sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:52

funnyteam schreef:
jouke_h schreef:
De paarden die juist een blessure oplopen in de wei zijn degene die niet tot amper buiten komen. Voor mij hoeven ze niet de hele dag buiten te staan, maar alleen maar binnen vanwege het feit dat er van alles kan gebeuren vind ik ook overdreven.

Watjes worden gemaakt en niet geboren....

En ik denk dat er zeker net zoveel blessures door het rijden onstaan dan door buiten, als ze daar ritme in hebben en weten dat ze dat elke dag mogen. En zo niet overdreven fris zijn.

Ben ik het ook mee eens.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:53

funnyteam schreef:
piezze schreef:
Nou ja, grootste deel van de dag en nacht ben ik inderdaad opgeloten in een hokje van ongeveer 2 bij 2 ja. Namelijk kantoor, slaapkamer en huiskamer al is die iets ruimer.

Ga daar eens zitten met alleen een boterham. Geen werk, geen tv, geen internet of boek.
Ik denk dat jij ook snel tegen de muur op zou lopen. ;)

Daarom zei ik ook al eerder dat deze stakkers die 2 uur weidegang hebben de overige tijd voldoende afleiding moeten hebben dmv contact soortgenoten, voldoende aandacht van de mensen, genoeg hooi en vooral heel veel beweging zodat ze de tijd die ze in hun hok doorbrengen blij zijn dat ze niet hoeven te lopen. ;)

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:55

piezze schreef:
Natuurlijk, ik vind 2 uur weidegang/paddock ook aan de korte kant. Bij sommige mensen kan het niet anders en dan vind ik dat je het paard op andere wijze genoeg afleiding, beweging en plezier dient te verschaffen. Laat ik het dan zo zeggen. Mijn eigen beesten gaan ook zoveel mogelijk naar buiten hoor. Maar soms, bijvoorbeeld in natte periode kan het ook bij ons even niet anders. Daar lijden ze niks mee, bij mij tenminste niet.

Toch merkte ik het afgelopen winter wel aan de paarden. Met de hele winter sneeuw zijn die van mij ook minder uren buiten geweest.
Duidelijk drukker op stal. Meer rondjes lopen, luider hinniken bij een voerbeurt. Drukker aan de hand bij het buiten zetten dan anders.
Het hele totaal beeld toch wel. 1 had er zelfs lichte stalbenen.
Dat gedrag werd wel minder omdat het deze keer zo lang aanhield. Maar eigenlijk is dat een ding die ik niet wil waar ze aan wennen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:56

xApple schreef:
Ik vind dit zeker een interessante discussie.
Een kant kiezen vind ik ook heel moeilijk. Ik snap heel goed
dat mensen met paarden van boven de 8000 euro in de sport
niet lange tijden op de wei zetten met andere paarden. Dat zou
ik ook niet doen. In zo'n geval vind ik stapmolen/paddock/longeren
ook helemaal niet zo 'zielig'.

Maar anderzijds vind ik eigenlijk dat een paard wel enige vrijheid per
dag nodig heeft met andere paarden. En toch wel minimaal 4 uur per dag.

Mijn paard start ik in de B, dus dat is voor mij een sportpaard. We rijden
6 keer per week. Zij is deze week
uitgegleden (oid) op de wei en liep 3 dagen niet goed. Tja dat risico loop je,
en dat neem ik graag. :j Ik zou er niet mee kunnen leven om mijn paard
23/22/21/20 uur per dag op stal te zetten.

Lieve schattebout. Vind je het werkelijk zon verschil 4 uur of 2 uur in de wei? hij blijft opgesloten of het nou een wei is of een stal.
Laatst bijgewerkt door piezze op 19-08-10 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:59

funnyteam schreef:
piezze schreef:
Natuurlijk, ik vind 2 uur weidegang/paddock ook aan de korte kant. Bij sommige mensen kan het niet anders en dan vind ik dat je het paard op andere wijze genoeg afleiding, beweging en plezier dient te verschaffen. Laat ik het dan zo zeggen. Mijn eigen beesten gaan ook zoveel mogelijk naar buiten hoor. Maar soms, bijvoorbeeld in natte periode kan het ook bij ons even niet anders. Daar lijden ze niks mee, bij mij tenminste niet.

Toch merkte ik het afgelopen winter wel aan de paarden. Met de hele winter sneeuw zijn die van mij ook minder uren buiten geweest.
Duidelijk drukker op stal. Meer rondjes lopen, luider hinniken bij een voerbeurt. Drukker aan de hand bij het buiten zetten dan anders.
Het hele totaal beeld toch wel. 1 had er zelfs lichte stalbenen.
Dat gedrag werd wel minder omdat het deze keer zo lang aanhield. Maar eigenlijk is dat een ding die ik niet wil waar ze aan wennen.

