Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:00

Flubberboot schreef:
Ik heb ook liever halsstrekken op de volte, die van mij denkt bij de diagonaal meteen "HEEEE MIDDENDRAAAFFF" Is heel handig als je daadwerkelijk middendraf moet doen, maar niet met halsstrekken :') Al rijden we net pas in de B dus we hebben nog even om te oefenen!

Hahaha zelfde probleem hier. Begint ze eindelijk te snappen dat ze moet verruimen op de diagonaal, moet ze nu weer wat anders doen :')

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:03

Galop blijft bij ons ook lastig, en nu we naar de M gaan berijd ik me maar voor op onvoldoendes. Aanspringen gaat goed en scoorden we in de L wel nette voldoendes maar verruimen en vooral terugkomen is moeilijk. Middendraf gaat dan wel weer (heel) goed. Wij moeten het echt hebben van ontspannen de proef door blijven gaan, niet van speltakel. Ik reken ook niet op in de prijzen rijden, meestal doen er wel (semi)profs mee hier die ruim boven de 200 tijden en dat zal in de M niet anders zijn. Dat red ik niet met mijn ponytje :+

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:10

Flubberboot schreef:
Ik heb ook liever halsstrekken op de volte, die van mij denkt bij de diagonaal meteen "HEEEE MIDDENDRAAAFFF" Is heel handig als je daadwerkelijk middendraf moet doen, maar niet met halsstrekken :') Al rijden we net pas in de B dus we hebben nog even om te oefenen!

Dat doet de mijne ook :') alleen heeft zij besloten dat middendraf bij voorkeur versnellen is. Als het nou een hele spectaculaire verruiming was geweest die ze er zelf uitgooide, was het makkelijker geweest... :')

Flubberboot

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:15

Nee Peet doet wel netjes verruimen gelukkig! Moet wel halverwege het verruimen een kleine ophouding geven omdat hij anders uit elkaar valt. Dat is wel iets minder want juist tegen het einde verruimt hij het mooiste! Alleen moet het natuurlijk wel correct blijven en niet een paard wat in 3 delen loopt.
Ben nu al wel aan het oefenen dat diagonaal niet perse verruimen betekent, snapt hij niks van :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:17

MyWishMax schreef:
Ik kan helemaal niet lichtrijden. Op goede dagen is halsstrekken de enige keer dat ik het doe, op slechte dagen helemaal niet. En geen verschil in het paard. Ook niet met vorige want wij oefenden altijd overgangen tijdens halsstrekken naar stap en weer draf, dus heb op ieder paard wel stukken doorgezeten. Waarom zou je met halsstrekken ineens achter de beweging en zwaartepunt komen en met teugels op maat niet? Dan zit je gewoon niet goed want dat zou niks met teugels te maken mogen hebben.

Ja, met lichtrijden ben je lichter en js het makkelijker en heeft voor mij de voorkeur, maar zo zwart wit als jij bent is niet mijn ervaring.

PSvanLot, Suzanne f. Gaf aan dat het moet dus daar reageerde ik op. Een advies kan als er nog iets verbeterd kan worden idd. Maar dat is bij meer onderdelen van toepassing soms.

Fly_high, geen idee meer eerlijk gezegd. Dat is, gelukkig, te lang geleden voor mij.

Persoonlijk vind ik dat het niet moet uitmaken of je met halsstrekken licht rijdt of doorzit.
Op een hoger niveau moet doorzitten gewoon kunnen, zonder aan soepelheid te verliezen. Als de rug goed is getraind en jij zelf met doorzitten de beweging goed kan volgen.

Belangrijk is dat het paard met halsstrekken de hand volgt zakt, liefst naar de knie of in ieder geval onder de boeg. Maar wel met aanleuning. Bij mensen die gaan lichtrijden zie je ze toch heel vaak ook een beetje naar voren leunen en de teugels losgooien. Dan zakken ze wel (maar ook heel vaak niet), maar het paard valt dan op de voorhand zonder aanleuning. Lekker ontspannen wel, maar het mist het doel van de oefening. Voor een goede voorwaarts neerwaarts / hals strekken moet het paard op het achterbeen blijven en de hand volgen dus in aanleuning de teugels door de hand laten glijden.

