[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 09:46

Hee handig topic dit! Is er iemand die mij missch het een en ander uit kan leggen? :)

Mijn a pony rijd nu de a/b pony proeven, en is met een paar wedstrijden al L1+6, gaat dus echt heel lekker! Echter kun je met een a pony maar tot en met de L2 starten, daarna houd het op. Hoe gaat het in zijn werk als ik daarna verder wil tussen de paarden? Begint ze dan opnieuw? En hoe zet ik mijn startpas om?

Alvast bedankt!! :)

Zonnetje81

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:13

Je kan met een A pony niet bij de paarden starten. Althans vroeger kon dat niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:18

Zonnetje81 schreef:
Je kan met een A pony niet bij de paarden starten. Althans vroeger kon dat niet.

Nu kan dat wel, er rijden ook Shetten tussen de paarden mee.

Bellaroos: hoe oud ben je? Ik ben pas gaan starten toen ik 18+ was, dus heb eigenlijk altijd tussen de paarden gestart

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:22

Heel apart. ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:23

Ik las hier ergens iemand die Lichte/Zware tour wil rijden met een pony. Maar in het reglement lees ik net dat die regel van 1.48,1 cm nog steeds gehandhaafd wordt. Dus dat is niet mogelijk, tenzij het een onofficiele wedstrijd is..? Of de betreffende welsh pony is een E pony. edit: is inderdaad een E pony van Ambre :D

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:29

De ruiter is 12 jaar, de pony 1.165m. Ik weet bijna zeker dat er iemand met een shetlander M2 start tussen de paarden hier op bokt, dus het moét kunnen :D Maar hoe?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:30

Enneh, we hebben geen LT ambities, maar we denken toch wel verder dan de L2 te kunnen komen.. Althans, dat hopen we ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:38

Bellarose schreef:
De ruiter is 12 jaar, de pony 1.165m. Ik weet bijna zeker dat er iemand met een shetlander M2 start tussen de paarden hier op bokt, dus het moét kunnen :D Maar hoe?

Naast het hoe, vraag ik me af of je een 12 jarige op een Atje tussen de paarden (en dus volwassen) mee wilt laten rijden. Ik vind het persoolijk vrij pittig voor zo'n jonge amazone. Tussen de paarden is toch wel een ander sfeertje en wordt ook wat strenger beoordeelt dan bij de kleine pony klasses.
Heb even in het regelement gekeken en het mag wel, op 12 jarige leeftijd tussen de paarden. Ik zou even een mailtje naar de knhs doen, hoe het precies in zijn werk gaat.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:55

Bij die leeftijd heb ik ook mijn twijfels. Geen leuke sfeer, zelfs als volwassenen zou ik terug naar mn pony tijd willen :D

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:33

Ik ga mee met Zonnetje81. Ik zou willen dat mijn ponytijd wat langer had geduurd! Op 12 jaar al naar de paarden, no way. Kan altijd nog.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:25

Als je met de a-pony L2 bent kun je inderdaad verder tussen de paarden. Je kunt dispensatie aanvragen om weer L2 te starten omdat de proeven voor a/b-pony's eigenlijk een klasse lager zijn (als je nog niet over de 30 winst zit hoef je dat niet eens te doen), maar als je L2+10 bent tussen de pony's mag je ook gewoon M1 paarden gaan starten. Tussen de paarden mag je tot en met ZZ-L starten. De ponystartkaart moet dan worden stopgezet en er moet een paardenstartkaart worden aangevraagd.

Maar, springen ze ook? Dat wordt tussen de paarden lastig en ik weet niet of je met dezelfde pony tussen de paarden mag uit komen in de dressuur en tussen de pony's in t springen. Dat zou je dan even bij het KNHS moeten vragen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 04:30

mooney schreef:
Bellarose schreef:

Naast het hoe, vraag ik me af of je een 12 jarige op een Atje tussen de paarden (en dus volwassen) mee wilt laten rijden. Ik vind het persoolijk vrij pittig voor zo'n jonge amazone. Tussen de paarden is toch wel een ander sfeertje en wordt ook wat strenger beoordeelt dan bij de kleine pony klasses.
Heb even in het regelement gekeken en het mag wel, op 12 jarige leeftijd tussen de paarden. Ik zou even een mailtje naar de knhs doen, hoe het precies in zijn werk gaat.

