[HK] B-debuut in 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linn1502

Re: [HK] B-debuut in 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 09:58

Ook ik ben weer op wedstrijd geweest. Met inrijden was hij super braaf en fijn. Had zo'n mega goed gevoel, helaas bedacht hij zich toen we de ring in gingen want meneer werd ontzettend vervelend. Constant zijn kont opzij gooien en traver gaan lopen. corrigeerde ik de ene kant, ging hij de andere kant.. hij sloeg met zijn hoofd alle kanten op en werd ineens rennerig... >> Waar was het paard van 10 minuten daarvoor gebleven?? Tweede proef veel beter, Hij was weer helemaal terug. Was zelf ook zeer tevreden.

Helaas waren de punten niet helemaal correct naar mijn gevoel. De eerste terecht 165 en de andere 173.. Maar bij deze jury reed er eigenlijk niemand winst. De nummer 1 had 181,5. Maar zelfs bij de pony's was er zelfs iemand met 150 punten, best sneu..... Had ook dingen staan op mijn protocol waarvan ik dacht? We rijden B. Maar goed.. Het is niet anders, volgende keer beter!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:11

Zonde linn1502, kan me voorstellen dat je baalt! Ik heb ook wel eens 150 gereden, maar dat was met een pony die gigantisch staakte die dag in verband met een maagzweer. Zo van de ene op de andere dag, ben daarna ook gelijk naar de kliniek gegaan. Op zo'n moment vond ik 150 ook terecht, wilde eigenlijk afgroeten maar de jury had zoiets van 'Je mag je proefjes wel uitrijden met lange teugel, misschien helpt dat'. Achteraf spijt natuurlijk dat ik doorgereden ben, beest had gewoon pijn :o

En mijn eerste wedstrijd reed ik gemiddeld 175 terwijl mijn aanleuning zo bizar slecht was, bijna alle proeven volledig tegen de hand, rug wegdrukken, scheef lopen etc. Het leek allemaal nergens op. Toch reed ik bijna winst.. Ik snap nog steeds niet hoe dan :+

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 10:19

Haha ja soms snap je het niet hoor, maar een maagzweer dat is ook niet prettig nee.. Logisch dat er verzet kwam. Die van mij was gewoon zeer vervelend haha

Ik had 3 weken terug 2x winst, bijna 3x dus het is echt niet zo beroerd haha. Maar die was wat soepel en deze wat (te) streng.. tja zul je altijd wel blijven houden.

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 15:07

Haha linn1502, dat deed die van mij bou ook zaterdag.. travers en schoudenbinnewaarts gingen keurig, rechtuit kon ie blijkbaar niet meer..

In ieder geval wel fijn dat je nog commentaar op je protocol had dan.. ik heb een 5-2, een 4 en verder 5 zonder ook maar enige vorm van commentaar..

Was de vorige keren ook zo bij deze jury, beetje jammer

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:30

Jee 181 de eerste prijs dat is laag zeg werkelijk dan moet je wel perfect rijden dan is er ook geen lol meer aan zeg

madeliefjesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:22

haai allemaal, ik heb al een tijd niks van mij laten horen maar inmiddels zijn we B+3 en hebben we een nieuw zadel (sella impara) zaterdag weer wedstrijd

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:25

Gister laatste puntje in de B gehaald...
toch was ze in de eerste proef weer echt een draak! Ik kreeg fijne tips van de jury tussen de eerste en tweede proef. Dat ze me echt overrompelt en een loopje met me neemt. (Echt een punt waar ik hard aan werk, ze is soms heel dominant/dwars en hier heb ik veel moeite mee gehad in het begin waardoor het eigenlijk niet verbeterde). Nu nieuwe instructeur en we zijn een aardig eind gegroeid. Ik krijg hulp bij hoe om te gaan met haar gedrag. Gister was even een valkuil weer. Gelukkig tweede proef herpakt door een peptalk en daar gingen we! Laatste puntje dus binnen.
Als ik ga rijden en niet afwacht gaat het echt zoveel beter. De zenuwen/spanningen nemen het dan echt even over. Hebben jullie veel last van spanning bij jezelf?

