Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:11

Babootje schreef:
Flubberboot schreef:
Fijne tips allemaal om te lezen! Ben haast geneigd mijn komende training te filmen en hier te plaatsen!

Vooral doen! hartstikke leuk en leerzaam.

Ik ga eens kijken of ik een slachtoffer kan vinden die wilt filmen! Enorm leerzaam al die tips hier!
Op het moment heb ik geen les, alleen af en toe van moeders. Red me prima maar soms is input van een ander heel erg fijn! In het najaar pak ik de lessen weer op. Vorige les die ik had, kreeg ik alleen te horen wat ik zelf al wist en deed. Vind dat een beetje zonde van het geld. En ligt niet aan de instructeur, maar is een basis dingetje wat telkens net ontbreekt en waar we dus aan werken. Gaat ook steeds beter gelukkig!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:44

Eef_Bam schreef:
Ladonna: goed punt, op de regio mocht je echt rijden maar dat was ook een dag eerder en op indeling. De hele ring mag baanverkennen om die tijd dus het zal wel alleen stap zijn.

Bedankt voor de rijtechnische tips en leuke reacties allemaal, ben echt heel blij met dit paard <3 . Had zelf ook gezien dat ik mijn hand erg vast zet, had alleen nog niet bedacht hoe ik dat op kon lossen. Vanmorgen in de training de teugels wat korter gepakt en dat lijkt wel te helpen :) .
Rechtop zitten en voor me uit blijven kijken probeer ik te doen, maar vind ik erg lastig. Ik zit nog in een traject om mijn bekkenscheefstand te verhelpen, daarna kan/mag ik weer oefeningen gaan doen om mijn houding te verbeteren.

Misschien dat het helpt als je probeert te denken dat je naar hindernissen moet rijden? Dus steeds met oefening inzetten goed kijken en bij van richting veranderen bijvoorbeeld. Misschien is dat voor jouw hoofd logischer dan gewoon maar denken omhoog kijken. De rest van zit zou ik niet van zeggen dat je last hebt van bekken! En ik weet hoe vervelend dat kan zijn, dus heel knap juist.

Deempjexxx

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 23:10

Vanavond weer op wedstrijd geweest.
Het gevoel was niet zo goed, hij had te veel go en de rem was weer eens lastig te zoeken. Hij liep erover en ik was aan het overleven.. maar goed.
1e proef 195, was een prima proef maar had het zelf niet verwacht.
2e proef 172,5, was ook gewoon niet goed hij liep totaal onder mijn kont vandaan, galoppeerde aan in de middendraf (heeft hij nog nooit gedaan, de Pipo :+ )
Onderaan het protocol dat hij actiever moest, en ik was juist aan het zorgen dat we minder actief gingen _O-

Anyway, om de discussie weer te starten over het wijken vanaf de hoefslag en op welk been rijd je dan?
Want ik had nu weer 2x verkeerde been er staan. Dit deed mijn punten nog meer zakken haha.
Wat is het nou.. de ene keer krijg ik er niks over te horen en nu wel weer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 06:48

Maar actief is iets heel anders als tempo of rennen he? Ze kunnen hard gaan, maar niet actief en op de voorhand. En het kan ook nog heel anders voelen als eruit zien. Je wilt juist wel goede activiteit en impuls, maar geen hoog tempo of rennen.

Volgens mij zou je van been moeten verwisselen als je vanaf de hoefslag wijkt. Het is niet anders als van de middenlijn wijken, dus hoor je op hetzelfde been licht te rijden als wat je daar zou doen, dus het been waar je heen wijkt.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:30

Je moet volgens mij ook van been wisselen, als je linksom op de hoefslag wijkt en dan voor het rechterbeen gaat wijken, zit je op de rechterhand. Maar je moet niet voor de hoek van been verwisselen, dat zou ik echt doen een tel voordat je inzet.
En anders KNHS een berichtej sturen om het volgende keer aan de jury te laten zien :+

