Startgeld volgend jaar naar 10 Euro??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re: Startgeld volgend jaar naar 10 Euro??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:06

Voordat ik MIJN voorzitter überhaupt geloof wil ik het eerst aangetekend toegestuurd krijgen, en dan nóg laat ik eerst grondig forensisch onderzoek uitvoeren naar de authenticiteit van het bericht...... Lips are sealed

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:00

[
Ik ben het wel met je eens!
Mensen geven rustig ik weet niet hoeveel geld uit aan Anky-dekjes en setjes, maar 2,50 verhoging van het startgeld dat is niet op te brengen Verward[/quote]

Nou ik geef absoluut geen geld uit aan dure Anky-dekjes!!
Ik ben heel zuinig op de spullen die ik heb, moet ook wel, ik kan niet zomaar nieuwe kopen, moet ik maanden voor sparen. Ik wil heel graag wedstrijden blijven starten met mijn paard, maar met 10,- startgeld kan dat bijna niet. Ja de oplossing: 1 proef starten per keer, maar dan ben je de hele voorbereiding van vlechten enz. bezig voor 1 proefje, en het dieselverbruik wordt er nier minder op. Of nog minder op wedstrijd

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:21

Ik start geen petitie zonder checken met de bron zelf: KNHS. Heb 3 verschillende mensen aan de telefoon gehad (van de KHNS) die alle 3 bevestigden dat er in de ledenvergadering van december definitief besloten moet gaan worden om het startgeld te verhogen naar 10,- per proef. De petitie zou daar nog een stokje voor kunnen steken (hopen we). Geen broodje Aap, nix verzonnen. Gedegen voorstel dat door ledenraad goedgekeurd kan worden. En waarschijnlijk wordt het zonder tegengas ook goedgekeurd helaas. Mocht je het niet geloven, bel dan zelf met de BRON, de KNHS dus en niet met mensen daarbuiten.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:34

Mananeh schreef:
Ik start geen petitie zonder checken met de bron zelf: KNHS. Heb 3 verschillende mensen aan de telefoon gehad (van de KHNS) die alle 3 bevestigden dat er in de ledenvergadering van december definitief besloten moet gaan worden om het startgeld te verhogen naar 10,- per proef.

Deze insteek bevestigt m.i. de melding van de voorzitter van kring Merwede.........
Zolang de ledenraad in december deze zaak nog niet geakkodeerd heeft is het nog geen feit en blijft de info binnenshuis..... Nagelbijten / Gniffelen
De KNHS bedient zich namelijk al een paar jaar van de beproefde "overvaltechniek"... Knipoog

ninino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:53

Oke, ik vind 10 euro voor een rondje springen of paar minuten dressuur ook veel geld, maar laten we wel zijn, ALLES wordt duurder.
Trouwens, een organisatie hoeft niet 10 euro te vragen! Het mag natuurlijk ook minder zijn. En de KNHS wordt hier echt niet beter van, alleen de organisaties van wedstrijden. Het is ingevoerd, omdat organisaties moeite hebben de kosten binnen de perken te houden. Denk aan prijzen, jury etc.
Dit inschrijfgeld is trouwens voor paardenrubrieken, ponyruiters betalen volgend jaar maximaal 7 euro voor de B of L en 8 euro voor de M of Z.
Het is verstandig het vraagprogramma - dat vaak op startlijsten.nl staat - te raadplegen, om te zien wat een organisatie als inschrijfgeld vraagt.
Maar bedenk ook: Geen organisatie - geen wedstrijd
Geen deelnemers - geen wedstrijd

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:54

confetti schreef:
ThisIsMe schreef:
Het verhaal is overigens wel waar, het was bij ons op de regiovergadering (Brabant) de afgevaardigde van de KNHS die het vertelde, had een presentatie bij zich waar het in stond.

Dat had ik hierboven al verteld Knipoog .

haha, volg dit topic ook, volgens mij is er iemand creatief geweest en heeft hier ineens een pagina tussen geplakt, vanuit het topic op de voorpagina. (Waar in stond, hier niet reageren Haha! )
Dus nu staan jullie reacties inderdaad hier onder elkaar, maar vantevoren stonden ze in twee verschillende topics................. (vond het wel een grappige gewaarwording, kon het niet laten het even met jullie te delen Knipoog , sorry, wel een tikkie of-topic)

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:24

manie schreef:
waxweazle schreef:
Ik weet egt wel waar ik over praat! het kost veel geld ja maar het is gewoon dat je je onkosten eruit moet halen en je betaald overal genoeg voor tis gewoon dat ze tegenwoordig overal op willen gaan verdienen!

