[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Optiwolk

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:25

Ik start ongeveer 1xmaand. Zo is dat twee weken na elkaar, zo twee maand niet. Hangt er wat van af van de locaties en Mn eigen schema enzo.

Ik heb altijd meer stress als ik lang niet geweest ben.
Paardlief vind t alleen maar fijn dat hij mee mag.

Groot- klein - maakt niet uit.
Hij is soms rustiger op de grote concoursen met zes dressuurringen en twee springringen dan enkel een dressuurring. Misschien een teveel aan indrukken dat hij niet kan kiezen van dewelke hij moet gaan klieren ofzo

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 09:47

Ik heb zelf ook veel stress als ik even niet ben geweest. Paard komt altijd 3 meter groter de trailer af en kan alleen maar dansen. Als ik er eenmaal opzit en hem wat aan het werk zet is het over. Het maakt dan niet uit of het een grote of kleine wedstrijd is. Hij begint altijd woest en wordt altijd (als ik het goed doe) braaf.

Balen van die schieffel trouwens!
Laatst bijgewerkt door Yess op 03-07-18 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 10:15

Jeetje verplichting van een uur hoef ik ook niet.
Mijn juf komt wel een uur, maar dat is nu ook wel nodig. Met mijn ontspanning enzo.

Temperatuur vanmorgen was 37.7
Heb via topic op bokt nog een tip gekregen. Eigenaar gaat dat bespreken met dierenarts straks. Ook voor ander medicijn. Duurder maar geen kans op shock. Vanmiddag maar weer kijken...

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 11:36

Ik les altijd 3 kwartier. Inclusief losrijden en bijkletsen. Dat vind ik lang zat. In de winter moet ik een stuk rijden naar de bak. Is hij meteen mooi warm gestapt.
En da's mooi nieuws janine!!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:02

Optiwolk wauw wat een gave foto's. Echt een super gaaf paard heb je, helemaal mijn type!

Yess ziet er goed uit op die ene foto. Gefeliciteerd met de puntjes. Wanneer ga je weer starten?

Janine1990 oh wat een nachtmerrie zeg! Pff daar moet je echt niet aan denken.. Gelukkig gaat het nu weer wat beter.
We rijden op dit moment nog geen travers, dus geen flauw idee. :+

Peelie, ik vind €1,- per minuut een vrij normale prijs. :o Ik leste vroeger wel 1x in de week (a 25,- per keer). Maar vanaf de L bij de wat 'duurdere' instructeurs, en dan les ik meestal om de week a 45,-.
Helemaal als een instructeur naar jouw locatie moet komen met de auto, een half uur les geeft a 30,- en dan weer weg moet. Dan houden ze er niet veel aan over. Kan je evt. met de trailer naar iemand op les gaan? Dan kan je misschien ook iets verder weg kijken?
Of misschien meer clinics rijden? Kan je gelijk oefenen met ander (evt. spannend) terrein?

Ik hoor wel veel in de omgeving dat mensen naar koudbloedwedstrijden gaan om 'ff wat punten te scoren'. Ben er zelf nooit geweest dus kan geen oordeel geven.

Ik ben aan het kijken om kalkoenen/stiften te kopen voor de keuring. Gaat waarschijnlijk om vrij droge zandgrond, dus ik gok kleine stiften. Maar ik heb dus echt geen verstand ervan. Welke moet ik hebben? Ik heb even op de website van EJ gekeken.
Kalkoenen Premiere Zelfreinigend Stomp 17mm
Kalkoenen Premiere Zelfreinigend Stomp 12mm
Kalkoenen Premiere Zelfreinigend Spits 13mm
Die van 17mm lijken me te groot. Maar dan dus de keus 12mm stomp, of 13mm spits. Ik denk de 13mm spits, maar klopt dat? Voor ik de verkeerde stiften erin draai. := En dan denk ik de 12mm stomp voor als het natter/drassiger is?
(zijn ook stiften in andere maten/vormen. Maar deze lijken me het fijnst ivm zelfreinigend. Dus als het kan wil ik eigenlijk hieruit kiezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:06

