Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:25

bobomelo schreef:
mijn pony van 1.44m heeftnu twee leuke verzorgmeisjes van 14 en 15 jaar, pony wordt dit jaar 15, dan kan zo'n leuke B en L proefje toch geen kwaad.........

Niks aan het handje! De jongste ruiter bereikt over maximaal 5 jaar de leeftijd dat zij de ponytijd moet beeindigen, de pony is dan ook 20 en heeft dan dus ook zijn dienst bewezen en hoeft dan pas teruggetrokken te worden uit de ' wedstrijdsport'!

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:45

Met op jonge leeftijd doorrijden heb ik minder moeite dan met een paard zo vroeg uit de wedstrijdsport halen. Ben je je hele leven zuinig op je paard, is hij topfit, moet je hem stilzetten. Bij zulke paarden is het echt 'rust roest, waarom mag je niet op bescheiden schaal doorrijden?? stel dan een limiet aan het aantal keren starten per maand! Er zijn nog steeds paarden die genieten van het op wedstrijd gaan!!

Senja_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 02:50

"Leonoira@2" Helemaal mee eens een paard dat top fit is kan makkelijk doorijrden en heeft er ook lol in. Lees mijn stuk ik zei al laat er dan een keuring komen om te kijken of het paard het nog aankan. Oudere mensen worden toch ook om de aantal jaren gekeurt voor het autorijden zo gek is dat niet. Hetis ook wat jij zegt dat er bij voorbeeld en limiet gesteld gaat worden dat is toch geen schande, Nee lekker paarden een mangege inknallen dar worden ze gelukkig van Ik vind het begrijpelijk dat er regels zijn maar vertrutting hoeft nu ook weer niet.

En laten we eerlijk zijn als een paard niet meer voldoet dan wordt die verkocht want je kan er niks meer mee. Onderhoud en stalling kosten geld en als je alleen nog recreatief kan rijden terwijl je in de sport wil rijden dan gaat het echt gebeuren dat ze gewoon eruit geknikkerd worden, ik vind het een slechte zaak.

Bescherming van het paard is okee maar vertrutting is nog veel erger.

Suzanne F.

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:25

Iedereen gaat hier zo serieus in op die bovengrens van maximale leeftijd maar dat was gewoon weer een stangetje van CGJ, weer zo´n leuk voorbeeld verzinsel. (zoals zn onderschrift al zegt)
Staat naar mijn mening nergens in de reglementen.

utina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:08

ik vind het wel een goeie zaak hoeveel paarden zijn op hun zevende al niet fris meer in het hoofd en niet meer willen in zweden mogen ze pas op wedstrijd met hun zesde .

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:12

Jee echt waar? Dan zijn ze daar al wel een stukje verder qua dierenwelzijn. Volgens mij kan Nederland daar nog een hoop van leren.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:18

utina schreef:
ik vind het wel een goeie zaak hoeveel paarden zijn op hun zevende al niet fris meer in het hoofd en niet meer willen in zweden mogen ze pas op wedstrijd met hun zesde .

Vandaar ook dat die Zweden de wereldranglijsten ook overal aanvoeren.............

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 16:16

utina schreef:

Waar haal je die info vandaan??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 17:21

Het gros van de paarden in Zweden word trouwens al met 2,5 ingereden en loopt dan in het voorjaar een 3 jarigen test.

In de winter moet je ze in dat klimaat toch al flink bijvoeren dus kun je ze net zo goed aan het werk zetten. Dan staan ze na de 3 jarigentest de hele zomer (die daar lang duurt) in het land want dat kost bijna niks.

De beste 3 jarigen lopen in oktober finale. Februari van het jaar erop lopen ze de eerste 4 jarigenproeven alweer.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:46

CGJ12 schreef:
Vandaar ook dat die Zweden de wereldranglijsten ook overal aanvoeren.............

Even over de wereld ranglijsten: op nummer 1 en 3 staan Nederlanders (Anky en Edward) Op nummer twee staat sinds kort een Zweed.

