Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 10:41

Verder ook allemaal gefeliciteerd met de punten!

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:04

Oké haha jongens.. hoe komt het ineens dat iedereen zich geroepen voelt om wat over de galop te zeggen van mijn paard.
Ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn antwoorden?
Ik vind het leuk om filmpjes te plaatsen en om daarin vooruitgang te kunnen zien. De helft van jullie durft niets te plaatsen.. dat heeft ook vast een reden. Omdat er zo gereageerd word.

Plus: het is een L proef, geen Z proef.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:09

Ik vond de antwoorden heel opbouwend en positief met goede rijtechnische opmerkingen :-)

Waar ik overigens in mijn training ook wat aan heb aangezien bij ons de 'enkele sprongen middengalop' er ook nog niet zo bevestigd op zitten := (of er gebeurd niets, of te veel en de rem is zoek aan het eind of - vooral rechtsom- springt hij plots overkruist : allemaal zaken waar ik nu met de tips vanuit dit topic weer verder mee kan. Bij ons ook een balans/kracht/meer vanuit achterbeen dingetje.).

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:14

Apple, ik heb er nu een paar keer op gereageerd waar we mee bezig waren etc. Dus ik vat het ook opbouwend op maar het moet ook een keer klaar zijn. Ik kan niet meer doen dan dat ik nu doe, Rome is niet in een dag gebouwd.

Als je graag goede tips en opbouwende kritiek wil waarom plaats je dan zelf niet een filmpje? Gewoon een vraagje hoor..

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:23

Deempjexxx schreef:
Oké haha jongens.. hoe komt het ineens dat iedereen zich geroepen voelt om wat over de galop te zeggen van mijn paard.
Ben ik niet duidelijk genoeg geweest in mijn antwoorden?
Ik vind het leuk om filmpjes te plaatsen en om daarin vooruitgang te kunnen zien. De helft van jullie durft niets te plaatsen.. dat heeft ook vast een reden. Omdat er zo gereageerd word.

Plus: het is een L proef, geen Z proef.

Durven wel, moet dan alleen iemadn hebben die de filmpjes zou maken op wedstrijd :')

Apple vraagt niet om tips, zij geeft alleen aan hoe ze de antwoorden over vond komen.

Ik vond de antwoorden ook opbouwend en positief overkomen, maar kan me ook voorstellen dat je nu denkt van "weet het nu wel", dat is dan geen enkel probleem om op een rustige manier aan te geven :)

Zo te zien heeft iedereen zich goed staande weten te houden in de regen, en iedereen gefeliciteerd met de punten!!

en het is hippiade week voor mij (ons eigenlijk :P) *\o/* *\o/* *\o/*

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:25

Ik zie ook alleen maar heel fijn positief en opbouwend commentaar :o? En net als Apple zegt lift ik er graag op mee want Rudi kan ik ook al best wel oke naar voren schakelen maar de terug is soms nog wat lastig :D
Ik zou juist erg blij zijn met zoveel tips en adviezen. Rome is inderdaad niet in 1 dag gebouwd en de wegen er naartoe zijn er vele en dat zie je nu dus ook gelijk terug :)
Filmpjes plaatsen zou ik graag doen maar ik heb lang niet altijd de beschikking over een camera man/vrouw dus ik vind je opmerking dat "de helft hier" niks durft te plaatsen, dat heeft vast ook een reden best een beetje gemeen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:27

@Deempjexxx: de bewering dat andere geen filmpjes durven plaatsen omdat ze niet zouden durven vind ik wel heel apart. Ik durf prima filmpjes te plaatsen alleen mag ik blij zijn dat ik op wedstrijd al een voorlezer heb. Laat staan ook nog iemand die mee gaat om te filmen….

Trainingsvideo’s heb ik ook zelden tot niet meer gezien ik nagenoeg altijd alleen op stal ben…. Beetje vreemde bewering om dan maar meteen te oordelen dat iemand niet durft.

De tips die jou gegeven waren zijn erg handig. Als ik even voor mijzelf spreek vind ik het juist fijn dat er op een vriendelijke manier opbouwende kritiek wordt gegeven. Als beginnend wedstrijdruiter is dit voor mij heel leerzaam en leer ik heel veel bij van filmpjes met opbouwende kritiek van andere ruiters.

