Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:21

Bonnelover schreef:
Weet dat we met z'n allen toch nooit uit deze discussie komen, maar ik ben blij dat iedereen verplicht word te rijden met een cap. Zoals al eerder gezegd, als iemand zichzelf een schedel in weet ik hoeveel stukjes kado wil geven prima. Maar ik, en met mij iedereen, als belastingbetaler moet wel mee betalen aan het, indien nog mogelijke, herstel en revalidatie van zo'n iemand.

Maar als jij een keertje te laat remt omdat je je voertuig niet zo goed kan besturen, dan hoor je toch ook niemand over de belastingbetaler??

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:26

Lovely schreef:
Bonnelover schreef:
Weet dat we met z'n allen toch nooit uit deze discussie komen, maar ik ben blij dat iedereen verplicht word te rijden met een cap. Zoals al eerder gezegd, als iemand zichzelf een schedel in weet ik hoeveel stukjes kado wil geven prima. Maar ik, en met mij iedereen, als belastingbetaler moet wel mee betalen aan het, indien nog mogelijke, herstel en revalidatie van zo'n iemand.

Maar als jij een keertje te laat remt omdat je je voertuig niet zo goed kan besturen, dan hoor je toch ook niemand over de belastingbetaler??

Bonnelover heeft een punt, ik vind ook: Als jij niet de verantwoordelijkheid neemt om de voorgeschreven, veiligheidsmaatregelen waarvan het effect bewezen is, te nemen in je sport, of in je auto, of op de fiets, en je maakt zelf die keuze om dat niet te doen, dan betaal je ook maar meer ziektekostenpremie. En het gekke is, we willen geen cap op in de Z omdat het niet lekker zit, of anderszins. Nee, we vinden "het niet mooi" Het gaat toch om de prestatie die je levert, niet of je een hoedje op hebt? Maar misschien ben ik hier wel te nuchter voor hoor.

Urielle

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:01

Iedereen doet wel iets wat niet verantwoord is, hoe stel je je het voor, per pakje sigaretten 1 Euro erbij, per bakje friet 1 Euro erbij, per reep chocola 1 Euro erbij, per zonnebankbeurt 1 Euro erbij, per keer in de auto zonder gordel 1 Euro erbij en per keer zonder cap 1 Euro erbij? :+ Mensen met een eetstoornis of een depressie krijgen extra opleg, mensen met hart- en vaatziekten, en mensen die ondanks kanker nog roken of in de zon gaan liggen worden gewoon uitgesloten van verzekering? Als iedereen dan 'gezond' leeft gaan we nog verder aanscherpen, dan krijgt iedereen die witbrood eet ipv volkoren een opslag :+
Wat een egoistische inslag zeg, leven jullie zelf zo perfect?

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:17

En de westernruiters gaan dan ook allemaal een cap dragen ipv een hoed???

Ik vind het wel jammer en iedreen kent en neemt zijn eigen verantwoording(naar mijn idee).
aar goed, het wordt van hogerhand beslist dus wij zullen ons moeten aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:25

Ik vind dat er wel hele stomme vergelijkingen worden gemaakt :')
Laat ik er ook eens een paar zeggen; motorcorssen zonder helm, over de openbare weg op je scooter zonder helm, bouwvakkers zonder helm. Is toch hun eigen verantwoordelijkheid?

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:35

Ik vind het ook bizar dat het met een belastingbetaler wordt vergeleken. Niemand kan hier een ongeluk noemen. Het rijden zonder helm op een scooter gebeurt veel meer mee. Als je dan ergens wil beginnen, begin dan bij de daadwerkelijke ongelukken zoals wielrenners, voetballers en boksers. Hier in de buurt gebeuren maandelijks ongelukken met wielrenners en vaak zonder helm. Dan zou dat ook allemaal verplicht moeten zijn. Iedereen betaalt weleens voor een ander uit een val van sport of kanker van sigaretten of teveel drugs. Daarom hebben we belasting bedacht dat iedereen recht heeft op zorg. Als we allemaal meer veiligheid willen. Voer dan landelijk een helmplicht in. Ik denk dat mensen toch wel een eigen keuze mogen houden.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:22