Blijf nog wel even in de B want het moet echt iets stabieler worden voor we naar de L gaan. Ben al wel heel erg met wijken bezig in de lessen dus over een paar maanden ga ik over.

Het jury commentaar hierboven is soms lastig. Zeker als je dan een vier of vijf krijgt en er staat niks bij. Ik hoor graag waar de vier op gebaseerd is en wat er beter kan! Laatst stond er een leuk stuk in de bit over het motiveren van de wedstrijd ruiter door de jury. Was interessant om te lezen :-)

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:47

Ach ja blijft een jury sport kies je zelf voor maar er zit voor mij wel een verschil in hoe het gezegd wordt heb vaker geschreven bij jurys en er zit echt wel een enorm verschil in

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:55

Gefeliciteerd met de punten :D

Er zitten inderdaad jury's bij die het allemaal al perfect willen hebben, het is B! Tuurlijk snap ik dat degene die zijn paard beter voor elkaar heeft hogere punten krijgt. Officieel hoeft een paard niet eens na te geven in die b, als er maar aanleuning is. Ik werd tijdens mijn debuut heel erg erop afgerekend dat ik niet door zit voor m'n overgangen. Dit doe ik bewust niet ivm spanning. Bovendien staat er nergens in de proef doorzitten en overgang naar arbeidsstap (bijvoorbeeld). De vorige keer werd ik er dan ook niet op afgerekend, en kon ik me beter vinden in het commentaar :)

Ik hoop de 19e weer te kunnen starten! Even afwachten of ik kan ruilen op m'n werk. En heel misschien de 26e,maar dat denk ik niet. Het nadeel bij mij is dat ik even longeer voor het opstappen, en dat kan niet overal

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:37

Gefeliciteerd met de resultaten en anders volgende keer beter!

yfkelover schreef:
Jee 181 de eerste prijs dat is laag zeg werkelijk dan moet je wel perfect rijden dan is er ook geen lol meer aan zeg

Dat is onzin, de punten die de 1e haalt zegt niks over de jury. Misschien was het niveau die dag gewoon niet beter. En ja, soms is een jury streng, maar je kan alleen voor jezelf kijken of dat zo is. Niet aan de hand van punten die die dag gereden worden door anderen.
Een 5-2 weet je zelf wat er fout ging, aangezien je waarschijnlijk fout gereden bent. Bij andere cijfers hoort inderdaad wel commentaar.

Zulke verhalen gaan wel vaker over jury's, dat ze te streng zijn omdat er maar 4 mensen winst hebben over alle rubrieken die gejureerd zijn. Of dat er vooral 6jes gegeven worden. Maar je kan niks over een jury zeggen aan de hand van een uitslag met weinig winst. Of noemen jullie een jury waarbij bijna iedereen winst heeft ook erg gul? Je kan alleen oordelen hoe je vindt dat jouw eigen proef beoordeeld wordt. Soms zijn er gewoon rubrieken waar er niet winstwaardig gereden wordt en dat de nummer 1 dan net aan winst heeft, zegt niks over de jury. Die verhalen heb ik vaker tijdens wedstrijden gehoord, maar als ik dan naar mijn eigen protocol keek was het geen extreem strenge jury en geen 6jes jury. Bij mijn debuut hoorde ik ook dat de jury enorm streng was en het nergens op sloeg, er werden bijna alleen maar 6jes gegeven. Tot ik mijn protocol terug kreeg en andere uit mijn rubriek bekeek. Absoluut geen 6jes jury en ook niet extreem streng. (ik vond het juist te gul, maar ik ben extreem kritisch op eigen rijden := )

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:03

Ik ben het wel met je eens dat je reëel naar je eigen cijfers moet kijken. Wat ik al zei mijn eerste proef maakte hij het heel erg bont. Mijn tweede proef was gewoon veel beter en had zeker het niveau van vorige keer ( 183 en 193,5) Maar ik zag wat voor commentaar ik toen had en nu,, Dan was deze jury op dingen aan het beoordelen die in het B helemaal niet relevant zijn, maar wel mooi meegenomen als het aanwezig is.

