Protestactie verplichten helm

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OnTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:42

Ik ga zowiezo even stemmen ronselen bij ons op stal. Verder start ik nu op dit moment niet, vanwege blessure bij On Time. Maar op stal moet ik toch zo'n 10 handtekeningen kunnen krijgen. (tja net echt een grote stal).
Of iedereen het er mee eens is weet ik niet, maar we hebben ze op stal die alvast een hoedje gekocht hebben voor het geval ze ooit Z worden Haha! .
Die tekenen dus zeker !!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:43

WWWiske, hoe denk je erover om strakjes het voorstel waar we het over hadden in te dienen ?? In plaats van simpelweg de eis om de regel terug te draaien? Zo hebben we wat te ruilen zeg maar.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 11:57

Lovely schreef:
WWWiske, hoe denk je erover om strakjes het voorstel waar we het over hadden in te dienen ?? In plaats van simpelweg de eis om de regel terug te draaien? Zo hebben we wat te ruilen zeg maar.

Tuurlijk, dien maar in, hoe meer protest hoe beter, lijkt me, van alle kanten op allerlij manieren pprotest lijkt mij juist ene dubbel effect, kan versterkend werken, als ze het ene afwispelen dan is er ook nog een ander, als er verschillende manieren van protest komt uit verschillende hoeken dus, wordt het hopelijk wat heter onder de voeten.
De regel* terug draaien is ook niet wat we met deze actie vragen, maar voorkomen dat de regel* ingesteld wordt (die nu nog in een concept stadium ligt) is ons doel.

* verplicht helmen Z1 t/m ZZ-Z

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:00

OnTime schreef:
Ik ga zowiezo even stemmen ronselen bij ons op stal. Verder start ik nu op dit moment niet, vanwege blessure bij On Time. Maar op stal moet ik toch zo'n 10 handtekeningen kunnen krijgen. (tja net echt een grote stal).
Of iedereen het er mee eens is weet ik niet, maar we hebben ze op stal die alvast een hoedje gekocht hebben voor het geval ze ooit Z worden Haha! .
Die tekenen dus zeker !!!!!!

Hoi On Time, wil je daar een officieel intekenlijstje voor ontvangen, kan ik die naar een e-mail adres sturen, dan kan je hem printen en klaar, tegen de tijd dat hij vol is Haha! stuur je hem weer naar mij terug, kost je hooguit een postzegel van 0.39 , een helm is duurder Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:04

IK heb op verzekeringpagina maar eens een oproep geplaatst om ervaringen met claims mbt helmverplichting, nog niemand gehoord die dit heeft meegemaakt!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:23

ja, wel over claims, maar dan niet binnen de sport maar omdat een paard met rijtuig en al de sloot in sprong en omdat iemand in het bos van z'n paard viel en een dwarslesie had, maar over dat soort gevallen is denk ik minder makkelijk controle uit te oefenen, de KNHS leden daarin tegen die zijn makkelijk onder controle te houden en vormen een grote groep, misschien een voorzorgsmaatregel van de KNHS, kunnen ze zeggen: ja maar wij hebben er alles ( behalve dan dat ijshockey pak) aan gedaan, om letsel tot een minimum te beperken, maar waarom er dan een lijn gaat komen tot en met het ZZ-Z is mij echt een raadsel, rechtsongelijkheid, discriminatie, hoe heet dat in de verzekeringswereld ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:24

Dat heet in verzekeringswereld een vergissing, of misschien wel een grapje.
Het is de zoveelste slechte 1 april grap van de KNHS.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:28

Dat vereningingen op hun accomodaties tegenwoordig vaak een helm verplichten (ook voor het vrij rijden) komt waarschijnlijk voort uit de vergrote persoonlijke aansprakelijkheid van Bestuursleden.........
En dan is het simpel om alle risico's (ONNODIG) uit te sluiten dmw van een wilde helmplicht.
Beetje een mug doodschieten met een kanon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:30

CGJ, kun je daar iets mee over vertellen misschien, de persoonlijke aansprakelijkheid van Bestuursleden??

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:33

Gaat het echt in op 1 april??????

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:37

Nee, volgens mij op 1 januari al.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:38

Ah jammer, anders vond ik het wel een goede grap. Maar helaas dus toch serieus.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:45

Nee de hemlplicht t/m de M2 gaat in op 1 april. Bij de start van het nieuwe buitenseizoen dus.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 12:47

Lovely schreef:
CGJ, kun je daar iets mee over vertellen misschien, de persoonlijke aansprakelijkheid van Bestuursleden??

Bestuursaansprakelijkheid

Wanneer is een bestuurslid nu wel aansprakelijk met zijn persoonlijke bezittingen en wanneer niet? Dit is afhankelijk van de vorm van de vereniging:
• Een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid.
Deze vereniging is niet bij notariële akte opgericht. De bestuursleden zijn naast de vereniging altijd hoofdelijk aansprakelijk wanneer de vereniging haar verplichtingen niet nakomt. Bij dit type vereniging is de angst ooit aansprakelijk te kunnen zijn dus wel begrijpelijk.
• Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid.
Bestuursleden zijn in beginsel niet hoofdelijk aansprakelijk, behalve in het geval van onbehoorlijk uitvoeren van de bestuurlijke taak. Wanneer er sprake is van het niet behoorlijk vervullen van de functie bepaalt uiteindelijk de rechter. Dus zolang er naar behoren wordt gefunctioneerd hoeft men zich geen zorgen te maken.