Ik blijf het niet met jullie eens zijn. Zo heb ik het niet over belasting betalen, maar over maatwerk in je verzekeringspremie: neem je meer risico dan een ander? Dan mag je van mij meer betalen. Hoe egoïstisch is het als ik moet betalen voor jullie revalidatie na een flinke valpartij met hersenletsel omdat je liever je hoedje opzet ipv een cap? Je kunt het dus net zo goed de andere kant op redeneren. Het collectieve verzekeringspakket biedt geen maatwerk omdat er op veel letsels of ziekten geen invloed is uit te oefenen. Dat overkomt je, dat kan jou of mij morgen gebeuren, en in ons sociale stelsel is de collectiviteit een groot goed. Toch is het wel of niet opzetten van een cap iets waar je nou juist wél invloed op hebt. Daarnaast is het effect van een cap bewezen. De paardensport staat hoog in de lijst met ongevallen met ernstig letsel. Boksers, wielrenners, autocoureurs nemen bijvoorbeeld ook de voorschreven veiligheidsmaatregelen en zijn daarnaast vaak extra verzekerd tegen letsel. Je bent zelf verantwoordelijk voor het nemen van veiligheidsmaatregelen. Iemand die zonder helm op zijn scooter rijdt, is aansprakelijk en krijgt hiervoor een boete. Als autobestuurder ben je verantwoordelijk voor de gordels van je passagiers. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:27

Bizzybijtje schreef:
Laat ik er ook eens een paar zeggen; motorcorssen zonder helm, over de openbare weg op je scooter zonder helm, bouwvakkers zonder helm. Is toch hun eigen verantwoordelijkheid?

Ja, ik ben er wel tegen als gesteld wordt dat die mensen hun ziektekostenverzekering zelf zouden moeten betalen of een grotere opleg geven :j Ziektekostenverzekering is voor iedereen, ongeacht omstandigheden. Verder is dat een zaak van hun wedstrijdorganisatie, de politie en de bouwopzichter, van mij mogen ze hem af zetten als zij denken dat de kans op een ongeval klein is :j .

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:34

Ik snap niet dat er zoveel kritiek is op deze nieuwe regel. Waarom niet altijd een cap? Of je nou wedstrijd rijdt, recreatief rijdt, endurance rijdt... Als je één keer te weinig een cap op hebt gezet zul je er altijd spijt van hebben, als je dan uberhaupt nog spijt kúnt hebben. Ik vind het goed dat de FEI die verantwoordelijkheid wél neemt. Regelmatig staan hier op bokt slachtoffers, maar als je dan verder gaat kijken, blijkt dat ze zonder cap reed. Sorry hoor, maar dan heb ik al een stuk minder medelijden. Wees dan niet zo ijdel/koppig en zet gewoon een cap op, altijd!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:42

Urielle schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ja, ik ben er wel tegen als gesteld wordt dat die mensen hun ziektekostenverzekering zelf zouden moeten betalen of een grotere opleg geven :j Ziektekostenverzekering is voor iedereen, ongeacht omstandigheden. Verder is dat een zaak van hun wedstrijdorganisatie, de politie en de bouwopzichter, van mij mogen ze hem af zetten als zij denken dat de kans op een ongeval klein is :j .

Bizzybijtje, het klopt niet wat je zegt. Het is je persoonlijke mening, maar feitelijk onjuist.
Je hebt een collectief deel, maar daarnaast is iedereen zelf verantwoordelijk voor een aantal maatregelen. Zoals ik net al zei de autobestuurder is nu wettelijk verantwoordelijk voor de gordels van zijn passagiers. Gewoon omdat gordels mensenlevens redden, leed en kosten besparen. Je krijgt een boete als je je daar niet aan houdt, en als je een ongeluk krijgt ben je het haasje. De bouwvakker moet zijn helm opzetten, sterker nog, zijn baas is hiervoor verantwoordelijk en aansprakelijk! Laat ik nog een voorbeeld noemen: Als je fiets wordt gestolen uit je schuur, krijg je geen geld terug van je verzekering als je schuur niet op slot was. Dat is nl een maatregel die je zelf kunt nemen. Net als het opzetten van een cap. Het is dat principe waar het hier over gaat, niet of je een hoedje stom vindt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:27