Goed om te oefenen is ook het hals strekken in galop. Dan blijf je ook liever zitten voor een betere balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:47

Hier is het halsstrekken altijd wel een onderdeel waar we goed op scoren. Nu wel nog op de volte want we rijden nog B. Ik hoef de teugels maar iets langer te laten worden en ze gaar meteen naar beneden. Teugels op maat maken is dan wel weer lastig met een reus van 1,80. Je gaat net wat sneller de baan door en dan is het stukje op maat maken wel heel kort. Galop zelf is haar sterkste gang. Hier loopt ze altijd vanzelf en scoren we ook goed op. Alleen het aanspringen zelf blijft rommelig. Ze valt dan graag uit elkaar en springt niet direct aan.

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 12:50

Hier is halsstrekken juist 1 van de lastigste dingen. Halsstrekken in galop is wel een goede oefening, toevallig gisteren meegepakt en dat vond ie wel even wennen, maar ging wel prima. Op de volte vind ik halsstrekken inderdaad ook makkelijker.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:19

Hier aankomend weekend ook maar weer proberen maar moet nog voorlezer regelen en dam hopen dat het lukt..
En ik blijf rijdennin de proef dan zou er wat moeten lukken. Nu wachten op de startlijst en dan even kijken welke voorlezer ik kan regelen

Hier ook geenn hals strek fan.. doe net half wat.. blijf niet gelijk lopen maar strek ook niet tenzij ik de teugels er achteraan gooi( volledig los) maar tja dat word niet gewaardeerd) :D

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 14:21

Halsstrekken wisselt bij ons een beetje, heb het idee dat op de volte ons beter af gaat, maar dat verschil zie ik niet per se terug in onze punten. Versnellen zodra ze op de diagonaal kwam was ook Eva haar voorkeur, dat heb ik opgelost door precies op het moment dat zij wilde versnellen een ophouding te geven en direct daarna lengte te geven.
Verruimen is wel echt een werkpunt bij ons, vooral in de galop, de draf gaat de laatste tijd best aardig.
Ons beste onderdeel is stap verruimen, dat kan Eva zo ontzettend goed. Tenzij dat moet net na een keertwending, was zo blij met de enige M2 proef waar die oefeningen niet precies na elkaar zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:26

Er is in de L1 ook 1 proef waar je het niet echt netjes kan rijden. Geloof dat dit proef 25 is (uit mijn hoofd).

E afwenden, X-A-X grote volte halsstrekken, X-B rechtuit, B rechtsaf en X-B-F teugels op maat maken (en dan vervolgens bij A afwenden en wijken voor het rechterbeen).

Als je X-B rechtuit en B rechtsaf netjes wilt rijden (en dus een nette wending bij B wilt hebben met mooie stelling/buiging) dan ontkom je er eigenlijk al niet aan dat je voor de B je teugels al redelijk op maat moet hebben (en dus eigenlijk al voor X, dus in de laatste fase van je volte, al rustig begint om je teugels op maat te maken). Anders kan je dat niet netjes rijden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:39

Middendraf doe ik graag, toen ik mijn paard begon te rijden was er amper verschil, maar tegenwoordig is dat een van onze beste onderdelen. Vind dat ook een van de gaafste onderdelen om naar te kijken.

Ik heb vandaag een zadelmaker op bezoek gehad met een bus vol tweedehands zadels. Grappig om de verschillen te voelen, waren er 2 waar mijn paard fijn onder liep, en 1 daarvan vond ik zelf echt heel fijn. Kon ineens wel goed doorzitten :D . En het was ook nog eens de goedkoopste van de 2. Heel blij mee *\o/* .

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 16:50

Eef_Bam schreef:
Middendraf doe ik graag, toen ik mijn paard begon te rijden was er amper verschil, maar tegenwoordig is dat een van onze beste onderdelen. Vind dat ook een van de gaafste onderdelen om naar te kijken.

Ik heb vandaag een zadelmaker op bezoek gehad met een bus vol tweedehands zadels. Grappig om de verschillen te voelen, waren er 2 waar mijn paard fijn onder liep, en 1 daarvan vond ik zelf echt heel fijn. Kon ineens wel goed doorzitten :D . En het was ook nog eens de goedkoopste van de 2. Heel blij mee *\o/* .

Zoiets gebeurd mij nooit ;(

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 17:06

Apple schreef:
Er is in de L1 ook 1 proef waar je het niet echt netjes kan rijden. Geloof dat dit proef 25 is (uit mijn hoofd).

E afwenden, X-A-X grote volte halsstrekken, X-B rechtuit, B rechtsaf en X-B-F teugels op maat maken (en dan vervolgens bij A afwenden en wijken voor het rechterbeen).