Wat een onzin.
Veel wedstrijden kunnen echt niet uit als het alleen via het inschrijfgeld betaald moet worden.
Er zijn sponsors voor nodig enz.
Sponsors zoeken kost tijd en mankracht, steeds minder mensen willen zich in zetten voor het vereningingsleven (de zogenaamde consumerende leden).
Maar als je minder vrijwilligers hebt voor dergelijk klussen, dan moet het geld toch ergens anders vandaan komen.
Het heeft dus niks met 'erop verdienen' te maken.

En áls een organiserende vereniging er aan verdient is ze dat gegund.
Kunnen ze een mooie extra rijhal voor plaatsen of investeren in een goede bodem, waar alle gebruikers óók weer plezier van hebben.

Mensen kijk dus iets verder als je neus lang is voordat je begint te schreeuwen!

vraagje: heb ff zitten rekenen en kom tot onderstaande conclusie.......mis ik nog iets?? wrom kan het niet uit dan??

7 klasses met 25 deelnemers
175 deelnemers/startcoupons € 27,25
7 x 6 rozetten = 42 rozetten (á 2,-) € 84,00
opdruk 0,25 x 42 € 10,50
eenmalige drukkosten € 12,50
7 x 3 bekers = 21 bekers (á 5,-) € 105,00
Basisheffing € 11,00
7 juryleden € 87,50
35 km x 0,28 € 9,80 x 7 € 70,00 (afgerond)
Federatievertegenwoordiger 2 dagdelen € 25,00
Totale kosten € 432,75

inkomsten startgeld
175 x € 7,50 € 1.312,50

"Winst" € 879,75

uiteraard zit hier nog niet lokatiehuur bij (heb geen idee wat dat kost), maar neem niet aan dat dat meer dan 900,= kost.

Kijk, weet best wel dat het geen vetpot is, maar om nou te zeggen dat het helemaal niet uit kan?? Ik kan het mis hebben hoor, wellicht zijn er nog veel meer kosten aan verbonden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 06:17

Wij betaalden al meer als 500 euro om het terrein waar wij op organiseren weer "goed" te krijgen. (opnieuw inzaaien e.d.)
Verder vergeet je de hapjes en drankjes van de juryleden. (want die laat je niet aan hun lot over!)
Plus dat dit gebasseerd is op een wedstrijd zonder prijzengeld.
Maak nu eens een berekening met prijzengeld. Inschrijfgeld 8 euro.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:12

Juryvergoeding gaat per 1 april naar 15 euro per dagdeel, dan komen je jurykosten op 105 euro. (Als je berekening er op gebaseerd is dat een wedstrijd ook na 1 april best met 7,50 uit moet kunnen komen)

Ook met je prijzenschaal gaat het niet helemaal goed, als je 25 starts hebt (aangenomen dat ze allemaal komen) moet je in iedere ring 7 prijzen geven, dat betekent 7 strikken én 7 prijzen. Je kan niet de eerste 3 een bekertje geven en de rest van de prijswinnaars afschepen met een strikje, een strik is alleen een plaatsaanduiding, géén prijs. Je zal dus 7 bekers (of andere prijzen) per ring moeten kopen, plus wat extra strikken/bekers voor eventuele ex aquo plaatsingen.

Wat Needje ook al aangeeft, de catering is ook een behoorlijke kostenpost, je ontvangt je juryleden met koffie en een broodje/koek, ook in de tijd dat ze zitten te jureren voorzie je hen regelmatig van eten of drinken, na afloop bijvoorbeeld een kopje soep en een broodje. Ook je vrijwilligers (die bijvoorbeeld in de kou staan te ringmeesteren!) wil je van eten en drinken voorzien. Als je voor je wedstrijd een manege hebt moeten afhuren stellen zij het meestal niet zo op prijs als je je eigen broodjes e.d. meeneemt, dus dan moet je alle consumpties bij hen kopen, neem maar aan dat dat naast de bakhuur een aardige kostenpost is voor een hele dag of een heel weekend.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:14

TisUnique schreef:
confetti schreef:
Dat had ik hierboven al verteld Knipoog .

haha, volg dit topic ook, volgens mij is er iemand creatief geweest en heeft hier ineens een pagina tussen geplakt, vanuit het topic op de voorpagina. (Waar in stond, hier niet reageren Haha! )
Dus nu staan jullie reacties inderdaad hier onder elkaar, maar vantevoren stonden ze in twee verschillende topics................. (vond het wel een grappige gewaarwording, kon het niet laten het even met jullie te delen Knipoog , sorry, wel een tikkie of-topic)

OK, ik dacht al dat ik kippig werd Bloos , had de reactie van confetti inderdaad niet gezien

ElskedZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:20

Ik vind dit belachelijk, als dit werkelijk zo is!!!
Natuurlijk moeten de verenigingen geen verlies gaan draaien, maar volgens mij als ik kijk bij ons naar de vereniging redden we het aardig met die 7,50 euro!!!
Dus waarom verhoging?!? Het moet ook leuk blijven hoor.....
Anders word je wedstrijd straks net zo duur als je les, en dat zou echt belachelijk wezen!!!