Overigens maakt het mij niet zo uit, ik vond het jammer maar was tevreden met hoe mijn 5 jarige zich herpakte en hoe hij zich de hele dag heeft gedragen. Hup naar de volgende wedstrijd

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 13:43

MWM helemaal mee eens! Met mijn eigen paard ben ik ooit tweede geworden in de b... met 171 punten! Haha! Die punten waren echt helemaal terecht. Van de rest heb ik 1 combinatie zien rijden en tja... dat was ook niet veel soeps. Het zou dus wel terecht geweest zijn dat niemand winst had die dag.
Ik snap dat je het niet altijd eens bent met de punten, maar ik denk dat dat ook niet altijd kan. Ik had mijn laatste wedstrijd een winstpunt en als ik mijn proefje terugkijk, dan vind ik dat echt niet terecht. Ontzettend blij met mijn puntje, maar niet geheel verdiend dit keer. Hopelijk volgende keer wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:30

Ik denk dat als je alle punten naast elkaar legt van jezelf, je gemiddeld genomen wel de punten krijgt die je verdient. De ene keer wat te weinig, dan wat te veel en soms weer precies wat je dacht. Als het gemiddelde afwijkt, dan moet je naar jezelf kijken, ben je te positief over jouw eigen rijden of ben je juist te kritisch?

Ik val trouwens onder die laatste categorie :') Ik had mezelf zo'n 20 punten lager ingeschat als ik positief naar proef keek. Maar goed, ik moet nog enorm wennen aan de B. In mijn hoofd moet paard al veel beter voor elkaar zijn, is de jury stukken strenger en ik mis nu die onderdelen waar ik bijna standaard 7ens of vaak 8en op haalde(gangen en verruimingen bijv.), omdat dit een simpeler paard is. Aan de andere kant mis ik ook de 3en en 4e, omdat ze ook wat simpeler qua karakter is. _O-

EDIT: Ik denk idd dat je het er niet altijd mee eens kan zijn. Hoewel een jury gemiddeld hetzelfde wil zien, hecht de ene meer waarde aan een rustige aanleunig en straft onrustigheid af, terwijl een ander bijvoorbeeld weer meer let op impuls of juist het netjes afwerken van een proef.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:16

Even voor de duidelijkheid was het weleens met de punten maar niet met de manier waarop ik commentaar kreeg was erg negetief en kan me er niet in vinden hoe zij vind dat een paard moet lopen in de B dat bedoel ik met streng

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 07:51

Searcher schreef:
Mijn haflinger en ik hebben 2 april ook ons debuut (voor beide echt de eerste keer) gehad. Het resulteerde in 2 x 180,5. Zonder mn 8 op verzorging had ik deze niet gehad haha.
Vooral in de galop gaat nog veel mis. Heeft me echt punten gekost. Laatste weekend van april mogen we weer. Hoop op een wonder voor die tijd want iets hogere punten zou wel leuk zijn :D

[ [url=m/NFhP7t.png]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels 10 wp gehaald. We hebben goede stappen gemaakt. Helaas door een val ook weer stappen terug.
We zijn aan het voorbereiden op de L1. Galop blijft lastig, verder gaat het heel oke.

Afbeelding

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:00

Pien1989 schreef:
Gister laatste puntje in de B gehaald...
toch was ze in de eerste proef weer echt een draak! Ik kreeg fijne tips van de jury tussen de eerste en tweede proef. Dat ze me echt overrompelt en een loopje met me neemt. (Echt een punt waar ik hard aan werk, ze is soms heel dominant/dwars en hier heb ik veel moeite mee gehad in het begin waardoor het eigenlijk niet verbeterde). Nu nieuwe instructeur en we zijn een aardig eind gegroeid. Ik krijg hulp bij hoe om te gaan met haar gedrag. Gister was even een valkuil weer. Gelukkig tweede proef herpakt door een peptalk en daar gingen we! Laatste puntje dus binnen.
Als ik ga rijden en niet afwacht gaat het echt zoveel beter. De zenuwen/spanningen nemen het dan echt even over. Hebben jullie veel last van spanning bij jezelf?

