Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

giannatjuh

Re: Belachelijk dat je niet bitloos mag op dressuurwedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:18

allereerst wat vervelend dat wat jullie willen er niet doorkomt bij de knhs.
maar ik snap het ook wel vanaf de knhs dat ze het niet toelaten.
want de volgende stap is dat mensen niet meer in rijbroek willen starten, mensen niet meer met jasje willen starten...

en dan is het dalijk zover dat mensen zonder jasje, broek en overige kleding, zonder paard door een rijbak rennen.
das toch wel een erg raar gezicht.

snap best dat iedereen wedstrijden wil rijden op z'n eigen manier maarja.. dat is nou eenmaal niet anders..

er is wel een oplossing..... ga western rijden, dan mag je zonder bit, in je eigen gekozen kleding (mits hoog gesloten) rijden op het paard dat je wil. opgelost toch?

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 01:44

Ik snap ook niet waarom het nu juist in de dressuur niet toegestaan is om bitloos te rijden. Als het uitsluitend mogelijk is om met bit de hogere dressuuroefeningen uit te voeren, dan vallen de bitloze toch vanzelf door de mand? Als de bitloze combinaties de gevraagde oefeningen naar behoren laten zien, zie ik geen reden het niet toe te staan.
Het argument dat je de harde hand eerder herkent met bit, vind ik niet opgaan. Bitloos kun je naar mijn mening juist minder vast houden, omdat het systeem is gebaseerd op nageven op druk. Bij het bit is dat natuurlijk ook het idee, maar uit ervaring weet ik dat als je maar genoeg been geeft, heel wat kilo's aan de voorkant kan vasthouden. Dat zie ik ook regelmatig gebeuren op wedstrijden, over het rammelen en zagen maar te zwijgen.

Voor ons persoonlijk vind ik het ook jammer dat bitloos niet is toegestaan. Wij hebben een merrie met een zeer scheefafslijtend gebit en ook nog eens doorbrekende haaktanden. Zij is hypergevoelig in de mond en verdraagt het bit nauwelijks. De ruiter met zo'n zachtige hand dat ie met haar niet regelmatig in de problemen komt, ben ik nog niet tegengekomen. Bitloos doet ze alle oefeningen super en kun je er bij wijze van spreke een beginner opzetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 17:44

WinBinChes schreef:
Denk dat er van beide kanten we in hokjes gestopt worden. En dat maakt verder ook niet uit. Je bent bitloos ruiter of niet. Of wat er tussen zit. Als je paard om medische reden geen bit kan hebben, dan kies je er niet voor om bitloos te rijden. Terwijl de meerderheid van de bitloosruiters dit wel bewust kiezen. De hokjes zijn er nu eenmaal. Bitloos en bitrijders. Klaar! Ga er niet omheen draaien, want is het nu eenmaal. De werels bestaat uit hokjes. Zelf paarden hebben hokjes. Dressuur of springpaard en noem maar op.

wat een onzin...
Top dressuurpaarden die gefokt zijn als springpaard (Ferro, Flemmingh)...
En die Militairy paarden dan? Die lopen ook Z-dressuur en Z=springen of hoger?

Het is wel leuk dat je alles in een hokje wilt stoppen, maar dat wil niet zeggen dat je niet onder meerdere categorie"en kunt vallen, of bredere belangstelling hebt, of als springpaard toevallig geen held bent en het parcours niet rond komt of niet hoog genoeg kan springen, of juist zulke mooie dressuurgangen hebt en dat veel leuker vind dat je ruiter daar veel verder mee komt, of dat een dressuur-gefokt pard niet heel veel lol kan hebben in springen en het ook fantastisch goed doet, of juist goed voor de menwagen loopt of kampioentrailriding wordt van de WRAN...

Ik vind het vreemd dat het gebruik van stang en trens verplicht was. Dat is inmiddels aangepast. Het verplichten van gebruik van sporen is ook niet meer van deze tijd en denk dat de verplichting een paard een bit in te doen ook achterhaald is. Met springen mag je ook zonder. Helaas zijn daar dan bepaalde optomingen en bitten wel weer toegestaan die ik in de dressuur niet zou willen zien, maar een normaal bitlooshoofdstel (dus geen harde neusriemen of scharen (zoals bv bij hackamores) met flinke hefboomwerking, moet toch geen probleem zijn?

