Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:18

nee dat gebeurt zeker niet, zal niet altijd goedgaan en de ene keer gaat het beter dan de andere keer, maar dan is die twijfel iig weg :D
thanks allemaal!

Deempjexxx

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:49

Een beetje veel om allemaal bij te lezen, maar ik val even weer binnen.
Woensdag op wedstrijd geweest en hadden we 195 en 172.5 punten, een erg verschil maar de tweede proef ging ook echt een stuk slechter.

Vandaag op wedstrijd geweest bij de zelfde jury als woensdag met de 172.5 punten, hij was veel beter te rijden, losser in zijn lijf en bleef wat meer bij mij.
ook jullie tips te harte genomen en dat resulteerde in een 7 en 7.5 op middengalop *\o/*
Primeurtje!
Vandaag reden we 187 en bij de 2e jury 189,5 dus we zijn in twee dagen 17 punten gestegen bij die jury.
Ik heb ook toen ik haar zag even mijn protocol er bij gepakt van woensdag en er voor gezorgd dat we dezelfde fouten niet meer maakten :)

Nu dus L2+7, heel trots op mijn topper.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:50

Gefeliciteerd!

Mooie punten voor de galop :-)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:51

Proficiat! Heerlijk wedstrijdweekje zo.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 21:59

Gefeliciteerd! Mooie punten en leuk dat je zo’n progressie hebt gemaakt :)

Wij hadden gisteren les, zelf op pad gegaan met de vrachtwagen. De les ging echt heel fijn, zij is ook jurylid dus ze let weer meer op andere dingen. We hebben echt proefgericht getraind. Wierp zijn vruchten af!

Aankomend weekend gaan we ook weer op wedstrijd, begin wel een beetje zenuwachtig te worden. Nu al een paar keer geen winst gereden dus ik wil nu wel echt winst rijden. Dat is alleen niet zon handige gedachte als je al zenuwachtig bent :')

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:14

Gefeliciteerd! Mooie punten! :j

Ik heb even een (dressuur) wedstrijd stop. Momenteel gaat het rijden even niet zo fijn, dus even een stap terug gezet. Komende tijd een aantal oefencrossjes op de planning, daarna pakken we de dressuur weer serieus op.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:24

Deempjexxx schreef:
Een beetje veel om allemaal bij te lezen, maar ik val even weer binnen.
Woensdag op wedstrijd geweest en hadden we 195 en 172.5 punten, een erg verschil maar de tweede proef ging ook echt een stuk slechter.

Vandaag op wedstrijd geweest bij de zelfde jury als woensdag met de 172.5 punten, hij was veel beter te rijden, losser in zijn lijf en bleef wat meer bij mij.
ook jullie tips te harte genomen en dat resulteerde in een 7 en 7.5 op middengalop *\o/*
Primeurtje!
Vandaag reden we 187 en bij de 2e jury 189,5 dus we zijn in twee dagen 17 punten gestegen bij die jury.
Ik heb ook toen ik haar zag even mijn protocol er bij gepakt van woensdag en er voor gezorgd dat we dezelfde fouten niet meer maakten :)

Nu dus L2+7, heel trots op mijn topper.

Gefeliciteerd *\o/*
Heerlijk als je zo achter elkaar een paar keer weg kunt. Dan zit je nog lekker in de flow <3 Ik zit 9 van de 10 keer met een groom probleem waardoor ik niet zo vaak kan starten.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:36

Succes autumn, gaat vast goed komen.

Bedankt allemaal.
Noisy, kon nu 3x in een week starten omdat ik vakantie heb. Maar moet maandag weer aan het werk dan kan ik maar weer om het weekend.
Ik werk om het weekend dusja :Y)
Mijn moeder gaat eigenlijk altijd mee, en mijn vriend is er vaak om te filmen. Alhoewel hij het niks aan vind, maar hij doet het omdat ik het leuk vind is zijn argument _O-

Ben nu dus 4x gestart, dan hebben we mooi een paar punten in het L2 en kunnen we nog rustig L2 starten en klaarstomen voor het M eind dit jaar.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 10:27

Super goed Deempje! :D

Ik heb deze week niet veel gedaan, nog steeds last van mijn rug ook.

Ik had iemand anders gecontacteerd om les te geven, gezien de huidige steeds meer met andere dingen bezig is dus ik wil er een bij :')
Maar helaas kwam die niet op locatie, gelukkig heb ik nog een hele goeie die ik kan bellen!

