Apple schreef:En als je de hoefslag rijdt zoals het rode lijntje van Enzo_Ollie dan krijg je waarschijnlijk 'slingerend' op je protocol als commentaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maik79 schreef:Stille meelezer met een wedstrijdstop hoopt wat bij te dragen hier![]()
Als we het toch over voltes rijden en tips hebben, ik schrijf regelmatig in het B/L. En er zijn een paar onderdelen waar héél veel mensen punten laten liggen en waar je thuis juist al goed op kunt oefenen:
- Binnenkomen A-C. Dan is het niet de bedoeling dat je ergens tussen de hoek en A alvast afwendt en vlak voor X nog eens de A-C lijn oprijdt. Of A voorbij schiet en dus eigenlijk terug moet draaien. Probeer dat afwenden bij A echt als een hoek te rijden, neem bij je training mee waar je moet wenden om goed op de lijn te komen en houd je paard daarna recht.
- Voltes bij A of C, hierboven al besproken. Het de bedoeling dat je echt een volte rijdt en dus de hoeken van de korte zijde afsnijdt. Dus stel je komt van B: tussen M en C rijd je de hoek door, maar de hoek tussen C en H snijd je af. Het laatste deel van de volte richting C snijd je weer af bij de korte zijde, en de volgende hoek na de C (tussen C en H) rijd je juist weer keurig de hoek in.
- Over hoeken gesproken, maak er een gewoonte van om die goed in te rijden. Niet alleen helpt dat om je paard lekker aan de hulpen te houden, je maakt de bruikbare ruimte van de korte zijde ook gewoon groter. Dus ineens is het stuk van de hoek na de lange zijde naar A dik 8 meter, in plaats van 6,5. En daardoor kun je weer beter voorbereiden op de volgende oefening.
- Rijdt op de letter! Een volte B-E-B start bij B en raakt de hoefslag bij E, niet drie meter ervoor. M-X-K van hand veranderen: mik echt op K, en niet halverwege E en K. Helpt ook om te zorgen dat je niet naar je paard kijkt maar waar je naartoe moet![]()
Kan je echt zo 5 tot 10 punten per proef schelen.
Flubberboot schreef:Mij is altijd verteld dat je net iets voor de K moet mikken zodat je je paard beter de hoek in kan rijden. Halverwege de E is natuurlijk niet goed, maar een halve meter ervoor is mij dus altijd aangeraden!
Maik79 schreef:Flubberboot schreef:Mij is altijd verteld dat je net iets voor de K moet mikken zodat je je paard beter de hoek in kan rijden. Halverwege de E is natuurlijk niet goed, maar een halve meter ervoor is mij dus altijd aangeraden!
Een halve meter is natuurlijk geen probleem. En als jij op een halve meter kunt mikken, dan ben je sowieso al goed bezigEn dan behoor je ook zeker niet tot de groep mensen die paardlengtes voor de hoekletter uitkomen.
Enzo_Ollie schreef:Apple schreef:Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe het met Eef_Bam op de hippiade gaat
Ik zag d'r wel op de KNHS story's voorbij komen! Paard en jasje waren opvallend genoeg
was een losrijfilmpje
Getup schreef:Net jammer, natuurlijk.
Ik ben nog nooit op t NK geweest . Was altijd net 1e reserve ofzo. En dan achteraf horen, dat er iemand niet is komen opdagen zonder af te zeggen
Ik rijd m'n punten ook vooral op t op de letter rijden , hoeken inrijden ( behalve bij cirkels ) en netjes uitvoeren van oefeningen. Heb geen spectaculair paard en zij ook geen spectaculaire amazone