Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:05

Gefeliciteerd Eef! Super fijn voor je!

Ik vind halsstrekken op de volte ook gemakkelijker maar dat komt omdat ik dat hier thuis doe om de spanning er eventueel even uit te halen. Als ik haar echt even goed recht richt voor de proef dan heb ik meestal wel een 8 of 9. Moet ook wel want daar moet ik mijn punten op pakken tov de middendraf die ze niet kan voor een 8.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:38

Suzanne F. schreef:
Halsstrekken moet je altijd lichtrijdend doen. Je moet de rug daar ontlasten, paard moet de bovenlijn helemaal oprekken. Teugels op maat maken is inderdaad het lastigste stuk, eens.

Je mag ook gewoon door blijven zitten in een proef. Eigenlijk zou een jury er dus niks van mogen zeggen? Ik blijf ook niet voor mijn lol zitten,als het zou gaan ging ik ook lichtrijden, maar dat hangt al van de dag af of het überhaupt lukt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 11:55

MyWishMax schreef:
Suzanne F. schreef:
Halsstrekken moet je altijd lichtrijdend doen. Je moet de rug daar ontlasten, paard moet de bovenlijn helemaal oprekken. Teugels op maat maken is inderdaad het lastigste stuk, eens.

Je mag ook gewoon door blijven zitten in een proef. Eigenlijk zou een jury er dus niks van mogen zeggen? Ik blijf ook niet voor mijn lol zitten,als het zou gaan ging ik ook lichtrijden, maar dat hangt al van de dag af of het überhaupt lukt.

Waarom zou een jury er niets van mogen zeggen? Volgens mij is er niets mis mee als je er een opmerking bij staat dat bij lichtrijden het paard de rug/bovenlijn meer kan ontspannen en de hals meer zal laten zakken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:26

MyWishMax schreef:
Suzanne F. schreef:

Waarom zou het doorzittend beter gaan? Halsstrekken kan eigenlijk alleen goed worden uitgevoerd lichtrijdend.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:44

PSvanLot schreef:
MyWishMax schreef:

Waarom zou een jury er niets van mogen zeggen? Volgens mij is er niets mis mee als je er een opmerking bij staat dat bij lichtrijden het paard de rug/bovenlijn meer kan ontspannen en de hals meer zal laten zakken.

Je kan niet zeggen dat iemand MOET lichtrijden, want dat klopt al niet vanuit de knhs.
En als het paard de bovenlijn gewoon goed ontspant en genoeg zakt? Ik snap het helemaal als je ziet dat het paard dat niet genoeg doet, maar als het gewoon goed uitgevoerd wordt niet. Net als bij verruimen, als er daar nog winst behaald kan worden door te gaan zitten of juist lichtrijden is zo'n opmerking logisch. Maar als het gewoon goed uitgevoerd wordt zie ik niet in waarom het veranderd zou moeten worden. Opmerking maken mag altijd, maar je kan iemand er niet op afrekenen als het goed uitgevoerd wordt want het is gewoon toegestaan. En je kan ook niet zeggen dat het anders moet.

Ik vind lichtrijden met halsstrekken ook bij de meeste combinaties slimmer en fijner, ook bij mezelf en daarom is het vervelend dat het niet lukt.

Suzanne f. Misschien even het bericht teruglezen? :+ Ik blijf door zitten, omdat ik niet kan lichtrijden op zo'n moment. Of als het al lukt, dan met pijn die meer gevolgen heeft. Geen verschil in hoeveel het paard daalt of hoe ze blijft lopen als ik een keer aangegeven heb dat we blijven draven, maar moet wel eerst een keer vertellen dat we niet gaan stappen. Dat is gewoon aangeleerd en niet over nagedacht.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:51

Interessante discussie. Ik vind halsstrekken met mijn paard ook nog lastig, al gaat het de laatste tijd beter. De mijne wil vaak niet genoeg zakken en komt snel te diep, het lukt me wel in de training, maar dan kost het me meerdere voltes. Wat voor ons nu het beste werkt is de teugels echt heel los, je ziet mijn teugels echt zwabberen :+ , dan wil hij wel meer zakken en op de loodlijn blijven in de proef. Is nog niet zoals het het hoort, maar zo zijn we wel van de 5 naar een 6/7 in de proef gegaan. Straks in de L1 moet het op de diagonaal, dat word wel een uitdaging voor ons.

