Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:34

verbeekfleur schreef:
Ik zeker moeilijk om twee groepen te maken, maar naar mijn idee zou deze verdeling vooral gelden voor Z1 en meer denk ik. Weet ook wel dat het waarschijnlijk niet haalbaar is, maar vind het soms zo opvallend dat bepaalde mensen elk jaar weer in de kringkampieonschappen rondtuffen met een of andere crack.

Ik vrees dat je dat houd. Ik denk dat ik gezien de voorstellen hier (mocht er ooit een onderverdeling komen) ook zou valllen onder de proffesionele groep. Toch kan ik me er groen en geel aan ergeren als iemand binnenkomt met een 16 jarig paard dat met een hoef in zijn neus de wissels om de 2 springt en ze eigenlijk slordig rondstuurd maar toch op capaciteit wint. Ik leid mijn paarden van zadelmak af aan zelf op en kan me soms best ergeren aan zo'n snotneus die mijn harde werk zo luierend van tafel veegt... :o :o

Zo even wat diepe frustraties geuit :))

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:35

Ik heb het helemaal niet over stoppen met wedstrijden wanneer je niet goed zit. Ik heb het over een onvoldoende houding en zit.
En dan neem ik Fitzroy als voorbeeld, scoor jij 5en voor je houding en zit?

miszlisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:36

ik reageer ook even!
ben benieuwd wat de vernieuwingen worden, en als ze de onderdelen een klasse 'terug' schuiven, ben ik benieuwd hoe ze het gaan aanpakken wat betreft de mensen die er nog niet klaar voor zijn of net gepromoveerd zijn..

wat betreft 2 groepen is denk ik niet haalbaar omdat je je af moet vragen waar je de grens trekt? en hoe wordt dat gehandhaafd..

wat betreft de opmerking van sparklingapp ik ben het wel met je eens dat iemand die bijvoorbeeld niet recht op het paard kan zitten, zijn paard ook niet recht (dus correct) kan rijden. een paard kan dan wel ontspannen lopen, ook nog wel over de rug, maar nooit recht in z'n lijf. en ik vind dat juryleden daar best kritisch over mogen zijn, want dat is wel een stuk basis.. daarentegen zijn er genoeg mensen met een handicap die paarden ongelovelijk goed rondsturen, beter dan menig mens..
(ik doel dus vooral op mensen die scheef zitten ;) )

ik blijf dit lekker volgen, ben benieuwd wat de vernieuwingen worden :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:37

IndianSummer schreef:
Ik heb het helemaal niet over stoppen met wedstrijden wanneer je niet goed zit. Ik heb het over een onvoldoende houding en zit.

Ja, die heb ik regelmatig maar tegelijkertijd ook winst. Maar dat zou in jullie beleving dus niet mogen?
Heel krom ... ik ben niet genoeg gehandicapt om dispensatie aan te vragen, dus dan zou er voor mij geen mogelijkheid meer zijn om winst te rijden. Toch jammer als je bijna in het Z zit :+

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:38

Nog een nadeel van de rubrieken verdelen onder profs/amateurs, is dat je soms erg kleine rubrieken krijgt. De Z-rubrieken zijn soms al niet al te groot, wanneer je dan ook nog eens 2 groepen gaat maken blijft er weinig over. Daarnaast voor de organisatie alleen maar meer prijzengeld, is denk ik ook niet waar ze op zitten te wachten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:38

Fitzroy schreef:
Dames, ik zal jullie vertellen dat er bij mij dan maar bar weinig winstpunten gereden zouden worden. Want onderin geef ik echt zoveel 5-en. Of de aanleuning is niet correct, of het paard loopt te diep of hij springt idd niet goed aan waardoor dus het effect van de hulpen niet goed is.
Nee, wat jullie voorstellen is absoluut niet realistisch.

Verder ben ik het ook niet eens met het houding en zit verhaal. Er zijn meer mensen met een lichamelijke beperking dan je denkt. Ik kan vanwege een aantal schroeven in mijn lijf en kracht missen in mijn rechterbeen ook niet optimaal zitten en inwerken, moet ik er dan maar mee stoppen?
Erg kort door de bocht allemaal. Niet iedereen kan goed en correct zitten en dan zou je dus geen wedstrijden meer kunnen rijden?