Helemaal mee eens. Los daarvan wordt er bij de ponys ook iets milder gepunt als bij de paarden. Een lesklantje van mij is de pony uitgegroeid en moet nu over op een grotere, maar heb echt wel met zijn moeder besproken dat als het een jong dier is, het wel binnen de E maat moet blijven. Jochie is er mentaal niet klaar voor om de volwassene sport in te gaan. Daar moeten ze best pittig voor zijn. Voor veel kinderen is het ronduit demotiverend. Zeker voor een 12 jarige, met een A-pony. Die gaat van een koude kermis thuis komen. De fijne motoriek moet op die leeftijd nog ontwikkelen en dan heeft ze de bouw/beweging van haar pony hoogstwaarschijnlijk ook niet mee.

Hoe gaat zo'n gup in vredesnaam die pony goed op het achterbeen zetten om het een M proef tussen al het dressuurgeweld door te sturen straks?

Ik denk dat ik als jury dan toch wel een praatje zou aanknopen met de betreffende papa of mama hoor... Tenzij het kind echt zo enorm getalenteerd is, dan heb ik niets gezegd. Maar in dat geval zou ik toch ook uitkijken naar een goede D pony en de shet mooi als gezelschap ernaast zetten in de wei :j

Er is overigens idd een bokker die M2 reed met haar shetlander tussen de paarden en een oud verenigingslid van mijn vereniging die met haar B pony Z1 tussen de paarden reed (en won :') ) , dus ja het kan, maar je spreekt in deze wel over volwassenen die op deze ponys rijden en gewoon over veel meer rijvaardigheid beschikken dan zo'n gupje van 12.
Laatst bijgewerkt door Suelza op 01-04-14 04:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 04:31

Nies_ schreef:
De ponystartkaart moet dan worden stopgezet en er moet een paardenstartkaart worden aangevraagd.

Maar, springen ze ook? Dat wordt tussen de paarden lastig en ik weet niet of je met dezelfde pony tussen de paarden mag uit komen in de dressuur en tussen de pony's in t springen. Dat zou je dan even bij het KNHS moeten vragen.

Je mag zowel tussen de ponys als tussen de paarden starten op dezelfde startkaart, zolang je geen 19 jaar oud bent.

Dus ze zou in theorie gewoon tussen de ponys mogen blijven springen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 07:57

Vroeger kon dat ook niet. Apart. Imo kies je voor het een of het ander.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 16:52

Nounounou wat een vooroordelen, jammer! -O- Wie zegt hier dat het over een shetlander die zijn bouw niet mee heeft gaat? Ik niet hoor.

Ik ben met jullie eens, tuurlijk zou het voor haar veel leuker zijn om nog een tijdje tussen de pony's te starten, absoluut! Echter houd het voor een A pony op na de L2, en zowel ruitertje (ookal is ze 'maar 12') als ik zouden het zonde vinden om er dan maar mee te stoppen. Zowel ruiter als pony hebben imo nog veel meer in hun mars, anders waren ze niet in 7x starten L1+6, pony-sport of niet.

Ik vind het persoonlijk idd een erg getalenteerd ruitertje, voor zover ik daar zicht op heb. Mijn welsh merries zijn echt geen makkelijke kinderpony's, en naast deze pony die ze dus zo leuk op wedstrijd uitbrengt springt ze ook zonder twijfel op mijn écht niet makkelijke 3 jarige andere merrie, en rijd ze er zo mee weg. Die is wat groter, maar deze vind ze gewoon veel en veel leuker, + dat ze deze helemaal zelf (uiteraard met instructie) zover heeft getraind.
Het is helemaal niet zo dat wij haar erin pushen dat ze moetmoetmoet, maar ze wil gewoon zelf graag kijken hoever ze kan komen met deze merrie, voordat ze eraf groeit. Enneh, een x géén 1e worden moet ze ook tegen kunnen hoor! ;)

Hierbij 2 foto's van de Regio kampioenschappen begin maart:
Afbeelding
Afbeelding

Wel hoop ik dat ik inderdaad dispensatie aan kan vragen om bij de paarden weer bij de L1 (evt L2) te beginnen, anders wordt de overstap idd way too much. Kan iemand mij vertellen hoe dat in zijn werk gaat? Gewoon de KNHS opbellen?