Bij ons in de regio staat deze link op verschillende sites van verenigingen, waarom niet vooraf al duidelijk maken aan de KNHS dat de verhoging belachelijk is....Achteraf zeuren is altijd zo lastig, want dan is het er al doorheen gedrukt!!
Waarom niet voorkomen van deze regel......
Dus teken allen die het belachelijk vinden om straks 20 euro per wedstrijd te gaan betalen.....(meestal rijd je wel 2 proeven)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 08:34

ik heb ondertussen al een sponser gevonden, voor als het echt doorgaat! Clown

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:02

ThisIsMe schreef:
Juryvergoeding gaat per 1 april naar 15 euro per dagdeel, dan komen je jurykosten op 105 euro. (Als je berekening er op gebaseerd is dat een wedstrijd ook na 1 april best met 7,50 uit moet kunnen komen)

Ook met je prijzenschaal gaat het niet helemaal goed, als je 25 starts hebt (aangenomen dat ze allemaal komen) moet je in iedere ring 7 prijzen geven, dat betekent 7 strikken én 7 prijzen. Je kan niet de eerste 3 een bekertje geven en de rest van de prijswinnaars afschepen met een strikje, een strik is alleen een plaatsaanduiding, géén prijs. Je zal dus 7 bekers (of andere prijzen) per ring moeten kopen, plus wat extra strikken/bekers voor eventuele ex aquo plaatsingen.

Wat Needje ook al aangeeft, de catering is ook een behoorlijke kostenpost, je ontvangt je juryleden met koffie en een broodje/koek, ook in de tijd dat ze zitten te jureren voorzie je hen regelmatig van eten of drinken, na afloop bijvoorbeeld een kopje soep en een broodje. Ook je vrijwilligers (die bijvoorbeeld in de kou staan te ringmeesteren!) wil je van eten en drinken voorzien. Als je voor je wedstrijd een manege hebt moeten afhuren stellen zij het meestal niet zo op prijs als je je eigen broodjes e.d. meeneemt, dus dan moet je alle consumpties bij hen kopen, neem maar aan dat dat naast de bakhuur een aardige kostenpost is voor een hele dag of een heel weekend.

Vergeet de huur van de ringen en voor het springen van het hindernismateriaal en tijdwaarneming ook niet Knipoog

@ Mananeh, ik denk dat met de voorbeelden, genoemd onder jou onvolledige rekenvoorbeeld, wel duidelijk is dat er nogal wat méér kosten met een wedstrijd gemoeit zijn dan die jij beraamd.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:03

LisaB schreef:
Ik ben heel zuinig op de spullen die ik heb, moet ook wel, ik kan niet zomaar nieuwe kopen, moet ik maanden voor sparen. Ik wil heel graag wedstrijden blijven starten met mijn paard, maar met 10,- startgeld kan dat bijna niet. Ja de oplossing: 1 proef starten per keer, maar dan ben je de hele voorbereiding van vlechten enz. bezig voor 1 proefje, en het dieselverbruik wordt er nier minder op. Of nog minder op wedstrijd

Nog een oplossing:
Rij 1 op de 4 wedstrijden een keer niet...

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:17

manie schreef:
LisaB schreef:

Nog een oplossing:
Rij 1 op de 4 wedstrijden een keer niet...

het zijn wedstrijden Knipoog sommige mensen willen graag omhoog komen en niet een hele tijd indezelfde klasse zitten omdat het startgeld zo duur is.
Blij dak een sponser heb, want vanaf januari ben ik bijna ieder weekend op wedstrijd ben...

edit: en als iedereen een wedstrijd minder gaat rijden moet het geld straks weer omhoog omdat we te weinig deelnemers hebben...