Ik snap dat het voor jou wellicht als doorzeuren ervaren kan worden maar ik denk dat je er dan niet meer op moet reageren, dan zakt het vanzelf naar de achtergrond.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:36

Voel me genoodzaakt te reageren aangezien ik onbedoeld de discussie aangewakkerd heb met mijn opmerking richting Deempje :o . Mijn opmerking was opbouwend bedoeld, maar was wel ongevraagd. Daarna ontstond er een hele discussie over haar paard, en ik kan me heel goed inleven dat dat dan vervelend word ook als is het opbouwend bedoeld is. Deempje heeft verder niet om tips of advies gevraagd. Is ook wel 1 van de redenen dat ik niet zo snel iets deel qua video ook al word er bij mij genoeg gefilmd. Zie zelf al 10 dingen die niet goed gaan, maar als er mensen nog 90 dingen bij gaan noemen kan dat wel vervelend voelen. Dus ook al is er redelijk netjes gereageerd, snap ik ook dat dat niet leuk is. Nogmaals, excuses, ik ben er mee begonnen, ik zal me volgende keer inhouden tenzij iemand expliciet vraagt om tips of verbeterpunten :) .

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 11:57

Hmm er word vanuit Deempje zelf een filmpje geplaatst nav haar andere filmpje met erachter de vraag of de galop meevalt. Daarop word gereageerd wat mensen zien en tips om te kunnen verbeteren, dus vind dat vrij logische reacties eigenlijk. Zie ook nergens een discussie, vooral positief opbouwend kritiek en tips :) Dat je het op een gegeven moment wel snapt, dat snap ik maar zeg dan: Bedankt voor de tips, ik begrijp het maar het is verder niet nodig.

Ik rij zelf nog geen wedstrijden met huidige paard dus ik heb nog geen filmpjes ervan :P Heb wel wat filmpjes van trainingen maar die vind ik hier niet helemaal op z'n plaats/voel me bezwaard om die hier te plaatsen omdat het niet persé een tips en tricks topic is. En eerlijk is eerlijk, ik zou het ook wel spannend vinden om ze te plaatsen omdat ik mezelf absoluut geen goede ruiter vind en mezelf al ontzettend naar beneden praat, laat staan Bokkers ernaar te laten kijken (ondanks dat ik de sfeer hier wel enorm fijn vind) :P

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:23

Ik snap jullie hoor.
Maar wat ik bedoelde met de filmpjes was. Het 1e filmpje waar een stukje galop in voorkomt mag hij inderdaad meer sprong hebben.
Daarom het 2e filmpje, daar zie je al dat hij meer sprong behoud in het filmpje.
Ik snap eef_bam en ze hoeft zich niet te verontschuldigen.
De rest snap ik ook, ik zeg nergens dat ik het niet waardeer.
Ik vind het gewoon leuk om filmpjes te plaatsen want ik ben super trots op mijn paard. Dat is het belangrijkste.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 12:30

Ik heb ook geen recente filmpjes. Naast mijn voorlezer heb ik vaak niemand bij mij die dan ook nog kan filmen. Vorig jaar was er een keer een stalgenoot mee die filmpjes had gemaakt, erg blij mee :-) . Dan zie ik ook wat er allemaal te verbeteren is.

Ik ben nu zelf sinds mei niet meer gestart. Ik ben aan het werken aan wat zaken in de basis (vooral bij mijzelf :+ ) . Als ik rij dan heb ik de neiging veel te veel te doen en daardoor ambigue hulpen te geven (dan weet paardlief ook niet meer wat er nu eigenlijk gevraagd wordt). Daarnaast heb ik ook bijzonder weinig focus (oh kijk, daar zit een mooie groene sprinkhaan langs de bak) zodat paard alle ruimte heeft om zelf een plan te trekken. Dat moet eerst een stuk simpeler en consequenter voordat wij weer op wedstrijd gaan :+

Zoals iemand hier in het topic ook zei 'dressuur is een denksport' :+

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 13:32

Gaat vast goedkomen met de galop van je paard Deempje! Als jullie in 3 maand tijd hier al gekomen zijn, komt die middengalop wel :D Lekker zo doortrainen! :)

Hier wel beeldmateriaal van onze training, zou dat ook best willen/durven delen, ware het niet dat er ook een andere ruiter op staat en dat vind ik niet zo netjes.
Hoop stiekem dat van onze L1 wedstrijd de 26e filmpjes gemaakt worden, dan zou ik die wel willen posten! :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 15:53

Hier zou ik ook best beeldmateriaal willen delen, weet alleen totaaaal niet hoe :') En heb geen recent beeldmateriaal meer. Galop gaat echt met sprongen vooruit, letterlijk en figuurlijk _O- Dus beelden zijn als snel wat ouder. Vorige wedstrijd is 2 maand terug dus ook niet meer zo recent

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:51

Misschien wel een interessante vraag om hier voor te leggen. We mogen donderdag naar de hippiade in de klasse B. Nou had ik hem voor de regio 3 dagen op rij gereden (1 dag les, 1 dag baanverkennen en dan de wedstrijd) Normaal rij ik maar 1 max 2 dagen op rij. Voordeel was was dat hij heel relaxt en ontspannen was, heb uiteindelijk 10 minuten maar losgereden en 25 minuten gestapt, omdat ik hem anders leeg zou rijden. Nou hangt dat wel van de situatie af, wedstrijd gister was hij dus over zijn toeren van de rennende paarden naast het losrijden, had ook echt ruim 30 minuten nodig om hem rustig en bij de les te krijgen.

