Wedstrijden kletstopic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Wedstrijden kletstopic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:39

Vandaag zag ik iets vreemds op wedstrijd. Een amazone had maar 1 spoor aan.
Geen idee wat ik daar als jury mee zou moeten. Eens contact opnemen met de KNHS wat zij daarvan zeggen. Als ik zelf zat te jureren, dan zou ik gezegd hebben dat ze de andere ook af moest doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 21:53

Getup schreef:
Dar is natuurlijk hartstikke rot. Maar om nu te stellen dat het een onopgevoed paard is ? Geen idee wat er gebeurd is, maar als er dikke paniek is gaan ze soms door alles...

Ik meen het ook niet heel serieus ;) en wie weet is het voor de rest echt een schat van een paard vandaar de rotopmerking waarschuwing met bijbehorende emoji.

Maar ik heb gewoon een ongelooflijk stressvolle rotdag achter de rug met enorm vervelend (en potentieel duur) vooruitzicht tot gevolg :') en moest al die frustratie ergens luchten. Neemt niet weg dat dat paard de grootste verliezer blijft en hoop dat hij voorspoedig herstelt. Gelukkig vielen zijn verwondingen relatief gezien best mee en is er verder niemand gewond geraakt.

Mijn auto was trouwens ook niet de meest beschadigde vandaag dus in die zin heb ik vast geluk in het ongeluk maar ik word er nog steeds niet heel blij van :')

Om toch nog nuance te brengen in de botte "voed je paard eens op" stelling - losgezien van de situatie van vandaag blijft het zich imo sowieso lonen om als je op pad gaat met een jong / onervaren paard echt je voorbereiding goed op orde te hebben. Nee je kunt niet elk paard zodanig bombproof opvoeden dat er gegarandeerd niets gebeurt, maar al die kleine stapjes - waar parkeer ik, waar en hoe laad ik mijn paard uit, waar en hoe zadel ik op, maak ik hem vast, zo ja waar en waaraan, hou ik hem aan een halstertouw of aan een longeerlijn, hoe ga ik om met spanning nog voor het opzadelen/opstappen, wie gaat mij helpen vanaf de grond en op welke momenten, dit soort basiszaken - verdienen best wat tijd en aandacht. Is ook een belangrijk onderdeel van wedstrijden rijden imo, niet alleen "hoe krijg ik een jonkie langs een eng juryhokje" of "wat als mijn paard geen gele balken wil springen" ofzo ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:29

Ik snap je hoor, sta je daar met dat hele gedoe er omheen en je komt er meestal nog beroerd vanaf, terwijl je er helemaal niets aan kunt doen.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:31

Ladonna, wauw wat een super punten zeg! Mag je zeker trots op zijn!

Flyhigh, wat een schrik zeg, ik hoop dat het voor jullie beide partijen goed afloopt :\
Het is altijd zuur als het door andermans (paard) gebeurt.
Hopelijk word het netjes opgelost!

Ik ben vandaag op de selecties gestart, tja wat moet ik er van zeggen.
Het liep gigantisch in waardoor ik praktisch niet heb ingereden. Ik krijg dan een opgejaagd gevoel en kan dan niet meer de 20 min die ik nog had inrijden. Ik heb dan het gevoel dat ze op mij zitten te wachten enzo.. pff horror. Ligt aan mijzelf btw.
Anyways, paard was nog niet goed warm en voelde wat fris. Proef was gehaast. Geen fouten oid maar toch met 176 nog als 10e geëindigd van de 17.
Had op het protocol veel dingen waar ik me niet echt in kon vinden, had heel veel nog nooit gehoord.
Onzuiver in linkergalop bijvoorbeeld, Jep hij gaat een beetje hupsen als die wat vrolijk is. (Vooral terug van middengalop naar arbeidsgalop haha)

En nu weer door naar de volgende :Y)

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:32

PSvanLot schreef:
Geen idee wat ik daar als jury mee zou moeten. Eens contact opnemen met de KNHS wat zij daarvan zeggen. Als ik zelf zat te jureren, dan zou ik gezegd hebben dat ze de andere ook af moest doen.

Dat vind ik ook echt heel raar >;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:34

Huh 1 spoor :') . Misschien kon ze de andere zo gauw niet vinden. Maar dan nog , dan doe je er geen om.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:28

Gefeliciteerd met de resultaten!
Ik ben er helaas vanochtend (thuis) weer afgevallen... Paard heeft wederom geen schuld, er liep een hond los langs de sloot naast de bak en ze zag'm niet aankomen (ik ook niet), maarja, beetje jammer is het wel met mijn angst. De middag maar genomen om te relativeren en nu maar weer zien. Nog geen idee of die wedstrijd zondag wat wordt, misschien weer net even een stap te ver op het moment.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:37

Een aantal mooie punten gescoord lees ik, en ook een spannende situatie, hopelijk pakt dat nog enigzins oké uit qua kosten waarmee je nu zeer waarschijnlijk opgezadeld zit :=

