nieuwe jureren B springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:07

Dat er verschil in kleur hoofdstel/zadel zit valt mij echt niet op :+

Op de bijscholing is idd gesproken over de punten die Melanie noemt. Vlechtjes in de manen maakt bij mij niet uit, maar sommige juryleden letten daar wel op. Verder harnachement netjes schoon en passend, dressuurzadel zou je punten voor af mogen trekken (maar dat doe ik persoonlijk niet, ik ben al blij als mensen de springsport willen proberen naast het dressuurgeweld). Verder zouden we geschoren voetjes ed mee moeten nemen, maar dat vind ik persoonlijk ook wat overdreven.

Of het halthouden, groeten en aanmelden en de manier van omgaan met het paard (extreem boos worden bij een weigering of na de finish bijvoorbeeld) meegenomen worden onder dit punt daar is onder de juryleden erg veel discussie over.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:10

Geschoren voetjes? Serieus? Jeetje zeg..Net alsof dat opvalt onder de peesbeschermers. Die van mij slaat me het licht uit de ogen dus ik hou het wel bij benen wassen :Y)

Invlechten doe ik ook nooit, die van mij heeft hele dunne manen en hangen naar 1 kant en daarbij heeft hij een mutsje op. Volgens mij zitten wij meestal op een 7 of hoger en 1x een 6 gehad.

Bruin zadel en zwart hoofdstel kan natuurlijk eeeecht niet ;) (grapje)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:14

Vlechten vind ik eigenlijks onzin, als de manen verder goed verzorgt zijn. :j
Vlechten is bij m'n tinker natuurlijk zo gedaan ivm hengstenvlecht, maar vind het niet zo mooi als de manen los persoonlijk. Maarja, als het me punten scheelt, dan zou ik het wel doen...

Het is lastig om te weten wat de ene jury wilt zien, idd waar word nou echt op gelet, maarja de een let ergens anders meer op dan de ander.

Achja, die van mij heeft sokken _O-
En m'n welshjes scheer ik voetjes niet, alleen als ze helemaal kaal gaan.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:18

PercyLeen schreef:
Bruin zadel en zwart hoofdstel kan natuurlijk eeeecht niet ;) (grapje)

Ben ik met je eens :o
Maar ben zo gehecht aan mijn mooie stübben hoofdstel...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:20

Achja, je ziet het zoveel. :j
Vind het wel het mooiste als het matcht, staat gewoon netjes, maar kan me er met springen niet aan ergeren.
Dressuur wel :))

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:20

Haha ik heb nu een nieuw zadel er op liggen, heeeeel donkerbruin en ik ga echt geen andere singel, beugelriemen en hoofdstel aanschaffen hoor ;)

Mooi zo laten zeg ik :D

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:37

kleur doet er niet toe, en soms is het ook niet te snappen waarom je een 6 krijgt en een ander een 7. Misschien toch de manier waarop je de ring binnenkomt? Het is een totaal indruk, dus bij mij telt dat ook wel mee. Komt er iemand in een mooi vlot handgalopje de ring in, of aan de lange teugel stappend en dan half achterom zittend en zwaaiend met de zweep nog even het parcours doornemen. Het is een totaalpakket van allerlei dingen. En geschoren voetjes tellen bij mij ook niet extra. Misschien dat het totaalbeeld mooier is met geschoren voetjes, maar ik doe er niet bewust een punt af omdat er niet geschoren is. Vlechten net zo. Zelf vind ik keurig gekamde manen, van gelijke lengte, naar 1 kant hangend, vaak mooier staan dan de knotjes.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:03

Bij de bb vorige week mocht ik na 3 weigeringen elke hindernis nog 1 keer proberen en zo het parcours afmaken. Ik heb die van mij met weigeren ook niet geslagen, maar gewoon even gerust gesteld dat het in orde is allemaal. Meisje voor me was druk aan het slaan die mocht na 3 weigeringen haar parcours ook niet meer afmaken. Ik kan het wel waarderen als een jury naar onnodig bruut handelen kijkt.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 12:58

Ben er nu wel aangewend, maar vond het toch wel fijner hoe het eerder was.. Hoop dan ook niet dat het in de L, M en de Z straks ook zo gaat.. Ik vond het van springen altijd zo leuk dat als je goed reed, je gewoon kon winnen. En nu wordt het net als de dressuur een jury sport..