Vind ook niet dat je erop afgerekend mag worden als je het doorzittend doet, mits correct uitgevoerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 12:57

Mywishmax: Oké dan begrijp ik het gewoon niet. Kan je helemaal niet lichtrijden? Ik snap niet waarom je wel gewoon zou kunnen lichtrijden maar niet tijdens halsstrekken.
Ik kan me geen goed uitgevoerd halsstrekken voorstellen doorzittend. Want je zit altijd het paard in de weg daarmee, hoe goed je ook doorzit.
En nee het MOET niet inderdaad volgens de reglementen. Maar als ik iemand zie doorzitten tijdens het halsstrekken, maak ik wel altijd de opmerking dat het lichtrijdend beter zal gaan. Je zit namelijk altijd wat achter de beweging, achter het zwaartepunt en je zit op de rug die in het halsstrekken ontlast moet worden om volledige lossigheid en rek te kunnen maken.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 13:00

Sorry om discussie te onderbreken maar weet iemand toevallig hoe het zit met startgeld als de wedstrijd afgelast is? Krijg ik het nog terug of dat niet?

Helaas ging het vandaag toch niet door, teveel regen :\ beter dan rondglijden in het parcours maar blijft jammer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:12

MyWishMax schreef:
PSvanLot schreef:

Je kan niet zeggen dat iemand MOET lichtrijden, want dat klopt al niet vanuit de knhs.
En als het paard de bovenlijn gewoon goed ontspant en genoeg zakt? Ik snap het helemaal als je ziet dat het paard dat niet genoeg doet, maar als het gewoon goed uitgevoerd wordt niet. Net als bij verruimen, als er daar nog winst behaald kan worden door te gaan zitten of juist lichtrijden is zo'n opmerking logisch. Maar als het gewoon goed uitgevoerd wordt zie ik niet in waarom het veranderd zou moeten worden. Opmerking maken mag altijd, maar je kan iemand er niet op afrekenen als het goed uitgevoerd wordt want het is gewoon toegestaan. En je kan ook niet zeggen dat het anders moet.

Ik vind lichtrijden met halsstrekken ook bij de meeste combinaties slimmer en fijner, ook bij mezelf en daarom is het vervelend dat het niet lukt.

Suzanne f. Misschien even het bericht teruglezen? :+ Ik blijf door zitten, omdat ik niet kan lichtrijden op zo'n moment. Of als het al lukt, dan met pijn die meer gevolgen heeft. Geen verschil in hoeveel het paard daalt of hoe ze blijft lopen als ik een keer aangegeven heb dat we blijven draven, maar moet wel eerst een keer vertellen dat we niet gaan stappen. Dat is gewoon aangeleerd en niet over nagedacht.

Ik zet nergens dat je moet lichtrijden, ik geef het enkel als advies aan de ruiter.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:12

Fly_high schreef:
Sorry om discussie te onderbreken maar weet iemand toevallig hoe het zit met startgeld als de wedstrijd afgelast is? Krijg ik het nog terug of dat niet?

Helaas ging het vandaag toch niet door, teveel regen : beter dan rondglijden in het parcours maar blijft jammer.

Dat krijg je teruggestort. Duurt soms wel lang naar mijn mening.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 13:16

Oke dat is fijn om te horen! Heb geen haast als het maar ooit wel terugkomt

Communicatie was wel super slecht :') pas 10min voordat ik van stal ging vertrekken kreeg ik een mailtje van mijn knhs dat ze het toch hebben afgelast. Dan maar thuis gereden met mijn wedstrijd tenue aan :=
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 06-08-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:17

Ik kan helemaal niet lichtrijden. Op goede dagen is halsstrekken de enige keer dat ik het doe, op slechte dagen helemaal niet. En geen verschil in het paard. Ook niet met vorige want wij oefenden altijd overgangen tijdens halsstrekken naar stap en weer draf, dus heb op ieder paard wel stukken doorgezeten. Waarom zou je met halsstrekken ineens achter de beweging en zwaartepunt komen en met teugels op maat niet? Dan zit je gewoon niet goed want dat zou niks met teugels te maken mogen hebben.

