[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:07

En ik woon in belgië dus dan mag ik het een paard noemen?
Je hoeft niet zo geprikkeld te reageren. :?
Van mijn part noem je je paard van 1.85m nog pony... Ik zeg enkel dat ze vanaf 1.489 paard zijn (met ijzers komt daar een cm bij geloof ik.)
Heb Sam onlangs op 1.50m gemeten (ja, Sammie is blijkbaar nog gegroeid) dus officieel is het hier een paard. :) Ze blijven 'm ook gewoon pony noemen omdat het zo'n uk is... _O-

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:09

Ayasha schreef:
En ik woon in belgië dus dan mag ik het een paard noemen?
Je hoeft niet zo geprikkeld te reageren. :?
Van mijn part noem je je paard van 1.85m nog pony... Ik zeg enkel dat ze vanaf 1.489 paard zijn (met ijzers komt daar een cm bij geloof ik.)
Heb Sam onlangs op 1.50m gemeten (ja, Sammie is blijkbaar nog gegroeid) dus officieel is het hier een paard. :) Ze blijven 'm ook gewoon pony noemen omdat het zo'n uk is... _O-

Ik vatte het niet verkeerd op hoor :) En bedoel het ook niet verkeerd :)
Wist idd dat alleen NL e-ponys kende :j

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:11

@zonnetje:ik wilde ook graag een pony gefokte hoor.Juist vanwege het karakter.
Hoewel mijn Welsh NWR ook flink ril was in het begin en aardig lastig.
Maar dit was een mooie uitkomst,de hoogte is voor mij ook heel belangrijk idd.

saskiaojan

Ik heb een new forest, dus ook echt pony gefokt,

ik vind pony's echt een heel ander karakter hebben dan paarden, maar wij hebben bij ons op het bedrijf ook 2 te klein gebleven paarden en 1 heeft ook echt ponytrekjes hoor, de ander is meer paard.

Ayasha
Blogger

E pony's zijn alsnog vergeleken met die kanonnen zulke ukken dat ze zich dapper moeten verweren. :D

Ik heb ooit een jury gehad... En dat is me bij gebleven, Ex was een B pony en tussen de pony's op het niveau dat hij liep in België, absoluut de kleinste van de bende... en die jury kwam in de prijsuitreiking te paard feliciteren en protocol geven en zei "Niet de grootste maar wel de dapperste! Proficiat meid!"
Want die uk stond daar heerlijk trots tussen de grote D's... Alsof híj de grootste van de bende was :+:

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 13:49

Er zijn ook pony gefokte E pony's, maw pony's die te groot zijn geworden. :) Dat noem ik nog een 'echte' pony, qua karakter. :D Die heb ik ook eentje gehad namelijk, deels zelfde afstamming als van Power en Paint.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:19

Sjolvir schreef:
verrek, wat zie ik nou in het fjorden stamboek boekje, ik kan een sportpredikaat aanvragen!
Ze hebben eindelijk de KNHS erkend! *\o/*
Met M2 kan ik een D1 certificaat aanvragen :?
Da's nieuw! Dat kon nooit, KNHS werd totaal niet erkend.
Ben ook vrolijk (nou ja, stik chagerijnig eigenlijk) mijn B, L1 en L2 fjordsport diploma's gaan halen met mijn gewezen Z dressuur fjord.
Nou here we come! Die gaan we natuurlijk aanvragen!
En mocht ze ooit M voor de wagen met winst worden, kan er ook nog een elite sport worden aangevraagd. Nou ja zeg!
Helemaal blij met deze aardverschuiving!
Enigste belachelijke is dan wel weer, dat je hier geen model of ster mee kan worden, dan moet je nog steeds fjordsporten of iboppen. Nou ja, hele wereld kan ook niet in 1 x op zijn kop!
Eerste etappe is er.
Ga maar eens bellen.
Staat namelijk nog iets raars.. Namelijk dat je minimaal 1 wp per proef moet hebben, tja, heb er ook wel eens geen gereden...
Dus hoe ze dat bedoelen? (mag hopen dat Z1 +16 voldoende is, anders weet ik het ook niet meer)

Zo zo. Wat zijn het ook lichten daar. Maar M2 dus? Dat vind ik dan weer een beetje nep.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 15:05

Mijn poown is dan wel echt poown met z'n 1,475

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:17

Tja. Hier ook iemand met een te groot geworden pony. Mijn ruintje is met zijn 1.48 nog net een pony, echter mijn bijna driejarige merrie is nu 1.51/1.52 en daarmee echt uit de maat gegroeid..

