Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:39

Ik denk dat het ook schilt met geloof. Ik woon in gelovige omgeving hier werd niet gevlagd. Maar idd anoeschka 4 mei staat er niet bij. Hier is overgens wel gewoon gisteren herdenking geweest.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:39

Anoeska27 schreef:
Jolliegirl schreef:
Maar als de koningin op zondag jarig was hing de vlag wel uit...?

Niet als ze zich aan het protocol houden.

Op zondag mag er niet gevlagd worden.
Uitzondering 4 & 5 mei.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:40

Jolliegirl schreef:
Je zou respect moeten hebben voor ieders keus. Dus ook de keus van de aanwezigen.
Waarschijnlijk hebben ze er niet eens erg in gehad omdat ze een kraamparty hadden en aan het dineren waren..

Mij viel het op omdat in het cafe de muziek van de radio stopte.

Laat ieder gewoon in zn waarde... :)

Tevens zitten er in een restaurant gasten, geen klanten. :p

Tja dat kan dus niet... want als de gasten gewoon doorpraten en bediend worden respecteren ze niet mijn keuze dat ik wil dat het stil is. Ik zou nooit meer naar zo'n restaurant gaan, ik zou daar volledig op afknappen. Ieders vrije keuze respecteren heeft echt wel zijn grenzen hoor. Daar zijn afspraken over gemaakt. 4 mei 20.00 twee minuten stilte is ook een afspraak. En ik vind dat je die moet respecteren en niet uit principe lekker je eigen gang moet willen gaan. Ik vind dat sneu, puberaal en getuigen van een groot gebrek aan fatsoen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:45

Anoeska, Er is bij jullie (maar dan heb ik het over het dorp en niet over het buurtschap) wel degelijk aan Dodenherdenking gedaan en wel op 3 mei lees ik in De Band ;)
Dus niet zo vreemd dat er op 4 mei niet gevlagd werd.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:47

Wat wil je dan Nikass? Die mensen dwingen hun mond te houden? Respect kan je niet eisen, wel verdienen. Er valt niets te moeten. En misschien ooit gedacht dat de mensen het niet doorhadden? Niet iedereen die zijn mond niet houd heeft gelijk geen fatsoen, een "oeps had niet door dat het al 8 uur/4 mei was" kan ook nog altijd gebeuren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:54

Ook dat vind ik gebrek aan fatsoen, dat je er niet bij nadenkt. Nee je kunt het niet afdwingen natuurlijk. Ik zal dus idd dan nooit naar zo'n restaurant gaan net als dat ik niet naar een restaurant ga waar de bediening onbeschoft is. Vind ik van hetzelfde laken een pak. Dat ik het niet kan veranderen wil niet zeggen dat ik het dan maar okee moet vinden.

Tess__

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:13

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik krijg echt plaatsvervangende schaamtegevoelens van sommige reacties hier.

Ja ook ik heb gisterenavond 2 minuten mijn mond gehouden, niet omdat ik vind dat het moet. Maar omdat het voor mij belangrijk is om te doen. Het komt er dus op neer dat ik niet alleen de reacties van mensen die "het geen flikker boeit" compleet belachelijk vind. Ook de reacties van de mensen die hun gedachten over dodenherdenking bij een ander door hun strot willen duwen vind ik ronduit ongepast.

Voor de één leven deze dingen meer als voor de ander, iedereen heeft hier een eigen mening en gevoel bij en dat mag neem ik aan gewoon. En ja inderdaad moeten we met zijn allen dankbaar zijn dat alle "gesneuvelden" gevochten hebben voor het leven dat wij nu leven. Maar, niet iedereen beseft dit en niet iedereen wil hier iets mee doen.

Om even op het oorspronkelijke onderwerp van het topic te reageren: Het is van de betreffende vereniging inderdaad niet erg handig gepland. Ook al zouden zij vallen onder de categorie het boeit me niet, hadden ze de tijd in kunnen ruimen om de mensen die het wel boeit die twee minuten van stilte te gunnen. Ik werk in het personenvervoer en wij hebben alle vervoerders gevraagd om dodenherdenking bij de chauffeurs onder de aandacht te brengen. Veel chauffeurs hebben hun wagen langs de kant gezet, er zijn ook "cultuurbarbaren" die dit niet doen. Dat is hun keuze, daarbij moet ik wel de kanttekening plaatsen dat als de klant erom vroeg ook deze chauffeus hun wagen langs de kant gezet hebben om ook de klanten hun moment van stilte te gunnen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:12

_San87_ schreef:
Johanna59 schreef:
Eerlijk? Geen wedstrijden op 4 mei. Er is namelijk niet één dag in het jaar, waarop niets wordt georganiseerd.
Laat 4 mei dan de enigste zijn.

