Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:08

ze willen gewoon grotere rubrieken, de regio moet ook streven van de KNHS naar Z rubrieken van minimaal 15 combi's. (dat houdt bij ons in dat de helft van alle starts Z zou moeten zijn, leuk voor de leden die gem B, L of M rijden)

De KNHS wil af van winstpuntenjagers en wil dat mensen meer de competitie opzoeken, dat kan alleen in grote rubrieken volgens hun. Je streven moet dus zijn om nr 1 te worden ipv een winstpunt te rijden.

Dat is natuurlijk een leuk streven, maar dan vind ik dat er een scheiding aangebracht moet worden tussen de amateurs en (semi)broodruiters.

Als ze dan per se grotere rubrieken willen kan je mensen ook tegen zichzelf laten starten, dus ipv 2 klassementen voor proef A en proef B, een klassement voor A en B samen, voila de rubriek is dubbel zo groot en je kan 2x starten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:24

Tja, de proeven anders door 2 jury-leden laten beoordelen en de cijfers middelen?

San

Re: Volgend indoorseizoen telt maar 1 proef voor winst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:30

Ik heb het volgende volgende voorstel voorbij zien komen. Rubriek van 20 starts volledig laten beoordelen door jury 1, iedereen blijft wachten en start 1 start na start 20 zijn tweede proef bij jury 2. Alle 20 combinaties passeren nogmaals de revue. Rubriek 2 gaat van start met weer 20 starts, deze starts rijden hun eerste proef bij jury 2. Als iedereen hiervan zijn eerste proef heeft gereden, komt jury 3. Deze jureert de tweede proef. Minder jurykosten... Maar wel weer ouderwets lange dagen voor de ruiters. Ik denk dat dat systeem niet meer werkt in de huidige maatschappij; uren wachten op je tweede proefje. Die tijd is geweest. Bovendien heeft haast geen vereniging hier in de buurt voldoende parkeergelegenheid om al die trailers zo'n tijd kwijt te kunnen.

Fijn te lezen dat NH ook tegen stemt. Hopen op ZE, NB en UT er in ieder geval nog bij. Dat zou al heel wat zijn. Dan nog een goede lobby onder de recreatieruters in de ledenraad en wie weet halen we het dan net :7

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:38

Bedankt voor het plaatsen van de brief Confetti :)

Wat er voor mij uit springt:

Citaat:
Het KNHS-wedstrijdplatform bestaat uit afgevaardigden van de KNHS regio’s en maakt deel uit van ons democratisch huis. Alle reglementwijzigingen worden in eerste instantie voorgelegd aan het KNHS-wedstrijdplatform, zij zijn immers de vertegenwoordigers van onze wedstrijdsporters.

Ik vind dit niet democratisch. Er zijn nauwelijks mensen die weten hoe de organisatie in mekaar zit. Zie de vragen hier in dit topic over waar de brieven een moeten en wie in hemelsnaam de afgevaardigden zijn. De vertegenwoordigers vertegenwoordigen ook NIET de wedstrijdsporters, want via een gerucht op bokt zijn we hier achter gekomen. Sommige verenigingen weten het nu nog steeds niet. En er zijn ook nog veel wedstrijdsporters die hier nog niks vanaf weten. Hoe kun je dan iemand vertegenwoordigen?
Daarnaast zijn die vertegenwoordigers ook vaak mensen die graag hogerop willen bij de KNHS en dus alles maar prima vinden wat de KNHS voorstelt.

Citaat:
Het is niet zo dat de tweede proef niet meer gereden kan worden. In het voorstel is het uitschrijven van een tweede proef - beoordeeld door hetzelfde jurylid - toegestaan De tweede proef geldt dan niet voor puntenregistratie maar kan goed als oefening worden gebruikt.

Onzin. De 20*40 proef voor het Z mag ook uitgeschreven worden, ter oefening. Maar dat gebeurt nergens want daar heeft niemand interesse in.

