Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:40

Apple schreef:
En als je de hoefslag rijdt zoals het rode lijntje van Enzo_Ollie dan krijg je waarschijnlijk 'slingerend' op je protocol als commentaar :D

_O-

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:19

Apple schreef:
En als je de hoefslag rijdt zoals het rode lijntje van Enzo_Ollie dan krijg je waarschijnlijk 'slingerend' op je protocol als commentaar :D

hahahahaha _O- _O-

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:29

Apple schreef:

Ook goed om te weten :)) _O-

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:56

Stille meelezer met een wedstrijdstop hoopt wat bij te dragen hier :)
Als we het toch over voltes rijden en tips hebben, ik schrijf regelmatig in het B/L. En er zijn een paar onderdelen waar héél veel mensen punten laten liggen en waar je thuis juist al goed op kunt oefenen:

- Binnenkomen A-C. Dan is het niet de bedoeling dat je ergens tussen de hoek en A alvast afwendt en vlak voor X nog eens de A-C lijn oprijdt. Of A voorbij schiet en dus eigenlijk terug moet draaien. Probeer dat afwenden bij A echt als een hoek te rijden, neem bij je training mee waar je moet wenden om goed op de lijn te komen en houd je paard daarna recht.
- Voltes bij A of C, hierboven al besproken. Het de bedoeling dat je echt een volte rijdt en dus de hoeken van de korte zijde afsnijdt. Dus stel je komt van B: tussen M en C rijd je de hoek door, maar de hoek tussen C en H snijd je af. Het laatste deel van de volte richting C snijd je weer af bij de korte zijde, en de volgende hoek na de C (tussen C en H) rijd je juist weer keurig de hoek in.
- Over hoeken gesproken, maak er een gewoonte van om die goed in te rijden. Niet alleen helpt dat om je paard lekker aan de hulpen te houden, je maakt de bruikbare ruimte van de korte zijde ook gewoon groter. Dus ineens is het stuk van de hoek na de lange zijde naar A dik 8 meter, in plaats van 6,5. En daardoor kun je weer beter voorbereiden op de volgende oefening.
- Rijdt op de letter! Een volte B-E-B start bij B en raakt de hoefslag bij E, niet drie meter ervoor. M-X-K van hand veranderen: mik echt op K, en niet halverwege E en K. Helpt ook om te zorgen dat je niet naar je paard kijkt maar waar je naartoe moet :D

Kan je echt zo 5 tot 10 punten per proef schelen. :)

Apple

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:05

Ik ben ondertussen wel benieuwd hoe het met Eef_Bam op de hippiade gaat :-)

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:29

Maik79 schreef:
Stille meelezer met een wedstrijdstop hoopt wat bij te dragen hier :)
Als we het toch over voltes rijden en tips hebben, ik schrijf regelmatig in het B/L. En er zijn een paar onderdelen waar héél veel mensen punten laten liggen en waar je thuis juist al goed op kunt oefenen:

- Binnenkomen A-C. Dan is het niet de bedoeling dat je ergens tussen de hoek en A alvast afwendt en vlak voor X nog eens de A-C lijn oprijdt. Of A voorbij schiet en dus eigenlijk terug moet draaien. Probeer dat afwenden bij A echt als een hoek te rijden, neem bij je training mee waar je moet wenden om goed op de lijn te komen en houd je paard daarna recht.
- Voltes bij A of C, hierboven al besproken. Het de bedoeling dat je echt een volte rijdt en dus de hoeken van de korte zijde afsnijdt. Dus stel je komt van B: tussen M en C rijd je de hoek door, maar de hoek tussen C en H snijd je af. Het laatste deel van de volte richting C snijd je weer af bij de korte zijde, en de volgende hoek na de C (tussen C en H) rijd je juist weer keurig de hoek in.
- Over hoeken gesproken, maak er een gewoonte van om die goed in te rijden. Niet alleen helpt dat om je paard lekker aan de hulpen te houden, je maakt de bruikbare ruimte van de korte zijde ook gewoon groter. Dus ineens is het stuk van de hoek na de lange zijde naar A dik 8 meter, in plaats van 6,5. En daardoor kun je weer beter voorbereiden op de volgende oefening.
- Rijdt op de letter! Een volte B-E-B start bij B en raakt de hoefslag bij E, niet drie meter ervoor. M-X-K van hand veranderen: mik echt op K, en niet halverwege E en K. Helpt ook om te zorgen dat je niet naar je paard kijkt maar waar je naartoe moet :D

