Jurypraatjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:35

Beetje ziek commentaar ja, kan me bijna niet voorstellen dat het serieus bedoelt is.

En waarom dan Valium? Als het serieus bedoelt is dan had ze toch Sedalin/Sedasan aangeraden?

rooievos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 19:54

Jasmijn schreef:
Ik jureer voornamelijk in Noord-Holland, soms Zuid-Holland of Utrecht.

Maar waar ik het nu over wilde hebben is wat jullie doen als een paard/pony onregelmatig is tijdens de proef.
Als het heel erg is, maar nog niet zo dat ik denk dat ik hem eruit moet/kan sturen, laat ik de ruiter/amazone altijd even een rondje aan de lange teugel draven, kijken of het teugelkreupelheid is of echt een mechanisch probleem, en dan geef ik de ruiter/amazone als het niet beter wordt de keus, de baan verlaten met vermelding kreupel op het protocol, dus geen verliespunt, of doorrijden met kans op verliespunt.

Ik vind dat altijd de ergste nachtmerrie van het jureren, en ben dan ook heel benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.

Hoi, ik jureer in vnl.groningen en drenthe.
Ik laat de proef gewoon uitrijden,mits het paard natuurlijk niet op drie benen loopt. De jury is tenslotte geen dierenarts die kan bepalen of het paard daadwerkelijk ,,KREUPEL'' is. Onregelmatig is niet kreupel.
Waar ligt de grens? De combinatie zal het resultaat uiteindelijk duidelijk op het protocol kunnen zien. waarschijnlijk verliespunt .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:27

ik had afgelopen weekend wedstrijd en vond dat ik leuk commentaar kreeg.
Ze zei: ja paard kwam dansend de ring binnen.
en die andere jury zei: Nette proef.

Ben helemaal happy.
Ik had ook wel ander commentaar erbij hoor zoals denk aan de juiste stelling (zit een beetje vast op links)
En blijf het geheel afwerken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 21:38

Fitzroy schreef:
Bettine, als je moeder jurylid is zou je ook moeten weten dat commentaar niet meer toegestaan is na afloop van de proef
Ik doe daar dus ook niet aan. Kost veel te veel tijd.

Dit mag dus wel als je er tijd voor hebt.
Zo moest ik zaterdag schrijven en was er een meisje die helemaal scheef op de pony zat en ze had het zelf niet door.
De jury heeft haar naar de wagen geroepen en haar van de pony gehaald: hij zei: ga nu eens door je hurken 2 meter voor je pony zitten!
Zo gezegd zo gedaan.
Hij zei: kijk eens naar je beugels.
OOhh god zei ze..
Bleek er dikke 6 centimeter verschil in te zitten.

en er was een jongen die helemaal achterover hing en zijn handen wijd op zijn knieen.
Heeft hij ook tegen gezegt dat dat anders moet en uit gelegd hoe die jongen moest gaan zitten.

En der was nog een jongen die gigantisch in de mond van zijn ponuy trok.
Heeft hij ook duidelijk gezegd dat dat niet de juiste manier is.
Dit is in belang van ruiter en pony en belangrijk commentaar.
Ik vind dat heel goed en als er tijd voor is moeten ze daar ook op gewezen worden.
Wat dus ook niet verboden is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:23

Als het goed is laat je dat commentaar allemaal op de coupon zetten. Ik tenminste wel, mn schrijvers komen af en toe ruimte tekort

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:25

ja ik ook zaterdag.. zelfs met die nieuwe grote coupons kwam ik soms ruimte te kort.
Maar soms moet je iets duielijk maken door het mondelings uit te leggen, helemaal bij die kids en dan vind ik het heeeel goed als een jurylid de ruiter bij zich roept!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 08:08

Het commentaar op de coupons zie je vaak pas een uur na afloop van je laatste proef. (waarom eigenlijk al die geheimzinnigheid?)
Ik heb regelmatig dezelfde jury voor twee proeven (zomer en winter) en dan is het erg fijn als je een kleine aanwijzing krijgt.
Zo heb ik laatst voor de eerste keer aan de jury commentaar gevraagd. Hij wilde een meer voorwaatste proef zien. Dan doe ik dat toch bij mijn tweede proef
Sommige dingen kun je zo aanpassen en schelen je een hoop punten. Als een jury aangeeft dat hij liever een voorwaartsere proef ziet, kun je dat zo doen. Ik heb (nog steeds) moeite met precies te mikken op 3 sporen (SB) of 4 sporen (travers) als ik weet dat ik het de eerste proef te veel. weinig heb gedaan, kan ik het aanpassen voor de volgende proef en betere punten halen.