Als je X-B rechtuit en B rechtsaf netjes wilt rijden (en dus een nette wending bij B wilt hebben met mooie stelling/buiging) dan ontkom je er eigenlijk al niet aan dat je voor de B je teugels al redelijk op maat moet hebben (en dus eigenlijk al voor X, dus in de laatste fase van je volte, al rustig begint om je teugels op maat te maken). Anders kan je dat niet netjes rijden.

In principe moet je in het halsstrekken alle oefeningen kunnen houden (al wordt hoge verzameling wel een uitdaging, maar goed, die kom je in de L niet tegen). Stelling en buiging vragen moet ook kunnen, het is immers niet teugels losgooien, maar in aanleuning de hals strekken. En ook tijdens het teugels op maat maken zou die aanleuning moeten blijven

Ninalotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 21:38

Ik beloon mijn paarden altijd in het eerste deel van de oefening waarin halsstrekken wordt gevraagd. Een paar klopjes op de hals geeft direct ontspanning en dan dalen ze allemaal net dat laatste stukje extra. Weet niet zeker of dat mag maar tot het ZZL nog nooit commentaar op gehad en altijd dikke punten voor dit onderdeel :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:15

Eigelijk nooit gedaan maar een kriebel gaan we eens proberen van een max 5 kan niet veel van af als ze iets doet.. toch.. :=

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:28

Ik kriebel 'm ook even altijd op z'n schoft, doe ik bij de schimmel ook vaak met halthouden in de proef. Geen idee of het werkt maar zit tussen m'n oren :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:38

Eigenlijk is halsstrekken een controle of de aanleuning goed is en paard dus correct de hand opzoekt en volgt. Nu betekent het niet dat als het lastig is je helemaal fout bezig bent, natuurlijk. Maar wel dat er nog winst te behalen is in de basis. Zoals bij iedereen, basis moet je op elk niveau aan blijven werken en ieder paard en iedere ruiter heeft een ander punt wat wat meer aandacht nodig heeft. Elk paard is anders en de ene doet het makkelijker als de ander. Net als sowieso goede aanleuning, sommige kruipen er makkelijk achter en dan is de hand volgen natuurlijk sowieso al een werkpunt. Net als paarden die wat meer spanning hebben, dan is halsstrekken maar ook gewoon aanleuning al moeilijker, want daar heb je ontspanning voor nodig. Eigenlijk zou het dus makkelijker moeten worden als je hoger komt, want dan zou de basis beter moeten worden.

Maar wat daarnaast ook vaak fout gaat is dat mensen het vaak niet oefenen, behalve misschien aan het einde van de training voordat ze gaan uitstappen. Net als andere dingen moet je het ook gewoon trainen en kan het handig zijn om het meerdere keren in een training mee te nemen, zowel het strekken als het op maat maken van teugels.
Je kan altijd in stap beginnen, niet in 1 keer losgooien, maar juist heel rustig aan lengte geven en trainen dat paard de hand volgt naar beneden. Voor sommige is het in stap beginnen makkelijker, dat het kwartje ook valt. Want ook al is het basis, ze moeten soms ook even snappen wat je vraagt zoals bij alles. En niet in 1 keer verwachten dat ze ook tot kniehoogte komen, maar beginnen dat je dus meer lengte kan geven zonder contact te verliezen. Day betekent bij het ene paard dat je net aan of net niet tot boeg hoogte kan komen, maar het gaat dan om het volgen van de hand en dat langzaam uitbouwen. En inderdaad belonen, ik beloon sowieso veel, ook tijdens proeven een kriebel :=

En je blijft altijd paarden hebben die het makkelijker en beter doen, maar voldoendes zou iedereen moeten kunnen halen uiteindelijk. Daarom vind ik het ook heel goed dat het tegenwoordig op elk niveau in de basis gevraagd wordt. Het zou alleen ook wat meer mee mogen tellen van mij hoe hoger je komt. Juist omdat het wel een controle is of de aanleuning echt naar de hand toe is op correcte manier. Dat zou in het Z toch echt voor elkaar moeten zijn en daar geen enkel verschil kunnen tonen of maar heel weinig/op rollen zonder contact zou wat meer meegenomen moeten worden. Aan de ene kant lastiger, want vanuit oprichting helemaal naar kniehoogte zakken is wel een stuk als je ze niet in 1 keer uit elkaar wilt laten vallen en ook weer op moet nemen. Dat merk ik ook, hoe ze in de b en l liep was natuurlijk minder opgericht en als ik bij wijze van spreken 3 stops meegaf liep ze op kniehoogte. Als ik er nu 3 mee geef zijn we nog niet op kniehoogte haha. Maar tot boeghoogte zou wel gewoon moeten lukken. (Dit gaat dus over de hogere niveaus waar er echt geen enkel verschil is behalve misschien wat contact verlies van ruiter)

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:48

Ja oefenen is heel belangrijk, mijn instructrice hamert daar veel op en de bijbehorende tempocontrole. En om daarop aan te sluiten: teugels op maat maken is soms net zo lastig, ook uit middenstap. Dat ze niet even tegen de hand komen, of ineens veel kleiner gaan lopen (ok, bij van middenstap naar arbeids is dat anders, maar gaat even om het punt).