Zo moeilijk met die instructies altijd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:01

Naar wat voor instructie ben je op zoek? Dressuur of springen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 13:58

Wij zijn ook weer thuis. Had voor het eerst een kijkerig paard die zelfs in de ankers ging, er vandoor probeerde te gaan en echt overtuigd moest worden. Gelukkig voordat we begonnen, maar je begint al met spanning dan dus dat is jammer.

Het doel van vandaag was proeven echt kunnen rijden. 1e proef ging het niet naar mijn zin, de 1e middendraf na binnenkomen was over de lange zijde vanuit de enge hoek dus daar vloog ze in galop weg. De sb wilde ze weer in galop. Daarna werd het iets beter, maar met spanning sluit ze zich iets af voor been en wordt het weer vlakker en korter. Verder op achterwaarts na geen fouten, want ook achterwaarts is dan niet mooi.

Voor de 2e proef gingen we dus vol op de rem voor die hoek en bijna aan de kletter bij juryhok vandaan maar hadden we iets langer de tijd voordat we moesten beginnen en kon de spanning afvloeien. Was meteen een stuk beter. Wel paar keer moeten opvangen om weer op achter te zetten want dan werd ze wat lang en voorover wat sowieso niet goed js maar ook ten koste van lengtebuiging gaat, maar kon het wel weer goed krijgen.

Waren wel twee keer 1e met 195 in de 1e proef en 206,5 in de 2e. Beide proeven best wat punten los van de rest. Was in ieder geval een goede oefening voor grote concours volgende maand wat ook laatste M1 weekend wordt.

Oh en het enge in die hoek? Een Shetlander :') hele bak is omringd door een heg, behalve daar en stond dus net die shet achter. Ze kijkt echt nooit! Of kijken wel, maar ook echt alleen een keer oren naar voren en loeren. Nooit meer, op wedstrijd dan. Dit was echt wel heftig voor haar doen, maar zag heel veel paarden die er moeite mee hadden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:19

Gezien je verhaal had ik hele miserabele punten verwacht, maar dit zijn echt goede scores :))

Shetlander als publiek werd dus niet erg gewaardeerd door mevrouw :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:29

Nee, had geluk dat alle gekke dingen gebeurden voordat we begonnen haha. En de 1e proef was binnenkomen goed, alleen daarna een 4 en 5 en achterwaarts ook een 4 geloof ik, maar alle dubbeltellers 7ens dus tikt aan. De rest was foutloos maar niet zoals we kunnen, dus meer 6 en 6,5. 2e proef was heftiger voordat we begonnen maar meer tijd om af te laten vloeien dus daar geen enkele onvoldoende en een 8 voor dubbelteller al en overal meer 7ens.

Ik gok dat het niet alleen de Shetlander was, maar ik was erg verbaasd :') En blij dat we geen diagonaal daarnaartoe hadden haha

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:50

Mywishmax welke regio start jij zoal?
Wat een goede punten! Ondanks dat het niet goed voelde.

Ik heb nu de laatste 2 wedstrijden ook tegen combinaties gestart waar toch echt wel in de proef gestaakt werd of dat het paard meerdere malen schrok.
En dat het toch bovenaan eindigt, ik vind dat dan de harmonie van de proef al snel weg is. Soms kun je er ook niks aan doen en heeft je paard een mindere dag.
Terwijl mijn proef met nagenoeg geen fouten en een ontspannender beeld daar onder eindigt.
En we scoren over het algemeen ook 6, 7’s op de dubbeltellers

Ik heb het gevoel dat er in het noorden toch wel wat lager gepunt word als ik soms de punten hier zie en persoonlijke records haha.
Ik denk dat ik dan op een totilas mijn proef moet rijden :=
En ik moet zeggen de punten worden steeds beter en hoger. Maar je hebt niet gauw boven de 195 nu als ik de uitslagen hier in de regio terug kijk.

Zoals gisteren had diegene die eerste was in het M1 174.5 punten en 2e proef 188 van 5 deelnemers! (Ik kijk altijd even de uitslagen terug)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 17:45

Apple schreef:
Naar wat voor instructie ben je op zoek? Dressuur of springen?

Voor nu even dressuurmatig.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:00

Ik vind het een beetje een aparte opmerking die ik niet helemaal snap. Dus omdat iemand anders met regelmaat goede punten rijdt zal jij wel in een strengere regio rijden? Ook in het noorden worden deze punten gewoon gereden hoor. Zijn altijd combinaties die gemiddeld in de 65 tot 70 procent zitten.