Ach had je toch mee aan de hand gewandeld? Dan waren die stalbenen ook wel meegevallen. Op stal houden prima maar dan kost het meer energie van de mens om het comfortabel te houden voor het paard. Zo zie ik het. Bij ons staat er eentje die veel op de wei staat en veel op stal maar die geen aandacht krijgt van zijn baasje. Vind ik persoonlijk veel zieliger. Beest verveelt zich dood, en wat denk je van de volgevreten shetjes die overal in weitjes staan zonder aandacht. Nou weidegang genoeg maar ik vind ze zieliger dan het professioneel gehouden sportpaard dat aan alle kanten zorg en aandacht krijgt.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:01

Piezze, opsluiting is echt zo iets anders dan wel/niet naar buiten

Als je je paard zelf niet opsluit ben je hem kwijt, doh.
Maar het is wel degelijk verschil hoor, tussen een paard wat lekker gezond zijn benen kan strekken (in de bak/paddock/wei) en een paard die dat niet kan

(Vorig berichtje waar ik op reageerde las ik idd verkeerd, maar had ik al veranderd volgens mij
Jullie gaan zo hard :+ )
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 19-08-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:04

piezze schreef:
xApple schreef:
Ik vind dit zeker een interessante discussie.
Een kant kiezen vind ik ook heel moeilijk. Ik snap heel goed
dat mensen met paarden van boven de 8000 euro in de sport
niet lange tijden op de wei zetten met andere paarden. Dat zou
ik ook niet doen. In zo'n geval vind ik stapmolen/paddock/longeren
ook helemaal niet zo 'zielig'.

Maar anderzijds vind ik eigenlijk dat een paard wel enige vrijheid per
dag nodig heeft met andere paarden. En toch wel minimaal 4 uur per dag.

Mijn paard start ik in de B, dus dat is voor mij een sportpaard. We rijden
6 keer per week. Zij is deze week
uitgegleden (oid) op de wei en liep 3 dagen niet goed. Tja dat risico loop je,
en dat neem ik graag. :j Ik zou er niet mee kunnen leven om mijn paard
23/22/21/20 uur per dag op stal te zetten.

Lieve schattebout. Vind je het werkelijk zon verschil 4 uur of 2 uur in de wei? hij blijft opgesloten of het nou een wei is of een stal.

>;) ,

Ik vind dat inderdaad een verschil ja. Als er dan ook nog getraind wordt op welke manier dan
ook vind het absoluut acceptabel. En opgesloten in de wei? Nee zo zie ik dat niet.
Daar kan (mijn paard in ieder geval) een paard zelf bepalen of hij loopt, lekker grazen,
stukje draven, noem maar op.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:07

piezze schreef:
Bij ons staat er eentje die veel op de wei staat en veel op stal maar die geen aandacht krijgt van zijn baasje. Vind ik persoonlijk veel zieliger. Beest verveelt zich dood, en wat denk je van de volgevreten shetjes die overal in weitjes staan zonder aandacht. Nou weidegang genoeg maar ik vind ze zieliger dan het professioneel gehouden sportpaard dat aan alle kanten zorg en aandacht krijgt.

Bij ons gaan ze 's morgens naar buiten en rond een uur of 5 naar binnen, bij normale weersomstandigheden. En die paarden met weinig aandacht van baasjes staan er ook. Vind ik persoonlijk stukken minder zielig dan de paarden die niet buiten mogen omdat baasje bang is voor blessure, vervolgens heel de dag alleen binnen staan en 's avonds er een uurtje uit mogen om vol gas aan de bak te mogen. Die andere paarden hebben lekker heel de dag met hun vriendjes op de wei gespeeld, baasje niet voor nodig gehad hoor ;)

Hoe denk jij over paarden die niet meer bereden worden dan, paarden met (vroeg)pensioen? Zijn die ook zielig?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:09

Tja, je kan ook grote stallen bouwen, en meerder paarden instoppen en heul veel hooi geven. Dan is het weer een graadje minder zielig. Waar maken we ons eigenlijk druk om. Wel eens gezien hoe de varkens erbij zitten en dan is bijna elk paard in Nederland alweer een enorme geluksvogel als die 2 hele uren per dag een een weitje mag lopen toch?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:11

Dat heet bagatelliseren Piezze ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:11

IKbenEllen schreef:
piezze schreef:
Bij ons staat er eentje die veel op de wei staat en veel op stal maar die geen aandacht krijgt van zijn baasje. Vind ik persoonlijk veel zieliger. Beest verveelt zich dood, en wat denk je van de volgevreten shetjes die overal in weitjes staan zonder aandacht. Nou weidegang genoeg maar ik vind ze zieliger dan het professioneel gehouden sportpaard dat aan alle kanten zorg en aandacht krijgt.

