zijn meer dingen dan paardrijden.. je kan grondwerken, mennen, longeren etc

Ik vind dat een jury ook oog zou moeten hebben voor het welzijn van een dier. Want bijt een paard op zijn tong en heeft hij bloed ( of door sporen oid) dan moet een jury daar op wijzen ivm met paardenwelzijn. Wat mij betreft mag dat dus ook met ruiters die gewoonweg te zwaar zijn. Maar op dit moment mag je een ruiter attenderen, maar nooit weigeren.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:52

Op mijn vroegere manege in Hellevoetsluis was de regels dat op de manege paarden pony s weet ik niet maar voor de paarden mocht je niet zwaarder als 100 kilo wegen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:53

Suzanne F. schreef:
Hm nou ik denk dat je er een heel andere conditie voor nodig hebt. In mijn fanatieke tijd kon ik de hele dag paarden rijden maar een stuk hardlopen kon ik niet.
Maar nu ik niet meer rijd en ik heel soms nog even op een paard stap, merk ik dat er toch wel een conditie voor nodig is want ik hang er hijgend naast na 10 minuten.
Maar het is een ander soort conditie.

Toch blijft het raar dat je nooit turnsters, danseressen en balletdanseressen ziet met zo'n uiterlijk/gewicht. Eigenlijk is paardrijden ook dansen met je paard.

Ik zeg ook niet dat je geen conditie nodig hebt, maar het kost toch zeker minder inspanning dan een sprintje trekken.

Ja, dansen mèt je paard, dat zou het moeten zijn!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:55

Nessah schreef:
Ik vind dat een jury ook oog zou moeten hebben voor het welzijn van een dier. Want bijt een paard op zijn tong en heeft hij bloed ( of door sporen oid) dan moet een jury daar op wijzen ivm met paardenwelzijn. Wat mij betreft mag dat dus ook met ruiters die gewoonweg te zwaar zijn. Maar op dit moment mag je een ruiter attenderen, maar nooit weigeren.

Probleem is dat bloed een duidelijk signaal is, oordelen op gewicht is vaak subjectief...

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:56

Suzanne F. schreef:
M_D_H schreef:

Het probleem zit daar inderdaad. Wij kunnen wel zeggen, als mensen een ziekte hebben of emo-eters zijn mogen ze wel op een paard stappen, maar bewuste over-eters niet, maar het paard merkt daartussen geen verschil.
Ik ben misschien wat kort door de bocht, maar als je niet op het paard past, is het egoïstisch om op het paard te stappen. Welke reden je ook hebt voor je overgewicht. Als je overgewicht hebt is het aan jou om een sterk en groot paard te berijden die je goed kan dragen, i.p.v een slank paard waarbij het net (niet) gaat.
Paardrijden is geen sport om af te vallen. Om echt af te vallen moet je eerst naar jezelf gaan kijken en je daarna inschrijven bij een sportschool en op je voeding gaan letten. Simple as that. Bij overgewicht door ziekte is het natuurlijk een ander verhaal. En bij emo-eters ook, maar dan moet er een psycholoog aan te pas komen.

Bij ballet (de betaalde vorm) zijn er ook speciale eisen i.v.m met gewicht. Om professioneel balletdanser te zijn moet je aan een strak eet- en workoutschema voldoen. Bij professioneel turnen moet je jezelf kunnen dragen en dat kan niet met overgewicht. Met balspellen moet je vaak veel rennen en snel rennen kan vaak niet met overgewicht. Maar in de professionele paardensport zijn ook weinig ruiters met overgewicht. Gewoon omdat je dan toch sneller je paard in de weg zit, en ook vaak niet op de echte wedstrijdpaarden past. En ook blijf ik erbij dat paardrijden geen sport is om af te vallen.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:58

Relaxed schreef:
Tango1979 schreef:
Bovendien: ik ken verschillende amazones van dik in de 1.80 die echt wel over de 75 kilo komen. En wat denk je van mannen?

Ik ben benieuwd wat jullie schatten nav het filmpje in mijn onderschrift......... :+

mooi filmpje,
ik vind jou niet dik ofzo gewoon mooi gevuld
(vind ik persoonlijk het mooist)[/quote]

Ik denk dat als je een ielig persoon op jouw paard zou zetten dat er nogal raar uitziet, ook omdat je paard volgens mij best groot is en ook best stevig gebouwd, vind jullie een leuke combinatie om te zien. Ik denk dat we de mensen bedoelen waarvan de kont gewoon echt niet meer in het zadel past en op kleine ielige paarden rijden, vind jullie een mooie combinatie ondanks dan jouw maatje meer (wat ik op zich ook nog wel mee vind vallen)