Ik denk niet dat het bij jullie strenger is als andere regio's. Ik ken combinaties uit het Noorden die net zo goed scoren, sterker nog die ken ik uit elke regio. De ene regio heeft meer concurrentie, zoals een Brabant die sowieso meer ruitwrs heeft. Of limburg. Ik rijd in zuid holland, maar scoor op kampioenschappen met juryleden uit andere regio's dezelfde punten. Ook de keren op het Nk was het 65 procent. Ja, net een paar puntjes lager als normaal maar dat zie je op zowat elke selectie wedstrijd in elke regio. Dus nee, het is zeker niet omdat er hier soepeler gejureerd zou worden. Zijn ook echt wedstrijden zijn waar geen winst gehaald wordt in een klasse, maar dat heeft niets met strenge juryleden te maken of juist soepele ergens anders. Ja, soms tref je een strengere en soms iets soepeler, dat kan je alleen niet zeggen op basis van enkel en alleen een uitslagen lijst. Over een heel seizoen krijg je gemiddeld gewoon de punten die je verdiend. De ene keer te veel, de ander keer te weinig. Dus dat er in een proef niemand winst heeft kan gebeuren zonder dat er strenge juryleden zijn. Soms wordt er ook gewoon niet goed gereden. Had je dit jurylid wel streng gevonden als de 1e 185 had gehaald? Met 2 anderen geen winst en nog 1 met lage 180? Want dat had de rest. De 2e proef had nummer 2 195, de rest dezelfde soort punten als 1e proef.

Hier juist niet gestaakt of weggeschoten in de proef. Dat schrijf ik juist, gebeurde voordat de proef begon. Alleen de 1e proef moesten we direct daarna beginnen dus wat meer spanning wat meteen terug te zien is in de punten voor 2 onderdelen. Na 3 onderdelen was het weg en was het enige wat een omstander kon zien dat er soms iets meer impuls mocht. Dus helemaal geen mindere harmonie oid, dat is er juist wel.

Ik train juist lang door voordat we doorgaan naar een hoger niveau of überhaupt gaan starten. Ik wil proeven heel precies kunnen rijden en alle oefeningen onder de knie hebben en een voldoende voor kunnen rijden. En het liefst dus richting de 65 procent kunnen gaan voordat we gaan starten. En daarna dat consequent kunnen rijden. Zijn er ook zat die die punten hier niet rijden en eerder gaan of promoveren. Mag iedereen zelf weten, ik vind dit fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:25

Gefeliciteerd met je punten Mywishmax!

Hier in de regio Limburg zie je eigenlijk alle scores wel gegeven worden. Van scores van 210+ tot 160.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:26

Zo bedoel ik het niet hoor. Ik heb het ook niet over jou persoonlijk. En is ook geen aanval naar jou.
Het is iets wat me opvalt.

Ik start wel echt bijna in het uiterste puntje hoor, waardoor ik vaak wel dezelfde jury’s heb.
Alles ligt een beetje bij elkaar kwa wedstrijden. Ook wel weer handig want je kan je aanpassen aan de protocollen.
Maar pff hoe vaak ik hier op wedstrijd ga en er gezegd word dat je echt heeeel goed je best moet doen want niemand heeft een winstpunt. Ik heb het nu al 3x in een week gehoord hier. En als er een winstpunt gehaald word springen ze een gat in de lucht.
Het niveau ligt ook hoger in het westen als hier, er is meer keuze naar goede instructie ook. Ik probeer wel clinics mee te pakken maar dat is dan vaak eenmalig of er zit maanden tussen voordat ze weer hier komen.
En er zijn zeker combinaties die heel hoog scoren die zitten er altijd tussen. En erge uitschieters.
Overal worden wel punten gegeven van 150 tot 215 bijvoorbeeld. Ik zeg ook nergens dat dat niet gebeurt.

Ik promoveer zelf ook pas als ik met regelmaat 190+ aantik.
Maar het ligt er ook aan waar de kwaliteiten van je paard liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:29

Maar de vraag is dan: wordt er dan echt laag gepunt of wordt er gewoon niet winstpuntwaardig gereden?

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:37

Klopt dat is de vraag haha.
Ik ga er van uit dat iedereen zijn uiterste best doet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:38

LV19952 schreef:
Maar de vraag is dan: wordt er dan echt laag gepunt of wordt er gewoon niet winstpuntwaardig gereden?

