Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:36

Moeni11 schreef:
Ik reageer fatsoenlijk alleen niet naar jouw smaak. Das het verschil.
Je hebt ook al problemen met anderen in dit topic qua discusseren, dus misschien he, heel misschien, gaat er bij jouw in je wijze van discussie niet zo goed :Y)

Nee hoor, met wie? Als mensen fatsoenlijk reageren krijgen ze reactie terug en anders niet. Hele simpele, goed werkende oplossing op bokt. :)
Wat me wel op valt is dat je wel erg veel aandacht aan mij besteed in dit topic. :)

Moeni11

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:44

Ik reageer op wat ik lees en kijk niet wat voor naam daar bij staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:47

*grijnst* Je kijkt ook geen profielen zeker?.. ;)
Enfin, zinloze discussie waar ik weinig voor voel. :)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:56

Allereerst moeni ik vind dat je volledig gelijk hebt, ik ben dus niet de enige die een paard een keert 'schopt' als ie niet aan mn been oid is.

Ten tweede, vind ik die uitspraak; in de proef dat extra's niet want dat kan met losrijden ook niks, ik wil in de proef juist dat extra's geven, dan maar een keer risico lopen op een 4, dan een dooie banketstaafèn proef.

Ten derde; De sfeer op de dressuurlosrijterrein word niet door mensen verpest zoals saskiastar, want je kent haar niet eens! Als je haar kenr weet je wel beter.
De sfeer word verpest door ruiters die denken dat ze bij alles voorrang hebben, kunnen niet gewoon rechts aan houden. Zoals in de springring, nee ze denken dat ze overal kriskras door elkaar kunnen rijden. Daar ontstaat weer een ruzie want immers; 'Ik ben een Z ruiter en jij niet'.
Door dit soort dingen word de sfeer verpesf, daar hebben ze in de springring weinig tot geen last van, tot er een 'miep' in de losrij ring komt, maar die is dan al snel genezen., because nobody gives a oliebol.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:05

Moeni11 schreef:
Hij mag best kijken en bang zijn, maar hij moet ten alle tijden naar mijn been luisteren. En dus doorlopen en anders krijgt ie inderdaad een schop mee.

Met een paard wat 'freezed' van angst kun je lang schoppen, daar kom je niet doorheen, tenzij eventueel met een ergere reactie.

(flight-fight-freeze-faint)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:07

Urielle schreef:
Moeni11 schreef:
Hij mag best kijken en bang zijn, maar hij moet ten alle tijden naar mijn been luisteren. En dus doorlopen en anders krijgt ie inderdaad een schop mee.

Met een paard wat 'freezed' van angst kun je lang schoppen, daar kom je niet doorheen, tenzij eventueel met een ergere reactie.

(flight-fight-freeze-faint)

Dat klopt, daarom neem je zoiets dagelijks mee in je training. Dagelijks alsin, iedere minuut dat ie achter je been is corrigeer je hem.

Dan zul je merken dat je naar verloop van tijd zelfs bij ontzettende angsthazen je de controle kunt houden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:08

Moeni11 schreef:
Ayasha schreef:
Moeni11: dan ben je gewoon nog niet genoeg paarden tegen gekomen als je denkt dat je bij elk paard in grote lijnen op dezelfde manier aan de slag kan. ;) Op de rest ga ik zelfs niet in. :) Heb ik nl al uitgebreid uitgelegd. Denk eerder dat jij wat mist.

Nee ik ga alleen niet zo penny met ze om. Dat is het hele verschil.

Ik vind dit naar Ayasha anders een behoorlijke KTreactie Moenie en hij raakt imo ook kant noch wal. Mensen die het touwtje gebruiken doen Penny? Dus jij wilt de mensen in Verden, zoals bijv. Emmelie Penny's noemen?! Hoeveel heb jij er exact in de finale van de VIONcup gereden dan?
Sorry, maar ik vind dit echt geen nette post.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:10

ginouque schreef:
Ten derde; De sfeer op de dressuurlosrijterrein word niet door mensen verpest zoals saskiastar, want je kent haar niet eens! Als je haar kenr weet je wel beter.
De sfeer word verpest door ruiters die denken dat ze bij alles voorrang hebben, kunnen niet gewoon rechts aan houden. Zoals in de springring, nee ze denken dat ze overal kriskras door elkaar kunnen rijden. Daar ontstaat weer een ruzie want immers; 'Ik ben een Z ruiter en jij niet'.
Door dit soort dingen word de sfeer verpesf, daar hebben ze in de springring weinig tot geen last van, tot er een 'miep' in de losrij ring komt, maar die is dan al snel genezen., because nobody gives a oliebol.

:j Nu moet ik zeggen dat dat bij ons ook zo is, maar volgens mij zijn Belgen sowieso een beetje meer "I don't give a ..... " :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:11

Moeni11 schreef:
Dat klopt, daarom neem je zoiets dagelijks mee in je training. Dagelijks alsin, iedere minuut dat ie achter je been is corrigeer je hem.