Te grote pony dus, maar in álles toch echt pony.. ( en dan ook nog eens een merrie... <<) )

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:58

Hahaha hier lekker rustig met een ruintje.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:16

Spirit is rond de 1.50 en wel pony gefokt denk ik..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 21:31

Spirit komt uit een kleine D pony als moeder en een wilde paardenhengst als vader.
Qua stokmaat is het echt spannend of ie D of E blijft. Ik had hem gekocht als dikke E pony van 1.54 maar dat haalt ie echt niet.
Omdat we hem bij de paarden starten hoeft ie toch nog niet gemeten te worden, maar weet wel dat dat een spannende gebeurtenis wordt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 23:44

Onze Luca S is ook echt pony gefokt. Zowel paps (le Matsjo) als mams (Romy's Weering) zijn niet de grootste (volgens mij rond 147 of zoiets), maar Luc is nu rond de 1.54 of misschien iets meer. Waarom wij na ons paard voor een pony gegaan zijn? Omdat wij zoveel ellende meegemaakt hebben met paarden en blessures in onze omgeving (incl. die van ons die veel te jong moest worden ingeslapen wegens spat), hebben wij heel bewust voor een pony gekozen. Doordat daar veel meer variëteit is in het fokken, wordt er (zeg er maar bij: mijn mening) veel minder ellende mee gefokt. Dat was ons idee voor een pony. Dat hij wat groter uitpakt is alleen maar een voordeel, omdat hij daardoor idd meer paard toont tijdens wedstrijden en zelfs de jury niet echt weet of ze nu met een pony of paard van doen hebben (hij heeft geen 'dribbelgangen' die pony's vaak toch wel wat hebben). Mijn dochter is niet heeel groot en het plaatje klopt gewoon ook op een pony, als misstond ze op een paard ook niet :D

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:43

Punz schreef:
Lisannee: waar start je 6 april? Vorden??

Ja! Zondag in het Z1. Jij ook? :D

Zonnetje81 schreef:
Wat ik mij afvraag ik zie hier paard gefokte pony's voorbij komen maw te klein gebleven paarden. Ik ben van mening dat een klein gebleven paard niet de eigenschappen van een pony hebben. Het karakter blijft in die zin hetzelfde, alleen de hoogte is dan een verschil. Ik ga juist voor een pony ivm karakter, ze zijn over het algemeen makkelijker in de omgang/met rijden etc. Althans dat is mijn ervaring met alle uitzonderingen van dien. Een pony is imo ook bewerkbaarder.

Is dan de reden om een paard gefokte pony te kopen alleen de hoogte of denkt men dan ook de eigenschappen van een pony daarin terug te vinden? Ik vroeg het mezelf af omdat mijn insteek dus misschien heel anders is.

Ik heb niet bewust gekozen voor mijn poown, maar de eigenaar heeft hem als 4 jarige als 1.55 gekocht (Voor mij om nog tussen de pony's te kunnen starten). Zijn afstamming is onbekend, maar waarschijnlijk een paardenvader en ponymoeder en dus echt een te klein gebleven paard. Qua bouw, qua bewegingen, maar niet als karakter. Zijn moeder is waarschijnlijk een New ForestxNRPS en hij heeft echt een ponykarakter. Super makkelijk in de omgang en onder het zadel, maar wel zo zijn eigenwijze trekjes. Inmiddels start ik hem tussen de paarden en ben ik wel blij met zijn paardenbewegingen. Met mijn lengte zou ik er echter zat eentje van boven de 1,70 kunnen hebben. De merrie die ik ook rijd is 1,69 en dat staat me mooier en kan ik ook prima mee overweg. Ben absoluut niet meer ponymens dan paardenmens.

