Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roulette_

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:44

Jammer, Eef. Hopelijk heb je wel genoten van de dag en dat je mee mocht doen.

Heb het hier wel eerder gezegd, wij rijden ook geen selecties, ik rij fijner en ontwikkel sneller als ik nèt een winstpunt kan rijden in een klasse en ga ook altijd door bij 10 winstpunten. Dan heb je als ruiter al snel niets te zoeken op selecties. En de meeste locaties bij mij in de buurt zijn Utrecht, terwijl mijn startkaart heel lang in Gelderland heeft gestaan.
Inmiddels is dat achterhaald, mijn startkaart is in Utrecht en Utrecht doet niet aan specifieke selectie-wedstrijden aanwijzen. Heerlijk, daardoor had ik mezelf per ongeluk geselecteerd voor de Regio’s dit seizoen en het was zo leuk om daar (zonder enige verwachting) aan mee te doen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:41

PSvanLot schreef:
Maik79 schreef:
Flubberboot schreef:
Mij is altijd verteld dat je net iets voor de K moet mikken zodat je je paard beter de hoek in kan rijden. Halverwege de E is natuurlijk niet goed, maar een halve meter ervoor is mij dus altijd aangeraden!

Een halve meter is natuurlijk geen probleem. En als jij op een halve meter kunt mikken, dan ben je sowieso al goed bezig :) En dan behoor je ook zeker niet tot de groep mensen die paardlengtes voor de hoekletter uitkomen.

Dat zie ik als jury echt maar heel weinig, dat ruiters er ruim voor komen.

Ik heb eenzelfde ervaring :j Zie juist veel meer ruiters die (veel) te laat weer op de hoefslag komen.

Je paard moet met 4 benen weer op de hoefslag zijn als jij met je knie bij de letter bent.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:56

@Eef hoewel het een behoorlijk juryverschil is mag je alsnog trots op die punten zijn met de hippiade vind ik hoor! en idd je hebt er toch maar gestaan!

Wij morgen morgen om half 11 met ons meertal, heel veel zin in! *\o/*

@LV19952 dat is ook fijn, dat het weer over is en weer goed lijkt te zijn :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:15

ynskek schreef:
PSvanLot schreef:

Dat zie ik als jury echt maar heel weinig, dat ruiters er ruim voor komen.

Ik heb eenzelfde ervaring :j Zie juist veel meer ruiters die (veel) te laat weer op de hoefslag komen.

Je paard moet met 4 benen weer op de hoefslag zijn als jij met je knie bij de letter bent.

Ik vind iets te vroeg ook niet zo erg, ruiters die idd ergens halverwege de hoek aankomen, maar ook halverwege de hoek al de diagonaal inzetten zoveel slordiger.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:19

Ik ga van de winter weer selecties rijden, moet alleen nog even nadenken of dit in het Z2 of ZZL gaat zijn...

Eerst 1 september nog een keer in het Z2, dan ga ik 17 september ZZL rijden. Wil dit een beetje dan ga ik over, gaat het niet goed genoeg, dan ga ik in de winter gewoon Z2 rijden.

Maandag in de les ging hij heel goed. Paar keer 3 wissels gereden op de diagonaal en die gingen gewoon goed. Heel blij mee. Ook een stukje gefilmd zodat ik het zelf eens kon zien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:28

ynskek schreef:

Ah! Dat zou betekenen dat ik ook vaak te laat weer op de hoefslag ben. Ik mik het zo uit dat het paard echt met zijn voorbenen bij de letter op de hoefslag komt, maar dan ben ik dus te laat.

En met het inzetten van een diagonaal? Zet je die in als het paard met zijn hoofd bij de letter is of begin je als je met je knie bij de letter bent?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:32

Ook als je met je knie ongeveer bij de letter bent.
Als je stuurt wanneer je paard met zijn hoofd bij de letter is, dan is hij met de voorbenen echt ruim voor de letter en ga je voor het bordje van de hoefslag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:35

Ik ga dat morgenochtend eens oefenen :j

Voor mijn gevoel is mijn paard dan al ongeveer bij de B of E als ik later ga wenden (groot paard), maar het klinkt erg logisch. En geeft gelijk ook zeker 1 meter meer ruimte vanaf de hoek om de wending netjes in te kunnen zetten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:48

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat op de letter het paard van of op de hoefslag komt. De voorkant komt namelijk eerder aan. Als je bij een diagonaal je hele paard op de hoefslag moet hebben als je met je knie bij de letter bent, dan kun je toch nooit recht op de letter afrijden? Als de uitvoering lukt zoals ik in mijn hoofd heb, zou de voorkant van mijn paard op de hoefslag zijn terwijl mijn knie bij de letter is en direct daarna komt zijn achterhand bij de letter.