Bij ons gaan ze 's morgens naar buiten en rond een uur of 5 naar binnen, bij normale weersomstandigheden. En die paarden met weinig aandacht van baasjes staan er ook. Vind ik persoonlijk stukken minder zielig dan de paarden die niet buiten mogen omdat baasje bang is voor blessure, vervolgens heel de dag alleen binnen staan en 's avonds er een uurtje uit mogen om vol gas aan de bak te mogen. Die andere paarden hebben lekker heel de dag met hun vriendjes op de wei gespeeld, baasje niet voor nodig gehad hoor ;)

Hoe denk jij over paarden die niet meer bereden worden dan, paarden met (vroeg)pensioen? Zijn die ook zielig?

Och als ze maar wat aandacht, liefde en uitdaging krijgen zijn ze niet zo erg zielig lijkt me. Paarden hebben het hier beter dan menig mens op de wereld.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:12

piezze schreef:
Paarden hebben het hier beter dan menig mens op de wereld.

Weer bagatelliseren ;)

Wat versta jij onder uitdaging?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:15

IKbenEllen schreef:
Dat heet bagatelliseren Piezze ;)

Ja dat is ook weer waar idd.
Maar vind jij veel zielige paarden dan op je weg? Wat is nou zielig? Ik zie wel eens paarden die in zo'n soort zak verpakt in de wei lopen, kap over hun kop, je kent ze wel. Die herken je eigenlijk niet meer als paard. Ik weet zeker dat de baasjes het goed bedoelen maar ik denk altijd zou die dat nou fijn vinden dat paard? Goed, geen enkele vlieg kan er meer bij maar wel aldoor zon ding aan je lijf.
Misschien staat paardje wel veel liever in zijn koele stalletje. Weten wij veel

piezze

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:17

Nou een beetje afleiding hier en daar. Jij hebt toch ook uitdagingen nodig in je leven?
Er moet wat te concurreren zijn voor zo'n paard, dus een wat groter groepje paarden bijvoorbeeld of jij moet zon paard nog wat oefeningen bieden, grondwerk of weet ik wat.
Als je je oma alleen maar in een bejaardenhuis stopt met alleen maar voedsel en drinken wordt ze toch ook niet blijer van?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:24

De mijne staan zonder zakjes en dingetjes in de wei, zo lang ze niet naar de draad komen ga ik er vanuit dat ze het prima naar de zin hebben ;)

Ik sta op een grote stal dus kom af en toe wel een paardje tegen waar ik het ECHT mee te doen heb... en dat zijn niet die waar de baasjes weinig van komen, die vermaken zich prima :D

Ik heb dus ook een Omapaard, die staat nog gewoon volpension. Lekker overdag met grote groep in de wei waar ze nog steeds de grote baas is <3
Dat doe ik al 4 jaar, en ik weet zeker dat ze blij is. Vooral haar buik ziet er heel blij uit :D
Ik haal verder alleen een borsteltje over haar heen als ze in de rui is, of als ik om een of andere reden niets met mijn andere paard kan (lees: paar x per jaar). Hoeven verzorg ik wegens gezondheidsredenen dagelijks. Verder geen grondwerk whatsoever.

piezze

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:27

NOu dat is prima toch. Ze loopt met een grote groep buiten dus uitdaging genoeg voor dat dier. Precies wat ik aangaf toch? De uitdaging hoeft niet per definitie van mensen te komen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:27

Wat kan 1 opmerking veel verdaaien zeg! Ik heb nooit in het andere topic gezegd dat een sportpaard niet op weide hoort. Alleen dat hij er geen hele dag ophoort! Gooi hem er een paar uur op en er weer vannaf.
Lekker hypocriet dat er gelijk wordt aangenomen dat het beest daarna 20 uur op stal staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:28

@ piezze: gezien het feit dat ik verschillende paardjes ken ingepakt met eczeem deken. Die vinden dat echt niet onprettig, die willen ook graag buiten staan bij hun soortgenoten ipv in hun eentje binnen en na het rijden willen ze graag die 'zak' weer over hun hoofd om hebben. Omdat ze juist daarmee zeer fijn op de wei kunnen blijven zoals ze gewend zijn. Denk dat je aan de hand van dat gedrag toch wel wat kan concluderen. Ook keus met een inloopstal staan die gewoon buiten lekker op het gras. Maar goed, een paard dat normaal 22/7 binnen staat, kan je misschien dan beter maar helemaal niet buiten doen, die 2 uurtjes meer of minder maakt toch niks uit? Scheelt weer een deken aanschaffen >;)