Ja, met lichtrijden ben je lichter en js het makkelijker en heeft voor mij de voorkeur, maar zo zwart wit als jij bent is niet mijn ervaring.

PSvanLot, Suzanne f. Gaf aan dat het moet dus daar reageerde ik op. Een advies kan als er nog iets verbeterd kan worden idd. Maar dat is bij meer onderdelen van toepassing soms.

Fly_high, geen idee meer eerlijk gezegd. Dat is, gelukkig, te lang geleden voor mij.

ginatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:23

Interessante discussie inderdaad, vanochtend zat ik de finale van het WK voor de 7-jarige te kijken en daar bleef zo ongeveer iedereen doorzitten tijdens het halsstrekken. Ziet er voor mij ook wat vreemd uit, naast dat het me voor het paard ook minder comfortabel lijkt. Als lichtrijden wegens fysieke omstandigheden niet gaat, dan is het een ander verhaal uiteraard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:26

Ik bedoelde in mijn zin niet de moet van reglementair moet, maar eerder dat je dit eigenlijk gewoon altijd lichtrijdend zou moeten doen. Maar reglementair is het niet verplicht inderdaad.
Voor mij voelt het hetzelfde als geen verlichte zit bij springen. Dat je gewoon blijft zitten. Dan kan het paard nooit correct springen. Zo denk ik ook over het halsstrekken.
Maar wat vervelend voor je dat je niet kan lichtrijden Mywishmax. Rijd je ook paradressuur of dat niet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:32

Bij western doen ze niks anders, terwijl ze daar toch meer richting halsstrekken gaan.
Verlichte zit bij springen is heel anders, dat kan je amper tot niet zittend volgen. Dan word je uit zadel gegooid of zal aan de mond komen. Als je goed zit zorgen de teugels lang laten echt niet ineens voor achter de beweging gaan zitten of achter het zwaartepunt. Dan moet je sowieso aan de zitles, want dan kan je blijkbaar niet onafhankelijk zitten.

Ik rijd geen para dressuur en heb ook geen dispensatie, want kan niks bedenken waar ik met mijn beperkingen iets aan heb. Gewoon regulier en gewoon zelf wat aanpassingen in het rijden zoals niet meer lichtrijden, niet te veel lopen en rolstoel mee nemen als er ruimte voor is. Op wedstrijden hebben ze toch nooit parkeerplekken voor trailers voor mensen die slecht kunnen lopen :+ Je ziet niks aan mijn rijden, behalve dat ik niet lichtrijd en dus na instappen meteen naar de galop ga en pas ga draven als paard los is, mensen zijn verbaasd als er na het rijden van paard getild moet worden of in rolstoel naar prijsuitreiking kom. Daar werk ik ook keihard voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:33

ginatje schreef:
Interessante discussie inderdaad, vanochtend zat ik de finale van het WK voor de 7-jarige te kijken en daar bleef zo ongeveer iedereen doorzitten tijdens het halsstrekken. Ziet er voor mij ook wat vreemd uit, naast dat het me voor het paard ook minder comfortabel lijkt. Als lichtrijden wegens fysieke omstandigheden niet gaat, dan is het een ander verhaal uiteraard.

Dat is geen halsstrekken wat ze daar laten zien of moeten tonen. Het is stretchen, ik zal de juiste term even opzoeken, maar het is geen halsstrekken.

ginatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 13:42

Suzanne F. schreef:
ginatje schreef:

Dat is geen halsstrekken wat ze daar laten zien of moeten tonen. Het is stretchen, ik zal de juiste term even opzoeken, maar het is geen halsstrekken.