Een jurylid moet een goed gaand paard kunnen herkennen. Of dat goedgaande paard wel of geen bit in de mond heeft, zou niet uit moeten maken.
Een goedgaand paard loopt met nagevelijke halshouding, in de juiste balans met goed lichaamsgebruik.
Een paard dat goed los door zijn lijf loopt en met plezier, gemak, kracht, soepelheid en lichtvoetigheid zijn dressuuroefeningen uitvoert is toch het doel van dressuur? De happy Athlete?
Waarom zou iemand die rijdt zonder bit zich niet met mensen en paarden die met bit rijden mogen meten?

Is het werkelijk concurrentievervalsing? ten koste van wie? Van de ruiters met bit?
Dan kan ik wel meer ongelijkheden bedenken in de dressuur.

Ik rijd overigens gewoon met bit, maar zou het ook best zonder bit willen proberen. Jammer genoeg zijn die bitloze hoofdstellen zo duur Tong uitsteken

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 18:03

Ik vind het zo dom dat het met springen wel mag Gestoord

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:20

Met springen mogen alleen in de hoge klasse paarden bitloos, maar dat is niet bedoeld met het oog op "bitloos" zoals jullie het bedoelen. Dat is dus voor de Hackemore gebruikers.

Maar ja, regels zijn regels. Er zit wel een bepaalde gedachte achter, net als met beenbescherming.

Maar dan zijn er zoveel regels waar je over kunt door zemelen, waarom niet zonder zadel? Waarom mag je geen bruine kleding met dressuurwedstrijden, waarom mogen Z ruiters paard wel een hoedje en ponyruiters een cap? Waarom moet je vanaf intermediar met stang en trens, waarom mag je reclame op je sjabrak niet groter zijn dan 10 cm, waarom moet je verplicht handschoentjes aan als je een jasje draagt, waarom mag je zweep niet langer zijn dan x centimeter enz enz enz enz.......

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:46

Heerlijk heerlijk heerlijk, deze discussie suddert maar voort en voort. Zoals Linda_E hierboven terecht aanvoert: je kunt over ongeveer alle regels wel gaan zeuren.
Stel, we mogen bitloos gaan rijden. Volgende stap: tante Nel met haar tinker rijdt liever zonder zadel. En daar begint een nieuwe ronde eindeloze discussies, waarom niet zonder zadel?
Of, met zadel maar zonder die lastige beugels, of: met hoofdstel en bit, maar zonder neusriem, Of; waarom mogen we niet met een western zadel rijdel, zit zo lekker. Inderdaad Linda_E, we kunnen dan ongeveer het hele reglement ter discussie stellen.
Heb het al vaker gezegd Bitloze lui uit nederland: VERZAMELT U!!
Samen sterk, start je eigen bitloze clubje, en kijk hoe druk het wordt(of hoe stil het blijft) en organiseer je eigen wedstrijden.
Neem afscheid van die vervelende lastige KNHS die het NOOOOOOOOOOIT goed doet. Kortom:
BITLOZEN VAN NEDERLAND OP DE BARRICADEN, TEN STRIJDE TEGEN HET GEMENE BITVOLK. :):):)

chantaldewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:16

Dan start je geen wedstrijden Lachen
Een paard dat zou erg strijkt dat hij in 5 min tijd open benen heeft zonder bescherming heeft dat probleem ook Lachen

maar ik zou me eerlijk gezegt afvragen waarom hij daar last van moet hebben bij een normale hand Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:18

Linda_E schreef:
Met springen mogen alleen in de hoge klasse paarden bitloos, maar dat is niet bedoeld met het oog op "bitloos" zoals jullie het bedoelen. Dat is dus voor de Hackemore gebruikers.

Een hackamore is net zo goed bitloos. De definitie van bitloos is namelijk heel letterlijk: Zonder bit. Daar valt een hackamore dan dus ook onder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:34

Bij die bitloze hoofdstellen van tegenwoordig zie je bijna niet dat het bitloos is. Je mag tegenwoordig ook met boomloze zadels rijden als het er maar uitziet als een normaal engels zadel... Waarom daar onderscheid in maken?
Al die discussies welke bitten wel of niet regelementair toegstaan zijn, dan kan bitloos daar toch gewoon onder vallen?

toegestane bitten: bustrens, watertrens, D-trens, geentrens... Haha!