Ninia schreef:
Ik blijf het niet met jullie eens zijn. Zo heb ik het niet over belasting betalen, maar over maatwerk in je verzekeringspremie: neem je meer risico dan een ander? Dan mag je van mij meer betalen. Hoe egoïstisch is het als ik moet betalen voor jullie revalidatie na een flinke valpartij met hersenletsel omdat je liever je hoedje opzet ipv een cap? Je kunt het dus net zo goed de andere kant op redeneren. Het collectieve verzekeringspakket biedt geen maatwerk omdat er op veel letsels of ziekten geen invloed is uit te oefenen. Dat overkomt je, dat kan jou of mij morgen gebeuren, en in ons sociale stelsel is de collectiviteit een groot goed. Toch is het wel of niet opzetten van een cap iets waar je nou juist wél invloed op hebt. Daarnaast is het effect van een cap bewezen. De paardensport staat hoog in de lijst met ongevallen met ernstig letsel. Boksers, wielrenners, autocoureurs nemen bijvoorbeeld ook de voorschreven veiligheidsmaatregelen en zijn daarnaast vaak extra verzekerd tegen letsel. Je bent zelf verantwoordelijk voor het nemen van veiligheidsmaatregelen. Iemand die zonder helm op zijn scooter rijdt, is aansprakelijk en krijgt hiervoor een boete. Als autobestuurder ben je verantwoordelijk voor de gordels van je passagiers. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Het idee van een verzekering is nu juist dat iedereen gelijk wordt gesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:31

Bonnelover schreef:
Ninia schreef:
Lovely schreef:

Bonnelover heeft een punt, ik vind ook: Als jij niet de verantwoordelijkheid neemt om de voorgeschreven, veiligheidsmaatregelen waarvan het effect bewezen is, te nemen in je sport, of in je auto, of op de fiets, en je maakt zelf die keuze om dat niet te doen, dan betaal je ook maar meer ziektekostenpremie. En het gekke is, we willen geen cap op in de Z omdat het niet lekker zit, of anderszins. Nee, we vinden "het niet mooi" Het gaat toch om de prestatie die je levert, niet of je een hoedje op hebt? Maar misschien ben ik hier wel te nuchter voor hoor.

Bonnelover heeft helemaal geen punt omdat de belastingbetaler er helemaal niks mee te maken heeft of iemand anders wel of geen cap draagt. Zoals anderen al opmerken is ons zorgstelsel erop ingericht dat iedereen dezelfde behandeling krijgt en er voor alles wat nodig is geen onderscheid wordt gemaakt. Waar iedereen een beetje aan voorbij gaat is dat een cap helemaal niks voorkomt, een ongeluk gebeurt of gebeurt niet en of je nu wel of niet een cap op zet, verandert daar niks aan.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:32

Ik vind het opzich nog niet eens zo'n slecht idee, wel vraag ik me af of dit het aantal ongelukken met hoofdletsel veel verminderd. Denk toch dat de meeste ongelukken thuis gebeuren, waar mensen zonder cap gaan rijden omdat ze die bijvoorbeeld niet lekker vinden zitten, niet mooi vinden, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:33

Zolang niemand kan vertellen wat het aantal ongelukken is met hoofdletsel, valt er ook niks te weten of die wel of niet verminderen door het dragen van caps.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:35

Dat is niet Bizzybijtje dat ben ik, je spreekt de verkeerde aan :+
Ik kan als bestuurder verantwoordelijk zijn, maar als mijn dochter achterin de auto zich stiekem losklikt en we krijgen een ongeval, hoeft zij geen extra ziektekostenverzekering te betalen of hogere ziekenhuiskosten. En dat hoort imo ook gewoon zo. Iedereen doet dingen waarmee hij/zij bewust zijn gezondheid kan schaden, of je nu zit te snacken met het bewustzijn dat je gevoeliger bent voor hart- en vaatziekten en je organen zwaarder belast, of je gaat onder de zonnebank met het bewustzijn dat je huidkanker kan krijgen. Het is je eigen lichaam, het is je goed recht. Als ik op een aanvaardbaar niveau rij in de sport waarmee ik blijkbaar dus al echt mijn sporen wel verdiend heb -anders kom je echt niet in het Z, dan weet je wel hoe je op een paard moet zitten - en het is gangbaar om een hoedje op te zetten, wie is dan de pietlut die van achter zijn bureau met een vingertje staat te zwaaien? Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen...

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:41

[[/quote]

Het idee van een verzekering is nu juist dat iedereen gelijk wordt gesteld.[/quote]

Dat is het , verplichte, collectieve deel, maar binnen (aansprakelijkheids) verzekeringen zie je steeds meer maatwerk. Ook in onze ziektekostenverzekering kun je kiezen voor maatwerk bovenop je standaard pakket.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:44

Ninia schreef:
Dat is het , verplichte, collectieve deel, maar binnen (aansprakelijkheids) verzekeringen zie je steeds meer maatwerk. Ook in onze ziektekostenverzekering kun je kiezen voor maatwerk bovenop je standaard pakket.