Ah oké, in de proef staat “let the horse stretch on a long rein” dus zou inderdaad iets anders kunnen zijn. Voor mij zag het er uit als halsstrekken :o Maar ik ben niet bekend met jonge paarden proeven. Sommige amazones gingen wel lichtrijden dus volgens mij was de keuze ook wel vrij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 14:03

Oké dan ga ik twijfelen. Ik weet het nu niet zeker of er echt halsstrekken wordt gevraagd. Maar echt halsstrekken heb ik in de proeven niet gezien, hooguit het iets uitschuiven van de hals.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 23:08

Mijn dochter moet een halve middencirkel doen - halsstrekken en doorzitten. Waardeloos...

Pony ontspant niet. Zei al dat ze gewoon eens lekker moet lichtrijden.

LV klinkt als een hoefzweer, " hopelijk "

Wow Eef , gefeliciteerd met je knappe paard !!!

Ik was vandaag ook op pad. Wat een snertweer. Regen / wind / kkkkoud. Maar: top georganiseerd, grote binnenbak om los te rijden, super buitenbak ( lag echt geen druppel water in) en leuke mensen.
Ploeg ging aardig, is niet zo onze favoriete proef ( lange lijnen- gebeurt verder weinig en dat op 60 m). Verrassing was groot, toen ik zag , dat ik 2e was en dus verwacht werd bij de prijsuitreiking te paard. Beetje jammer, dat ik de knotten er uit had gehaald, dus snel weer gevlochten :')

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:42

Ik vind halsstrekken ook het moeilijkste, mijn paard blijft altijd netjes op hetzelfde tempo lopen alleen vaak op het eind pas "oh wacht ik kan zakken". Op de volte is daarom voor mij makkelijker want met de stelling krijg ik 'm wat sneller naar beneden. Ik ben vaak blij met een 6 :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 09:50

Ik vind halsstrekken juist de allerfijnste oefening, samen met wijken enige onderdelen waar we makkelijk 8 of 9 mee scoren :) mijn paard is een chille jongen gemaakt voor halsstrekken :P

Vraag weer niet hoe verruimen in draf gaat :') of aandraven uit stap for that matter. Thuis lukt het allemaal nog wel maar met wedstrijdstress eroverheen probeert meneer altijd eerst in galop aan te springen als ik been geef, uit stap, draf, stilstand, je kan het zo gek maken als je wil :+ Als we die diagonaal uberhaupt volledig in draf afleggen en soort van verruimen voor een magere 5,5 of 6 is het al super goed.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:38

Wij scoren weer heel makkelijk met galop, de proeven in het M waarbij de galop dubbelt telt zijn alitjd heerlijk om te rijden :D :D

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:53

Mijn merrie kan ook halsstrekken voor een 8 . Stappen ook.

Galop / contra / eenvoudige wissels .veel 7 ens Draf is lastiger. Oefeningen kan ze wel netjes Middendraf is ons zwakste punt

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:56

Ik heb ook liever halsstrekken op de volte, die van mij denkt bij de diagonaal meteen "HEEEE MIDDENDRAAAFFF" Is heel handig als je daadwerkelijk middendraf moet doen, maar niet met halsstrekken :') Al rijden we net pas in de B dus we hebben nog even om te oefenen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:57

Haha dat is ook fijn, hoe hoger je komt, hoe meer galop. Dat is hier juist de slechtste gang helaas. Maar wel gewoon voldoendes en contra is wel altijd netjes. Alleen verruimen is soms onvoldoende, die vind ik op een volte juist weer vervelend.

Wij moeten het meer hebben van halsstrekken, dat schommelt tussen de 7 en 10. Het mooiste was op Nk van 3 juryleden 9ens en 9,5. Verder is stap verruimen goed meestal en gewoon oefeningen plus aanleuning en ontspanning :') Mag zeker niet klagen, sommige dingen kosten alleen meer tijd en werk. Zoals alle verruimingen verder. Daarom altijd ook blijven werken aan de goede onderdelen, dan is compenseren makkelijker mocht een moeilijk onderdeel een keer niet goed gaan.