Als er geen tijd is: jammer maar als het wel kan HEEL GRAAG

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:10

pol013 schreef:
Het commentaar op de coupons zie je vaak pas een uur na afloop van je laatste proef. (waarom eigenlijk al die geheimzinnigheid?)
Ik heb regelmatig dezelfde jury voor twee proeven (zomer en winter) en dan is het erg fijn als je een kleine aanwijzing krijgt.
Zo heb ik laatst voor de eerste keer aan de jury commentaar gevraagd. Hij wilde een meer voorwaatste proef zien. Dan doe ik dat toch bij mijn tweede proef
Sommige dingen kun je zo aanpassen en schelen je een hoop punten. Als een jury aangeeft dat hij liever een voorwaartsere proef ziet, kun je dat zo doen. Ik heb (nog steeds) moeite met precies te mikken op 3 sporen (SB) of 4 sporen (travers) als ik weet dat ik het de eerste proef te veel. weinig heb gedaan, kan ik het aanpassen voor de volgende proef en betere punten halen.
Inderdaad, ik loop altijd na afloop van een proef naar de jury,
Meestal zeggen ze dit: Geen commentaar maar dit moet beter en dat was goed..

Moet ik altijd zo om lachen, ze zeggen geen commentaar, maar vervolgens kunnen ze het toch niet laten om wat te zeggen.

Als er geen tijd is: jammer maar als het wel kan HEEL GRAAG

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:09

Ik vind niet dat er op die nieuwe coupons nou echt zoveel meer schrijfruimte is. Ze hebben die ruimte weer opgeslokt met tabelletjes waar je prijzengeld etc kunt invullen (wat een jurylid toch niet nodig heeft).

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:16

Scum schreef:
Ik vind niet dat er op die nieuwe coupons nou echt zoveel meer schrijfruimte is. Ze hebben die ruimte weer opgeslokt met tabelletjes waar je prijzengeld etc kunt invullen (wat een jurylid toch niet nodig heeft).

Als ze het nog beter hadden willen doen, hadden ze gewoon overal de grote protocollen moeten invoeren.
Is tenminste je commentaar altijd leesbaar (niet dat het eerst nog door 2 andere velletjes heen moet drukken, zodat je het derde velletje niet meer kan lezen),
de jury kan dingen onderstrepen op het protocol zodat het nog duidelijker is, en je hebt altijd de ruimte. Stukken duidelijker.

(kost wel wat extra kopiën voor de vereniging, ja. Weet ik, want ik mocht ze de vorige keer voor onze eigen wedstrijd zelf kopiëren omdat ik vond dat ze die dingen moesten hebben .
Het zat hele grote wedstrijden meegereden waar het ook geen probleem was.)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 10:49

Dat is dus precies waarom wij bij ons nog steeds werken met A4 protocollen en de coupon eraan geniet....veel meer ruimte! Plus dat je op het secretariaat nog een keer na kan tellen en het juiste aantal punten op de coupon in kan vullen in plaats van iets door moeten strepen en verbeteren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 12:21

Die A4 vellen zijn echt een uitkomst. Je ziet meteen bij welk punt wat als oordeel komt. Niet nog eerst opspeuren in je proevenboekje.
Hier in de buurt Breda/ Tilburg) zieje ze ook echt heel veel. Alleen de coupons gebruiken is een uitzondering (gelukkig)

biewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:16

Ik heb niet de hele topic gelezen, dus weet niet of deze vraag al gesteld is, maar hoe kijken jullie tegen pony's aan die bij de paarden starten? Ik heb zelf een sjieke Welsh van 1.50 die keurig loopt. Ik wil er geen 2e paard bij, maar wil ook niet stoppen met wedstrijden rijden omdat we nog altijd vooruit gaan. Toch voel ik me altijd een beetje bekeken omdat ik toch maar op een pony aankom.

Ik heb er trouwens nog nooit een opmerking over gehad, en ik rijd altijd winst. Ik voel me dus niet benadeeld, maar je hoort wel eens dat de jury denkt 'daar is weer iemand die geen afstand van z'n pony kan nemen'.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:25

ja ik heb ook met een pony gereden en heb in 2 jaar wedstrijd te rijden bij de paarden 1 nare reactie gehad.
Verder ben ik zelfs wel een x 1ste geworden van de 30 KWPN type's.
Ik had trouwens een 3 kwart arabier die paard-achtig aan deed, hij was 153cm hoog.
maar leek iets groter en liep netjes.
Maar ik dnek dat als je met een fjord tussen de paarden rijd dat je het dan nog ietsie moeilijker hebt.

Maar ach dan is het een echte uitdaging en als je in de winst rijd heb je het zeker verdiend.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:35

Wat ik ( maar ik ben geen jury) veel vervelender vind zijn de paarden die tussen de pony's starten! Vorig jaar hield ik even een E pony vast voor een meisje, ik sta ernaast, ik ben 1.67m en keek recht tegen zijn schoft aan.
Maak mij maar wijs dat dat beest op 1.57,5 gemeten is!! Hij was echt over de 1.60m

Wat willen jullie daar aan doen?, deze "pony" won wel alles wat er te winnen was, had ook een flemmingh afstamming o.i.d.!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:44

Ja dat ken ik.
Bij ons zat er een jongen op de ponyclub die halverwege het jaar een paard kreeg van 1,68 m hoog.
Zijn moeder zat in het bestuur.
Hij mocht het blijven lessen bij de pony's tot het eind van het jaar.