Er mankeert aan iedereen wel wat. Of aan de ruiter of aan het paard. de kunst is om daarmee om te gaan. Ik ben niet voor dispensatie op elk vlak (paralympics daar gelaten), anders kunnen we blijven dispenseren

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:39

IndianSummer schreef:
Nog een nadeel van de rubrieken verdelen onder profs/amateurs, is dat je soms erg kleine rubrieken krijgt. De Z-rubrieken zijn soms al niet al te groot, wanneer je dan ook nog eens 2 groepen gaat maken blijft er weinig over. Daarnaast voor de organisatie alleen maar meer prijzengeld, is denk ik ook niet waar ze op zitten te wachten.

yep. Bovendien heb ik soms (zeg het heel voorzichtig) het gevoel dat juryleden het idee hebben dat ze ..% van hun baan een winstpunt moeten geven. als er slecht gereden wordt kan er ook niemand zijn die winstpuntwaardig rijdt!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:40

Precies, Trisca en daarom vind ik het geen goede zaak als je door een onvoldoende op houding en zit (overigens is een 5 voldoende :P volgens het proevenboekje) geen winst zou kunnen rijden.
Hebben jullie Imke of Thamar wel eens zien stuiteren in de GP? Toch rijden ze er GP mee.
In jullie beleving hadden ze niet eens de B uitgekomen :+

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:42

ik vind het raar dat als je bij de ponies z gestart hebt je niet meer bij de paarden in het b mag starten. (zeker als je een paard start dat zich nog niet bewezen heeft in de sport). kijk rij je bij de ponies Z (met meerdere) en je koopt een m/Z-gestartrechtigpaard, prima dat je dan in de L moet beginnen (zou daar in dat geval alleen maar blij mee zijn) dan heb je je beide bewezen.

bij de paarden kan je het opvangen door je punten te gegeven voor hoevaak je een hogere klasse hebt bereikt. bij de Z1 krijg je er 1, z2 dan krijg je er 2, voor het ZZZ krijg je er 4. doorloop je heel het traject met dat paard dan heb je er 10 als je uiteindelijk zzz start, rijd je er 2 naar het z1 dan heb je 2 punten. heb je 10 punten of meer dan mag je geen B meer starten als je paard ouder is dan 5 etc. dus bijvoorbeeld heb je 10 of 15 punten verzameld dan mag je niet meer uit komen op het Z1 regiokampioenschap, maar wel in de Z1 subtopkampioenscahp.

de verdeling hoeft niet op elke wedstrijd maar het valt vooral op dat de 'prof' vooral zich laten verschijnen op de kampioenschappen. en verder hun z wedstrijden starten als er ook subtop is

ik dacht namelijk dat er regel was dat je zowiezo niet op de hippiade mag starten als je ook subtop start. dus dan is het niet eerlijk om mee te rijden tussen de 'gewone' regiokampioenschappen.

sorry voor de dubbel-achtig heid in mijn post, maar deels waren jullie mij voor

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:43

Fitzroy schreef:
IndianSummer schreef:

Ja, die heb ik regelmatig maar tegelijkertijd ook winst. Maar dat zou in jullie beleving dus niet mogen?
Heel krom ... ik ben niet genoeg gehandicapt om dispensatie aan te vragen, dus dan zou er voor mij geen mogelijkheid meer zijn om winst te rijden. Toch jammer als je bijna in het Z zit :+

Gewoon uit belangstelling, maar jij hebt je paard dus wel voldoende op eigen benen, rechtgericht en door het lijf lopen enz? En je zit je paard ook niet in de weg ondanks je schroeven en een minder krachtig been? Ik ben altijd wel benieuwd aangezien ik van mening ben dat houding en zit het belangrijkste aspect is van paardrijden. Met een goede houding en zit is de helft al gedaan. Niet aanvallend bedoelt ofzo :)

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:44

Trisca ben het wel met jou eens, zo blijven we aan de gang. En wat betreft met de onderverdeling tussen amateurs en profs.
Waar wordt die lijn getrokken??
Er schieten tegen woordig zoveel amateurs amazones uit de grond die toevallig 1 of 2 paarden m of z hebben gerden en ineens voor hun zelf beginnen onder eigennaam en kvk nummer. Zijn al die meiden dan ook ineens profs??
Ik denk dat dan de rubrieken ook te klein worden en het uiteindelijk te veel werk zal zijn voor de KNHS.
Ik denk niet dat ze de dingen zo om zullen gooien dat hun er alleen maar meer werk van zullen krijgen.