Citaat:
Men kan er ook voor kiezen om twee jury’s gezamenlijk te laten beoordelen in dit geval tellen eerste en tweede proef voor winstpuntenregistratie.

Ik ken geen juryleden die hier zin in hebben. Inclusief mezelf. Afgelopen weekend sprak ik een jurylid, en hem was door iemand van de KNHS vertelt dat juryleden het juist fijn zouden vinden om op deze manier te jureren. Misschien moet de KNHS ook eens aan haar juryleden vragen wat zij hiervan vinden?
Ik kan in ieder geval zeggen dat als ik gevraagd wordt om te jureren met dit concept, ik altijd zal weigeren.

Citaat:
Er is de komende maanden – zoals in een democratisch proces – ruimte voor leden om hun mening via regiobesturen en de vertegenwoordigende leden te laten horen.

Ik heb dus mijn twijfel over de democratie. Ik vind de toonzetting in deze brief erg neigen naar: dit drijven we er gewoon door, wat er ook gebeurt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:41

ingvdh schreef:
De KNHS wil af van winstpuntenjagers en wil dat mensen meer de competitie opzoeken, dat kan alleen in grote rubrieken volgens hun. Je streven moet dus zijn om nr 1 te worden ipv een winstpunt te rijden.
ten.

Wie is de KNHS? Bestaat de KNHS niet bij gratie van de leden? En als de leden hier helemaal niet op zitten te wachten wie zijn 'zij' dan om het anders te willen?
Ik geef helemaal niets om plaatsing, ik ben hobbyruiter en vind het leuk om verder te komen. En in rubrieken met allemaal profs heb je als hobbyruiter weinig te zoeken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:51

Koninklijke NEderlandse Hippische Subtop zal het wel betekenen.
Het wordt dus tijd voor een KNHBasissport bond.

Iemand moet mij nog steeds eens uitleggen hoe ik beter ga rijden als ik in een grote groep start :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:55

ingvdh schreef:
ze willen gewoon grotere rubrieken, de regio moet ook streven van de KNHS naar Z rubrieken van minimaal 15 combi's. (dat houdt bij ons in dat de helft van alle starts Z zou moeten zijn, leuk voor de leden die gem B, L of M rijden)

Maar hier kan ik me wel in vinden. In een ideale wereld zou dit prima zijn.
Maar het middel da men nu kiest gaat hem niet worden om dit voor elkaar te krijgen.
Wel zou men bij het organiseren van een wedstrijd door verschillende verenigingen op dezelfde dag in een kring, kunnen afspreken dat de enen vereniging die dag het M/Z organiseert en de andere het B/L Dan heb je volgens mij hetzelfde resulstaat en kan men wel gewoon 2 proeven starten.

Of schaf de verdeling van L1/2 af en maak daar dus 1 klasse van (idem voor M/Z).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:57

Nou idd, en hoe ik anders ga jureren in een grote groep. Wat een non argumenten.
Als jurylid zit ik al helemaal niet op het wisselsysteem te wachten, dan stop ik ermee.
Ook hier geldt dst jureren ook hobby is en geen betaalde baan.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:59

Geloof dat ik ook altijd bij twee verschillende jury-leden ben gestart per wedstrijd. Zou lekker zijn als ze dat nu veranderen, ga per het nieuwe jaar met mijn nieuwe paard (jonkie) starten dus dan ben je toch ff een stukje langer bezig om een klasse vooruit te gaan..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 09:59

Die verdeling is hier in de buurt al, je kan in een straal van 20km meestal maar op 1 plek in een klasse starten. Dat is ook prima, maar dan zijn er vaak toch maar 15 per klasse (x2 dus) Ik denk dat we dan weer terug kunnen gaan naar alle klasses op 1 dag en dan ben je nog voor etenstijd klaar :+

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:00

@jury, jij vindt het dus prima dat de hobbyruiters niet meer aan de bak komen? Als ik hier een uitslag bekijk van een willekeurige wedstrijd, dan zie ik eerst 7 profs bovenaan en daarna komt 'de rest'. Leuke ontwikkeling als je gewoon maar één paard hebt die niet zijn voorbenen langs zijn oren zwaait en een baan ernaast.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:27

Een wedstrijd is een evenement, waarin meerdere partijen trachten een of meer tegenstanders te overwinnen, of te bewijzen dat zij beter zijn in een discipline dan de andere partij of partijen
Fitzroy, als je jouw gedachte hanteert dan wordt de betekenis van het woord WEDSTRIJD wel erg uitgekleed. Of niet?
Ik snap ook niet helemaal waarom het verschil hobbyruiter/semi prof anders wordt nav mijn eerdere post.