Ik ben toch bang voor dat laatste…

Kom combinaties tegen die makkelijk 68%+ rijden, maar ook combinaties die de 60% nog niet bijna halen.

Als ik een ring heb gejureerd waar ik niemand, of bijna niemand winst heb kunnen geven (en soms echt letterlijk geven) dan huilt mijn juryhart.

Helaas wordt er echt niet altijd gereden zoals de KNHS wil zien en dan kun je ook geen punten uitdelen. Er zitten vele 7/8/9es in mijn zakje, maar helaas neem ik ze vaak weer mee naar huis.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:42

Dat zei je wel? Dat je daar niet gauw boven de 195 haalt en er lager gepunt wordt als je kijkt naar PR's en sowieso punten die hier langskomen. Maar het kan ook gewoon dat het niveau niet zo hoog ligt op de plekken waar je komt. Dat heeft dan niet met de jury's en het punten van hen te maken. Want als er ook tot 215 gereden wordt, wordt er dus ook gewoon hoger gepunt als er een hele goede proef neergezet wordt.

Heeft echt niet alleen met kwaliteit van paarden te maken, het rijden blijft altijd het belangrijkste. Soms werkt het in je voordeel als je een heel goed paard hebt, maar je moet alsnog zelf goed rijden. Ik heb juist een heel simpel paard die nu door training beter wordt, maar zeker geen top beweger. Wij begonnen toen er 3 losse cijfers voor gangen waren en dat waren vaak 2 5en en een 6. Jouw paard heeft al een betere galop bijvoorbeeld.
Maar ik wil dus niet rond de 190 scoren, dan vind ik het, voor ons!, een mindere proef. Minimaal 195, maar liever in de 200. En dat betekent dus ook geen fouten maken en heel strak op letter rijden. En soms langer thuisblijven, terwijl vriendinnen al lang weer weg gaan want die vinden dat niet belangrijk en hebben andere doelen. Een proef waar ik niet tevreden mee ben zoals de 1e van vandaag vinden zij heel goed. En daar hebben ze gelijk in, maar niet voor het niveau wat ik weet dat we kunnen. Diezelfde proef bij een ander kan een super proef zijn. Ik ben gewoon mega kritisch op mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 18:47

Ik denk zelf ook dat laatste. Ik rijd nog niet heel lang wedstrijden maar ik ken er inmiddels enkele die nog lang niet klaar zijn voor een klasse en maar gewoon gaan starten. Sommige zien het zelf wel in dat ze er eigenlijk nog niet klaar voor zijn en gaan op goed geluk, maar sommige zien volgens mij niet in dat ze nog niet klaar zijn voor een klasse en overschatten zichzelf.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:02

Je haalt hier inderdaad niet gauw 195 punten vind ik (nadrukkend op) uitschieters zitten er altijd tussen. En helaas wat ik hier zie is dat vaak met een ander type paard vind ik (nadrukkend op)
Ik heb ook een simpel paard, heeft zeker niet de beste gangen.
Het is maar net waar de jury naar kijkt.
Zoals woensdag haalde ik 195 p met een proef wat ik zag als onze slechtste proef tot nu toe.
Dat was dus echt een uitschieter voor ons.
Maar was het er totaal niet mee eens want we hadden een paar grote fouten.

Tot nu toe halen we de punten vooral op de overgangen, en de dubbeltellers doet hij op zich ook prima maar nog niet voor een 8.
Voor zijn 4e wedstrijd doet hij het prima.

En de galop is voor ons juist een heel ding, dat is zijn slechtste gang en dan mag ik ook heel blij zijn met een 7.5 op een protocol en dan ben ik super trots op ons.
Want dat krijgen wij zeker niet zomaar.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 19:20

Ik heb echt geen spectaculair paard. Wel een heel werkwillig paard. Krijg altijd opmerkingen over de goede harmonie. Ze is regelmatig, ook in de aanleuning, ziet er altijd fijn uit, of ik er nu op zit, of een kennis van 15 of mijn dochter van 11.

Paard komt gewoon hartstikke sympathiek over. Ik rijd ook op de letter en probeer mijn oefeningen netjes te rijden.

Ik werk aan mn middendraf , en ben al blij als we een 6.5 scoren.

Kan niet op tegen een geweldige beweger die ook n goede proef rijdt. Maar ik werd mooi wel 2e

Ben nooit benadeeld, en kan gewoon hartstikke leuk meedoen .