Juist om die reden nemen de bestuursleden liever het zekere voor het onzekere..........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 13:03

Van het NOC-NSF:

Algemene uitsluiting in de AVP (algemene aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren)

Elke amateur-deelnemer aan de sportactiviteiten handelt als particulier, dat wil zeggen buiten beroep of bedrijf of betaalde functie. Zijn aansprakelijkheid is, behoudens de toepasselijkheid van in de polisvoorwaarden opgenomen uitsluitingen, gedekt door de AVP.
Uitsluitingsclausules die specifiek op de sport gericht zijn komen niet voor. Er is echter een algemene uitsluiting van het motorrijtuigrisico. Hierdoor ontbreekt elke dekking ten aanzien van de motor- en autosport. De verzekering van dit risico valt binnen de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (WAM). De ingevolge deze wet verplichte verzekering dekt in het algemeen de aansprakelijkheid van de deelnemer aan regelmatigheids-, behendigheids-, puzzel-, oriëntatie- en betrouwbaarheidsritten, voor zover zij geheel binnen Nederland plaatsvinden en het snelheidselement niet voorop staat. Wordt aan deze voorwaarden niet voldaan of betreft het pure snelheidsraces, dan heeft de deelnemer geen dekking. In dat geval is hij aangewezen op de aansprakelijkheidsverzekering van de organisatie, de zogenaamde organisatieverzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:04

CGJ12 schreef:
Bestuursaansprakelijkheid

Wanneer is een bestuurslid nu wel aansprakelijk met zijn persoonlijke bezittingen en wanneer niet? Dit is afhankelijk van de vorm van de vereniging:
• Een vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid.
Deze vereniging is niet bij notariële akte opgericht. De bestuursleden zijn naast de vereniging altijd hoofdelijk aansprakelijk wanneer de vereniging haar verplichtingen niet nakomt. Bij dit type vereniging is de angst ooit aansprakelijk te kunnen zijn dus wel begrijpelijk.
• Een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid.
Bestuursleden zijn in beginsel niet hoofdelijk aansprakelijk, behalve in het geval van onbehoorlijk uitvoeren van de bestuurlijke taak. Wanneer er sprake is van het niet behoorlijk vervullen van de functie bepaalt uiteindelijk de rechter. Dus zolang er naar behoren wordt gefunctioneerd hoeft men zich geen zorgen te maken.

Juist om die reden nemen de bestuursleden liever het zekere voor het onzekere..........

Dank je wel! We hadden het hier laatst ook over tijdens een bijeenkomstje, maar dan alleen in verband met geldkwesties, faillissementen etc.
Vwb aansprakelijkheid geldt daarin altijd dat een andere partij iets eist, claimt of wil van een 'aansprakelijke'.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 14:40

Hee CGJ12, zo te zien ben je in de lucht vandaag, hoe staat het er voor? ga jij al die Z prutsers nog je hok in trekken om te laten tekenen als je toch aan het jureren bent, of laat je het maar zo?

Yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:18

Anya je hebt gelijk. Nog succes met de actie, ben benieuwd of jullie de KNHS kunnen overtuigen.

(O ja, Anoukie, jij bent echt de absolute setjeskoningin!)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:18

Deze uitspraak van 3VO vind ik ook razend interessant!

3VO schreef:

3VO wil mensen (met name kinderen en sport- en toerfietsers)
stimuleren
een helm te dragen. Voorwaarde voor succes is een passende helm, die op de juiste manier gedragen wordt. Fabrikanten produceren steeds meer leuke modellen. Daarnaast zijn er allerlei initiatieven om de fietshelm te promoten. De populariteit van de fietshelm neemt daardoor toe. 3VO is voor dergelijke initiatieven, maar tegen een verplichting van de fietshelm. Het fietsen moet namelijk wel voor iedereen aantrekkelijk blijven.

Ja, en als de KNHS dan steeds praat over het promoten van de paardensport is dat wel in tegenstelling met de laatste zinsnede van 3VO.
Die lui begrijpen de mensen gewoon beter.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 15:21

Goedzo CGJ! DIT zijn bruikbare citaten joh!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 16:45

ik ben ook tegen die veiligheidshelm vind het er zo ontzettent belagelijk uit zien... het is mischien wel eiliger maar toch.. als je M1 M2 of hoger rijd neem ik aan dat je wel beetje redelijk kunt rijden..
maar dat ze zegmaar veiligheids ding in het hoedje doen dat gaat dan nog wel maar zon helm Misselijk

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:02

Hey....... die 3VO uitspraaak is wel heel erg interessant

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:07

VValar schreef:
Nee de hemlplicht t/m de M2 gaat in op 1 april. Bij de start van het nieuwe buitenseizoen dus.

Volgens de publicatie in P&S gaat het per 1 januari in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 17:29

KarinvdM schreef:
Volgens de publicatie in P&S gaat het per 1 januari in.

Op dezelfde pagina staat dat alle nieuwe regelingen op 1 april ingaan, dat is dus het tegenstrijdige Verward.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:46

Ik heb ook begrepen dat er pas vanaf april een nieuw reglement komt.

btw /me = pro hoedje Bloos