En ik ben ook gewoon en hobbyruiter, ben laatste en eerste geworden en alles wat daar tussen zit. Maar als je dus niet eerste bent geworden dan waren er die beter reden.
Persoonlijk vind ik het nog altijd leuken om eerste te worden in een ring van 15 ruiters dan in een ring van 2.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:40

Op zich ben ik dat met je eens, maar dan moet er wel een onderscheid gemaakt worden tussen profs en hobbyruiters. Want tegen profs met mega getalenteerde paarden kun je als hobbyruiter niet op. Dan stopt iedereen vanzelf met wedstrijden rijden want hoe leuk is het als je onderin eindigt door het sterke deelnemersveld? Misschien is dat in ZH wel anders maar in de omgeving waar ik start zitten heel veel professionele stallen met getalenteerde jonge paarden die later terug te zien zijn op LT/GP niveau. Dan kun je toch niet meer spreken van eerlijke concurrentie t.o.v. hobbyruiter met zijn ene paard die wel correct kan bewegen maar niets extra's heeft. Ik merkte het overigens bij de bijscholing ook al: het wordt steeds meer een PAVO gebeuren ipv correct gereden proeven met minder spectaculaire paarden.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:50

Fitzroy schreef:
Op zich ben ik dat met je eens, maar dan moet er wel een onderscheid gemaakt worden tussen profs en hobbyruiters. Want tegen profs met mega getalenteerde paarden kun je als hobbyruiter niet op. Dan stopt iedereen vanzelf met wedstrijden rijden want hoe leuk is het als je onderin eindigt door het sterke deelnemersveld? Misschien is dat in ZH wel anders maar in de omgeving waar ik start zitten heel veel professionele stallen met getalenteerde jonge paarden die later terug te zien zijn op LT/GP niveau. Dan kun je toch niet meer spreken van eerlijke concurrentie t.o.v. hobbyruiter met zijn ene paard die wel correct kan bewegen maar niets extra's heeft. Ik merkte het overigens bij de bijscholing ook al: het wordt steeds meer een PAVO gebeuren ipv correct gereden proeven met minder spectaculaire paarden.

ja dat idee heb ik ook. Ik kan nu op kleinere wedstrijden ook met mijn haflinger in de prijzen vallen. Bij grote wedstrijden gaat dat al helemaal niet meer lukken. Nu hoeft dat niet perse maar snap dan niet waarom het zou moeten veranderen. Hier zie je ook niet dat iedereen winst heeft in kleinere categorieen en vaak heeft helemaal niemand winst. Ze zouden meer tijd moeten steken in het beter opleiden van juryleden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:55

Ik was gister ook bij de vergadering. Vraag me, net zoals een aantal anderen, af waarom moet dat niveau zo omhoog? Of zoals iemand opperde doe alle Z wedstrijden maar een locatie. Moet ik zometeen dan 2 uur gaan rijden om 1 proefje te gaan starten? Hoop dat het bestuur nu toch echt alle standpunten gaat verdedigen en niet over zich heen laat lopen. Hoop dat andere regios ook ons "lot" begrijpen en tegen stemmen. Friesland komt toch niet voor niks naar Noord Holland omdat hier wel 2 proeven gestart kunnen worden!

