[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe1234

Re: M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:32

Is dat alleen de week voor je wedstrijd of rij je altijd maar 3-4x per week?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 07:09

Ik rijd hem altijd maar 3 à 4 x per week en een paar x per jaar heeft hij een week vrij :-)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:02

ik rijd trouwens ook altijd elke klasse helemaal uit of bijna helemaal uit.
En ik ga idd ook pas over als ik regelmatig tegen de 2 wp of 2 wp per proef haal.
Ik zie om me heen idd veel mensen hogere klasse starten als ze net tussen 10/12 wp hebben en dat terwijl ze meestal maar net een wp scoren.
Ieder zijn eigen ding maar ik vind het niet slim want geheid dat je dan vast gaat lopen in de volgende klasse.

Ik rijd meestal 5 x per week, 30 min tot uur incl in/uitstappen.
1 x per week vrij en 1x per week longeren.
Van de 5 x per week dat ik rij ga ik minimaal 1 x per week naar het bos een buitenrit maken.
Ik rijd ook regelmatig wel eens een week minder fanatiek(vorige week) en ze krijgt ook 2/3 x per jaar week of langer vrij.
Van minder rijden word de mijne te heet en te fris :)
Die heeft echt behoefte aan veel bezig zijn ondanks dat ze elke dag de hele dag op de wei staat :)

Een dag voor de wedstrijd heb ik meestal les of rijd zelf fanatiek dan is ze de dag erna meestal veel fijner.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:41

Ik ben elke keer snel over gegaan maar heeft er ook mee te maken dat ik gewoon een winstpunt in het Z1 wil en dan over ga naar de paarden. Met mijn paard blijf ik wel langer in 1 klasse.
Ik rijd haar meestal 5 keer per week. Ik heb hier thuis een whiteboard dus ik houd alles bij en ik zit in het beloftenplan dus dan krijg je ook een logboek mee die je een week bij houdt en ben daarna echt consequent bij gaan houden met dat whiteboard! Ze gaat hier ook veel naar buiten maar in de winter staat ze liever binnen en dan laat ik haar binnen staan!

Misschien voor diegene die het leuk vinden:
Maandag: vrij
Dinsdag: privé les
Woensdag: beloftetraining op de club
Donderdag: vrij
Vrijdag: rijden
Zaterdag: wedstrijd of rijden
Zondag: rijden, tenzij wedstrijd gehad dan vrij en dan rijd ik op maandag

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:00

Hier gaat het paard 365 dagen per jaar de hele dag in een groepje naar buiten.

Logboek heb ik een tijd bijgehouden, maar dat maakte geen verschil...ik luister liever naar mijn gevoel :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:11

ik ken ook geen paarden die niet naar buiten willen.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:14

Ze staat een half uur buiten en gaat dan heel verveeld rondlopen en als ik der roep komt ze meteen naar me toe rennen en als ik der dan naar binnen doe draaft ze der stal in :') dus die vindt het echt wel lekker binnen als het hier zo koud is of hard regent

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:16

Ik rij ook meestal 5x per week. In de weken dat ik regelmatig wedstrijd rij hou ik me, in principe, netjes aan mijn schema;
Maandag vrij
Dinsdag&woensdag rijden
Donderdag longeren
Vrijdag,zaterdag&zondag rijden

Na een periode met veel wedstrijden (= 2 a 3 wedstrijden per maand) ga ik weer een aantal weken/maanden thuis verder trainen en in die periode rij ik hem wat minder, meestal 2 dagen rijden / dag rust. Merk dat het mijn paard goed doet om wedstrijd / trainingsperiodes af te wisselen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:21

staat ze alleen? is er buiten wat te eten?

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:22

Normaal gesproken rij ik 4x per week wordt ze 2 x gelongeerd en een dagje vrij :)

Ik heb er overigens ook 1 die niet heel graag buiten is met die weer helemaal niet , maar in de zomer als ze een uurtje of 4 a 5 heeft buiten gestaan begint ze te draaien en stampen voor het hek! we proberen het steeds wel iets uit te bouwen maar ook hier dus 1 die niet heel graag buiten staat :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:24

Hier staan ze allemaal met veel plezier buiten, schuilstal wordt maar weinig gebruikt, ook in de regen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:25

kwa schema, wordt er meestal maar 4 x per week gereden.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:26

LL, ik houd wel een 'logboek' bij (paar regels in een schriftje :+ ) wat ik die dag gedaan heb, hoe hij was en of er bijzonderheden waren. Ik vind het erg handig, omdat ik daardoor patronen kan herkennen die me zo niet opvallen. Vooral op medisch vlak, afstemming rust/arbeid etc.
Ik ben nog al een chaoot, ik onthoud dat soort dingen niet als ik het niet opschrijf ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:27

kan me voorstellen dat dat best nuttig kan zijn.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:29

Ja voor mij werkt het erg fijn. Als je wat merkt, blader je terug en kijkt of je een oorzaak kan vinden.

