Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:31

Maar er staat ook bij dat de KNHS in de loop van 2006 alleen nog de combinatie rijrok/dressuurhoedje wil toestaan (op basis van het FEI-reglement). Dus dan ook in de Z geen hoedje meer.......

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:40

Ik ben er wel benieuwd naar of de ZZGP daar al aan toe is........
Die hebben niet voor niks een eigen stichting.

Ik denk dat ik maar even moet lobbyen onder die leden.
Wat gefuseerd kan worden kan ook weer gesplitst worden desnoods.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 13:20

Ja, ze zijn er erg duidelijk in vanaf 2006 is iedereen de sigaar, Z1, Z2, ZZ-L, ZZ-Z; allemaal aan de veiligheidscap Zij zijn groot en ik is klein! is dit iets typisch Nederlands of is dat buiten Nederland ook zo?
Wel een bijzondere regel, je hersenpan wordt dan wel beschermd bij een val, maar je kan met rug en nek letsel nog veel verder van huis zijn, dan zou logischerwijs paardrijden gewoon verboden moeten worden.

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:21

1 Januari 2006 nog ver weg toch ?????

Tegen die tijd is er tijd genoeg geweest om te bekijken of je ook in belgie of duitsland lid van een reitverein of paardrijclub kunt worden, waar dan wel met een hoedje gereden mag worden. = een grapje........ Schijnheilig Knipoog

Feit blijft dat het nog ver weg is en dat er tegen de tijd dat ze de regel willen invoeren er waarschijnlijk TOCH wel weer andere zaken spelen en dat ze de regel dus helemaal NIET invoeren of afzwakken. Haha! Anders is het safety first (capfabrikant MOET waarschijnlijk toch gesponsord worden) Scheve mond Waarschijnlijk zijn we allemaal (voor EN tegenstanders) als je niet anders op een wedstrijd ziet dan caps (val je ook niet op !!!!) ook weer zo aan de nieuwe regel gewend. Verdrietig = een vermoeden dus..... dat denk ik dan maar hoor, zal altijd wel een discussie blijven !!!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:09

pieternel schreef:
1 Januari 2006 nog ver weg toch ?????

Tegen die tijd is er tijd genoeg geweest om te bekijken of je ook in belgie of duitsland lid van een reitverein of paardrijclub kunt worden, waar dan wel met een hoedje gereden mag worden. = een grapje........ Schijnheilig Knipoog

Niks grapje.......

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:26

Niet CGJ12 ????? Wel zo bedoelt hoor !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Laten we een beetje vrolijk blijven onder deze toch al zo moeilijke omstandigheden.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:44

RGS Heisfelde........ bijvoorbeeld

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:51

2006?!? PFEW!!! OK dan!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:59

Suel schreef:
2006?!? PFEW!!! OK dan!

Ja je hebt dus nog 1 jaar en 2 maanden om in de zware tour te komen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:00

Hoho.............. Lichte Tour toch?????
Of is het nu ineens Zware tour........... dat gaat vlot hiero!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:01

WWWiske schreef:

*LOL*

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:03

Hmm, wat een gedoe om verplichting van de cap in de wedstrijdsport. Laten we eerlijk zijn, er zijn wel degelijk risico's die een ruiter loopt door het berijden van een paard. Een van deze risico's is het lopen van schade aan het hoofd welke verkleint kan worden door het dragen van een cap. Zo zie je in diverse andere sporten ook dat het veiligheidsaspect veel belangrijker gaat worden. Vergelijk een hockeyspeler van nu maar eens met 20 jaar geleden.

Er zijn nou eenmaal risico's en een organisatie is in principe aan zichzelf en de huidige optiek van de hele bevolking verplicht iets te doen naar de buitenwereld om actief te werken aan de veiligheid van de ruiter. Wat een ruiter thuis doet is namelijk slecht te controleren en in principe ook geheel de verantwoording van de ruiter zelf. De organisatie neemt dus een stukje verantwoording op zich door de goedgekeurde cap dus wel verplicht te stellen op wedstrijden. Denk ook dat een gebruikte argument is om zo ook ruiters meer te motiveren thuis een cap te dragen.

En waarom een onderzoek nodig om aan te tonen dat het niet dragen van een cap geen risico's met zich meebrengt? Kom nou, iedere ruiters kan toch zelf wel nagaan dat paardrijden risico's met zich meebrengt. Wat geloof ik voor sommige roekeloze ruiters ook wel een reden zou kunnen zijn om te rijden Knipoog. De paardensport is in verhouding tot het instellen van veiligheidsmaatregelen achter gebleven bij andere sporten en algemene regels zoals voorschriften in auto's.

Maar ach, voor mij maakt het toch niet uit. Ik was een van de eerste met een goedgekeurde cap op wedstrijden te vinden. Kreeg toen veel bekijks. Dat heb ik nog wel als bijna bejaarde met cap en beugel in Knipoog. Ik rij toch altijd al met zo'n champignon rond, dus dat het nu officieel moet maakt dus niet meer uit. Op zich wel jammer dat het misschien niet meer zou mogen in de Z, maar of daarmee mijn gevoel van blijdschap dat ik de Z mag starten daardoor nou minder zou worden, neeeee, denk het niet.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:06

CGJ12 schreef:
Hoho.............. Lichte Tour toch?????
Of is het nu ineens Zware tour........... dat gaat vlot hiero!