Nou liep hij voor ons doen goed op de regio dus wilde hetzelfde gaan doen, 3 dagen op rij rijden. Maar nu is er van 9.30-9.50 baanverkennen. En om 10.24 moet ik starten. Blijf ik erop zitten na het baanverkennen of stap ik af? Ga ik lang stappen, maar dan zit er dus wel een uur bijna op? Ik rij altijd max 45 minuten thuis. Als alles meezit moet ik in de middag ook nog een keer overkampen. Wil mijn paard niet leegrijden.

Om dan toch even met de billen bloot te gaan ook een filmpje van de regio 2 weken terug:
https://www.youtube.com/watch?v=xYg6l-1vByM
Sta open voor tips en tricks die ik nog voor donderdag kan toepassen :) . Mijn eigen houding en een stabielere aanleuning zijn grote werkpunten, maar die krijg ik niet meteen opgelost voor donderdag :Y) . De waslijnen met halsstrekken heb ik wel al verbeterd, nu met een bit dat hij beter aanneemt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 16:56

Als je echt wilt baanverkennen zou ik er niet op blijven zitten daarna. Dat is echt extra vermoeiend dan en ook erg lang. Gewoon even stappen baanverkennen en er daarna weer af tot losrijden.

Ga even filmpje kijken, leuk!

Edit; ik zou proberen overal mee contact te houden. Niet alleen met halsstrekken, maar het hele draf en galop stuk. Handen dus iets minder stil houden en iets meer elastisch meebewegen. Geen strak contact oid hoor, maar dan is het beeld nog wat rustiger. Zie je dat jij in draf en galop handen stil ten opzichte van jouw lichaam houdt? Je wilt ze stil ten opzichte van zijn mond, dus ze mogen meer meebewegen met hem. Eventueel teugels iets korter en handen wat meer voor je, dan houdt hij dezelfde ruimte maar heb jij mee ruimte om mee te bewegen en is voor het beeld mooier. Nu kom je in galop in de knoop dat je geen contact meer kan houden omdat je bijna op bovenbeen zit en de teugels los komen te hangen. Wat ik grappig vind, want ik herken het van vriendinnen en kennissen die ook meer springruiter zijn.
Zelf ook iets meer omhoog kijken en omhoog waar je heen gaat, dan lijkt zit nog netter. Het is al heel netjes,maar als je voor jouw gevoel omhoog gaat kijken is het het laatste stukje dressuurkakker ;) Met parcours kijk je ook omhoog waar je heen gaat toch? In proef ook doen :j

Maar ik vind het echt een gaaf paard, fijn gereden en dit zijn de laatste mugggenzift dingen haha.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:26

Leuk die filmpjes! Snap het gesprek wel dat het op enig moment ook genoeg tips en adviezen zijn, zag ergens de suggestie dat als iemand het zelf aangeeft als het genoeg is geweest?
Vind de tips zelf namelijk wel vriendelijk verwoord.

Eef, ik ga mee met MWM op beide punten, zou lekker na het baanverkennen afstappen tot het moment dat je echt los wilt gaan rijden (en dan heb je wellicht ook voordeel dat je met baanverkennen al kunt voelen hoe relaxed het voelt en dus hoe lang je nodig denkt te hebben).

Leuk dat je een filmpje plaatst en je hebt hem fijn voor elkaar, zeker voor de B. Je ziet er wat statisch uit in je armen waardoor soms je contact even los is en soms juist te strak lijkt. Fijne tips van MWM en juist omdat je al bezig bent met je houding zou iets als Ruiterfit je ook nog kunnen helpen (of wellicht losse oefeningen, al weet ik niet welke dan goed zijn - daarom doe ik dus Ruiterfit en dat heeft me ook echt geholpen in houding en souplesse van mijzelf).

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:24

Fijne tips allemaal om te lezen! Ben haast geneigd mijn komende training te filmen en hier te plaatsen!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:39

EefBam is baanverkennen niet alleen in stap? Dat was het vorig Nk wel namelijk. Misschien kun je dan beginnen met losstappen in de wedstrijdbaan en dan verder losrijden? Succes in elk geval!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 22:59

Deempjexxx schreef:
Ik snap jullie hoor.
Maar wat ik bedoelde met de filmpjes was. Het 1e filmpje waar een stukje galop in voorkomt mag hij inderdaad meer sprong hebben.
Daarom het 2e filmpje, daar zie je al dat hij meer sprong behoud in het filmpje.
Ik snap eef_bam en ze hoeft zich niet te verontschuldigen.
De rest snap ik ook, ik zeg nergens dat ik het niet waardeer.
Ik vind het gewoon leuk om filmpjes te plaatsen want ik ben super trots op mijn paard. Dat is het belangrijkste.

