[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:06

@ mylittlejoy: zo dat zijn mooie punten, was vast lekker de sloot in :')

@ Sharona: ai veel pech gehad dus. Spannend straks weer starten, voor mij is dat ook altijd zo'n drempel. Maar gewoon lekker rijden en knallen!

@ Renee: is idd ook een fijne, die afwisseling af en toe. Dan heb je ook nog wat over zeg maar als je dan op s&t gaat. Succes alvast zaterdag, stoer dat je week erop gelijk het Z in gaat! Maar dat moet vast wel lukken, zelf vond ik de overgang naar het Z op zich zo groot niet, met de oude M2 proeven althans. Nieuwe heb ik nooit gereden.

Zo zijn we weer. Begin deze maand zijn we weer terug verhuisd naar onze oude stalling. Hier kan ie heerlijk langer buitenstaan met contact met andere paarden en op stal lekker naar buiten kijken. Heeft hem goed gedaan, merk echt dat ie een stuk opener is geworden. Ook hebben we weer gelest bij Herman gisteren. Hij gaat het steeds beter galopperen, zo leuk om te voelen! Beginnende arbeidspirouette snapt ie nu ook wel echt, we proberen 'm nu steeds iets meer te laten zitten erin. Wel duidelijk de boodschap gehad om hem te verzamelen in schoudervoor en hem van daaruit in te zetten en niet vanuit 'traversachtig' zeg maar. Voelde groot verschil daarin :j

Daarna even geknutseld met meer afdruk in draf, denk dat die missie wel geslaagd was. Mja voor mij is dat grotendeels aftasten, heb geen vergelijkingsmateriaal, zit voor m'n gevoel ook maar wat te proberen :') maar die knol doet het gewoon _/-\o_ geeft wel echt een retegaaf gevoel, je voelt hem gewoon echt het willen doen voor je en proberen. Kan daar zo ontzettend gelukkig van worden :+:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gekke vossige springpaard <3

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:53

Hij is zo gaaf Myour, wat een ontwikkeling in korte tijd. Dat moet heerlijk voelen zon dier onder je!

@mylittlejoy, Woooohoo mooie punten, kom maar op met het Z!

@Sharona, zo het heft je niet mee gezeten dan, herkenbaar. Ben heel benieuwd hoe de onderlinge zal gaan. Succes iig!

@Renee, inderdaad super stoer om gelijk naar het Z te gaan, dat durf ik nog niet zo goed, nog te onzeker over mijn appuyementen.

Vanavond heb ik weer les van Floor Vos, met haar zijn we in korte tijd zo vooruit gegaan. Wie had ooit gedacht dat ik met zo'n ponypaard het Z zou gaan halen. Vanavond dus ook voor het eerst een Z proef door rijden, ben wel wat onzeker daarin nog.
Met Carlos gaat het gelukkig ontzettend goed, medicijnen slaan goed aan en het is mijn oude vertrouwde blije ei weer. Ik voer hem nu speedibeet bij van PAVO en hij stond gisteren toen hij de emmer zag als een klein kind te drentelen in zn stal. Heerlijk om hem weer zo te zien! Twijfel er heel erg aan om mijn startkaart weer aan te vragen. Nu hij geschoren is voelt hij ook weer zo heerlijk aan met rijden! Vooralsnog doe ik nog niks met S&T, hij is heel licht van voren en geloof dat ik met al die teugels nog niet zo goed uit de verf zal komen....

Sharonaa_

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 23:44

Ik heb vandaag overleefd!
Na 8 maanden niet op wedstrijd te zijn geweest vandaag weer een poging gewaagd, en niet zonder succes.
Op zich fijn gereden, geen grote fouten. Tevreden voor mezelf naar zo'n lange tijd. Toch ook nog een winstpuntje mogen meenemen.
179 en 180 gereden.
Op naar de volgende :):)

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:42

Heee goed zeg, dat is weer een overwinning op zich. En nog een winstpunt ook. Gefeliciteerd. Had je fijn commentaar op je protocol?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:53

Lekker sharonna!

Irene, heel verstandig, als hij/zij op trens goed loopt zou ik het zeker niet doen.