Qua schrijven: ik heb nog nooit bij KNHS proeven geschreven maar wel enkele keren bij de FNRS, wat ik ontzettend leuk en leerzaam vind altijd, bij verschillende jury's ook tot nu toe :D
Mocht er eens een schrijver nodig zijn in de buurt van Hoorn/Amsterdam hou ik me graag aanbevolen :j Ook KNHS is prima, lijkt me dat dat als schrijver weinig verschil maakt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:46

@Annash: hopelijk geen pijn gedaan :(:) ik lag er gisteren ook bijna 3 keer langs. Paard is normaal super braaf maar we zijn in november verhuisd naar een plek met alleen een buitenbak (ze was alleen een binnenbak gewend) en ze ziet echt ieder takje bewegen en vind alles eng. Normaal bouwt ze langzaam spanning op en springt dan even weg maar gisteren sloeg ze echt in een seconde om van ontspannen haar rondje lopen tot ineens in blinde paniek wegschieten en bokken. Vrijdag had ze dit ook al 1 keer gedaan dus weet even niet wat ik er mee aan moet. Tussen dit soort momenten door loopt ze echt weer heel fijn en beginnen we uit ons dipje te komen maar dit gedrag vind ik toch niet zo grappig…

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:10

Flyhigh, jeetje wat poedersuiker zeg -O-
Hopelijk kun je het toch verhalen op de eigenaren van dat paard.

PSvanLot schreef:

Oh ja dit heb ik ook per ongeluk een keer gehad, was er gewoon niet bij met mijn hoofd en had maar 1 spoor om gedaan. Jury had het niet gezien, het viel mij op toen ik terug bij de auto was en maar 1 spoor hoefde af te doen en de ander nog in de kofferbak lag. :')

Ik weiger ook om lid te worden van een vereniging waar ik diensten moet draaien. Mijn leven is al druk genoeg, en dan nog weer 1x in de zoveel tijd een dagdeel kwijt zijn daaraan heb ik echt geen zin in..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:29

Fly_high schreef:
Om toch nog nuance te brengen in de botte "voed je paard eens op" stelling - losgezien van de situatie van vandaag blijft het zich imo sowieso lonen om als je op pad gaat met een jong / onervaren paard echt je voorbereiding goed op orde te hebben. Nee je kunt niet elk paard zodanig bombproof opvoeden dat er gegarandeerd niets gebeurt, maar al die kleine stapjes - waar parkeer ik, waar en hoe laad ik mijn paard uit, waar en hoe zadel ik op, maak ik hem vast, zo ja waar en waaraan, hou ik hem aan een halstertouw of aan een longeerlijn, hoe ga ik om met spanning nog voor het opzadelen/opstappen, wie gaat mij helpen vanaf de grond en op welke momenten, dit soort basiszaken - verdienen best wat tijd en aandacht. Is ook een belangrijk onderdeel van wedstrijden rijden imo, niet alleen "hoe krijg ik een jonkie langs een eng juryhokje" of "wat als mijn paard geen gele balken wil springen" ofzo ;)

Helemaal mee eens :j

Maar alsnog:
Wij hadden al deze kleine stapjes genomen. Eerst mee gewoon in de trailer rondje door het dorp en thuis weer uitladen. Vervolgens mee naar rustige wedstrijd waar eerst ook gelongeerd kon worden. Toen dat allemaal goed ging mee naar een drukkere wedstrijd waarbij de wederhelft een rondje aan de hand kon wandelen voordat ik er op ging. Nagedacht over opzadelen, opstappen, hele reutemeteut.

En dan kom je in het najaar op een iets drukkere wedstrijd (dat zou hij nu best wel aankunnen :j ). Stond rustig op de trailer, rustig opgezadeld, komt de trailer af en ziet daar een minuscule shetlandpony met klein ruitertje er op.

Hek van de dam. Daar stond de wederhelft met een stuiterend paard van 1.80m aan een teugeltje. Beetje rondwandelen leverde niets op (behalve dan dat het publiek zei: "het is wel een mooi paard", vervolgens mij zag staan met mijn trappetje, witte rijbroek en handschoenen en zei: "Oh en jij moet daar op :oo " euh, ja.).
De wederhelft gaf hem uiteindelijk even een tik op de neus om de aandacht weer bij de grond te krijgen. Dit had gelijk tot gevolg dat de federatievertegenwoordiger bij de wederhelft aangaf dat het eigenlijk niet de bedoeling was om het paard een tik op de neus te geven.

Maar goed, het hielp wel voldoende om iets later gewoon veilig te kunnen opstappen en mijn proefjes te kunnen rijden.

Dan heb je het dus over een paard waarbij de voorbereiding er wel degelijk was, maar waarbij er een onvoorziene omstandigheid was waardoor het plots toch weer even van 0 af aan beginnen was.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:46

LaDonna, balen van je eigen punten maar wauw :wow: de punten van je dochter mogen er zijn zeg!

Fly High, wat ontzettend zuur. Hopelijk loopt het nog goed af voor je.