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:28

Minder starten lost het probleem niet op maar maakt het groter op den duur.
Minder starters betekent uiteindelijk voor de verenigingen minder inkomsten, terwijl de vaste kosten (huur accommodatie, voorzieningen, etc.) gelijk blijven. Dus de kosten per deelnemer nemen toe. Dat betekent op termijn minder wedstrijden - en dus hogere kosten voor jezelf omdat je dan verder moet rijden om er te komen - en verhoging startgelden om de wedstrijden die dan wel nog georganiseerd worden, minstens kostendekkend te laten zijn voor die verenigingen.
Oplossing? Maak het wedstrijdrijden goedkoper (en aantrekkelijker), zodat er meer deelnemers komen i.p.v. steeds minder!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:33

Meer deelnemres, betekend dat je dus meer terreinen moet huren.
Meer ringen, meer juryleden,meer prijzen.

Dus dat is verschuiven van het probleem..

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:39

De kosten van een jury, prijzen e.d. worden normaliter voldoende gedekt door de inkomsten van de startgelden. Alleen, als je heel kleine klassen krijgt wordt het heel moeilijk. Met 2 starters moet je toch 1 prijs geven, en dat lukt dus niet uit de startgeldinkomsten die daar tegenover staan. Met grotere klassen wordt het financiele plaatje gunstiger. Huur meer terrein is vaak niet aan de orde, omdat je ook ervoor kunt kiezen om je wedstrijd langer te laten duren. Wat je tegenwoordig ziet, is dat menige wedstrijd al heel vroeg in de middag is afgelopen, dus qua tijdsduur zit daar vaak nog voldoende rek in.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:13

valinor schreef:
De kosten van een jury, prijzen e.d. worden normaliter voldoende gedekt door de inkomsten van de startgelden. Alleen, als je heel kleine klassen krijgt wordt het heel moeilijk. Met 2 starters moet je toch 1 prijs geven, en dat lukt dus niet uit de startgeldinkomsten die daar tegenover staan. Met grotere klassen wordt het financiele plaatje gunstiger. Huur meer terrein is vaak niet aan de orde, omdat je ook ervoor kunt kiezen om je wedstrijd langer te laten duren. Wat je tegenwoordig ziet, is dat menige wedstrijd al heel vroeg in de middag is afgelopen, dus qua tijdsduur zit daar vaak nog voldoende rek in.

Weet je wat je dan van je vrijwilligers vraagt?
De meeste mensen vinden dat ze het tegenwoordig altijd maar druk druk hebben.
Tijd om te investeren in de vereniging is moeizaam, en dan verwacht jij dat de vrijwilligers graag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat voor jou plezier bezig zijn???

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:18

casperrr schreef:

het zijn wedstrijden Knipoog sommige mensen willen graag omhoog komen en niet een hele tijd indezelfde klasse zitten omdat het startgeld zo duur is.
Blij dak een sponser heb, want vanaf januari ben ik bijna ieder weekend op wedstrijd ben...

edit: en als iedereen een wedstrijd minder gaat rijden moet het geld straks weer omhoog omdat we te weinig deelnemers hebben...

Als je de tijd die je normaal aan een wedstrijd besteed nu aan effectieve training zou besteden, dan kun je met minder wedstrijden misschien zelfs wel een beter resultaat behalen.
Jou verhaal klinkt als of iedereen winstpunten moet sprokkelen.
Je kunt ook pas starten als je minimaal 2 winstpunten per proef kunt rijden!
Tel uit je winst Geld, geld!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:38

Onze wedstrijden lopen altijd van 9 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds, en geen minuut langer want dat wil de eigenaar van de accomodatie niet. Daar kan je maar ene bepaald aantal combinaties in kwijt. Wij rijden 2 proeven, dus dat zijn er 45. Ik zal eens even voorrekenen hoe het er ongeveer financieel voor staat:

45 combinaties, waarvan 12 pony's, 15 eigen leden ( krijgen 1 euro korting ):
66 x 7,50: 495
24 x 6,50: 156
min korting eigen leden: 30
Totaal inkomsten: 621

Huur accomodatie: 130
Kosten KNHS: 36
juryleden ( 4 x ): 50
km-vergoeding jury: ± 55 ( en dat is nog weinig, hier zijn weinig Z-jury`s dus die kosten vaak kapitalen )
kosten presentjes juryleden: 25
prijzen (vb van de afgelopen wedstrijd ): 26 bekers x 5 euro: 130
rozetten: 26 x 1,50: 39
consumpties vrijwilligers en juryleden: 70 euro
lunches jurylid en vrijwilligers: 20 euro
avondeten vrijwilligers en jury: 20 euro
Kosten printjes protocollen, uitslagen e.d.: 32
Telefoonkosten: 10
Totaal: 617, Joepie wel 4 euro over

