[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:28

Slim van die vakantie!

1,5 uur op de trailer is voor ons inmiddels echt helemaal niets, vorig weekend 5,5 uur enkele reis gereden. Wel vrijdag heen, zaterdag en zondag starten en dan maandag weer terug.
Moest er sowieso zijn ivm organisatie keuring dus dan kan ik net zo goed paard mee nemen. Op terugweg wel mijn man de trailer laten meenemen, zijn auto is wat sterker en rijdt tegelijkertijd zuiniger ivm gas. (enne, hij rijdt legaal :') )

Aankomend weekend nog weer 4 proeven L1, als hij dan niet teveel punten meeneemt ook nog 16-17 september en dan de finale van het stamboek op 30-09.
Doet hij iets te goed rijd ik 16-17 september HC in de M1.

Shelly21

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:31

Hmm goed idee dan die vakantie Emma. Hopelijk hierna weer helemaal goed.

Haha Leonoor alles voor de competitie he!

Wij vandaag gesprongen
Afbeelding
Afbeelding

Donderdag weer!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:37

Lekker dat springen!

Ja is erg die competitie! Het is nog net niet dat ik uitreken wat ik moet rijden aankomend weekend om van plaats 3 naar plaats 1 te gaan :+
(edit, even gespiekt, minimaal 195 punten per proef, is wel heel optimistisch geloof ik :D :D )

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:40

Haha je ziet het idd vanzelf. En misschien rijd niet iedereen de finale!
Ik hoop dat het de 30e een beetje wil die L1. Wel weer spannend.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:46

(heeft zich omgezet naar de M1 voor aankomend weekend en de rest van de competitie)

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:50

Leonoor schreef:
(heeft zich omgezet naar de M1 voor aankomend weekend en de rest van de competitie)

Dus nu officieel M1! Whoe succes je moet nog wel even laten weten hier hoe dat ging!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:51

Voor iedereen die ons een beetje volgt een update.
DA1 is geweest om bloed te nemen. Daaruit kwam dat ze een te hoge trygliceride waarde had in het bloed. Daar moest ik mij niet van wakker leggen en moest ik niets aan doen. DA raadde me aan om naar de kliniek te rijden voor verder onderzoek omdat de klachten nogal vaag waren.
Vond dit allemaal toch wat 'nuchter' en heb geen bloed analyse gezien. Ik heb een tweede DA gevraagd.
Daaruit kwam dat ze te hoge leverwaarden had en ook de trygliceriden die te hoog waren. De trygliceriden heeft te maken met Cushing maar omdat ze nog maar 5j is, werd dit uitgesloten. Zou wel willen zeggen dat haar bloed veel te vet is. De leverwaarden waren eerder zorgwekkend. Ze krijgt drie scheppen KV maar moet veel vermindert worden, 1) omdat haar lever het niet zou aankunnen 2) omdat ze te vet is. Paardlief is een forse merrie van 1m75 dus 3 scheppen vind ik persoonlijk echt niet te veel.
Nu ik begin terug te denken zijn de 'problemen' wel begonnen toen ik ben overgegaan van Cavalor naar Pavo. Is dit nu toeval of niet, ik weet het niet.
DA raadde ook aan om terug aan een vol werkshema te beginnen, zoals vroeger. Dus 4-5 werken. En op basis van het werk mijn voer aanpassen. Ze krijgt ondertussen ook medicatie om de leverwaarden normaal te laten worden. Indien dit niet helpt, stuurt hij mij ook naar de kliniek voor verder onderzoek. Als het wel helpt, wordt er binnen dit en een maand of twee terug bloed afgenomen. Want een bloedafname is tenslotte maar een momentopname...
Wij zijn op reis geweest van 13/08-19/08 dus die periode had ze zowiezo rust. Ik heb ze vandaag 20 tal minuten rustig aan de longe genomen omdat ik dacht dat mijn leven voorbij ging zijn als ik erop ging kruipen :') ( ik spreek uit ervaring ). Maar ze was vlot, maar rustig en braaf. Terwijl als het anders een week geleden is, zij mij wel eens durfde longeren...
Dus hopelijk is ze snel weer beter! De week voor mijn verlof periode dacht ik dat alles weer de oude was omdat ik ze terug zag galoperen in de wei en onder het zadel ook fris was maar na het longeren deze middag weet ik het zo nog niet....

Komende zaterdag terug wedstrijd, we zitten nu op L1+3. Hopelijk heeft ze tegen dan terug energie voor zeker twee proeven. En anders bekijk ik het wel :-)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 07:02

Wow gaat hard hier!

HiFive jeetje heel verhaal, sterkte ermee!
En succes met je wedstrijd!

Gave springfoto's Shelly. Stoer zeg!

Leonoor succes in de M!

Wat de trailer betreft, dat zal voor iedereen anders zijn.
Voor een paard dat een trailerongeluk heeft gehad en nu eindelijk weer met vertrouwen reist is een reis van 1,5u heen en 1,5 op dezelfde dag weer terug best intensief en spannend, ik vind dat ik dat niet uit mag vlakken.
Ik heb de wedstrijd de dag erna wel laten staan, maar mocht hij echt heel erg moe zijn of er last van hebben zeg ik alsnog af, dan betaal ik maar gewoon...
Ik kijk zaterdag als we terug zijn hoe hij is.