@casperrr.. waarom maar een paar uur, waarom geen hele dag? Is een sportpaard minder paard in zijn behoefte als een recreatiepaard dan?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:29

ik heb mij vorig jaar op de Orun cursus zeeeer inpopulair gemaakt doordat ik vertelde ( zonder erbij na te denken dat 80% fanatieke wedstrijd ruiters waren :+ ) dat ik het belachelijk vond als paarden niet gewoon elke dag op de weide of in een paddock konden lopen.
naaahhh heb heel wat over me heen gekregen toen :=
En inderdaad ook met redenen als : dan loopt hij een blessure op, of mijn paard is daar veel te druk voor.
bull... 23 uur per dag op stal staan.. vind je het gek dat die arme beesten helemaal uit hun dak gaan als ze eens naar buiten mogen?
ik vind nog altijd dat als je een paard neemt, je er zo goed mogelijk binnen je kunnen voor moet zorgen, en aan de basis behoeftes moet voldoen.
op stal laten staan.. is in mijn ogen 100% dierenmishandeling :n
het gaat hier nog altijd om bewegingsdieren, geen My little pony's

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:32

Tja Lowara, ieder zijn mening toch? Beweging kan je ook geven zonder in de wei zetten dus dat raakt kant nog wal. We hebben het niet over op stal laten staan maar over slechts 2 uur in de weide en verderest voldoende beweging, afleiding uitdagen etc.

Wie zegt dat die wedstrijdruiters in die Orun cursus niet op andere wijze in de basisbehoefte voorzien. Jij g aat er meteen vanuit dat ze 24 uur in een hokkie zitten. Vind je het gek dat die mensen zo reageren???
Laatst bijgewerkt door piezze op 19-08-10 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:32

piezze schreef:
NOu dat is prima toch. Ze loopt met een grote groep buiten dus uitdaging genoeg voor dat dier. Precies wat ik aangaf toch? De uitdaging hoeft niet per definitie van mensen te komen.

Gelukkig :D
Daarom was ik inderdaad benieuwd wat je onder uitdaging verstond. ;)

Idinn: ik zie ook genoeg paarden volledig ingepakt zonder eczeem hoor ;) Kijk als eens op westernstallingen ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:33

Blessures kun je overal krijgen....

Wij hebben een paar wedstrijdpaarden op stal (M/Z, springen en dressuur) en die gaan gewoon met de andere paarden die iets minder intensief worden gebruikt omdat ze bv oud zijn de hele dag de wei op. Ik maak me altijd wel wat meer zorgen over de wedstrijdpaarden, als zo een zich verstapt terwijl morgen (bij wijze van spreken) de kampioenschappen zijn, vind ik dat erger dan dat één van de oudjes dat overkomt. Maar de dag voor de kampioenschappen niet de wei op is ook niet zo handig (paard uit het ritme en ook nog boos :D ). Wat xApple zegt is eigenlijk de belangrijkste reden: ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen ze niet in de wei te zetten. Het zijn nu eenmaal bewegingsdieren, ze blijven er fris bij, hebben het naar hun zin en ik denk dat het goed voor ze is. Bovendien kan het bij ons. Ik denk dat veel wedstrijdpaarden meer binnen staan omdat de accommodatie waar ze staan minder is ingericht op weidegang. Er is minder (geschikt) weiland, de focus is meer op het rijden, etc.

Daarnaast blijft de vraag: wat is een wedstrijdpaard? Is dat Totilas (dan zou ik ook wel 7 x nadenken voor ik die hopla zo de wei op gooide) of is dat de 4jarige die af en toe een B-proefje loopt? Daar zit nogal wat verschil in.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:35

Ja moet ieder voor zich weten wat hij om zijn paard hangt. Ik ben er niet zo voor. Ben altijd bang dat ze ergens aan zouden haken of dat dat masker tegen de ogen aankomt. De mijne staat helemaal naakt en de vliegen verjagen ze bij elkaar.

Waikiki

Hij steekt zn kop naar beneden en vreet aan een stuk door, loopt zn energie eruit. Nee hier hebben ze niet veel puf na een dag op wei. Hij staat er enkele uurtjes op (ik heb hem zelfs liever helemaal niet op wei want hij kan nu ongeveer een enkeltje naar de klinkiek van schumacher verwachten met die buik van hem...) dat hij de rest dan maar op stal staat is niet waar, althans in mijn geval niet.

Maar ik heb het nu over sportpaarden die meerdere keren per maand weg gaan voor concours. En zeer fanatiek trainen. De recreatieruitertjes die af en toe een wedstrijdje mee pakken hoeven zich niet aangesproken te voelen hoor... :+

HRE

Lowara; dat zal best ja dat je heel orun over je heen kreeg. Ik vind het onzin dat paarden opstal moeten staan óf met bescherming het land in moeten omdat ze anders blessures krijgen... Nu moet ik even afkloppen maar onze paarden lopen áltijd zonder bescherming buiten en staan bijna altijd buiten behalve als de grond ;echt bevroren is en wij hebben nog nooit blessures gehad....