Dat gaat ook niet :o. Kransleggen en de hele herdenkingsceremonie wordt ook georganiseerd...

Op deze reactie heb ik geen antwoord.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:14

Iedereen die nu leeft, heeft toch nog ouders, grootouders of overgrootouders die de oorlog hebben meegemaakt. Dan moet je het toch tenminste uit respect voor hun doen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:16

Fitzroy schreef:
Anoeska, Er is bij jullie (maar dan heb ik het over het dorp en niet over het buurtschap) wel degelijk aan Dodenherdenking gedaan en wel op 3 mei lees ik in De Band ;)
Dus niet zo vreemd dat er op 4 mei niet gevlagd werd.

Wij kregen van de Oranjevereniging te horen dat er niet aan Dodenherdenking gedaan werd, aangezien het op een zondag viel. Ik vind het nog steeds wel vreemd dat er niet gevlagd werd, dat is namelijk ook op de 3e niet gedaan. Ik vind het nogal krom om wel iedereen op te roepen om 2 minuten stil te zijn op 4 mei en dan niet te vlaggen. Maar ik zal mijn man eens een balletje op laten gooien bij één van de buren waar we veel mee omgaan om te horen wat de reden was.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:24

Ik was gisteravond bij een rock/metal concert. Vooraf was al aangegeven dat er 2 minuten stilte zou zijn, waar ik wel blij mee was. Ik vind dodenherdenking wel een belangrijk moment.

De nogal harde muziek ging uit, er werd even in NL en Engels (er waren ook best wat buitenlanders) verteld dat er 2 minuten stilte gehouden zou worden ter nagedachtenis aan de oorlog en alle doden die toen zijn gevallen. Circa 2000 man, en het was STIL! Mooie manier om dodenherdenking mee te maken…

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:41

Kijk en zo hoort het ook vind ik :D Het is net zoiets als het verbod op roken in de horeca: er is altijd een groep die dat 'onzin' vindt, toch wordt het gerespecteerd.

Ik zou in een horecagelegenheid ook 2 minuten voor 8 zeggen dat er over 2 minuten een stilte is ivm dodenherdenking en dat degenen die daar geen behoefte aan hebben, toch even hun mond houden uit respect voor degenen die dat wel graag willen. Nu lijkt het de omgekeerde wereld: omdat er een paar doortetteren wordt er maar helemaal niks aan gedaan. Nog een voorbeeld: als je gasten te eten hebt en één iemand van een hele groep wil graag bidden voor het eten, dan respecteert toch ook iedereen dat en gaat niet zitten doorkletsen??

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:47

Johanna59 schreef:
Iedereen die nu leeft, heeft toch nog ouders, grootouders of overgrootouders die de oorlog hebben meegemaakt. Dan moet je het toch tenminste uit respect voor hun doen.

Eh, nee dus. Mijn ouders komen uit '48 en '50, ik heb slechts 1 oma gekend die al meer dan tien jaar geleden overleden is. En ik ben vast niet de enige (en zelf ook geen 12 meer...). Niet iedereen is gezegend met een grote familie en familieleden die oud worden.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik al jaren niet bewust aan de dodenherdenking mee doe. Als kind moest ik altijd wel en had daar zeer veel moeite mee. Niet vanwege het idee, want stilstaan bij zulke zaken heb ik altijd belangrijk gevonden (en doe ik ook vaak), maar omdat mn hersentjes overuren gaan draaien tijdens stilte. Ik kan gewoon niet verplicht op een bepaald moment ergens aan denken of iets voelen. Bij mij veroorzaakt het alleen maar onrust en twee minuten op mn lippen bijten om niet impulsief toch iets te zeggen. Daar heeft niemand iets aan natuurlijk, vandaar dat ik het nu als volwassene niet op die manier doe.
Maar ik zorg wel altijd dat ik binnen ben en anderen geen last van mij kunnen hebben. Toen ik nog op een flatje woonde ging dus ook muziek etc gewoon uit. Ik ga zelf wel door met wat ik aan het doen ben, maar zorg ervoor dat niemand dat ziet/hoort. Gewoon uit respect voor degenen die het wel op dat tijdstip willen doen! Ik kan me dan ook echt geen voorstelling maken bij wedstrijden die doorgaan, horeca die niet stil staat..... Ik heb er gewoon geen woorden voor!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:24

Ik zal het niemand door de strot douwen en das geen reactie op iets bovenstaands, als iemand niet wil gedenken dan moet ik daar respect voor opbrengen maar het kost moeite, want wat zijn twee minuten. Bij mij voor de deur reden 5 auto's langs een jong nederlands gezin op de fiets, en nog een aantal fietsers en voetgangers tijdens de herdenking en ja ik ergerde me dood aan die onverschilligheid, sorry.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:50

Je kunt niet heel de wereld stilzetten om 8 uur..
Misschien waren die fietsers wel stil??

