MyWishMax schreef:Ik kan helemaal niet lichtrijden. Op goede dagen is halsstrekken de enige keer dat ik het doe, op slechte dagen helemaal niet. En geen verschil in het paard. Ook niet met vorige want wij oefenden altijd overgangen tijdens halsstrekken naar stap en weer draf, dus heb op ieder paard wel stukken doorgezeten. Waarom zou je met halsstrekken ineens achter de beweging en zwaartepunt komen en met teugels op maat niet? Dan zit je gewoon niet goed want dat zou niks met teugels te maken mogen hebben.
Ja, met lichtrijden ben je lichter en js het makkelijker en heeft voor mij de voorkeur, maar zo zwart wit als jij bent is niet mijn ervaring.
PSvanLot, Suzanne f. Gaf aan dat het moet dus daar reageerde ik op. Een advies kan als er nog iets verbeterd kan worden idd. Maar dat is bij meer onderdelen van toepassing soms.
Fly_high, geen idee meer eerlijk gezegd. Dat is, gelukkig, te lang geleden voor mij.
Persoonlijk vind ik dat het niet moet uitmaken of je met halsstrekken licht rijdt of doorzit.
Op een hoger niveau moet doorzitten gewoon kunnen, zonder aan soepelheid te verliezen. Als de rug goed is getraind en jij zelf met doorzitten de beweging goed kan volgen.
Belangrijk is dat het paard met halsstrekken de hand volgt zakt, liefst naar de knie of in ieder geval onder de boeg. Maar wel met aanleuning. Bij mensen die gaan lichtrijden zie je ze toch heel vaak ook een beetje naar voren leunen en de teugels losgooien. Dan zakken ze wel (maar ook heel vaak niet), maar het paard valt dan op de voorhand zonder aanleuning. Lekker ontspannen wel, maar het mist het doel van de oefening. Voor een goede voorwaarts neerwaarts / hals strekken moet het paard op het achterbeen blijven en de hand volgen dus in aanleuning de teugels door de hand laten glijden.
Goed om te oefenen is ook het hals strekken in galop. Dan blijf je ook liever zitten voor een betere balans.