Verder ben ik een stille meelezer hoor.....

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:44

Kennelijk kunnen ze het voldoende compenseren op andere punten inderdaad Fitzroy :)

Was er ook van ondersteboven, maar ik kon ook geen compensatie krijgen o.i.d. blacknorton. heb er toen nog boos achteraan gebeld.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:46

In het verleden was het zelfs zo dat als je bij de pony's Z reed en een Z paard kocht, je direct Z moest starten. Hoop eigenlijk dat dat nu niet meer zo is. Vind pony's en paarden toch wel een verhaal apart...

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:46

Fitzroy schreef:
Precies, Trisca en daarom vind ik het geen goede zaak als je door een onvoldoende op houding en zit (overigens is een 5 voldoende :P volgens het proevenboekje) geen winst zou kunnen rijden.
Hebben jullie Imke of Thamar wel eens zien stuiteren in de GP? Toch rijden ze er GP mee.
In jullie beleving hadden ze niet eens de B uitgekomen :+

Lichtelijk overdreven dit...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:47

misschien is daar die :+ voor?? ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:48

Nou, niet echt. Het voorstel was om geen winstpunten te geven aan mensen die geen voldoende scoorden op houding en zit.
Moet je eens kijken wat er ook in de Subtop zit te stuiteren ...

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:48

Maar dan nog snap ik het niet, aangezien Thamar, maar vooral ook Imke wel degelijk zeer correct zitten!

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:49

Fitzroy schreef:
Nou, niet echt. Het voorstel was om geen winstpunten te geven aan mensen die geen voldoende scoorden op houding en zit.

En die mensen zouden dus ook niet in de Subtop komen wanneer die regel van de houding en zit ingaat...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:49

Dan kijk je er met een heel andere bril naar dan ik, Indian Summer. Zij zitten wel degelijk te stuiteren. Thamar zit niet op haar kont maar op haar jeweetwel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:51

IndianSummer schreef:
Fitzroy schreef:

En die mensen zouden dus ook niet in de Subtop komen wanneer die regel van de houding en zit ingaat...

Nee, en dus kunnen Imke en Thamar ook wel inpakken wat jullie betreft.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:51

Fitzroy schreef:
Dan kijk je er met een heel andere bril naar dan ik, Indian Summer. Zij zitten wel degelijk te stuiteren. Thamar zit niet op haar kont maar op haar jeweetwel.

Ik las laatst een topic over de gevolgen daarvan :oo Kijk nu wel anders naar Thamar :7

sorry offtopic :o

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:52

O en als we toch bezig zijn, misschien moet Edward met zijn kapstokjes ook maar B blijven rijden?
Ja, ik sla nu door :D maar hier gebeurt niet anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:52

Fitzroy schreef:
Thamar zit niet op haar kont maar op haar jeweetwel.

Dat probleem heb ik ook. Heeft ook met je bouw te maken. Thamar heeft er alleen geen last van, die rijdt de hele dag. :D
Ik daarentegen lig compleet open na 1 paard.

Ontopic:
Ik denk ook niet dat het slim is om daarop te gaan selecteren. Tenzij je de grens bij 6 legt want die halen de meeste wel.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:54

Fitzroy; Dan verschillen onze meningen daar zeker in. Thamer en ook zeker Imke zitten absoluut niet voor een 5 en zitten hun paard ook zeker niet in de weg. Of wil jij zeggen dat zij terwijl ze hun paard gruwelijk in de weg zitten wel mooie scores kunnen rijden in de GP???

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:55

Van mij mag het L1 er weer af en dan de klasse B weer net als eerder. Binnenkomen bij AC. Hoeft nog niet te groeten maar wel netjes binnen komen.
Als ze de proeven moeilijker gaan maken ben ik ook benieuwd of de leeftijd van de paarden daar dan ook op aangepast worden. En ik beniewd of je als de nieuwe proeven komen ook langer in je huidige klasse mag blijven. Zou banketstaaf zijn als je aan je einde zit met je winstpunten en nog niet klaar bent voor een hogere klasse (wat moeilijker is gemaakt)