Zondag Z-debuut, daar heb ik wel zin in.. helaas mist ze wel net wat scherpte aan mijn been, nog een paar x goed op oefenen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 00:54

Irene, had terecht commentaar waar ik wat aan heb gelukkig. heb nu al weer zin in een volgende wedstrijd, ik denk dat ik de smaak wel weer snel te pakken zal hebben. Heb alleen nog niets op de planning staan.

Renee, spannend, succes zondag. Het Z zie ik best wel een beetje tegenop nu. Maar dat had ik bij elke klasse wel een beetje, omdat elke klasse weer nieuw voor mij was. Hopelijk krijg je m nog lekker voor elkaar voor zondag.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:41

Ik mag denk ik niet klagen over mijn Z debuut!
Ik wist vab te voren dat ik er niet klaar voor was, maar wilde toch gewoon graag een x Z starten.

Van te voren al besloten om na deze wedstrijd even thuis te blijven om verder te oefenen.

Maar oo wedstrijd ging eigenlijk alles goed, mooi op tijd, ontspannen, ja het losrijden ging prima! Ik miste wat scherpte, dat werd duidelijk in de eerste proef.. zoveel zijgangen na elkaar.: totaal impuls verlies en van mijn hulp af. Paar flinke fouten dus! Galop stuk ging iets beter maar ook hierin te weinig impuls, dus wat uit elkaar, dan worden eenvoudige wissels niet bepaald eenvoudig.

Geen goede proef toch oke voor een eerste x.

Losrijden alleen aan war scherpte gewerkt. Ze werd idd wat scherper maar weer wat strakker in het lijf. Tweede proef met een fijner impuls maar wat minder lengte buiging door kunnen rijden. Wel war fouten en slordige wissels, maar mijn paardje doet het maar even.

Ik ben super trots op haar!!
Winstwaardig was het niet, al zaten we ee nier eens ver vandaan.
198,5 & 201,5

Dit leverde in de tweede proef een 1e plaats op :D !!!!

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:30

Vandaag mijn M2 debuut gehad. Eigenlijk stond dit niet op de planning. Maar ik voel me al enkele dagen weer normaal. Dus pap stelde voor om een M2 wedstrijd te doen. Jeetje, ik zag al die kanonen losrijden. :? Maar dacht, ik ben ruim 3,5 maand zwanger, ik ga domweg gewoon fijn paardrijden. _O- word ik toch 1e met 189,5 punt. De tweede proef, was ik 3x de weg kweit maar tich 3e met 184 punten. Echt een top debuut

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:40

Hoi, aangezien hier een aantal Z ruiters bloggen heb ik een vraag. Wat zijn voor jullie de valkuilen voor het Z. Waar hebben jullie kwa training vooral op gespitst?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 02:11

IpilyaNL schreef:
Hoi, aangezien hier een aantal Z ruiters bloggen heb ik een vraag. Wat zijn voor jullie de valkuilen voor het Z. Waar hebben jullie kwa training vooral op gespitst?

De lange stukken middendraf/uitgestrekte draf/galop..!

Zijgangen die snel achter elkaar volgen, van travers, naar Appuyement, schouderbinnenwaarts... Ik vind het best pittig in deze stukken mijn paard scherp te houden.

Eenvoudige wissel komt erbij, maar die vind ik zelf wel meevallen.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:03

Bedankt voor de tip. Weet hebben nog wel even. Vandaag opnieuw 2 winstpunten binnen gehaald. Helaas beginnen mijn rijbroek en jasje te krap te zitten. Ik hoop nog een paar wedstrijden te kunnen rijden :-)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:15

Wat ik bij laatste keren schrijven opmerkte was dat de jury's echt wel kijken naar de pit van het rijden, afwerking vd oefeningen en de aanleuning. Moet toch sprake zijn van oprichting en de teugels niet te lang. En moet toch ook duidelijker sprake zijn van gedragenheid en verzameling.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:55

Pit van het rijden?
Ik reed in het m1 best voorwaarts, maar ik kreeg daar niet de punten. Nu ik zwanger ben, moet ik rustiger draven. Soms denk ik echt straks valt hij in slaap hifi. Maar nu krijg ik wel de punten ?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:11

Bedoel meer bijvoorbeeld in de hoeken voor uitstrekken bv ff goed op achter zetten, met uitstrekken echt weg en goed weer terug naar verzameld, met eenvoudige wissels duidelijk verzamelen voor de overgang en actief weer weg. Met pit bedoel ik dus actief rijden, actief is niet per se voorwaartser :) hier in de regio wordt dat iig wel gewaardeerd.