Ik kreeg een paard van 1,60m hoog 3 weken na hem.
Maar ik mocht niet blijven lessen tot het einde.
Nee ik moest lid worden van de paarden dus ik moest opnieuw een jaar lidmaatschap betalen.
en kreeg niks terug van dat halve jaartje bij de pony's..

Vriendjespolitiek..
Oww wat was ik kwaad.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 13:52

even voor de juryleden onder ons:
hoe vaak kijken jullie de regels nog door?
ik ben nog niet heel lang jury (1,5 jaar) en moet toch zeggen met al die wijzigingen moet je af en toe je hoofd er goed bij houden...
dan mag dit weer wel en dat niet meer...

en krijgen we nog een bepaalde bijscholing als de nieuwe proeven eraan komen?
ik heb gelezen dat er op een andere manier naar de proeven gekeken moet worden?!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:44

Ik ben zelf geen jury.
Maar als ruiter vind ik dat de jury bijgeschoold moet worden.
Wij moeten anders presteren en de jury anders beoordelen.
Anders krijg je nog het zelfde als nu.

Ik denk dat elke ruiter voordeel heeft van de nieuwe proeven ongeacht of je een duur paard met natuurlijke goede gangen of een normaal basis type met matige gangen hebt.
Als een goed paard slecht gereden word is het nog niks.
Als een paard met matige gangen goed gereden word is het wel wat.
Als alles zo gaat worden als word gezegd ben ik heeeel blij.

Iemand niet eens met mijn mening?
Ik ben benieuwd hoe iemand anders er over denkt!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:13

daantjuhhh schreef:
Ja dat ken ik.
Bij ons zat er een jongen op de ponyclub die halverwege het jaar een paard kreeg van 1,68 m hoog.
Zijn moeder zat in het bestuur.
Hij mocht het blijven lessen bij de pony's tot het eind van het jaar.

Ik kreeg een paard van 1,60m hoog 3 weken na hem.
Maar ik mocht niet blijven lessen tot het einde.
Nee ik moest lid worden van de paarden dus ik moest opnieuw een jaar lidmaatschap betalen.
en kreeg niks terug van dat halve jaartje bij de pony's..

Vriendjespolitiek..
Oww wat was ik kwaad.

Bij ons ben je gewoon jeugdlid t/m 18 jr. Als je ouder bent moet je meer betalen. Ik zit nu bij de Lr en de PC maar als ik ook op de MC zou willen dan kost dat me niets meer Nu bijvoorbeeld zou ik 2 uur paardendressuurles, springles en bij de pony's ook allebei 2 uur hah omdat ik er meer heb. ( ik ga alleen hoogst zelden naar les maar t kost allemaal even veel/weinig.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:16

ja tegenwoordig ga ik ook niet meer naar les alleen toen had ik een groen paard en dan vind ik het wel belangrijk als hij nieuwe dingetjes meemaakt zoals binnehal en andere paarden.

Met dit paard wat ik nu heb ben ik ook maar 3x op clubles geweest (andere vereniging overigens)
Ook zodat ze leerde om op vreemde plekken te lopen.
een soort basis voor de wedstrijden.
Wat nu ook toppie gaat.

Maar bij mijn vorige vereniging moets ik dus dubbelop betalen, ik was trouwens 16 jaar.
Ik heb dat niet gedaan, ben van die club weggegaan.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:29

Jullie gaan erg off topic, jury's gaan in het algemeen niet over lesindeling of lesgelden.

Mijn post was bedoelt voor jury's: hoe reageren die op paarden die bij de pony's uitkomen. Wordt daar ook aandacht aan besteedt bij de bijscholing of tijdens overleg? Of draait iedereen zijn of haar hoofd weg en denkt, laat maar?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:34

Op het moment dat ik een pony-wedstrijd jureer en ik denk dat de maat van de pony boven de maat is (geldt voor alle categoriën), dan vraag ik naar het meetbewijs. Deze moet men bij zich hebben.

Natuurlijk probeer ik alle wijzigingen bij te houden. Ik heb standaard een tas mee met alle reglementen plus de wijzigingen. Ik kan niet garanderen dat ik alles zo kan oplepelen, maar ik weet het iig te vinden!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:59

dat is eigenlijk wat ik wilde weten....! (missmuts)
of jullie nou echt alle regels uit je hoofd weten...maar dan ook alles...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:07

Ik ben wel goed op de hoogte, ja, maar ik heb net de M-opleiding gedaan dus moest alle wijzigingen weer kennen voor mijn theorie-examen
En als ik het dreig te vergeten ga ik gewoon op voor de Z-cursus

@amondi: ik maak dat eigenlijk niet vaak mee, van die grote pony's bij de paarden, maar als het voorkomt ga ik ervan uit dat die netjes gemeten zijn.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:30

Ik heb ook even een vraagje.
Moet je als jury ook zelf een bepaald niveau rijden om te mogen jureren? Bijv. zelf M rijden om de B en de L te jureren?