Ik heb altijd kleintjes eigenlijk.. Vindt dat het anders de beweging niet echt te goede komt met van die grote blokken eraan.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:13

Ja, iedereen heeft het over kleintjes. Maar welke kleintjes? Je hebt nog zoveel verschillende kleintjes. :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:17

Ik heb altijd spitse punten.
Dat gaat bijna overal wel oke op. En als het te glad ik start ik gewoon niet. Hij is niet zo fijn met geglibber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:22

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 12:33

Janine dus de spitse punten, Yvank de stompe punten. Misschien dat ik ze gewoon beide koop en eens test.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 13:15

Bij droge bodem gebruikte ik met puntjes en bij wat vochtige bodem platte. Nu nooit meer. Er is genoeg op zand tegenwoordig.

Ik ga over 3 weken weer op pad.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:04

Ik rij echt nooit meer op gras. Hij gaat er gewoon rot van lopen. Mijn merrie boeit het niks. Die stampt gewoon door.

Als ik ooit al kalkoenen gebruikte dan waren het altijd tacx kalkoenen. Die tappen zichzelf. Super handig.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 14:07

Zelf reinigende hebben hetzelfde effect toch?

Ik rijd inderdaad ook nooit op gras, zijn genoeg wedstrijden op zand. En ik vind stiften draaien echt een gedoe.
Maar nu voor de keuring (die op gras is) wel nodig.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 15:00

Ik heb altijd lange met punten.
Hoorde van mijn hoefsmid dat als je paard wat moeilijk appuyeerd je aan de binnenkant korte moet doen en de buitenkant lange, moeilijk met wijken? Net andersom.
Maar of het waar is?
Zijn uitleg daarover klonk logisch

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:48

Wat een horrorverhaal Janine! %) Echt naar om te moeten zien lijkt me. Beterschap!

liss schreef:
Hoorde van mijn hoefsmid dat als je paard wat moeilijk appuyeerd je aan de binnenkant korte moet doen en de buitenkant lange, moeilijk met wijken? Net andersom.
Maar of het waar is?

Haha! Dat vind ik altijd van die maffe dingen... Als een oefening niet goed gaat moet je gewoon trainen :') Toch blijven mensen wel gevoelig voor dit soort ‘tips’.

Ik start meestal 1 à 2 keer per maand, grootte of bodem maakt me niet zoveel uit. In de zomer ga ik vaak ook springen, in de herfst cross ik altijd alleen maar en in de winter blijf ik thuis om te trainen. Vind alle onderdelen tof, dus moet van mezelf echt kiezen. Zeker in het crossseizoen!

Heb zondag weer wedstrijd op gras. Maar de grond is zo droog en hard... Maar even nadenken wat ik er in draai...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 18:51

Eerlijk zou ik nu ook wel zonder iets durven.... de meeste graslanden met zandbodem hier zijn onderhand door de droogte meer zand dan gras.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:25

Was het ook echt Shirley! Eigenaar zei al: "Je was nu liever niet gebleven zeker?" (wachten op de dierenarts) Maar ik ben juist blij dat ik het met eigen ogen heb gezien. Als je zoiets door de telefoon hoort, van wie dan ook, ben je toch nooit gerust voordat je het beestje zelf hebt gezien.

Ik ken maar weinig wedstrijden waar ik ondanks droogte zonder proppen zou rijden.
Wel een wedstrijd waar ik vroeger vaak paarden niet rad zag gaan omdat het meer beton was dan gras waar je op reed (klei land).
En als het zó droog is, dan rij ik gewoon niet. Beetje demping is wel welkom als ze aan het werk moeten.

Vanmiddag weer op stal geweest. Wietse kwam net uit de wei, heel vlot achter de rest aan (hij loopt altijd achteraan). Temperatuur om 11 uur vanochtend was 37.5. Net uit de wei was het 37.8
Nouja, net uit de zon mag dat. Bult was ook echt aanzienlijk (meer dan de helft van gisteren) geslonken.
Eigenaar blijft nog even temperaturen.