Dan zul je merken dat je naar verloop van tijd zelfs bij ontzettende angsthazen je de controle kunt houden.

Maar je hebt er ook die thuis heel easy te rijden zijn, maar die je op vreemd terrein behoorlijk verrassen met een ongewoon felle reactie (uit angst dus, uit ongehoorzaamheid was je hem thuis al wel tegen gekomen).

Ik ben zelf een paar weken geleden met een paard voor het eerst gestart en die kwam terug met de striemen op haar kont, maar naar voren gaan ho maar. Thuis is ze eerder vluchterig voor het been zelfs. Enige remedie voor dat beest gaat worden heeeeeel veel meenemen, dat ze wat zekerder wordt.

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:13

ik reageer even alleen op de openingspost........

ik vind zowiezo de ruiters tegenwoordig bijna allemaal schijterts...... :+
toen ik vroeger als kind begon met rijden, en er een pony / paard aan de kletter ging, moest iedereen gewoon doorrijden in de les alsof er niks aan de hand was. Er gebeurde dan vaak ook verder niks.
Tegenwoordig als er een paard gaat rennen, zie je iedereen doodstil in een hoek gaan staan, met het paard weggedraaid van het gebeuren omdat ze bang zijn om mee te vliegen
Resultaat........ paard bouwt spanning op, en explodeerd op een gegeven moment
het belangrijkste met spanning........ VOORWAARTS rijden
stilzetten....?..... waar zit je verstand vraag ik me dan af.....

denk ook wel dat het er een hoop mee te maken heeft dat het "intressant" overkomt op sommige
ik kan er het nut niet van inzien..... als een paard wil gaan, gaat hij toch wel.... het gevaar extra is nu alleen dat er nog een touw aan zn hoofd zit waar hij zn nek over kan breken met alle gevolgens van dien 8)7

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:14

@ moeni ,eens, ik ben gister met een paard op wedstrijd geweest dat nog niet zoveel van huis is geweest en hij kan best panieken..
eerlijk gezegd zit er dan liever op als dat ik eraan hang aan een touwtje! enne ja dressuur :D

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:16

Ik snap de hele discussie niet: als je begeleid wilt worden in open terrein moet je dat mi vooral helemaal zelf weten. Snap niet dat er mensen zijn die zich daar aan ergeren eerlijk gezegd. Waarom zou je meteen een watje zijn of je paard niet onder controle hebben?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:20

Urielle schreef:
Moeni11 schreef:

Maar je hebt er ook die thuis heel easy te rijden zijn, maar die je op vreemd terrein behoorlijk verrassen met een ongewoon felle reactie (uit angst dus, uit ongehoorzaamheid was je hem thuis al wel tegen gekomen).

Ik ben zelf een paar weken geleden met een paard voor het eerst gestart en die kwam terug met de striemen op haar kont, maar naar voren gaan ho maar. Thuis is ze eerder vluchterig voor het been zelfs. Enige remedie voor dat beest gaat worden heeeeeel veel meenemen, dat ze wat zekerder wordt.

Dat soort paarden neem ik in het begin heel veel mee! Net zolang tot ze het normaal vinden en relaxed ervan raken.

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 10:25

vanitymay schreef:
Ik snap de hele discussie niet: als je begeleid wilt worden in open terrein moet je dat mi vooral helemaal zelf weten. Snap niet dat er mensen zijn die zich daar aan ergeren eerlijk gezegd. Waarom zou je meteen een watje zijn of je paard niet onder controle hebben?

Helemaal mee eens. Eindelijk iemand met dezelfde mening ;)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:11

91laura schreef:
vanitymay schreef:

Helemaal mee eens. Eindelijk iemand met dezelfde mening ;)
Hier sluit ik me bij aan.
Heb nu een paard en die is niet zo doorsnee als de andere 6 die ik op wedstrijd heb uitgebracht.
Dan liever veilig aan een touwtje dan ongelukken maken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:18

Ayasha schreef:
Ik denk dat jij aan't muggenziften bent. :)
Touwtje om, touwtje aan, aan een touwtje...... relatief makkelijk te begrijpen dat dat op hetzelfde neer komt in deze context.

Ben jij niet de gene die altijd zegt ik lees wat er staat en wat er niet staat kan ik niet lezen of iets in die geest :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:20

Ik lees ook wat er staat maar mij boeit het niet of iemand zegt touwtje om of touwtje aan. :+ Is bij nl hetzelfde. Waarom?