Kan je echt zo 5 tot 10 punten per proef schelen. :)

Mij is altijd verteld dat je net iets voor de K moet mikken zodat je je paard beter de hoek in kan rijden. Halverwege de E is natuurlijk niet goed, maar een halve meter ervoor is mij dus altijd aangeraden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:31

@ maik 79: punt 1 maak ik mij inderdaad schuldig aan. Alleen rijd ik bij ons op stal in een bak van 18 meter breed en met een heel groot paard ben ik dus gewend om vanuit de hoek meteen door te moeten draaien. Op wedstrijd moet ik er dan echt aan denken dat ik dan juist niet direct moet doordraaien :+

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:35

Flubberboot schreef:
Mij is altijd verteld dat je net iets voor de K moet mikken zodat je je paard beter de hoek in kan rijden. Halverwege de E is natuurlijk niet goed, maar een halve meter ervoor is mij dus altijd aangeraden!

Een halve meter is natuurlijk geen probleem. En als jij op een halve meter kunt mikken, dan ben je sowieso al goed bezig :) En dan behoor je ook zeker niet tot de groep mensen die paardlengtes voor de hoekletter uitkomen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 16:40

Apple schreef:

Ik zag d'r wel op de KNHS story's voorbij komen! Paard en jasje waren opvallend genoeg :D
was een losrijfilmpje

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:40

Maik79 schreef:
Flubberboot schreef:

Een halve meter is natuurlijk geen probleem. En als jij op een halve meter kunt mikken, dan ben je sowieso al goed bezig :) En dan behoor je ook zeker niet tot de groep mensen die paardlengtes voor de hoekletter uitkomen.

Dat zie ik als jury echt maar heel weinig, dat ruiters er ruim voor komen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 17:41

Enzo_Ollie schreef:
Apple schreef:

Ik zag d'r wel op de KNHS story's voorbij komen! Paard en jasje waren opvallend genoeg :D
was een losrijfilmpje

https://www.hippiqueonlineresults.nl/17 ... gen.html#6

Hier kun je de uitslagen vinden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:15

Daar heb ik gekeken, maar een eef_bam heb ik niet gezien op de lijst :))

En als zij degene is wie ik denk dat ze is (afgaande op starttijd) dan is ze in elk geval door naar de finale.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:21

Kort samengevat: poedersuiker met peren :+ .

Waar op de limburgse alle puzzelstukjes op hun plek vielen, was nu de helft van de stukjes zoek :Y). Ik heb veel last van mijn lijf na een aanpassing vorige week, dus zat als een kromme wokkel, met wat spanning erbij nog veel erger dan thuis. Paard was erg heet, liep wel heel braaf zijn rondje dus daar was ik blij mee. Maar met zijn heetheid en mijn scheefheid kon ik hem gewoon niet mooi recht houden op de rechte stukken. Het voelde niet heel dramatisch, maar het is natuurlijk wel het nk dus ik denk dat ik daar terecht op ben afgestraft ( heb niet gewacht op de protecollen). Oh ja en geloof dat we ook nog ergens een wissel hebben gesprongen toen ik hem in galop naar buiten probeerde te zetten :') . Kreeg van de C jury 198 punten en bij M en H 182 en 175,5 .

Ach ja, we waren lekker op tijd thuis. Ik weet wat erin zit, maar vandaag kwam het er niet uit, Volgende keer beter :) .

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:47

Toch knap gereden! En ja, dan zijn die jury's in de hoeken lastig als het recht houden niet gaat zoals normaal. Maar je hebt er gereden en nette punten ook nog!

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 18:58

Wat jammer Eef_bam dat het vandaag even net wat minder ging. Maar je hebt het toch maar mooi ff gedaan: starten op het NK terwijl jullie nog niet eens zo heel lang een combinatie zijn!
Mag je trots op zijn :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:17

Balen dat het niet zo goed ging Eef! Maar wel echt super stoer dat jullie zo kort samen rijden en gewoon even naar het NK mogen! Hele ervaring rijker!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:38

Net jammer, natuurlijk.

Ik ben nog nooit op t NK geweest . Was altijd net 1e reserve ofzo. En dan achteraf horen, dat er iemand niet is komen opdagen zonder af te zeggen :n

Ik rijd m'n punten ook vooral op t op de letter rijden , hoeken inrijden ( behalve bij cirkels ) en netjes uitvoeren van oefeningen. Heb geen spectaculair paard en zij ook geen spectaculaire amazone :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 19:46

Getup schreef:
Net jammer, natuurlijk.