Dat is alleen maar leuk dat je die filmpjes plaatst? Ze zijn juist heel informatief zeker met jouw eigen commentaar erbij en hoe het voor jou voelt. Niemand zegt dat je het fout doet of zo. Maar degenen die wat verder zijn in de africhting, hebben die fase allemaal gehad en weten hoe je jezelf kunt verbeteren. En dat kan jou weer helpen in jouw training. Je moet het zeker niet zien als kritiek. Dat is helemaal niet de bedoeling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 23:00

Flubberboot schreef:
Fijne tips allemaal om te lezen! Ben haast geneigd mijn komende training te filmen en hier te plaatsen!

Vooral doen! hartstikke leuk en leerzaam.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:37

@EefBam ik ben heel saai en sluit me ook bij mijn voorgangers aan! En een heel leuk dier en mooi met je jasje de combi! :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:20

Eef Bam, hier ook weinig op te merken. Het ziet er allemaal makkelijk en harmonieus uit. Je hebt je paard mooi van achter naar voren aan het lopen.
Zelfde opmerking als MWM mbt de aanleuning. Als je de teugels korter neemt en de lengte van de teugels in je armen zoekt (je kunt ook je handen meer toesteken als je paard meer ruimte nodig heeft) heb je dat grotendeels al opgelost. Zelf proberen alles los te laten, schouders, armen benen, etc.
Maar ik zie zelden zo'n nette proef in de B dus ik denk dat je goede kans gaat maken.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:24

Ladonna: goed punt, op de regio mocht je echt rijden maar dat was ook een dag eerder en op indeling. De hele ring mag baanverkennen om die tijd dus het zal wel alleen stap zijn.

Bedankt voor de rijtechnische tips en leuke reacties allemaal, ben echt heel blij met dit paard <3 . Had zelf ook gezien dat ik mijn hand erg vast zet, had alleen nog niet bedacht hoe ik dat op kon lossen. Vanmorgen in de training de teugels wat korter gepakt en dat lijkt wel te helpen :) .
Rechtop zitten en voor me uit blijven kijken probeer ik te doen, maar vind ik erg lastig. Ik zit nog in een traject om mijn bekkenscheefstand te verhelpen, daarna kan/mag ik weer oefeningen gaan doen om mijn houding te verbeteren.

Doedatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:22

Deempjexxx schreef:
Hier vandaag 2 winspunten binnen geharkt.
Wel tot aan mijn onderbroek nat geregend haha maar goed.
Had vooral de 1e proef een 6jes protocol jammer, maar toch nog 186 gereden.
2e proef ging een stuk beter, 0 fouten maar 180.5 punten.
Blij dat hij zo netjes zijn rondjes liep, sommige paarden waren behoorlijk aan het staken zoals ik zag.
We zijn 2x als 6e geëindigd. Woensdagavond weer een poging +:)+

Even weer een compilatie van de 1e proef :Y)

[ Video ]

Hee, we waren op dezelfde wedstrijd. Gefeliciteerd met je winstpunten.

Ik moest later starten, dus ik had mijn proef in een waterbak :Y) . Er waren bij mij ook veel paarden die niet meer wilden lopen.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 16:55

Doedatje schreef:
Deempjexxx schreef:
Hier vandaag 2 winspunten binnen geharkt.
Wel tot aan mijn onderbroek nat geregend haha maar goed.
Had vooral de 1e proef een 6jes protocol jammer, maar toch nog 186 gereden.
2e proef ging een stuk beter, 0 fouten maar 180.5 punten.
Blij dat hij zo netjes zijn rondjes liep, sommige paarden waren behoorlijk aan het staken zoals ik zag.
We zijn 2x als 6e geëindigd. Woensdagavond weer een poging +:)+

Even weer een compilatie van de 1e proef :Y)

[ Video ]

Hee, we waren op dezelfde wedstrijd. Gefeliciteerd met je winstpunten.

Ik moest later starten, dus ik had mijn proef in een waterbak :Y) . Er waren bij mij ook veel paarden die niet meer wilden lopen.

Haha oeps, ik moest toen het net uit de hemel viel maar toen was de bak gelijk al aardig nat.
Je kon er niet helemaal aan rijden zeg maar.
Zaterdag weer, alleen met de weersverwachting twijfel ik nog of ik hoop dat het naar de avond geplaatst word.