Blijf nog wel even in de B want het moet echt iets stabieler worden voor we naar de L gaan. Ben al wel heel erg met wijken bezig in de lessen dus over een paar maanden ga ik over.

Het jury commentaar hierboven is soms lastig. Zeker als je dan een vier of vijf krijgt en er staat niks bij. Ik hoor graag waar de vier op gebaseerd is en wat er beter kan! Laatst stond er een leuk stuk in de bit over het motiveren van de wedstrijd ruiter door de jury. Was interessant om te lezen :-)

Ik heb idd erg veel last van spanning. Soms al wanneer de startlijst online staat. Gelukkig mn paard wat minder. Maar merk wel dat als ik blokkeer hij terug houdender is. Maar ik moet hem ook meer gaan vertrouwen en me focussen op rijden, niet op wat er kan gebeuren.
Laatste wedstrijd vergat ik mn laarzen die alsnog opgehaald zijn. Zat zo in over optijd komen dat de spanning voor de proef weg was. 176,5 en 182, zonder ingereden te hebben. Dat was mn laatste puntje die ik nodig had voor de L1, maar die overstap maak ik in dec of jan.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:16

Searcher schreef:
Searcher schreef:
Mijn haflinger en ik hebben 2 april ook ons debuut (voor beide echt de eerste keer) gehad. Het resulteerde in 2 x 180,5. Zonder mn 8 op verzorging had ik deze niet gehad haha.
Vooral in de galop gaat nog veel mis. Heeft me echt punten gekost. Laatste weekend van april mogen we weer. Hoop op een wonder voor die tijd want iets hogere punten zou wel leuk zijn :D

[ [url=m/NFhP7t.png]Afbeelding[/url] ]

Inmiddels 10 wp gehaald. We hebben goede stappen gemaakt. Helaas door een val ook weer stappen terug.
We zijn aan het voorbereiden op de L1. Galop blijft lastig, verder gaat het heel oke.

Wat een ontzettend mooi dekje heb jij! <3 Mag ik vragen welk merk en waar je hem gekocht hebt? Ik rijd zelf ook in donkerblauw :o

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:22

@YellowGray: het dekje is van QHP en heb t bij Divoza gekocht.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:30

Thanks!

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 07:55

Gisteren weer les gehad met Canto en jet ging goed hoop echt dat ik haar zo krijg te lopen in de proef maar ik weet dat dat voornamelijk aan mij ligt ach ja heb weer lekker lesje gehad oefenen lekker door

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 10:08

Searcher schreef:
@YellowGray: het dekje is van QHP en heb t bij Divoza gekocht.

Dat dekje heb ik ook :D

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 17:23

Ik had het plan om zondag te gaan starten, last minute vrij gekregen. Bel ik de vereniging op of er nog plek is, kon er niet meer bij. Is nota bene mn eigen vereniging... programma loopt maar tot een uur of 1 ofzo. Baal er goed van, voor de rest is het vol in de omgeving of wil ik daar niet heen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:27

Balen zeg vooral omdat het eigen is hebben ze een wachtlijst? Of kan je niet een proef rijden inplaats van twee?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 18:55

yfkelover schreef:
Balen zeg vooral omdat het eigen is hebben ze een wachtlijst? Of kan je niet een proef rijden inplaats van twee?

Ik moest zaterdag maar weer bellen.. Nee kon er ècht niet meer bij. Maar ben ook een beetje op het punt dat ik denk ik train wel even verder. Paard is echt een draak op 't moment :') wel braaf hoor en zou prima een proef kunnen rijden, maar wil met een goed gevoel op pad gaan! Onze bak wordt ook gerenoveerd dus kan ook niet rijden thuis. 19 nov maar weer!

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:41

Ik ga ook niet zo vaak ben ook een beetje afhankelijk of ik groom heb of niet en ga het liefst met mijn dochter en aangezien die op zaterdag werkt moet ik op zondag en de B dressuur is hiet vaak op zaterdag ik heb dus 9 december pas weer wedstrijd oefenen nog lekker een beetje door