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:02

Ik let op hetzelfde als Gomir en texelse. Een dressuurzadel vind ik op zich geen ramp zolang degene maar niet de beugels op dressuurstand hebben hangen want dan krijg je bij mij wel minder punten. Verder netjes en verzorgd eruit zien. Of de benen zijn opgeschoren maakt mij echt niet uit.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:55

In het L M en Z kan dit al aangevraagd worden, maar geen organisatie die zich er aan waagt, want er zullen niet veel inschrijvingen op komen denk ik. Op zich is er niet heel veel veranderd. Ik jureer nog hetzelfde als volgens het oude systeem, alleen ligt de grens waarop je een wp krijgt hoger. Binnen komen halthouden en groeten is er niet meer, maar Algemene Indruk wel. Als er in het oude systeem iemand binnen kwam die een slechte algemene indruk maakte werd dat wel in het in het eerste punt verwerkt, en als er nu iemand het heel bont maakt met binnen komen hh en gr. dan wordt dat in het punt algemene indruk verwerkt. Dus, in feite verandert er niets in het jureren op zich, alleen de verwerking van de strafpunten is veranderd en de grens van de wp's is verlegd.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:55

Wat vinden jullie jury's zelf van deze manier? Is het voor jullie leuker geworden op deze manier?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:59

Persoonlijk vind ik het prima zo. De kamikazepiloten die met mazzel 1 of 2 wp's haalden komen nu onderaan in het klassement en degene die een net parcours rijdt, maar een pechbalkje heeft is dus niet kansloos voor de prijzen. Wat mij betreft hoeft het niet meer terug, maar moet de manier van jureren wel duidelijker zijn voor de deelnemers, (maar die moeten ook eens de moeite nemen om regelementen door te lezen voor ze aan een spelletje mee doen en dan commentaar gaan leveren) en de bijscholing moet veel en veel beter.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 14:08

Ik spring zelf nog niet officieel, mijn paard is nog niet beleerd maar ik ben zeker een voorstander van het nieuwe jureren. Er werden sommige parcoursen afgelegd op een manier waar ik het echt niet mee eens ben en die komen dan nog in de prijzen terwijl iemand die heel netjes rijd maar misschien wel een balkje heeft het van mij veel meer verdiend om een prijs te krijgen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:33

texelse schreef:
als je een combinatie op een concours rond ziet rijden met een dressuurzadel dan ziet dat er niet uit als een combi klaar voor het springparcours. En dan maakt de prijs van een zadel natuurlijk niet uit, en een vzh is ook prima.

Laat ik nu 8 van de 12 winstpunten in de B bij elkaar gereden hebben met mijn dressuuurzadel. Ik had een goed passend dressuurzadel en mijn springzadel pastte niet meer. Wat doe je dan? Geen wedstrijden rijden? Het slecht passende zadel er maar op (jury ziet dat toch niet)? Nee, dat doe je niet. Ik kon prima springen met dat dressuurzadel, knie kwam ver over de wrong, maar zo kon ik wel verdergaan zonder m'n paard te hinderen.
Dat je dus niet klaar bent voor een springparcours als je een dressuurzadel hebt is gewoon onzin, dat getuigt gewoon van een blok voor de kop van een jury.
Verder zit er ook wel eens heel weinig tijd tussen springen en dressuur waardoor van zadel wisselen niet mogelijk is. Ook dat mag je als jury wel in je achterhoofd houden vind ik.

Met de oude stijl was alles echt beter. Ik heb wel eens met 36 stijlpunten in de prijzen gereden, en had dus netjes en terecht 2 winstpunten. Reed ik heel goed, dan had ik 45-48 punten. Slechts een heel enkele keer zat ik hoger. Nu zou je dusmet zulke (en gewoon goed gereden dus) soms niet eens eens winstpunt of prijs rijden? Echt, het is gewoon waardeloos.
Ik heb een paard wat af en toe heel gretig is, gejaagd zeg maar. En dan hoef ik als ruiter maar 1 ding te doen: sturen en te bljven zitten. Paard doet de rest voor de ruiter, dat is perfect en geeft je als ruiter ook heel veel vertrouwen. Dan kreeg ik de hogere punten op stijl. Als mijn paard een kijkerige dag had, dan moest ik soms plaatsen en doordrukken als een hindernis kijkerig was. Ja, dier was jong en moet nog ervaring opdoen. Dat ziet er natuurlijk minder mooi uit, maar voor mij als ruiter waren die parcoursen veel lastiger, dus eigenlijk had ik dan veel hogere punten moeten krijgen. En nu zou ik dan geen eens een winstpunt krijgen? Ik heb het al vaker gezegd, jureren in het springen werkt niet, daar zijn die hunterklassen wel voor. En die r ij ik met opzet niet omdat ik er geen type voor ben. Ik hou van eerlijkheid, en een hunterrubriek is nooit eerlijk, net als de dressuur. Een mooi gebouwd paard krijgt altijd meer punten. Nu in het springen ook als het een makkelijk te rijden dier is.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:58

dank je wel voor de constatering dat ik een blok voor mijn kop heb :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:14

En als jureren in het springen niet werkt kunnen we allemaal ook wel gewoon thuis in de wei blijven rijden. Dan hoef je ook geen concoursen te organiseren, handel is er buiten de wedstrijden ook wel :D

Een ruiter die een lastig paard netjes door het parcours weet te begeleiden en het dier niet stoort krijgt bij mij trouwens echt niet per definitie minder stijlpunten dan de ruiter die meelift op het leerpaard, maar er zullen gerust juryleden zijn die minder analytisch kijken en op het plaatje afgaan. Dan ben je met een heter paard idd in het nadeel, maar gelukkig is de B alleen maar het begin en kun je vanzelf weer doorstromen :j

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:35

Ik vraag me af, of er al wat vorderingen zijn omtrent het nieuwe jureren.
Of ze al iets met die petities gedaan hebben.