Ik stond ook glazen te spoelen..maar was wel stil...
Prima toch?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:29

Alleen heel Nederland hoor. En waarom niet? Toen ik klein was gebeurde dat nog wel.

Je begrijpt het geloof ik niet helemaal Jolliegirl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:08

Jolliegirl schreef:
Je kunt niet heel de wereld stilzetten om 8 uur..
Misschien waren die fietsers wel stil??

Ik stond ook glazen te spoelen..maar was wel stil...
Prima toch?

Ik heb ook gewoon doorgeleerd, maar was wel stil ja...
Ik vind ook niet zo zeer dat je alles moet laten vallen en 2 minuten stil gaat zitten, soms gaat dat gewoon even niet ;) Maar gewoon even je mond houden vind ik wel zo netjes :o

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:36

Anoniem schreef:
Ik vind ook niet zo zeer dat je alles moet laten vallen en 2 minuten stil gaat zitten, soms gaat dat gewoon even niet ;)

Niet om persoonlijk te worden, maar 2 (twee !!!!) minuten stil zitten is dat nou zoveel gevraagd?? Je moet toch ook wel eens naar de wc? Hoe doe je dat dan als je kennelijk nergens tijd voor hebt. En dus niet voor jou, maar als voorbeeld. Als ik om me heen zie hoeveel tijd iedereen kwijt is met appjes, FB, Twitter, Bokt, Tinder (om maar een dwarsstraat te noemen) etc. etc. dan kan het toch nauwelijks zo zijn dat 2 minuten teveel is om even écht alles los te laten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 23:47

Ik had het ook meer over de mensen die werkte waarvan het bedrijf er niks aan deed, zoals een paar in dit topic in de horeca. Als die mensen zelf even stil zijn als ze dat willen, maar wel doorgaan met wat ze "moeten". Dat was meer waar ik op doelde

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 15:50

Nikass schreef:
Alleen heel Nederland hoor. En waarom niet? Toen ik klein was gebeurde dat nog wel.

Je begrijpt het geloof ik niet helemaal Jolliegirl

Ik geloof dat je mij niet helemaal begrijp....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:21

Nee inderdaad, ik begrijp mensen niet die geen respect op kunnen brengen voor de dodenherdenking. Sterker nog, ik wil ze ook niet begrijpen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:15

Nikass schreef:
Nee inderdaad, ik begrijp mensen niet die geen respect op kunnen brengen voor de dodenherdenking. Sterker nog, ik wil ze ook niet begrijpen.

Dan heb je mijn berichten niet gelezen en ben je de zoveelste die een oordeel trekt!
Mijn hemel zeg.. is lezen nou echt zoooo moeilijk??

Ik heb respect voor de mensen die er wel aan doen, die stil willen zijn, die bloemen willen leggen enz. enz.
Maar ikzelf ga niet stilstaan en stoppen met m'n ding. WEL heb ik respect voor de stilte van anderen en zal ik dus OOK STIL zijn. Uit RESPECT naar degene die het wel willen, en uit respect voor de dodenherdenking.

En nu zou ik graag willen dat voordat je weer eens een conclusie trekt, je jezelf even inleest met de berichten van iemand. In dit geval mijn berichten dus. Dan had je geweten dat ik er wel respect voor heb.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:20

Netje schreef:
Anoniem schreef:
Ik vind ook niet zo zeer dat je alles moet laten vallen en 2 minuten stil gaat zitten, soms gaat dat gewoon even niet ;)

Niet om persoonlijk te worden, maar 2 (twee !!!!) minuten stil zitten is dat nou zoveel gevraagd?? Je moet toch ook wel eens naar de wc? Hoe doe je dat dan als je kennelijk nergens tijd voor hebt. En dus niet voor jou, maar als voorbeeld. Als ik om me heen zie hoeveel tijd iedereen kwijt is met appjes, FB, Twitter, Bokt, Tinder (om maar een dwarsstraat te noemen) etc. etc. dan kan het toch nauwelijks zo zijn dat 2 minuten teveel is om even écht alles los te laten??

Veel mensen zitten extra lang op de wc door alle social media :')

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:27

Jeetje Jolliegirl je dringt je mening wel erg op.
Verschillende mensen, verschillende meningen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:30

Gelukkig doet dat verder niemand hier _O-