Iig alvast bedankt voor de tips allemaal! :)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 18:47

Geen vooroordelen, absoluut niet!
Ik weet dat jij prachtige Welshjes hebt, vindt het leuke dieren. En start zelf ook met een Welshje van 1.20 tussen de paarden. Dus wat mij betreft komen er nog 100 andere Welshjes gezellig starten.
Waar ik over 'viel' was de leeftijd van amazone, ik kan me gewoon niet voorstellen dat het voor haar leuk is om tussen de paarden te rijden. Maar als jullie er beiden achter staan wens ik jullie veel plezier :j
En hou ons op de hoogte :D Ben ik niet meer de enige met een echt ukkie haha

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:06

Suelza schreef:
Nies_ schreef:
De ponystartkaart moet dan worden stopgezet en er moet een paardenstartkaart worden aangevraagd.

Je mag zowel tussen de ponys als tussen de paarden starten op dezelfde startkaart, zolang je geen 19 jaar oud bent.

Dus ze zou in theorie gewoon tussen de ponys mogen blijven springen.

Weet je dat zeker? Ik wilde namelijk op mijn 17e met mijn D-pony tussen de paarden starten, maar mijn ponystartkaart was al verlengd dus kon dat niet. Maar dat kon dan dus eigenlijk wel? :+

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:47

Ja dat wat Suelza zegt over tussen de pony's en de paarden starten klopt wel. :)
Bellarose, verder vind ik het een gave pony en zoals mooney zegt gaat het niet om de pony/combinatie. Maar de leeftijd van de amazone. Maar als zij (ik weet niet in hoeverre ze zelf in staat is om in te schatten wat een verschil het is om tussen de paarden te starten) en jij er volledig achter staan, kan ik jullie alleen maar veel succes en plezier wensen! :D
Kan er op geen enkele manier een uitzondering gemaakt worden voor a-pony's die tussen de CDE-tjes mee mogen doen?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 23:40

Knappe pony bellarose!
Jammer dat je goed bedoelde meningen ziet als bevooroordeeld..
Weet zeker dat niemand dat hier zo bedoeld.
Ik zou t zelf niet doen maar dat heeft te maken met de leeftijd van de ruiter, het is gewoon heel anders tussen de paarden en zou haar lekker laten genieten tussen de ponies desnoods met een nieuwe topper wanneer ze met deze niet verder kan..

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:46

Onwijs gave pony!!

Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken tussen de paarden, lijkt mij persoonlijk niks..
Wel knap!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:05

Leuke pony! Tja, mij lijkt bij de pony's rijden voor kinderen een stuk leuker dan tussen de paarden, maar als ze bij de pony's echt niet verder kan is het natuurlijk een optie.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:11

Punz, hoe laat moet je Zondag? Wij mogen om kwart voor 11 en 11 uur laten zien wat we kunnen! Hopelijk is het weer een beetje goed... De voorspellingen zijn niet zo positief. En als ik ergens een hekel aan heb op concours dan is het wel in de regen rijden. :+
Poown pakt fijn aan de laatste twee weken dus als ie zich in de ring ook zo gedraagt dan heb ik goede hoop dat we die twee verliespunten weg kunnen rijden.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 10:14

Sjolvir schreef:
Leuke pony! Tja, mij lijkt bij de pony's rijden voor kinderen een stuk leuker dan tussen de paarden, maar als ze bij de pony's echt niet verder kan is het natuurlijk een optie.

Precies dát!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:15

kwart voor tien en tien over tien.
( Jou-Jou heet officieel Patty's Sweet Masquerade)

Ik hoop op goed weer. Pony loopt nog ijzerloos... dus hoop maar dat het niet al te nat is.
( en jaa... er gaan ws wel weer ijzers onder komen. Vorig jaar ook ijzerloos begonnen, mn ook door mijn smid die denkt dat het eigenlijk gewoon moet kunnen... Maar nu puntje bij paaltje komt vind ik het zelf toch eigenlijk best weer spannend. Gaat dus een terughoudend gereden middengalop worden vrees ik....)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:19

Zit ik ook mee Punz, wel ijzers maar nog geen schroefgaten en zondag op gras moeten rijden (iig het losrijden denk ik). Maar goed, hij is nog steeds niet te rijden dus ik kom vermoedelijk alleen zondag even binnenrijden omdat ik die wedstrijd MOET rijden om me te selecteren, slechtste resultaat is het streepresultaat, dus desnoods maar uitgebeld oid... :P
Zaterdag vind ik erger, dan rij ik zodat hij zondag wat braver is hahaha maar dan kan ik wel verliespunten rijden dus zou liever mijn hengst meenemen die dag in een poging het eerste wp in het M te scoren.