Het lijkt wel alsof mensen zich hier persoonlijk benadeeld voelen als er mensen zonder bit zouden mogen rijden. Wat voor last heb je daar van?
Als het er nu uitziet alsof het een normaal hoofdstel is?

In de springsport is het misschien bedoeld voor Hackemores, maar er is ook een internationale springruiter die met Bosal springt als ik het goed onthouden heb. De bitten toegestaan bij het springen zijn veel heftiger dan bij dressuur. Blijkbaar omdat die paarden zo heftig worden...
Waarom niet "minder" toestaan?

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 23:41

Ik heb een Bosal zou dat dan wel mogen?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 23:44

Mij benieuwen hoelang dit topic open blijft... Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:45

ik zie hier een misverstand langs komen. Met springen is het in alle klassen toegestaan om bitloos te rijden, pas vanaf het Z zijn dingen als een hackemore e.d. toegestaan.

Citaat:
i. De teugel(s) moeten aan het bit of direct aan het hoofdstel zijn bevestigd en dient/dienen te bestaan uit enkele of dubbele gladde leren teugel(s), dan wel een gevlochten, linnen of rubberen teugel. Wanneer de teugel direct aan het hoofdstel wordt bevestigd, is het niet verplicht een bit te gebruiken.

Kortom, 1 wp in de dressuur halen en je mag altijd bitloos starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 09:51

Klopt

Dus ook eerst laten zien dat je wel gewoon met een bit kunt rijden, daar waar het er in de dressuur om gaat Lachen
En dan mag je pas springen

Net als in de M en hoger dat je kunt laten zien dat je met sporen om kunt gaan.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 11:58

Een Bosal mag dus wel in alle klassen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:00

nee, want het hoofdstel is ook verder omschreven, maar dat heb ik niet gekopieerd.

Citaat:
In de klassen B t/m M voor pony's en de klassen met een maximum hoogte van 1.20 m voor paarden is uitsluitend de volgende optoming toegestaan:
Trenshoofdstel met africhtings, rechte, Mexicaanse, beugel-, gecombineerde neusriem en gecombineerde keel/neusriem voorzien van een enkele trens.

nu dus wel Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:04

giannatjuh schreef:
er is wel een oplossing..... ga western rijden, dan mag je zonder bit, in je eigen gekozen kleding (mits hoog gesloten) rijden op het paard dat je wil. opgelost toch?

In de western (wedstrijden uiteraard) mag je denk ik ook alleen maar paarden onder de 5 jaar bitloos rijden. Daarna ga je eerst over op een trensbit en dan op een shankbit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:12

runningkawa schreef:
Dus ook eerst laten zien dat je wel gewoon met een bit kunt rijden, daar waar het er in de dressuur om gaat Lachen
En dan mag je pas springen

Eén of twee wedstrijdjes in de B, winstpuntje halen en daarmee laat je zien dat je met bit kunt rijden? Scheve mond
Ehum.....
Ik veeg de tranen uit m'n ogen als ik de meeste B-ruiters zie rijden. Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:14

Van mij mag de eis ook omhoog hoor
Maar dat is wel de insteek erachter Lachen
En genoeg ruiters waar een wp halen wel wat langer duurt dan 1 wedstrijd..

Tja, dat wegvegen van tranen doe ik bij zoveel ruiters... met bit zonder bit, wedstrijd rijders, geen wedstrijd rijders...
Lompe ruiters heb je overal... en dat stopt niet bij jet ineens bitloos rijden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:15

Ik vind de eis van 1 wp om te mogen springen ook veel te laag. Ik zou eerder kiezen voor - net als in de sgw - met ieder paard tenminste een wp in het B (en eigenlijk in het L1 of zo) tot je zelf L geklasseerd bent met springen.

Maar die tranen heb ik wel vaker, dat beperkt zich niet tot B ruiters met bit.

Kawa, volgens mij zijn wij het eens Knipoog