En alles is nog aan de zuinige kant genomen. Bovendien is er ook geld nodig om de ring eens een likje verf te geven, eens per jaar iets extra's te doen voor de vrijwilliger, de website in de lucht houden e.d. Zoals ik al zei, wij komen net aan uit. Als er een keer geen goedkope bekers zijn, dan draaien we verlies. Als de printer kapot gaat, hebben we geen geld om een nieuwe te kopen, dan moeten we of een sponsor vinden, of iemand moet zijn oude doneren... Wij hebben geen middelen om de rozetten een keer te laten bedrukken.
Wij doen echt niks om er aan te verdienen. En dan hebben wij nog een supergoedkope accomodatie, als je ook nog eens een bak moet huren van 500 euro, dan moet je dus sowieso een sponsor vinden. Mensen denken er echt veel te makkelijk over.
Bovendien vergeten ze nog hoeveel uren er door vrijwilligers ingestoken worden. Voor de afgelopen wedstrijd heb ik mijn uren eens bijgehouden: die zitten dus ruim, heel ruim boven de 100 uur heen ( en ik word ook nog midden in de nacht opgebeld door mensen die weten hoe laat ze moeten starten, dus die zou je nog dubbel kunnen tellen ).
Nou ja, mijn punt: alles wordt duurder, dus starten ook. Zoals ik in mijn eerdere post al zei, ik sta er een beetje in dubio over: als ruiter vind ik het ook wel heel duur worden, als organisator hoop ik dat ik een beetje ademruimte krijg...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 10:57

Wat mij wel opvalt, is dat de geluiden van organiserende mensen, heel anders zijn dan die van mensen die alleen maar rijden.

Daarom zeg ik altijd maar, je mag wat negatiefs zeggen als je ooit iets georganiseeerd hebt, of er nauw bij betrokken bent.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:01

Inderdaad, eigenlijk zou iedereen eens een keertje mee moeten kijken in de organisatie van zo'n wedstrijd. Altijd dat gezeur: wanneer kan ik me nou eens eindelijk inschrijven, waarom is de startlijst niet online, het terrein ligt er niet goed bij, toen ik uit de auto stapte, stond ik in een plas Boos! Boos! Boos!
Pak de telefoon, bied jezelf eens aan bij de wedstrijdsecretaris om mee te helpen en kijk eens hoe verschrikkelijk veel werk en stress het geeft. Kijk, er kan altijd wat beter en ieder heeft zijn eigen visie, maar eerst meehelpen en dan klagen...dat zou op mij ook heel anders overkomen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:03

Ja en dan, Ik wil vroeg starten want ik moet nog...
Ik wil laat starten want ik moet eerst.......

Oh wat zitten die juryleden aan de ring, nou dan bel ik af...

valinor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:06

Mijn opmerking aangaande langere tijdsduur wedstrijden geldt m.n. voor outdoor wedstrijden. Door te weinig echt geschikte indooraccommodaties is het daar altijd al woekeren met de ruimte en daardoor tijd en moet je al lange dagen draaien omdat je te weinig ringen hebt om je starters kwijt te kunnen. Huur is ook vaak hoog, en de verhuurder wil vaak ook de bar zelf doen, wat aardig in de inkomsten van de club scheelt.

Het geheim voor een ook financieel succes van wedstrijdorganiserende verenigingen zit ´m in de sponsors... en in de vrijwilligers, die in principe met hun tijd sponsoren.

Zonder sponsoring kunnen de meeste verenigingen geen wedstrijden organiseren en er dan nog een beetje aan overhouden om uberhaupt te kunnen blijven bestaan, laat staan een eigen accommodatie te onderhouden.
Zonder vrijwilligers kan een vereniging helemaal niets doen. Als je met betaalde krachten moet werken, houdt het helemaal op. En het moet ook helemaal niet zo zijn dat dat nodig is - alhoewel het er tegenwoordig wel aardig op lijkt, wat m.i. schandalig is. Mensen, ook eigen leden, kunnen wèl altijd tijd genoeg vinden om urenlang te kletsen en bier te drinken in de tent... maar een paar dagdelen meehelpen of -sjouwen voor de eigen club is teveel gevraagd...

Met meer starters wordt sponsoring interessanter, met lager inschrijfgeld (mits voldoende kwaliteit wedstrijd) trek je meer starters (die anders thuis waren gebleven), meer starters trekken meer publiek (dus meer baromzet), meer publiciteit is goed voor promotie van de sport, enz.

Startgelden e.d. verhogen is dus niet de sleutel maar de oorzaak van de noodzaak tot voortdurende verhoging.