Heb ik er dan ook zo'n vertekend beeld bij?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:51

Het ligt er ook nog aan hoe snel paard wendt. :') Ik wend vrij laat af met binnenkomen bijvoorbeeld, omdat de wendingen heel scherp kunnen. Toen we B reden wendden we eerder af.

Nu zie ik ook dat veel mensen te weinig de hoeken in rijden, terwijl dat je ook zoveel meer ruimte geeft. Als jij pas weer op de hoefslag komt bij de hoek letter is een figuur daar veel lastiger dan wanneer je alweer een meter oid recht bent. Ook bij a of c afwenden, dat wordt vaak als een soort halve volte gereden, ipv hoek, rechtuit en wenden.

Dat zijn al die kleine dingen die goed zijn om te oefenen, maakt de proef netter en je geeft jezelf meer ruimte en tijd.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:51

Bowo, ik denk dat wij de diagonaal hetzelfde rijden :j (en dan dus volgens de aanwezige juryleden hier te vroeg afwenden en dan te laat weer op de hoefslag zijn).

Dan moet je dus tijdens het rijden ergens voor de letter mikken ipv op de letter.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:41

Wij hebben proefjes, waar je echt die hoek in moet rijden, omdat je oefeningen anders echt niet lukken.

Rechtsom vanuit galop: tussen A - K draf, K wijken vanaf de hoefslag naar kwartlijn hoogte van X, vervolgens wijken richting hoefslag

Als je dan de hoek niet meeneemt, kun je het vergeten. En zo zijn er nog wat dingetjes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:15

Getup schreef:
Wij hebben proefjes, waar je echt die hoek in moet rijden, omdat je oefeningen anders echt niet lukken.

Rechtsom vanuit galop: tussen A - K draf, K wijken vanaf de hoefslag naar kwartlijn hoogte van X, vervolgens wijken richting hoefslag

Als je dan de hoek niet meeneemt, kun je het vergeten. En zo zijn er nog wat dingetjes

Dan heb je wel heel weinig tijd inderdaad. Lijkt me geen fijne proef. Ik zou dan echt vlak na A de overgang naar draf maken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:22

Ik denk daar echt ooit over na.
Ik stuur gewoon recht naar de letter. Als ik recht voor me uit kijk, tussen de oren door zeg maar, dan wil ik in een rechte lijn naar de letter kijken.

Alleen als de wending scherper moet, bijvoorbeeld B-K van hand veranderen, dan richt ik iets voor de K zodat ik de wending bij K net iets makkelijker kan rijden. Maar dat is maar minimaal, denk niet dat dat opvalt.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:25

Zo'n korte wending zoals B-K vind ik idd ook lastig. Ik richt daar idd ook bij iets voor de K (in dit voorbeeld)

Nu we het toch hebben over "hoe moet iets", hoe doen jullie halthouden en dan in middenstap wegstappen? Middenstap doe ik m'n teugels ietsjes langer zodat ie zich lang kan maken en passen groter worden, maar als ik dat doe tijdens het wegstappen van halthouden dan valt ie uit elkaar voor m'n gevoel (heb zo even geen filmpje om te kijken of dat er vanaf de grond ook zo uitziet) maar als je een pas wacht stap je niet in middenstap weg

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:30

Ik stapte altijd meteen in middenstap weg, dus zodra ik voorwaards ging neus eruit en hals laten vallen.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:37

Enzo_Ollie schreef:
Zo'n korte wending zoals B-K vind ik idd ook lastig. Ik richt daar idd ook bij iets voor de K (in dit voorbeeld)

Nu we het toch hebben over "hoe moet iets", hoe doen jullie halthouden en dan in middenstap wegstappen? Middenstap doe ik m'n teugels ietsjes langer zodat ie zich lang kan maken en passen groter worden, maar als ik dat doe tijdens het wegstappen van halthouden dan valt ie uit elkaar voor m'n gevoel (heb zo even geen filmpje om te kijken of dat er vanaf de grond ook zo uitziet) maar als je een pas wacht stap je niet in middenstap weg

Ik zou dan de eerste pas nog wat bij houden en na die ene pas naar middenstap toe. Peet valt ook uit elkaar als ik hem te lang laat met wegstappen, als ik hem net iets bij houd, blijft hij mooi een geheel.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:43

@asjemenou dus het is in theorie wel mogelijk :+
Dan gaan we als ie weer helemaal goed is verder oefenen, we zijn langzaam aan het opbouwen waarbij tempocontrole weer de grootste issue is, net als 3 jaar geleden toen ik 'm kocht. Ga er wel vanuit dat het nu ietsjes minder lang duurt voordat dat weer op de rit is :')

@flubberboot, ook goed om te weten dat anderen ook wel m nog even bij je houden!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 13:46

Interessante discussie. Mijn instructrice is ook jury en die hamert erop dat je inderdaad met je lijf blij de letter ben, dus je stuurt de neus van je paard altijd net iets voor de letter waar je heen rijd.