De clinic is bij de Nieuwe heuvel in Lunteren.

Ik heb gisteren weer gestart, ergens heen geweest waar ik nog niet eerder had gestart.
Hij was super braaf en het was een fijne bodem.
Ik had zowaar 200,5 en 185 punten, nooit verwacht, super leuk!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:00

Verschil van B naar L is niet gek groot, het is wat meer stuurwerk en het wijken komt erbij natuurlijk.

@ Xemma; gefeliciteerd met je punten. Hopelijk is het niet een blessure, fijn dat hij vakantie krijgt.
@ Shelly; Wauw, gave foto's weer!
@ Leonoor; gaat lekker zo! Veel succes in de M
@ hifIVE; wat naar allemaal! WAt is een schep KV?
@ Nouvel; wat goed, gefeliciteerd!

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:33

Sorry, ik kort KV altijd af als krachtvoer :-)

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:38

Wat een gedoe zeg hifive5! Hopelijk knapt ze snel wat op met de aanpassingen. Succes vast voor zaterdag!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:57

Oh ja, dat klinkt ook wel logisch eigenlijk.
3 scheppen van wat precies? Er zijn natuurlijk veel soorten ....
Is ze ook echt te zwaar?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 15:57

2 scheppen pavo sportsfit en 1 schep pavo energy control. Goh ze heeft een buikje, ze staat
Ook op het gras, maar staat zeker niet op ontploffen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:52

Ik vind 3 scheppen pavo brok best veel, pavo bevat best veel suikers en zetmeel, dat is niet voor elke paard goed te verwerken.
En ook het gras is op dit moment behoorlijk suikerrijk zeggen ze, door het weer.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:45

Ik vind dat wel meevallen, maar het kan natuurlijk best dat die van jou gevoelig is idd.
Die van mij krijgt 2 kg brok en als hij gewerkt heeft nog Vipagraan (hoeveelheid afhankelijk hoe hard hij gewerkt heeft)

Gras is inderdaad nu wel suikerrijk.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:32

Ik heb bij mijn andere twee paarden dit probleem nog nooit gehad, maar zoals jullie zeggen, de ene kan er beter tegen dan de ander. Zeker iets om volgend voorjaar goed in de gaten te houden.
Er wordt nu afgebouwd met voer, hopelijk kan ze nog genoeg energie halen uit het geen dat ze krijgt.
Eigenlijk zou ik een voer moeten hebben dat energierijk genoeg is, maar zonder al te veel suikers en zetmeel en andere troep. Dus waar ik weinig kan van geven maar waar ze toch genoeg uit haalt.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:05

Wellicht is de vipagraan ook wat voor jou, ik ben aantal maanden geleden overgestapt van pavo sportsfit naar de Vipagraan, ook voor de suikers

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:43

Vitalbix!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:51

Onze paarden kunnen er inderdaad niet goed tegen.
Mijn lusitano heeft een huidallergie en een immuunprobleem, hij mag zo min mogelijk onnodige ballast hebben en krijgt dus alleen heel zuiver voer.
De arabo heeft een maagzweer gehad en is snel gespannen en strak, hij heeft ook duidelijk baat bij een zuiver en suikerarm dieet.
Dus voor onze paarden werkt dat goed.
Er zullen best paarden zijn die er wel goed tegen kunnen inderdaad.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:20

Nouvel, wat voer jij dan als ik vragen mag? Mag ik PB hoor aangezien dit eigenlijk offtopic is...

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:15

Je mag toch met je B rijbewijs een 1,5 paardstrailer trekken mits je auto dat aan kan, leonoor? Succes in het M1, inderdaad even laten weten hoe het gaat!

Leuke foto's shelley! Had ook nog je andere topic gelezen, het springen ziet er gewoon goed uit hoor :)

Gefeliciteerd met je punten Nouvel!

HiFive5 waarom ben je toentertijd veranderd van Cavalor naar Pavo als ik vragen mag?

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 08:04

Je moet wel opletten dat je met je B rijbewijs niet overladen geraakt, daar ben je namelijk snel aan :j

Xemmafalcon; Omdat ik Cavalor erg 'plakkerig' vind. En de structuur van Pavo vind ik beter.
Maar ik denk dat ik toch weer naar Cavalor ga, ondanks dat ik iedereen hoor reopen dat er daar teveel suikers in zit.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:56

Met 2 paards trailer mag je sowieso niet met enkel B rijden ;)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:09

HiFive; Vul anders de verschillende soorten voer eens in op Voervergelijk.nl, dan kan je precies zien wat erin zit.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 11:53

Haaaai dames..

Aan de trailer discussie ga ik mij niet wagen haha.. ik heb bij rdw mijn combinatie na laten kijken en daar groen licht voor gekregen. Meer weet ik er eigenlijk ook niet echt van..

Ik heb mij gisteravond weer opgegeven voor volgende week donderdag.. 2 proefjes.. na 2 maanden wedstrijdstop wel weer zin in. Ik heb het idee dat we aan veel punten hebben kunnen sleutelen. Nu nog zien dat het uit de verf komt in de proef :)