Op welk been was je aan het lichtrijden? Ben wel nieuwsgierig hahaha

en activiteit is idd heel lastig, niet snel maar niet langzaam maar wel drang naar voren. Wss ben je door je tempo goed te controleren juist die drang naar voren verloren, ik spreek uit ervaring... En dan is die drang naar voren krijgen weer heel moeilijk zonder te gaan rennen, maar als het lukt krijg je wel een super goed gevoel ervan :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:40

Ik vermoed dat het tempo inderdaad te laag was. En dat jij het gevoel had dat hij onder je uit wilde lopen en hem daarom goed bij je wilde houden. Dan kan beeld en gevoel heel anders zijn.
Het zit hem dus in controle, in controle over houding en tempo. Hij moet onder jou blijven, aan je zit. Zodra jij iets zwaarder gaat zitten of je wat langer maakt dan moet hij daarop terugkomen. Dat kan je hem leren door heel consequent te zijn en wachtoefeningen te doen. Het mooiste is als jij op een gegeven moment er echt aan kan rijden en zelf naar de hand toe kan blijven rijden terwijl hij aan de zit op je blijft wachten.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:43

Ik zou gewoon gaan doorzitten spontaan, geloof ik :')

En zelfs als ze onder je uit lopen, moet je ze rijden. Mijn dochter heeft t ook niet simpel met haar pony. Is heel sensueel en bij stress wordt ze erg loperig. Ze durft er dan niet te veel aan te rijden en is dan eigenlijk voor aan t tegenhouden en houdt haar been er af.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:44

Getup schreef:
Ik zou gewoon gaan doorzitten spontaan, geloof ik :')

En zelfs als ze onder je uit lopen, moet je ze rijden. Mijn dochter heeft t ook niet simpel met haar pony. Is heel sensueel en bij stress wordt ze erg loperig. Ze durft er dan niet te veel aan te rijden en is dan eigenlijk voor aan t tegenhouden en houdt haar been er af.

:D :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 08:49

:') := :Y)

Poging 2:
Pony is heel s e n s i b e l :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 09:01

Wanneer je van de hoefslag naar binnen wijkt, zou je inderdaad moeten wisselen van been, dit omdat je paard dan makkelijker opzij zou gaan.

Ik vind het van de jury wel zwaar aangerekend om hiervoor een punt af te trekken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 10:35

Je zou inderdaad moeten verwisselen van been, zo bij het uitkomen van de hoek.

Handige daarvan is dat als je dat een aantal keer hebt gedaan je paard dus al weet dat je vervolgens gaat vragen om te wijken.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:00

Ik verwissel nooit van been, ik rijd gewoon op het ‘goede’ been zeg maar en daar van uit wijk ik.
Ook bij het a afwenden wijken verwissel ik niet.
Hij wijkt gewoon hetzelfde of ik nou van been verwissel of niet.
En de ene keer hoor je er wel wat over en de andere keer niet.
Een keer zat ik per ongeluk op het verkeerde been omdat hij zich verstapte en ben ik maar door gereden, toen stond er ook verkeerde been :o

Hij loopt opzich wel heel actief, eigenlijk ook nooit op de voorhand.
Op het protocol staat vooral bij de overgangen naar voren actiever.
Ik denk omdat ik weer wat te veel op safe reed.
Had in de 1e proef op al mijn overgangen 7’s.
Hij moet gewoon echt beter gaan luisteren en ho is ho.

Ik had trouwens hier voor een vreeeselijk traag paard. Dus dat was echt werken om voorwaarts te houden en er stond altijd meer impuls op het protocol.
Nu heb ik een die juist heel voorwaarts is en al gaat als ik er bij na denk. Dat is in een proef omschakelen.
Dit was pas onze 3e wedstrijd samen dus het kan alsmaar beter gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:04

Bij a zou je ook niet van been moeten verwisselen, want dan blijf je op dezelfde hand en dus op buitenvoorbeen lichtrijden met wijken. Maar vanaf de hoefslag verander je wel de stelling en als je niet van been wisselt ben je eigenlijk op binnenvoorbeen aan het lichtrijden en dus het 'verkeerde' been.