Tuurlijk is tegen die tijd dan zware tour geworden Knipoog , twee weken geleden zeiden ze toch ook dat het tot het M2 verplicht ingesteld zou gaan worden Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:08

Eleonoor schreef:
Hmm, wat een gedoe om verplichting van de cap in de wedstrijdsport. Laten we eerlijk zijn, er zijn wel degelijk risico's die een ruiter loopt door het berijden van een paard. Een van deze risico's is het lopen van schade aan het hoofd welke verkleint kan worden door het dragen van een cap. Zo zie je in diverse andere sporten ook dat het veiligheidsaspect veel belangrijker gaat worden. Vergelijk een hockeyspeler van nu maar eens met 20 jaar geleden.

Nou geef mij maar een paar scheenbeschermers !! onder mijn laarzen, liever dan die Zij zijn groot en ik is klein!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:09

Die stal-amazone van me zal hier wel furieus op reageren nu ze 14 dagen geleden een hoedje heeft laten aanmeten bij l'Hiver.............
En die is gelukkig wél jurist........

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:09

WWWiske schreef:

Moet toch niet al te moeilijk zijn, men heeft per slot van rekening een motivatie die staat als een huis om zo ver te komen. Je kunt je dan in ieder geval ZEKER onderscheiden van de grijze massa. Knipoog

Eleonoor : Jij zegt het, mooi verwoord trouwens. OK dan!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:10

Kan ze meteen eisen dat de bandages ook mogen omblijven!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:11

pieternel schreef:
Eleonoor : Jij zegt het, mooi verwoord trouwens. OK dan!

Ja dat is waar.
Maar waarom die VERPLICHTING?
Het is NIET wettelijk opgelegd.
Ze lopen nu al weer vér voor de muziek uit.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:18

Iemand nog een splinternieuw Engels handgemaakt zijde dressuurhoedje kopen?? Cool

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:19

Hmmm, die scheenbeschermers bij hockeyers, de mondbeschermers bij de boksers, een zwemvest bij bepaalde zeilcategorieen, noem ze maar op. Zijn die dan ook bij de wet vastgelegd!!! Tjonge, moet men dus zo ver gaan om mensen tot veiliger gedrag te verheven???

Ach, heb vandaag nog een ouvre prijs op werk gekregen voor mijn veiligheidsaandeel hier op werk, zit denk ik in mijn genen (toch vreemd dat ik steeds weer op die knol van mij ga kruipen, toch een stukje zelfdestructie in mij, of die auto op de snelweg straks.... hmmmm....)

Kom nou, waar men dus over zit is de aanblik van de ruiter met een champignon op zijn lege hersenen. Gaat toch uiteindelijk om de proef je die neerzet, hoe je paard onder je reet loopt en niet met welke dop op je kop geplant is.

Ach, over een paar jaar weten jullie niet meer beter. Toen ik met mijn champignon op een wedstrijdterrein verscheen enkele jaren geleden werd nog gevraag of ik niet bij de springring hoorde te zijn (heb hoogtevrees dus hou het bij dressuur). Nu zie je toch steeds meer en wordt er al niet meer vreemd opgekeken en is het bijna een rage aan het worden om met de duurste de ring in te komen.

Veranderingen kunnen mensen maar slecht tegen en al helemaal als het hun ego betreft.... Knipoog

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:22

GribaldiFAN schreef:
Iemand nog een splinternieuw Engels handgemaakt zijde dressuurhoedje kopen?? Cool

Ja dat ga je dan krijgen.... Hoedjes te koop, uitzoeken maar, zal de hoedenmaker blij mee zijn.

Suel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:22

WWWiske schreef:

Geen ambities voor!

Bij het Z2 vind ik het mooi geweest voor dit paardje...

pieternel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:24

Zo Eleonoor heeft gesproken, Petje (hoedje) af hoor je durft het wel te zeggen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:24

Ach een kwestie van slim zijn. Als een speer een cap ontwerpen die op een hoedje lijkt maar wel voldoet aan de veiligheidsnormen. Gewoon creatief zijn en een gat in de markt zoeken. Prijs fijn omhoog gooien, ruim boven de werkelijke marktwaarde, want goedgekeurde hoedjes zullen als zoete broodjes over de toonbank gaan. Dus, wie slim is Lachen

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:26

Eleonoor schreef:
Toen ik met mijn champignon op een wedstrijdterrein verscheen enkele jaren geleden werd nog gevraag of ik niet bij de springring hoorde te zijn (heb hoogtevrees dus hou het bij dressuur). Nu zie je toch steeds meer en wordt er al niet meer vreemd opgekeken en is het bijna een rage aan het worden om met de duurste de ring in te komen.

(Als we het dan toch over veranderingen hebben: schaf dan ook gelijk de hypotheek rente maar af, inclusief grijs kenteken.
Kijken of die helmvoorstanders daar óók voor zijn!)

Die ene amazone die afgelopen zomer zonodig met zo'n helm wilde rijden in de PSG heeft het dus mooi voor de rest verpest. BAH.