Zijn dat wel 4 dressuurtrainingen fokfanaat of valt daar ook buitenrijden/springen oid onder? En wat doen jullie de andere dagen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:33

ze heeft elke week een uur les
en daarnaast nog 3 dressuurtrainingen, om de week wordt een daarvan vervangen door een buitenrit.
verder heeeel af en toe een keer aan de longe, verder staat ze van 8-17 uur in de wei/paddock met 2 ponyvriendinnetjes en dr moeder.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 10:40

Ze staat met een Shetlander en nog een welsh D pony met heel veel hooi!
Soms vind ze het ook heerlijk hoor dan laat ik ze lekker de hele dag buiten met der vriendjes! Ik zou wel wat meer afwisseling willen in het rijden maar wij kunnen niet even snel lekker buiten rijden ofzo. Daarom zijn we afgelopen zomer vakantie ook een week naar Zeeland geweest lekker op het strand rijden en in het bos! Van het zomer deed ik ook nog wel eens door het weiland crossen maar kan nu ook nog niet

oneiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 11:33

Ik rijd mijn paard 4x in de week. Een enkele keer 5x in de week. In de winter merk ik toch dat de nadruk ligt op dressuurtrainingen. Dan ben ik ook gebonden aan de beschikbaarheid van de binnenbak. Onze buitenbak is momenteel te nat.

In de zomer wissel ik veel meer af. Ik rijd een keer een rondje buiten, rijd op een veld in de buurt of in de buitenbak. Afgelopen zomer heeft mijn instructrice ook regelmatig met haar gesprongen. Dat vond ze erg leuk! De bedoeling was dat ik vervolgens zelf met mijn paard zou gaan springen, maar dat is er tot nu toe niet van gekomen. -O-

Verder staan de paarden iedere dag in groepjes van 2 of 3 buiten van 9.00 tot 17.00.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:36

Iedereen gefeliciteerd met behaalde punten en successen! *\%/*

De enige klasse die ik niet (bijna) uitgereden heb is de L1.
Oh en de M1 ook maar tot 16, maar ik dacht dat het slim was :') Nouja.. Als ik was gebleven had ik misschien niet zoveel over mezelf geleerd als nu.

Ik rijd mijn paard meestal 5 keer in de week, heel sporadisch 6 keer. Heel af en toe een sprongetje en nog meer af en toe een buitenrit. Ik ben een angsthaas buiten, sinds ze een keer met me aan de haal is gegaan naast een drukke weg :P

Ze staat iedere dag in de wei met een groep paarden en wordt erg panisch als ze binnen moet blijven, dus nee ook geen binnenblijvertje hier :D Als het nat is gaan ze wel met z'n allen lopen vervelen bij het hek na zo'n 2 uur buiten. Dus ze hoeft van mij ook niet de hele dag, als ze maar een paar uurtjes buiten is geweest. Eigenlijk vind ik dat een paard zoveel mogelijk in de wei moet. Maar in de groep waarin mijn paard staat gaan ze op die momenten elkaar trappen, bijten, dekens gaan kapot, paarden met blessures, dus dat is ook niet wat. (Tot nu toe is de mijne nog veilig *klopklop*)
Helaas mag mijn paard met dit weer ook niet alleen in een weitje, anders had dat mooi gekund.
Wat dat betreft is ze zo makkelijk, ze gaat goed in een groep, maar ook zeker prima alleen.