Daarom zei ik, als je vanaf de middenlijn wijkt voor linkerbeen is het qua hand hetzelfde als vanaf de hoefslag voor linkerbeen. Dus zou je op hetzelfde been moeten lichtrijden, wat betekent dat je bij vanaf de hoefslag wijken dus van been verwisselt.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:13

MyWishMax schreef:
Bij a zou je ook niet van been moeten verwisselen, want dan blijf je op dezelfde hand en dus op buitenvoorbeen lichtrijden met wijken. Maar vanaf de hoefslag verander je wel de stelling en als je niet van been wisselt ben je eigenlijk op binnenvoorbeen aan het lichtrijden en dus het 'verkeerde' been.

Daarom zei ik, als je vanaf de middenlijn wijkt voor linkerbeen is het qua hand hetzelfde als vanaf de hoefslag voor linkerbeen. Dus zou je op hetzelfde been moeten lichtrijden, wat betekent dat je bij vanaf de hoefslag wijken dus van been verwisselt.

Ik zal de volgende keer van been verwisselen dus.
Normaal ging ik ook altijd doorzitten, maar op hem is dat nog wat te heftig. Hij gooit zo hoog op.

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 11:59

Ik vind lichtrijden en wijken tegelijk enorm moeilijk. Zit altijd gewoon door wanneer ik wijk thuis :j

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:48

Vraagje, excuus als ik hem al eerder heb gesteld.
Voltes, hoe rijden jullie die? Moeten die op de hoefslag, op de tweede hoefslag?

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:56

Hoe bedoel je precies?
Als je gewoon een normale/hele rijdt moet je altijd de hoefslag aantikken. Maar als je bijv. een volte 10 meter moet rijden bij A raak je alleen bij A de hoefslag. Dus ligt er heel erg aan wat er gevraagd wordt :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:58

Als je in een bak rijdt die niet goed gesleept is en waar net 3 manegelessen doorheen gegaan zijn dan ligt de hoefslag ongeveer daar waar je wilt rijden als je een grote volte rijdt :+

Idealiter bij een grote volte bij A of C raak je de hoefslag daar en vervolgens rij je een cirkel (en kom je van de hoefslag af, als die aanwezig is en goed in de hoeken ligt).

Je volgt bij een grote volte niet de hoefslag aangezien je dan een 'hoekige' volte hebt ipv een cirkel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:02

Van een grote volte. Dus bijvoorbeeld bij A (uitgaand van een gesleepte bak :Y) )
ik moet even denken waarom ik het niet begrijp. In helemaal Jip en janneke taal, rij je gewoon langs de wand? Of er iets vanaf?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:06

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:10

Voor de a of de c. Bij de letter zit je op de hoefslag, de hoek snijd je af, dan raak je na de hoek weer even de hoefslag en draait verder het midden op, raakt de x en draait weer door, even de hoefslag raken en weer die ene hoek afsnijden. De stukken op de hoefslag houd je dezelfde stelling en buiging en bleef je dus draaien. Idd zoals het plaatje van Apple.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:12

je "snijdt" een soort van de hoeken af, even slecht getekend op de afbeelding van startlijsten, de rode lijn is de hoefslag.

Dus je tikt de hoefslag aan op de A, tussen de F en B, dan rijdt je over de X en dan tik je de hoefslag weer aan tussen E en K. Hiervoor is het handig (vind ik) om als je de ring inrijdt te kijken naar een punt tussen die letters, zodat je tijdens je volte makkelijker een punt hebt

Afbeelding

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:23

Ah kijk aan deze tips heb ik wat, bedankt :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:30

En als je de hoefslag rijdt zoals het rode lijntje van Enzo_Ollie dan krijg je waarschijnlijk 'slingerend' op je protocol als commentaar :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 14:36

Apple schreef:
En als je de hoefslag rijdt zoals het rode lijntje van Enzo_Ollie dan krijg je waarschijnlijk 'slingerend' op je protocol als commentaar :D

_O- _O-

Handige tips! Ik loop hier zelf ook tegenaan!