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:19

Hoi het is effe stil hier op het M2 blog ;-) Maar wat ik gisteren gereden heb, kan ik jullie echt niet voorhouden.. Ik stuiter nog steeds na *LOL*

Ik ben op de helft van mijn zwangerschap.. en eigenlijk zou je geen nieuwe dingen moeten aanleren of proberen. Geen problemen opzoeken zeg ik maar ;-) Gisteren mijn appuyementen geoefend in de stap en de draf. Poe die zijn nu aardig bevestigd, keertwendingen en travers gingen ook niet slecht. Na wat stappen keek ik eens een x rond en dacht. Zou hij dat ook in Galop kunnen? Voor mij is het heeeeeeeel lang geleden, maar toen reed ik op paarden die het allemaal konden. Ik heb dit nog nooit een paard geleerd. Ach dacht ik.. ik doe het gewoon .. lukt het dan prima, lukt het niet ook goed. Dus wij een poging gemaakt. de eerste x was dus helemaal zo slecht nog niet.. Mijn club-instructeur zag dit en begon zich effe ermee te bemoeien. En zie daar! Zowel links als rechts op '' of hij het dood normaal vond** <3 <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 09:29

Leuk! Galop appuyementen vind ik fijner dan draf.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:11

Myour schreef:
Wat ik bij laatste keren schrijven opmerkte was dat de jury's echt wel kijken naar de pit van het rijden, afwerking vd oefeningen en de aanleuning. Moet toch sprake zijn van oprichting en de teugels niet te lang. En moet toch ook duidelijker sprake zijn van gedragenheid en verzameling.

Klopt inderdaad, ik reed mijn eerste Z proef heel netjes en mooi afgewerkt (ook omdat ik nog nooit in een 20x60 baan had gereden dus was even aftasten allemaal) maar daardoor met veel te weinig pit wat resulteerde dat in 193 punten. De dag erna even flink geknald een daardoor iets meer kleine slordigheidsfoutjes maar daar had ik 211 punten en een eerste plaats. Overgangen markeren en duidelijk impuls tonen is een heel belangrijk punt

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:50

Super die tips.. momenteel rij ik 1x in de week met een clubles mee. Doorzitten gaat niet meer aangezien ik dan spontaan in mijn broek pies. De apuyementen gaan btw steeds beter, ook in de draf en stap. Ik merk ook dat de keertwendigingen steeds makkelijker worden. Alleen heeft hij nu steeds de neiging om te klein te draaien en zijn been te laten staan... daar moeten we na de bevalling eens beter op gaan letten. Vorige week hebben we onze 1ste vliegende galopwissel gereden .. MEGA COOL. 21 weken WHAHAHA leer ik gewoon mijn paard een wissel te springen... eigenlijk te dom voor woorden. Maar goed hij had hem ook niet hoeven te doen, dan was het ook goed.

Hoeveel rijden er bij jullie met een stang en trens hoofdstel?
Heeft iemand van jullie een tussenstap gemaakt met een pelham bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:44

Ik kom hier graag vast meelezen/kletsen, wil in april over naar het M2

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:16

Heike, welkom

Ipylia: Ik heb geen tussenstap gemaakt.. gewoon eens de S&T erin gehangen en de stang teugel los laten hangen.. soms heel voorzichtig erbij pakken. Ik rij er nu max 1 x per week mee. Eens in de 2 weken ofzo als ik minder rij. Mijn paard loopt er zoveel makkelijker op. Ik kan haar ook makkelijker bij elkaar houden, maar wil voorkomen dat het alleen nog maar mer S&T lukt, dus probeer er niet te vaak mee te rijden.