Even ontopic: Ik vind de nieuwe regel dat 6-jarigen pas in de Z mogen starten wel goed. Wat ik een nog betere regel vind, maar wat er nog niet doorkomt omdat de KNHS dit nog niet kan registreren: is een startlimiet voor jonge paarden.

Zo zou er een regel komen dat je met een 4-jarige max. 1 of twee keer per maand mag starten. Dit om te voorkomen dat men jonge paarden wekelijks meeneemt op wedstrijd.

In meerdere topics zie lees ik veel kritiek over het rijden van jonge paarden. Ik ben van mening dat het helemaal niet verkeerd is om een 4-jarige mee te nemen naar een wedstrijd, daar leren ze van. Je moet het alleen niet overdrijven.

Als ik zie hoelang sommige mensen losrijden voor een proef, een 4-jarige is dan al leeg nog voor hij de proef moet beginnen.

Ik start mijn paarden altijd met 4 direct in de L (mag geen B meer starten). Af en toe neem ik ze mee, Ik rijd dan maximaal 20 minuten los, waarvan er al zeker 10 min. gestapt wordt. Als je je paard namelijk goed voor elkaar hebt (lees: de basis) dan hoef je voor de proef namelijk niet allemaal kunsten uit te halen om hem voor elkaar te krijgen. Bij mij staat de ontspanning voorop: lukt een oefening niet, jammer dan.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:53

jasmijn78 schreef:
Zo zou er een regel komen dat je met een 4-jarige max. 1 of twee keer per maand mag starten. Dit om te voorkomen dat men jonge paarden wekelijks meeneemt op wedstrijd.

Veel plezier dan........
Ik denk niet dat een redelijk gemiddeldde ruiter dan zomaar een 4-jarige gaat kopen. Als hij die namelijk gaat rijden duurt het een jaar of 5 voor ie uberhaupt M1 mag starten doordat hij eerst enerzijds een VRACHT aan winstpunten moet rijden om te mogen promoveren, en anderszijds hij maar een paar keer per jaar mag starten ................

Dit soort regels treft alleen JAN KLUNGEL en niet PIET PROFESSIONEEL....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 08:59

Waarom laten ze de promotieregels niet gewoon los?
In Zweden hebben ze die ook niet

Maar even serieus, dat werkt daar echt prima. Als je te vaak wint mag je niet meer in de lagere klassen starten, maar verder mag je vrij inschrijven. Werkt super.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:08

Maar dan zou( in de oude situatie) bijna niemand meer M2 starten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:12

CGJ12 schreef:
Dit soort regels treft alleen JAN KLUNGEL en niet PIET PROFESSIONEEL....

Prima toch? De meeste paarden worden toch ook vernaggeld door Jan Klungel en niet door Piet Professioneel. Als jij twee keer per maand mag starten kun je nog zeker 4 wp per maand rijden (twee proeven per wedstrijd). In 3 maanden ben je dan door je klasse heen. Iemand die zijn paard redelijk voor elkaar heeft, rijdt die punten zo. En als jij niet regelmatig winstpunten rijdt, kan je je paard beter thuis houden om verder te oefenen.

We hebben het hier toch over het welzijn van het paard? 1 a 2 wedstrijden per maand is zat voor een 4-jarige. Het lijkt mij dat het welzijn van Jan Klungel hier ondergeschikt aan is.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:17

Die twee proeven per wedstrijd heb je tijdens het indoorseizoen hier in het noorden niet. Dat scheelt in die 6 maanden dus een hoop winstpunten voor Jan Klungel.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 09:29

Jan Klungel geeft het indoor seizoen graag op! Inrijden in een buitenbak en dan met je U'tje een binnenbak in, helemaal alleen.
1 proefje, een jury die je geen eens te zien krijgt.
Wij wachten wel weer tot het buitenseizoen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:56

prima regel

sommigen rijden gewoon echt veel te vroeg in het Z, na een paar jaar zijn die beesten al helemaal op..

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 19:42

Ja licht eraan hoe je het doet, als je ze overhaast en elke week er mee weg ben wel ja.
Maar zo af en toe en op het tempo wat je paard aan kan vind ik echt wel kunnen zolang je paard er plezier in blijft houden.