Ik heb het nu 2 keer zelf ervaren, maar ik vind het totaal niet prettig.
Ik had 2 keer een foutloze ronden, 1 keer 70% en 1 keer 62.. nu was die 62 ergens wel terecht , maar die 70, waar ik SUPER BLIJ mee ben, was toch ergens te laag. Ik mocht als nummer 6 van de 50 en op het einde werd er echt met punten gegooid van 75 t/m 85 en waar ook dames en heren zaten die niet beter dan mij waren.
Dus na mijn ervaring, zeg ik oude systeem terug! foutloos is 2 wp, en in de "barrage" kan onder de foutloze worden gestreden voor de prijs.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:39

Ach als hoeveelste je start zegt niet zoveel denk ik hoor (tenzij ze werken met een winning round en ze nog mensen nodig hebben :+ ). Ik ben vorig weekend gestart als 30e en er waren ruim 60 starts. Ik kreeg 71 voor stijl en dat terwijl die weer hondbrutaal en heet was. Ik heb me er maar bij neergelegd en koester de juryleden die mijn paard waarderen ;) (zoals vorig weekend :D )

2 wp rij je toch bijna niet meer met de nieuwe regeling en daar zou ik niet direct waarde aan hechten.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:32

CalvinenGino schreef:
Ik vraag me af, of er al wat vorderingen zijn omtrent het nieuwe jureren.
Of ze al iets met die petities gedaan hebben.

Ik heb het nu 2 keer zelf ervaren, maar ik vind het totaal niet prettig.
Ik had 2 keer een foutloze ronden, 1 keer 70% en 1 keer 62.. nu was die 62 ergens wel terecht , maar die 70, waar ik SUPER BLIJ mee ben, was toch ergens te laag. Ik mocht als nummer 6 van de 50 en op het einde werd er echt met punten gegooid van 75 t/m 85 en waar ook dames en heren zaten die niet beter dan mij waren.
Dus na mijn ervaring, zeg ik oude systeem terug! foutloos is 2 wp, en in de "barrage" kan onder de foutloze worden gestreden voor de prijs.

Nou iedereen roept blijkbaar heeeeeel hard dat het anders moet, maar niet veel mensen voegen woord bij daad. Althans, de petitie loopt niet echt lekker ofzo... ;)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:24

Ik heb mij van het weekend weer ontzettend verbaasd. Ik starte zelf BB en L. Ik zit op mijn gemakt bij het B springen te kijken. Er komt iemand met zijn paard binnen en het beest was super heet en lastig voor de ruiter. Paard valt in het parcours meerdere malen uit de galop bij het aanspringen gaat hij in de verkeerde galop dus de hindernis wordt van uit de verkeerde galop aangereden, heeft weigeringen, balken, strafseconden. 78 punten voor er dan 9 afgingen en nog een eerste plek ook. Meiden die ik heb zien rijden, keurig netjes beheers, afstanden klopten, paardje in de goede galop, ze kregen niet meer dan 66 punten.

Ik vind dit heel erg bijzonder en vooral jammer. Want volgens mij is dit een voorbeeld van hoe het nou net niet zo moeten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:26

dat ben ik met je eens. Maar dat is niet anders door de nieuwe jurering, dat heeft te maken met de kwaliteit van de juryleden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:32

Lielle schreef:
dat ben ik met je eens. Maar dat is niet anders door de nieuwe jurering, dat heeft te maken met de kwaliteit van de juryleden.

Absoluut een feit. Maar ga je dit soort dingen niet krijgen juist doordat je een stijljury hebt zitten? Een combinatie spreekt aan en daardoor gaan de punten omhoog, ongeacht of het volgens het boekje is.

Ik ben er nog niet helemaal over uit. Ik wil best graag beter mijn best doen om alles correct uit te voeren, maar of dit nou het systeem is. Ik zou wel graag meer punten van "commentaar" willen zien. Dan kan ik zelf ook lezen wat er dan niet goed is. Ja een 6 voor houding en zit, maar waarom een 6? of waarom een 8 voor algemene indruk? Mocht je dingen dan niet begrijpen kan je tenminste ook eens extra uitleg vragen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:36

dat zou ik ook graag zien, dan heb je er meer aan. Maar ook dat was in het oude systeem niet anders.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:45

Lielle schreef:
dat zou ik ook graag zien, dan heb je er meer aan. Maar ook dat was in het oude systeem niet anders.

Nee, maar toen werd je ook niet zo "zwaar" beoordeelt. het moet nu allemaal meer op stijl. Kortom men was niet tevreden over het totaal beeld over hoe het ging en dat moet anders. Daarom wordt er een nieuw systeem bedacht. Maar geef dan ook meer duidelijkheid over wat er dan anders of beter moet.