Ik ben nog nooit op t NK geweest . Was altijd net 1e reserve ofzo. En dan achteraf horen, dat er iemand niet is komen opdagen zonder af te zeggen :n

Ik rijd m'n punten ook vooral op t op de letter rijden , hoeken inrijden ( behalve bij cirkels ) en netjes uitvoeren van oefeningen. Heb geen spectaculair paard en zij ook geen spectaculaire amazone :+

Had ik ook altijd. Reserve regiokampoenschap en dan maar 1 die door mag, of er net naast grijpen. Of de selecties allemaal winnen maar kreupel dier met regio. :+ er hing echt een vloek op voor mijn gevoel haha. Zelfs met viertal.
Maar juist met deze simpele ben ik er al 2 keer geweest, dus was wel heel tof.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 20:09

Dat zul je net zien, net niet mogen starten op ‘t NK of de regio’s.. super balen. Ik heb überhaupt maar 1x selecties gereden en ivm revalidatie niet verder gegaan in de selecties. Outdoor heb ik dit jaar maar 1x gestart (al ga ik nog een aantal x starten!), maar indoor wil ik het wel proberen.. lijkt me zoooo gaaf een keer regio’s oid te mogen rijden :D

Was vandaag wel op het NK kijken bij een stalgenootje. Die reed een super nette proef, daar krijg ik dan zoveel motivatie van!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:50

Wat jammer Eef_Bam, maar wel een hele mooie ervaring rijker :-)

Ik heb zelfs nog nooit selecties gereden, daar vond ik mijzelf niet thuis horen. Nu, met dit paard, zou het best prima kunnen. Dat wil zeggen, paard kan dat prima alleen ik als kneus moet nog heel hard aan mijzelf werken voordat wij als combinatie dat ook kunnen :+

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:33

Wat jammer Eef! Maar je hebt er maar wel mooi mogen rijden! Ervaring rijker toch :D

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 06:27

Wat balen dat de offday net tegelijk met de Hippiade viel! Hopelijk krijg je nog een keer een herkansing daar! En anders mocht je er toch mooi rijden!

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 06:52

Hier ook nog nooit selecties gereden maar ik heb dan ook nog maar 1 wedstrijd gedaan. Om dan meteen selecties te rijden vond ik te ambitieus :') Najaar ga ik waarschijnlijk wel selecties rijden maar dat is puur omdat het allemaal locaties zijn waar ik graag rijd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:18

Kan gebeuren Eefbam. Ik heb vroeger ooit de regiokampioenschappen gewonnen en toen mocht ik naar het NK (toen nog Levade). Daar ging het echt totaal niet. En je moet niet vergeten dat er toch strenger gejureerd wordt. Terecht overigens, maar een klein foutje (bij mij ook een foute wissel ergens) wordt hard afgestraft. Jammer, maar volgende keer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:21

Balen eef_bam dat het net nu met de hippiade allemaal niet op zn plek viel.

Ik heb 2 selecties gereden. 1 afgelopen indoor seizoen en 1 het outdoorseizoen. Steeds gebeurde er wel iets waardoor we weer even uitgeschakeld waren waardoor we de andere selecties moesten laten schieten (paard trap gehad van een ander, paard stond weer met maagzweren etc).

Inmiddels lijkt de hoefkneuzing na dik 2,5 week over te zijn. Begin van de week was wel duidelijk dat ze weer aan het werk wilde. Ze had echt teveel energie ondanks dat ze iedere dag van 9 tot 18 op het land loopt en ze had wat teveel praatjes gekregen met buiten zetten blijkbaar }:0 Woensdag even kort aan de longe gehad en ze leek weer goed te lopen. Voor de zekerheid nog een aantal daagjes extra rust gegeven en plan is om zaterdag weer rustig onder het zadel wat los te werken in stap en draf. 17 september gaan we een oefenwedstrijdje L1 rijden. Wilde eerst officieel starten maar krijg het niet geregeld met voorlezer dus dan gaan we maar naar onze eigen club en vragen we daar ter plekke wel iemand om te lezen. Ik ga vooral om wat ervaring op te doen op vreemd terrein omdat ik haar op vreemd terrein nog lang niet zo fijn aan het lopen krijg als op eigen terrein.