En waar staat dan in de voorwaarden beschreven dat je een cap op moet als je gaat paardrijden?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-11-11 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:45

en dat is nu juist wat ik een slechte zaak vind ;) ookal rijd ik zelf altijd met mijn cap.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:47

Urielle schreef:
Ik kan als bestuurder verantwoordelijk zijn, maar als mijn dochter achterin de auto zich stiekem losklikt en we krijgen een ongeval, hoeft zij geen extra ziektekostenverzekering te betalen of hogere ziekenhuiskosten. En dat hoort imo ook gewoon zo. Iedereen doet dingen waarmee hij/zij bewust zijn gezondheid kan schaden, of je nu zit te snacken met het bewustzijn dat je gevoeliger bent voor hart- en vaatziekten en je organen zwaarder belast, of je gaat onder de zonnebank met het bewustzijn dat je huidkanker kan krijgen. Het is je eigen lichaam, het is je goed recht. Als ik op een aanvaardbaar niveau rij in de sport waarmee ik blijkbaar dus al echt mijn sporen wel verdiend heb -anders kom je echt niet in het Z, dan weet je wel hoe je op een paard moet zitten - en het is gangbaar om een hoedje op te zetten, wie is dan de pietlut die van achter zijn bureau met een vingertje staat te zwaaien? Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen...

Klopt, dat hoeft inderdaad niet. Maar je blijft wel verantwoordelijk en aansprakelijk.
Er lopen al langer discussies of mensen die risicosporten beoefenen ook hogere ziektekostenpremies moeten betalen. Men is daar nog steeds niet uit. Het is ook heel moeilijk vast te stellen of je er zelf invloed op hebt gehad. Zoals ik eerder postte: er sterven bij mij op de IC mensen die perongeluk van de trap vallen en een ander overleeft nipt een botsing zonder gordel. Ik zie het dagelijks en de meesten van jullie niet. Misschien is dat het verschil, dat ik me besef hoe belangrijk het nemen van veiligheidsmaatregelen is. En natuurlijk is daarmee niet gezegd dat je probleemloos door het leven gaat, alleen het risico wordt minder groot. Je kunt een motorrijder zonder helm toch ook niet voorstellen?
Degenen die zich blijven afvragen of een cap (lees helm) echt werkt: ga eens meelopen op de traumatologie van een ziekenhuis en je weet genoeg.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:53

Lovely schreef:
Ninia schreef:

En waar staat dan in de voorwaarden beschreven dat je een cap op moet als je gaat paardrijden?

Dat staat er niet, net zoals alle veiligheidsmaatregelen in allerlei branches niet beschreven staan in je polis, maar wel in het reglement van die organisatie. En daar zal een verzekeringsmaatschappij naar kijken.

Maar goed, we verzanden in welles-nietes.
Ik zet mijn cap op, ik zie genoeg ellende op mijn werk. Ik het wil mezelf en anderen niet aandoen om te denken dat het mij niet zal gebeuren met al mijn ervaring. Paardrijden, en het verzorgen ervan, is nou eenmaal risicovol. Kijk maar in 1 van mijn eerdere posts naar de rapporten die hierover zijn. Dat is feit 1. Feit 2: een cap beschermt tegen hersenletsel, in meer of mindere mate. Ik weet dan genoeg, maar ben waarschijnlijk wat rationeler en niet gevoelig voor hoedjes.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:08

Vraag: wat is meer risicovol? Diegene met cap en bodyprotector rijden, maar totaal geen idee hebben hoe ze een paard moeten controleren als er echt wat gebeurd, of diegene die zonder cap en bodyprotector rijdt maar wel weet hoe te reageren in gevaarlijke situaties. Wie laat je nu meer betalen?

Een cap en bodyprotector bieden de mogelijkheid om je te beschermen. Daar tegen over staat dat als ik met bodyprotector zou gaan rijden ik me niet meer vrij kan bewegen en daardoor veel sneller en waarschijnlijk ook rottiger val.
Een cap ben ik een keer blij geweest dat ik hem ophad, maar ik heb hem ook vervloekt. Een tijd lang geen goede cap kunnen vinden, waardoor ik vreselijk duf werd (niet veilig). Ik reed toen op een lief paard in een bak die heel rustig lag. In dat geval durf ik inderdaad zonder cap rond te rijden.