Morgen heb ik weer een wedstrijd staan. Qua thuistraining zijn we er wel klaar voor, maar ik ben zo bang dat ik het weer voor mezelf verpest := Maar daar probeer ik niet aan te denken, ik ga voor een ontspannen proef zonder waas voor mijn ogen, waarbij ik op mijn houding blijf letten.
En ik ga voor de lol. Dressuur is leuk! :P

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:32

Hier iedere dag minimaal 5 a 6u buiten en in de zomer minimaal 8. Hij staat nu lekker in de natte zooi maar vermaakt zich prima :j en als ik op cc moet gaat die de dag zelf even op het gras als ik pas laat in de middag moet, anders een dagje binnen of buiten na concours.
Ik rijd zo' 5 a 6x per week en af en toe als ik geen zin heb een paar x minder.
In de zomer rijd ik graag buiten, bos is hier 5 min vandaan dus heerlijk om een buitenritje te maken :)
Ik had eerst ook belofte training maar daar ben ik niet echt in verder gekomen.. Vind t wel jammer want had er wel hoge verwachtingen van.

Ik heb de B wel veel winst gereden omdat t toen nog niet goed genoeg was voor t L, in de L1 en L2 kwam ik regelmatig met 2 wp thuis, in M1 liep ik eerst tegen het fijt aan day ik geen zweep meer mocht gebruiken maar na een tijdje ging dat goed en haalde ik iedere x netjes een winstpunt. Nu in t M2 gaat t allemaal wat moeizamer omdat de basis nog niet 100% bevestigd is en ik wel winst kan rijden maar dan moet alles voor een 6 terwijl day ook een hoop 7's kunnen zijn.
Logboekje houd ik niet bij trouwens :P

Wat voeren jullie eigenlijk? Ik geef die van mij 2x per dag een hoop kuil, savonds half zemelen en een schep pavo gold-e met nog muscle impulse (supplement) erbij en sochtens hetzelfde maar dan zonder suplementje.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:53

Hier gaat er heel veel in :o maar hij is ook groot :D

2 kilo pavo sportbrok
2 scheppen mix van maismeel/bietenpulp
1 schep mais-lijnzaadbrok + 1,5 schep Equifyt sport + (musli) met een scheut zonnebloemolie
halve voerbak Pre Alpin Senior (soort lucerne)

En verder 3 maal daags flink kuil en in de zomer hele dag weide (gras)

Oh ja in de zomer geef ik elektrolyten en NAF EnerG bij

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:23

De mijne krijgt ook een hoop :D
3x pd hooi
3x pd halve schep sportbrok
Na het rijden een halve schep granenmix
Op vrije dagen slobber en zemelen ipv granenmix

In de winter krijgt hij er nog daily plus bij, aangezien hij dan niet op het land kan.

Oja en in de winter krijgt hij vitamine brokjes van pavo (ben de naam even kwijt) en in de zomer zeewier

edit: ik vergeet nog dat hij een scheutje lijnzaad of zonnebloemolie krijgt :D

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 14:28

die van mij krijgt ( als we in training zijn)
3x pd schep pavo sportfit + halve schep na het rijden
4x pd hooi
s avond emmer slobber
+ schep knoflook, scheutje lijnzaad en iets voor der hoeven even de naam kwijt!

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:24

Ik rijd 3 keer in de week en 1 keer in de week longeer ik soms 2 keer longeren.
hij staat in de winter 4 uur buiten in voorjaar zomer 8 uur.
Hij krijgt 3 keer daags kuil en
2 keer 1 kilo pavo energy control.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 15:58

Ik rij meestal 4x pw. Probeer dat af te wisselen. Bos en strand redelijk dichtbij. Met de auto+trailer ;) , zo'n 15/20 min rijden.

Ben in alle klassen vrij snel overgegaan, zo rond de 15 punten, maar nu twijfel ik toch een beetje. Heb 14 punten in de M1, maar vind ons nog niet klaar voor het M2. Hoop binnenkort nog een paar keer M1 te starten en als dat goed gaat, ga ik de sprong naar het M2 maken!

Oef, wat krijgen jullie paarden veel!! Mijn paard krijgt nog geen kilo basisbrok incl vit/min.brokje per dag. Wel onbeperkt hooi. En 's avonds een paar handen grasmix met wortels door haar voer.

In de winter van 5.30 tot 17.00 buiten in een afgezet stuk weiland (wat nu een prutstuk is) met onbeperkt hooi en zodra het kan gaat ze dag en nacht naar buiten op het gras, meestal eind maart. Eerst voer ik dan nog hooi bij en langzaam gaan ze helemaal over op alleen gras. Meestal tot november of eigenlijk zolang het weer en het weiland het toelaat. Wel begin ik eind augustus weer met het bijvoeren van hooi.