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:31

Goh dit is nog is een discussie geworden. Ik ben van mening en nee niet op een kampioenschap met hoedjes maar zeker in de lagere klasse dat waar vroeger iemand prinsheerlijk met een fjord een proef reed daar ook echt plezier aan beleefde. Dit plaats heeft gemaakt voor een veel duurder bloederig sportpaard want pappa kan dat betalen en het is in. De ruiter heeft dit paard lang niet onder controle en er komt spanning van beide kanten. Dus tja dan een begleider? Vind niks mis met veiligheid denk wel dat een springruiter even wat meer lef heeft. Maar als de beginnende wedstrijdruiter met een paard rijdt wat bij haar of hem past en pas later voor een wat "beter" paard gaat.Heeft denk ik iedereen er voordeel van. Voor de hogere sport tja als mensen denken dat dat de oplossing op dat moment is oke. Zorg dan wel dat er iemand naast loopt die wat te vertellen heeft anders is het nog veel gevaarlijker. Ik zal nu best iemand voor het hoofd stoten maar bedoel het niet kwaad of lelijk het valt mij op de ontwikkeling in de sport.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:36

Vroeger reden mensen geen dressuur met fjorden :+

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:42

schoentje schreef:
Waar ligt het volgens jullie aan?
-1 -Zijn dressuurruiters zo'n schijters?
-2 -Zijn dressuurpaarden veel "gekker" dan springpaarden?
-3 -Of is het gewoon populair om het te doen, omdat iedereen het doet?

Of hebben jullie een hele andere verklaring?
Ik ben gewoon eens heel nieuwgierig naar de mening van allerlei soorten paardenmensen...

-1 - Dressuurruiters zijn over het algemeen inderdaad schijters, het loopt ze al dun uit hun broek als ze het stalterrein af moeten.
- 2 - Dressuurpaarden zijn veel minder gewend dan springpaarden, en dat komt ook weer door hetgeen ik zei bij vraag 1.
- 3 - Tuurlijk doen de dressuurruiters en -amazones ook graag populair, tenslotte gaat het om "zien en gezien worden". In de dressuur stikt het van de papegaaien : ze doen elkaar graag na.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:46

O jawel vanaf 1987 gespot hihi.
Je snapt het denk ik wel. Een geschikter paard voor een ruiter met die ervaring en niveau. Fjord, Gelder, KWPN was toen toch echt ook met lijnen die een stuk minder in het bloed stonden. Het KWPN paard is een prachtig Nederlands product maar begint denk ik voor een beginnende ruiter heftig te worden. (ja uitzonderingen daar gelaten)
@Michel nooit geweten fat mijn Kakketoe dressuurt :D

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:49

Michel123 schreef:
-1 - Dressuurruiters zijn over het algemeen inderdaad schijters, het loopt ze al dun uit hun broek als ze het stalterrein af moeten.
- 2 - Dressuurpaarden zijn veel minder gewend dan springpaarden, en dat komt ook weer door hetgeen ik zei bij vraag 1.
- 3 - Tuurlijk doen de dressuurruiters en -amazones ook graag populair, tenslotte gaat het om "zien en gezien worden". In de dressuur stikt het van de papegaaien : ze doen elkaar graag na.

:D :D :D :D :D :D

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:52

Moeni11 schreef:
:D :D :D :D :D :D

:D :D :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 12:11

ik vind de manier waarop op dit moment gediscusseerd word, absoluut niet prettig en dat was ook niet echt de bedoeling van dit topic.

Verder erger ik me niet aan het touwtje, maar ik vraag me gewoon af waarom. En ja, ik vind het raar dat je een paard super dressuurmatig kunt opleiden, maar niet op eigen houtje met dat paard buiten een omheind terrein kunt rijden. Daar moeten we op een normale colwassen manier over kunnen discusseren vind ik.
En ik vind het raar, juist omdat ik heel veel jonge paarden rijd. Ja, ook in de VION-cup.

Dus dames (en heren?) probeer het een beetje netjes te houden, zonder persoonlijk te worden. Ik vind dit een intressante discussie en wil geen slotje!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:20

schoentje schreef:
ik vind de manier waarop op dit moment gediscusseerd word, absoluut niet prettig en dat was ook niet echt de bedoeling van dit topic.

Verder erger ik me niet aan het touwtje, maar ik vraag me gewoon af waarom. En ja, ik vind het raar dat je een paard super dressuurmatig kunt opleiden, maar niet op eigen houtje met dat paard buiten een omheind terrein kunt rijden. Daar moeten we op een normale colwassen manier over kunnen discusseren vind ik.
En ik vind het raar, juist omdat ik heel veel jonge paarden rijd. Ja, ook in de VION-cup.

Dus dames (en heren?) probeer het een beetje netjes te houden, zonder persoonlijk te worden. Ik vind dit een intressante discussie en wil geen slotje!

Het toppunt van het hele topic?!
Je start een topic op waarin je eigenlijk iedere dressuurruiter uitlacht onwille van het touwtje, komt best wel gemeen uit de hoek en nu moeten wij plots volwassen gaan discussieren terwijl je dat zelf niet doet?