We balen dat we niet weten waar het door komt. Volgende keer dat dit gebeurt gaan we dan ook bloed trekken vóór er AB gespoten wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:25

liss schreef:
Maar of het waar is?

Heb zulke dingen ook wel eens gehoord.

Maar ik denk persoonlijk dat die kleine puntjes onder 600 kilo echt wel de grond in gaan, wat de vorm dan ook is. En er ook zeker niet langer in blijven.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:34

Hier inderdaad ook veel klei, das met de doorgte geen doen meer zo keihard.
Maargoed, de meeste grasconcoursen hier in de regio zijn de laatste jaren gestopt ook, dus heb dit jaar voor t eerst geen stiftgaten meer. Vind het wel echt jammer, ondanks dat t meer gedoe was, ik vond de grote concoursen altijd zoveel gezelliger!
(en draai eigenlijk standaard grote stiften, binnenkant blokje, buitenkant puntje. Ooit vond ik dat logisch en daarna nooit meer gewijzigd, omdat t gewoon goed ging zo)

Nu is er hier gelukkig zat te starten op mooie zandbodems, maar het is toch wel anders (al snap ik vanuit de concoursen echt wel dat ze de stekker eruit getrokken hebben hoor)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:37

Bedankt voor de adviezen dames! Zonder rijd ik eigenlijk nooit... Ik bekijk de bodem ter plekke wel en bekijk dan wat ik uit mijn collectie kies. De weides zijn hier vlak en droog, maar nog echt geen beton gelukkig. Heb tot nu toe nog nooit echt bodemproblemen gehad met mijn paard, misschien scheelt het dat hij ook crossen loopt. Daar is het begrip ‘goede bodem’ heel breed :D Dus hij is wel wat gewend!

Ben nu een paar weken thuis aan het trainen geweest en merkte vandaag met proef oefenen al wel wat verschil! Gaat net iets vloeiender allemaal. We hebben ook gewerkt aan wat meer oprichting, maar dat is nog niet zo bevestigd dat het in een hele proef lukt. Dus we gaan het zien zondag!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:40

Iig veel succes en plezier alvast!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 20:45

Mag ik hier al wat mee komen lezen? We moeten nog 1 puntje en dan mogen we over naar het Z1. In de training pakken we al lekker wat oefeningen mee en gaat heel niet slecht. Uiteraard ruimte voor verbetering maar goed eerst nog dat puntje halen komende zaterdag.

Leuk om wat bekende namen uit het M1 en M2 topic tegen te komen.

Janine beterschap met je paardje.

Peelie, ik les bij Myrna van wijk in Vuren alleen komt zij niet op locatie moet je daarheen. Dan zou je Ellen van gastel nog kunnen proberen die komt wel op locatie en clair van ABC stables in woudenberg.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:07

Jeetje wat gaan we ineens als een speer in dit topic!

Welkom voor alle nieuwe mensen :)

Janine wat fijn dat het weer beter gaat. Dat moet flink schrikken geweest zijn ;(

Hier nog even de spetterfoto's van Beer en mij vorige week in de spartelvijver.

Afbeelding

Afbeelding

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:49

Heerlijk! Gaaf dat er dan ook net een fotograaf stond :)

Ik had vandaag de eerste wissel op de lange zijde van gewoon naar contra te pakken. *\o/*
Gaan we dan toch in 2018 nog het Z2 halen? :=

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 19:50

Ohh dst ziet er echt heerlijk uit!

Hier lijkt m'n tweede paard zijn peesblessure weer terug te hebben. Gelukkig niet m'n wedstrijd paard, maar bijna een jaar stil gestaan en nu weer dikke pees. Maakt het plaatje toch minder gunstig.

Fries lijkt langzaamaan iets beter te gaan lopen. Durf het nog amper uit te spreken.

Zaterdag weer clinic, dit maar van jeniffer secreve. Ben heel benieuwd. Dan is het weer even over met de clinics en gaan we maar eens een proefje doorrijden voor het oefenen.
:)

Hier nog mensen op wedstrijd dit weekend?

Janine, gaat hij nog goed met hem?

Welkom laura!

En gaaf noukie!