Aanleuning is bij ons altijd een ding geweest, dus vanzelfsprekend is halsstrekken dan ook een ding. Maar als ik nu vergelijk met 2 jaar terug hebben we al een behoorlijke vooruitgang gemaakt en daar gaat het uiteindelijk om.

@MWM dat hebben wij idd ook, pas op het moment dat we eigenlijk de teugels weer op maat moeten maken loopt ie met z'n neus bij z'n boeg, terwijl ik weet dat met les en thuis hij echt wel lager kan. We hebben alleen de tijd nodig en een halve volte is daar niet genoeg voor (heb nu flashback naar vorig jaar M1, waarbij ik per ongeluk een hele volte halsstrekken reed ipv halve omdat het strekken zo lekker ging en ik daarop gefocust was :') )

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 08:56

Dat bedoel ik, hals strekken zal niet voor ieder paard even makkelijk worden of even goed. Maar als basis verbetert en dus aanleuning verbetert wordt het ook beter. Zoals jij zegt, als je terug kijkt zijn jullie vooruitgegaan en dat is toch bewijs dat je goed bezig bent.

En ik kan me helemaal voorstellen dat je te lekker bezig was :') Mijn voorlezer zegt heel duidelijk wat het volgende onderdeel is zodat ik weet of ik wat kan smokkelen met op maat nemen of dat het echt al helemaal klaar moet zijn en ik dus jammer genoeg eerder moet beginnen.
Die M1 proef met halsstrekken over de diagonaal tussen de galop in is er zo 1 waar je bij de hoek letter op maat moet zijn en c weer galop rechts aanspringen. Daar kan ik stiekem iets smokkelen, want dat aanspringen lukt ook netjes als ik nog niet helemaal weer op maat ben en kan ik beide hoeken gebruiken voor laatste stukje. := Anders moet ik aantal meter eerder beginnen op diagonaal en krijg je daar commentaar op.

Hoewel, meeste juryleden zeggen er niks van maar is wel het verschil in een net cijfer of hoog cijfer. En ik heb nog nooit wat gehoord over de hoek nog gebruiken, want dat valt gelukkig niet zo op.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:04

Dat is inderdaad ook precies de reden dat ik dit al meeneem vanaf het begin dat ik Winky ben gaan doorrijden, zodat het echt een stuk basis word ipv iets wat "moet" in de proef. Gewoon verlengen, weer oppakken, weer verlengen zodat ik er zelf ook handiger in word. In stap kan ik nu heel makkelijk verlengen en weer oppakken, draf is nog lastig maar daar is onze aanleuning nog niet super dus dat is inderdaad niet zo raar. Afgelopen zondag had ik al heel fijne stukken maar het is nog altijd niet genoeg voor op wedstrijd, we oefenen nog lekker door!

Even kriebelen is wel een leuke tip, die ga ik eens proberen :) Helaas ben ik even uitgeschakeld ivm gescheurde enkelbanden, we zijn echt kneuzenteam atm :+ Gelukkig kan m'n vriendin haar deze week rijden en ik ga er denk ik volgende week weer op zonder zadel of zonder beugels haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:06

Wat heb je gedaan? Je had al genoeg blessureleed dit jaar toch, misschien zelf even in bubbeltjesplastic? Sterkte!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:11

Ja klopt, was er in mei afgevallen en rug gekneusd, toen spieste paard zichzelf aan een hek en nu dit weer -O- Ik ging lopen met een slapende voet, super dom maar ik moest heel nodig naar de wc en toen ging het mis :o

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:27

@NorwayFjord sorry dat is echt heel rot maar ik moest wel even gniffelen hoe het gebeurd is

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:32

Het gaat niet zo lekker zo NorwayFjord! Hopelijk snel weer beter en dan voor langere tijd beter!

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 09:35

Oh snap ik hoor, het is ook gewoon echt super dom :+ Heb mezelf flink vervloekt