Overigens, is poown laatst gemeten op 1.60... en mag ik hem dus eigenlijk geen pony meer noemen. Hij was met 5 jaar gemeten op 1,57.9 en toen nog ingemeten als E. Hij is sinds toen niet meer gegroeid, maar met meten in januari stond ie te lang op zijn hoeven en vond het heel spannend dus maakte zich groot. Hebben de meting dan ook niet op papier laten zetten. Misschien als ie ooit nog gemeten moet worden dat we hem dan net nadat de smid is geweest met een dun ijzertje en na flink gereden te hebben in een vertrouwde omgeving laten meten. Dan is het gewoon nog een E. Maar eigenlijk heb ik dus gewoon een paard. Maar aan een paard van 1,58 heb je niks. (In de zin van verkoop dan hè, no offence)

Ambre, leuk, benieuwd naar foto's van je nieuwe aanwinst!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:45

Pretty is een paardgefokte "pony" (in Nederland iig) maar die heeft echt een pony-karakter. :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:33

Ha, Lisannee: misschien gaan we elkaar dan inderdaad zien. Ik start ook op zondag in Vorden, maar voorlopig nog ( lang) niet in de Z1: we starten nét L1, waarbij het wijken nog worstelen is:)

Mochten we rond dezelfde tijd moeten starten dan vrees ik dat ik niet de missen ben. Een ietwat mollige veertig plusser op een ietwat mollige ( geschoren) valkkleurige pony valt nogal op vrees ik .... :+

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:59

Haha Punz, ik zal mijn ogen open houden op het losrijterrein! Denk dat wij wat minder opvallen, maar misschien toch wel herkenbaar. Vaak is het L1 wel rond dezelfde tijd als het Z1! :)

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:30

hihihi punz..... wat omschrijf je jezelf en pony leuk!

succes alvast dames!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:47

Lisannee en Punz succes morgen.

Pony tja.. Toobs was natuurlijk als Duitser een paard (kennen geen E) door mij mee naar NL,
dus E-pony.
Ik start dan weer bij de paarden, maar hij is echt E.
Maar voor het mennen is hij dan weer paard (daar doen ze ook niet aan E-pony's)
Toobs is denk ik qua karakter wel een paard.

Sjollie is echte D-pony, maar dan weer een paardenras :') .

Ik vind ze beiden fantastisch!
En erop passen, tja... als ik op een 1.70 zit die smal is ben ik ook te groot :D
En een goede 1.80 kan ik niet betalen en is lastig erop klimmen op buitenrit :P

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 01:04

Bedankt voor de succeswens....maar jullie zijn een weekje te vroeg. Ik bewaar de wens dus nog even, ok?

En Saskia:het leuk is relatief. Had hier natuurlijk líever geschreven: " Een lange, slanke, zeer getalenteerde én gedistingeerde dame" :D
Maar ja...
-O- -O-

Grapje: ben gelukkig al met al best tevreden ( maar ooohhhh íetsje meer talent bij de paardrijpassie was best welkom geweest :D )

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:45

Beter te vroeg, dan te laat toch?

Hihihi die is ook leuk

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:11

"Vind ik leuk" :D

Paroeska, ga jij nog naar Ijzerlo dit jaar?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:37

Punz.. ach...
Ik ben die te lange op die te kleine...
Dus tja...
Volgende week dan maar succes!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:45

zucht,

hier in het dorp staat een circus met nog olifanten en andere dieren, ik vind het zo niks he.... en nu komen op fb allemaal foto's voorbij met mensen op die arme olifant, dus ik moet telkens me inhouden om er niks van te zeggen....

zucht...

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:09

ik ken het probleem met die circussen, bah zeg.