Pikeur: wauw knap voor de eerste proeven in het Z!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:57

IpilyaNL schreef:
Super die tips.. momenteel rij ik 1x in de week met een clubles mee. Doorzitten gaat niet meer aangezien ik dan spontaan in mijn broek pies. De apuyementen gaan btw steeds beter, ook in de draf en stap. Ik merk ook dat de keertwendigingen steeds makkelijker worden. Alleen heeft hij nu steeds de neiging om te klein te draaien en zijn been te laten staan... daar moeten we na de bevalling eens beter op gaan letten. Vorige week hebben we onze 1ste vliegende galopwissel gereden .. MEGA COOL. 21 weken WHAHAHA leer ik gewoon mijn paard een wissel te springen... eigenlijk te dom voor woorden. Maar goed hij had hem ook niet hoeven te doen, dan was het ook goed.

Hoeveel rijden er bij jullie met een stang en trens hoofdstel?
Heeft iemand van jullie een tussenstap gemaakt met een pelham bit?

Wow knap hoor! en een wissel is altijd mooi meegenomen dan ben je vast goed voorbereid haha. Keertwending is lastig he, die van mij maakt hem of te groot en als ik kleiner probeer inderdaad vaak been laten staan. Ik probeer nu eerst een stukje te appuyeren, dan enkele passen keertwending en dan weer een stukje appuyeren en weer een paar stappen keertwendig. Zodra ik voel dat hij lengtebuiging verliest of zijn been laat staan ga ik weer appuyeren om zo toch een soort drang naar voren te houden. Zag er een keer een filmpje van op YouTube en leek me wel een goede om na te doen. Ik hoop het hiermee uit te kunnen bouwen tot een volwaardige keertwending maar het is voor ons beide niet echt een favoriete oefening :o in het begin vloog ze echt vol gas achteruit omdat ze gewoon echt geen flauw idee had wat ik nou van haar wilde. Je houdt ze van voor natuurlijk ietsie tegen en dan ondertussen ook nog beenhulpen. Ben blij dat het kwartje een beetje begint te vallen.

Ik rij nog niet met stang en trens maar daar heb ik eigenlijk niet echt een reden voor, wil het al weken een keer proberen maar schuif het steeds voor me uit onder het mom van 'dat komt wel een keer'. Heb alleen zelf de neiging mijn linkerhand meer aan te bieden dan rechts en daardoor trek ik hem scheef (voelt erger dan het eruit ziet denk maar toch), dus mede daardoor weet ik nog niet of het wel zo'n goed idee is maar dat merk je vanzelf als je het probeert. Kan inderdaad aan het begin die stang gewoon los erbij laten hangen, dan heb je in ieder geval het gevoel van twee teugels eens gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:03

Ik rijd niet met stang en trens en daar ook geen plannen voor nog, ze loopt prima op trens dus zie geen reden om te veranderen.

Wat is jullie grootste struikelblok in het M2?

Ik heb de proeven alleen nog maar gelezen, vind ze best pittig klinken maar ga over 2 maanden toch maar een keer starten vast want in april beginnen de selecties al

IpilyaNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:36

haike schreef:
Ik rijd niet met stang en trens en daar ook geen plannen voor nog, ze loopt prima op trens dus zie geen reden om te veranderen.

Wat is jullie grootste struikelblok in het M2?

Ik heb de proeven alleen nog maar gelezen, vind ze best pittig klinken maar ga over 2 maanden toch maar een keer starten vast want in april beginnen de selecties al

Ik moet eerlijk toegeven, dat ik ze makkelijker vind dan de M1. Maar mss komt het door de zwangerschap. Ik kon de M2 beter volhouden.. in de M1 had ik regelmatig geen winstpunt en de enige 2 wedstrijden in de M2 direct raak ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:53

Vandaag het M1 afgesloten, nu maand trainen en dan ons debuut in het M2 maar maken. Komende tijd veel oefenen dus ook maar op proefjes want die klinken nog lastig.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:12

Zou ik me hier ook mogen melden? *\o/*

Ik rij momenteel met mijn Friese ruin Gossa M1

Afbeelding

Ik ga nog niet over naar de m2 maar wel bijna :):) :):) we moeten nog 1 puntje *D

Verwacht 18 maart het laatste puntje te rijden maar heb nog een aantal wedstrijden gepland staan mocht dat niet lukken :Y)

15 april starten we voor het eerst m2 maar wel onderling, en de week erna (22 april) starten we voor het we voor het eerst officieel *\o/*