De hippiade was een mooie ervaring ondanks dat het niet zo goed ging gelukkig. Ga nu wel lekker doorstarten heb geen zin heel de winter in de L1 te blijven, als het lekker gaat gaan we meteen door naar de L2.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:00

Flubberboot schreef:
Enzo_Ollie schreef:

Ik zou dan de eerste pas nog wat bij houden en na die ene pas naar middenstap toe. Peet valt ook uit elkaar als ik hem te lang laat met wegstappen, als ik hem net iets bij houd, blijft hij mooi een geheel.

Maar dat is niet wat er gevraagd wordt in de proef, dus eigenlijk niet correct. In de training is dat anders, dan doe je wat het beste werkt en passend bij niveau. Maar in de proef wordt er vanuit het halthouden en achterwaarts onmiddellijk voorwaarts in middenstap gevraagd. Daarom wordt het in het M pas gevraagd en niet eerder.
Het gaat dus niet vanuit halthouden, want na achterwaarts hoor je niet meer stil te gaan staan. Het achterwaarts kan je juist mooi gebruiken om vanuit achter meteen weg te stappen, want als ze goed achterwaarts gaan is dat wegstappen ook meteen goed vanachter. Zolang je zelf ook netjes blijft zitten en niet voorover gaat bij het verlengen.

Ik laat dus mijn teugels meteen langer worden op het moment dat ik de hulp geef om vanuit achterwaarts voorwaarts te gaan. Het is natuurlijk niet meteen de volledige lengte, maar begin wrl meteen al omdat er niet gevraagd wordt om in arbeidsstap weg te stappen. Ze zeggen bij de knhs ook; direct toestaan zodat paard grotere passen kan maken en lengte kan nemen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 18-08-23 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:05

Enzo_Ollie schreef:

Ik zit even na te denken. Welke proef is dit? In de B en L1 zit geen halthouden toch? (afgezien van groeten). En vanaf de L2 is het halthouden en achterwaarts.
Ik kan me niet herinneren dat ik vanuit halthouden in middenstap moet, alleen vanuit achterwaarts. Maar in beide gevallen volg ik asjemenou, gewoon gaan met die banaan. Kan zijn dat ik er nog een 'regelpasje' tussen heb waar het nog niet echt middenstap is, maar dat is in ieder geval niet bewust

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:06

@MWM dat doe ik dus ook, alleen heb ik altijd het idee dat ik het verkeerd doe omdat ik niet meteen volledig op de juiste lengte zit en hij na een paar passen echt op de correcte middenstap zit zegmaar, voor m'n gevoel duurt het dan te lang omdat je in de middenstap weer voorwaarts moet gaan

En ik zei het idd verkeerd, het is vanuit achterwaarts en geen halthouden, 1 april de proef voor het laatst gereden |(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:09

Sowieso dus niet eerst bij je houden, dan duurt het nog langer voordat je wel de middenstap laat zien en je benadrukt het ook nog op die manier imo. Paard moet de hand meenemen dus in 1 keer losgooien is ook niet de bedoeling.

De knhs zegt zelf ook(in de proevenapp bijvoorbeeld ook) onmiddellijk toestaan zodat het paard grotere passen kan maken en lengte kan nemen. Dat je dan niet die 1e pas al de goede middenstap hebt maakt minder uit, je bent er al naartoe aan het rijden.

Neem het gewoon een paar keer mee in de training, zodra je de hulp voorwaarts geeft ook meteen toestaan dat hij kan en gaat zakken/lengte pakt. Hetzelfde als hoe je het doet bij middenstap vanuit de arbeidsstap, dan is de 1e pas ook nog niet meteen middenstap, maar wel al lengte geven.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:13

Het ging er meer om of je die "tussen"stap idd mee mag nemen, we hebben er altijd gewoon nette cijfers voor hoor maar soms twijfel ik of ik iets wel goed doe zonder gegronde reden :+

Alles uit de proeven neem ik mee in de training, maar als je het zelf verkeerd intepreteert/begrijpt oefen je het ook verkeerd dus vandaar ff de check :j

Morgen mag ik als ik geen reserve sta gewoon achter m'n voorgangers aanhobbelen, dus hoef ik niet over dit soort dingen na te denken 8-) :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 14:16

Zolang je hem niet echt in arbeidsstap weg laat gaan en hem daarna pas in gaat zetten is er geen probleem hoor. Elke verruiming heeft een opbouw waarbij het een paar passen duurt voordat ze in de juiste verruiming zitten. Zolang dat geen tig passen zijn is het juist normaal en logisch ;)