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:59

hier zitten nu vaak wedstrijden ook al heel snel vol. Laat staan als al die kleine verenigingen gaan verdwijnen! Ik zou ook niet gaan starten voor 1 proef.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:17

Voor mij is de lol eraf als deze regel doorgaat.
Ben zelf maar een hele gewone ruiter met een heel gewoon paard en heb op de wedstrijden niets meer te zoeken straks (ja als bladvulling voor de semi-profs).
Heb dan ook besloten mijn startkaart op te zeggen, mocht de regeling niet doorgaan kan ik hem altijd nog activeren.
Voor wat betreft mijn jurylicentie ik denk dat met het invoeren van deze regeling ik deze ook aan de boom ga hangen.
Mocht er iemand de stap willen nemen voor een nieuwe bond, heel graag....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:27

Ik hoop toch Amarie... dat je deze argumenten voor je beslissing ook bij je vereniging hebt neergelegd.
Want we kunnen wel startkaarten opzeggen maar als de vereniging / de KNHS niet weet hoe dat komt... dan snappen ze dus niet dat het met hun beleid te maken heeft.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:47

Ik snap niet helemaal waarom wedstrijden voortaan dan alleen maar voor de prof's zijn? Omdat die wel gewoon blijven starten ondanks dat er één proef gereden wordt? :o?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:09

Op de meeste wedstrijden in de winter waar 2 pf 1 proef word geen prijzengeld gegeven alleen maar een lintje....dus dat valt ook wel weer wat mee....ik zou iig wel zelf willen aangeven of ik 1e of 2e proef voor wp wil rijden......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:16

Geen prijzengeld komt hier ook veel voor, dus dat zou voor mij niet uitmaken. Gewoon een lintje is prima :-)

Als dit door gaat dan betekent het waarschijnlijk gewoon dat de locaties die nog wel 2 proeven kunnen uitschrijven heel snel vol zitten. Dat wordt 3 maanden van te voren inschrijven voor je dressuurwedstrijdje :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:53

Er was gister ook iemand die opperde om dan de 2e proef voor niemand geldig te maken. Grote verenigingen hebben dan veel meer kansen dan de kleine en financieel gaan de lleine die maar 1 proef kunnen uitschrijven gaan er aan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:57

En dat laatste is precies waar de KNHS op uit is. Grote verenigingen...
Maar hoeveel verenigingen kennen jullie met 3 bakken? Want dat is wat een vereniging nodig heeft. 1 om los te rijden en 2 om te starten. Ik ken er maar 1, hier in de regio

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:58

Ik ook eentje... En dan is zelfs daar het probleem dat alleen B tm M² twee proeven zou kunnen starten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:05

Als men werkelijk wil dat mensen echt de competitie gaan zoeken moet je een promotiesysteem gaan hanteren gebaseerd op plaatsingen, dus in een rubriek van 10 mensen krijgt alleen nr 1 winst, etc.
Of je daar blij mee moet zijn is een tweede.

En inderdaad vibabu, waarom moet het nivo omhoog?

Ter vergelijking, bij voetbal is er voor elk voetballer een team, de een speelt op topnivo in het eerste team, de volgende vind de derde helft het leukste en speelt heerlijk elke weekend in team 5 zijn/haar wedstrijden, daar heeft niemand problemen mee en daar is dus alle ruimte voor.

De plannen van de KNHS (of discipline commissie dressuur ;) ) gaat er vanuit dat iedereen in het eerste team wil en moet spelen. Maar de meeste mensen willen dat helemaal niet, die rijden wedstrijden om zich te laten toetsen door een onafhankelijke derde die ze beoordeeld en aangeeft waar ze staan in hun ontwikkeling. Daarnaast is het fijn dat je je kan meten met concurrenten om te zien hoe je staat ten opzichte van hun en een prijsje winnen is nooit weg :D
Maar hoe eerlijk is het dat je elke keer de strijd aan moet gaan met mensen die al 5 paarden naar het Z hebben gereden of (semi) professioneel bezig zijn?
Dat zegt nog steeds niet dat de lat voor een winstpunt voor mij als superamateur lager moet liggen dan die van de prof. Maar wel dat de competitie eerlijk moet zijn.