Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Getup schreef:Dar is natuurlijk hartstikke rot. Maar om nu te stellen dat het een onopgevoed paard is ? Geen idee wat er gebeurd is, maar als er dikke paniek is gaan ze soms door alles...
PSvanLot schreef:Vandaag zag ik iets vreemds op wedstrijd. Een amazone had maar 1 spoor aan.
Geen idee wat ik daar als jury mee zou moeten. Eens contact opnemen met de KNHS wat zij daarvan zeggen. Als ik zelf zat te jureren, dan zou ik gezegd hebben dat ze de andere ook af moest doen.
PSvanLot schreef:Vandaag zag ik iets vreemds op wedstrijd. Een amazone had maar 1 spoor aan.
Geen idee wat ik daar als jury mee zou moeten. Eens contact opnemen met de KNHS wat zij daarvan zeggen. Als ik zelf zat te jureren, dan zou ik gezegd hebben dat ze de andere ook af moest doen.
Fly_high schreef:Om toch nog nuance te brengen in de botte "voed je paard eens op" stelling - losgezien van de situatie van vandaag blijft het zich imo sowieso lonen om als je op pad gaat met een jong / onervaren paard echt je voorbereiding goed op orde te hebben. Nee je kunt niet elk paard zodanig bombproof opvoeden dat er gegarandeerd niets gebeurt, maar al die kleine stapjes - waar parkeer ik, waar en hoe laad ik mijn paard uit, waar en hoe zadel ik op, maak ik hem vast, zo ja waar en waaraan, hou ik hem aan een halstertouw of aan een longeerlijn, hoe ga ik om met spanning nog voor het opzadelen/opstappen, wie gaat mij helpen vanaf de grond en op welke momenten, dit soort basiszaken - verdienen best wat tijd en aandacht. Is ook een belangrijk onderdeel van wedstrijden rijden imo, niet alleen "hoe krijg ik een jonkie langs een eng juryhokje" of "wat als mijn paard geen gele balken wil springen" ofzo
MyWishMax schreef:Tuurlijk kan er altijd iets gebeuren met paarden op vreemd terrein. Zelfs met de beste voorbereiding, maar helaas zijn er ook mensen die dus niet aan die voorbereiding doen en de 1e keer dat paard op een vreemd terrein komt meteen lekker een drukke grote wedstrijd is. En dan zo nonchalant met een paard omgaan dat het bijna wachten op ongelukken is. Idd vastmaken op een plek die niet veilig is, halster afhalen zonder iets om de hals en ga maar door. Of de klep/stang openen als paard nog vast staat.
Of paard dat nog nooit in een bak met anderen gelopen heeft naar zo'n drukke wedstrijd meenemen en het dan raar vinden dat het losrijden gevaarlijk wordt.
Zoals Apple het beschrijft kan gebeuren, kleine pony's zijn heel gevaarlijkMaar dan heb je iemand die hem vast houdt en dus het wel serieus neemt.
Verplichting tot vrijwilliger zijn is leuk en denken dat iedereen dat kan ook, maar zo eenvoudig is dat niet altijd. Ik kan het iig niet meer, niet op een manier waar ze iets aan hebben. Want die 2 uur red ik niet eens, dat is al te lang. Laat staan als ik ook zelf wil starten. Of vriendin die en fulltime werkt, daarnaast eigen paard traint en start en ook nog jurylid en dus ook toezichthouder is. Die is blij als ze eens een weekend vrij is. Ik ben niet de enige die het qua gezondheid niet kan en zou rustig meer betalen als dat nodig zou zijn. Maar dat soort dingen besef je je pas als je ermee te maken krijgt. Ik heb mijn verenigingen er altijd op uitgezocht, net als dat ik geen vereniging hoef met mogelijkheid tot les en in bak rijden.
Schrijven heb ik altijd heel leuk gevonden, maar dat is ook de taak waar het makkelijkste mensen voor te vinden zijn. Secretariaat ook gedaan toen het nog kon.
En dan zijn mensen s zomers nog makkelijker te krijgen dan nu.