Oh, wanneer gaan ze trouwens verplichten dat mensen die meerijden op koets (omstanders bijvoorbeeld die een ritje willen maken) een cap op krijgen? Want die paarden gaan door de drukte en vaak ook nog over de verkeerswegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:09

Ninia schreef:
Urielle schreef:

Klopt, dat hoeft inderdaad niet. Maar je blijft wel verantwoordelijk en aansprakelijk.
Er lopen al langer discussies of mensen die risicosporten beoefenen ook hogere ziektekostenpremies moeten betalen. Men is daar nog steeds niet uit. Het is ook heel moeilijk vast te stellen of je er zelf invloed op hebt gehad. Zoals ik eerder postte: er sterven bij mij op de IC mensen die perongeluk van de trap vallen en een ander overleeft nipt een botsing zonder gordel. Ik zie het dagelijks en de meesten van jullie niet. Misschien is dat het verschil, dat ik me besef hoe belangrijk het nemen van veiligheidsmaatregelen is. En natuurlijk is daarmee niet gezegd dat je probleemloos door het leven gaat, alleen het risico wordt minder groot. Je kunt een motorrijder zonder helm toch ook niet voorstellen?
Degenen die zich blijven afvragen of een cap (lees helm) echt werkt: ga eens meelopen op de traumatologie van een ziekenhuis en je weet genoeg.

Als ik jouw gedachtengang wil volgen (stel dat) dan zou ik eerder denken aan maatregelen om de algemene veiligheid te vergroten zodat ongelukken voorkomen kunnen worden. Een cap doet dat niet en daarom is het een schijnveiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:12

Ninia schreef:
Ninia schreef:
Lovely schreef:

Dat staat er niet, net zoals alle veiligheidsmaatregelen in allerlei branches niet beschreven staan in je polis, maar wel in het reglement van die organisatie. En daar zal een verzekeringsmaatschappij naar kijken.

Maar goed, we verzanden in welles-nietes.
Ik zet mijn cap op, ik zie genoeg ellende op mijn werk. Ik het wil mezelf en anderen niet aandoen om te denken dat het mij niet zal gebeuren met al mijn ervaring. Paardrijden, en het verzorgen ervan, is nou eenmaal risicovol. Kijk maar in 1 van mijn eerdere posts naar de rapporten die hierover zijn. Dat is feit 1. Feit 2: een cap beschermt tegen hersenletsel, in meer of mindere mate. Ik weet dan genoeg, maar ben waarschijnlijk wat rationeler en niet gevoelig voor hoedjes.

Welke organisaties doel je op in de eerste alinea van je post en heb je daar voorbeelden van.

Welke rapporten bedoel je in je tweede alinea en heb je daar voorbeelden van? Het is prettig als je kunt onderbouwen waarom je iets een feit noemt, rationeel gezien.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:17

Ninia schreef:

Ik ga mee met Lovely, zolang er niet uitgezocht is of er een daadwerkelijk probleem is en in hoeverre dat beinvloed wordt door het wel of niet dragen van een cap kan je er eigenlijk weinig over zeggen. Net als anderen heb ik het idee dat het eigenlijk nooit voorkomt, dat wil zeggen mensen in het Z of hoger op wedstrijd.
Kijk maar naar het voorbeeld hierboven. De meeste ongelukken gebeuren in huis, bijvoorbeeld van de trap vallen. Moeten we dan allemaal ineens een lift in huis hebben of voortaan maar gelijkvloers gaan bouwen. Nee natuurlijk niet. Maar waarschijnlijk zou de "opbrengst" , dat wil zeggen minder dodelijke ongelukken, veel groter zijn.
Risico's zijn in het leven amper uit te bannen en de vraag is hoe ver moet je daarin gaan. Risico is nog altijd kans x effect en het zou me niks verwonderen als hierbij het daadwerkelijke risico in feite erg laag zal zijn.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:55

Op pag 10 heb ik 2 links geplaatst waarvan eentje naar een onderzoek.
Verder bestaat risicomanagement uit meerdere onderdelen: 1: het voorkomen van ongelukken, en nee, een cap zal nooit een ongeluk voorkomen. En 2: het voorkomen van lichamelijk letsel. Van een helm, cap, bp is bewezen dat het de impact op je lichaam verkleint en dus letsel vermindert. Veiligheidsmaatregelen richten zich dus op beide gebieden. Een ander gebied is sturen op gedrag van mensen. Een voorbeeld: Een rotonde op een onveilige kruising om ongelukken te voorkomen, gordels om om de impact op je lichaam te verminderen bij een ongeluk, en spotjes op tv om het gedrag van mensen te beïnvloeden.
Een hoedje of cap heeft geen enkele invloed de kans of risico op een ongeluk. Maar wél op de impact op je lichaam en de schade die het ongeluk aanricht.