Ik heb ook een keer bijna met maar 1 spoor gestart. Het is dat mijn voorlezer het zei, anders was ik zo de ring in gegaan :+

Bij onze vereniging is het wel de bedoeling dat je een keer of 5 helpt in een jaar en is per keer 2 of 3 uurtjes. Het lijkt me dat dat in een heel jaar voor iedereen best in te plannen is maar het blijft een vrijwillig iets dus er zijn er altijd bij die nooit helpen en anderen die eigenlijk altijd helpen. Ik vind het in ieder geval altijd wel leuk. Vaak steek je er ook nog wat van op, zeker bij het schrijven.

Hier staat het rijden nu even op een laag pitje. De bak is bevroren dus rijden gaat niet. We hebben geen stapmolen dus is het rondjes lopen in de bak met paardlief.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:01

Bij ons (eemvallei in zeewolde) zoeken ze nog schrijvers voor zaterdag en zondag.
Eigenlijk elke maand wel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:15

Bij onze vereniging was het tot dit jaar verplicht om minimaal 1 keer per jaar te schrijven. Nu hebben ze de contributie met 5 EUR verhoogd en geen verplichting meer tot schrijven. Ik vind schrijven altijd wel leuk en leerzaam dus had liever de verplichting :Y) maar goed, voor allebei is wat te zeggen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:22

Schrijven zou ik ook nog wel leuk vinden. Maar dan een keer voor de lol en niet een paar keer verplicht haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:45

Tuurlijk kan er altijd iets gebeuren met paarden op vreemd terrein. Zelfs met de beste voorbereiding, maar helaas zijn er ook mensen die dus niet aan die voorbereiding doen en de 1e keer dat paard op een vreemd terrein komt meteen lekker een drukke grote wedstrijd is. En dan zo nonchalant met een paard omgaan dat het bijna wachten op ongelukken is. Idd vastmaken op een plek die niet veilig is, halster afhalen zonder iets om de hals en ga maar door. Of de klep/stang openen als paard nog vast staat.
Of paard dat nog nooit in een bak met anderen gelopen heeft naar zo'n drukke wedstrijd meenemen en het dan raar vinden dat het losrijden gevaarlijk wordt. :+
Zoals Apple het beschrijft kan gebeuren, kleine pony's zijn heel gevaarlijk :') Maar dan heb je iemand die hem vast houdt en dus het wel serieus neemt.

Verplichting tot vrijwilliger zijn is leuk en denken dat iedereen dat kan ook, maar zo eenvoudig is dat niet altijd. Ik kan het iig niet meer, niet op een manier waar ze iets aan hebben. Want die 2 uur red ik niet eens, dat is al te lang. Laat staan als ik ook zelf wil starten. Of vriendin die en fulltime werkt, daarnaast eigen paard traint en start en ook nog jurylid en dus ook toezichthouder is. Die is blij als ze eens een weekend vrij is. Ik ben niet de enige die het qua gezondheid niet kan en zou rustig meer betalen als dat nodig zou zijn. Maar dat soort dingen besef je je pas als je ermee te maken krijgt. Ik heb mijn verenigingen er altijd op uitgezocht, net als dat ik geen vereniging hoef met mogelijkheid tot les en in bak rijden.
Schrijven heb ik altijd heel leuk gevonden, maar dat is ook de taak waar het makkelijkste mensen voor te vinden zijn. Secretariaat ook gedaan toen het nog kon.
En dan zijn mensen s zomers nog makkelijker te krijgen dan nu. :+

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:49

Af en toe mis ik juist het vrijwilliger zijn op wedstrijd. Was eerder lid van een vereniging waar dat inderdaad zonder verplichting gevraagd werd, toen kwam ik regelmatig helpen. Daarna werd het wel verplicht, wat ik begrijp (afkopen kon, maar was echt heel erg duur) maar daar hingen wat vreemde regels aan. Minimaal 3 diensten van minimaal 5 uur per jaar. Werd jouw dienst per ongeluk 7 uur, dan telde dat nog steeds als 1 dienst. Werd jouw dienst per ongeluk 3 uur, dan moest je nog een keertje extra komen. En ze klaagden altijd dat er te weinig mensen konden komen helpen, maar als er was zat ik minstens de helft van de tijd niets te doen (4 man op secretariaat is echt teveel). Blij dat ik van dat gedoe af ben, maar ik mis wel de gezelligheid van een vereniging. Ben nu individueel lid van de KNHS (via de FNRS/stal, hoewel onze stal geen manege is), was de goedkoopste optie om aan een startkaart te komen.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:05

Silly1972 schreef:
Bij ons (eemvallei in zeewolde) zoeken ze nog schrijvers voor zaterdag en zondag.
Eigenlijk elke maand wel.

Altijd super leuk en heel erg interessant!
Het is dat ik nu voor het eerst zelf kom starten. Anders kan vragen altijd

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:26

Bij ons is het ook verplicht te helpen, en ik denk ook dat ik er meer sta dan de meesten in dit topic, we organiseren eigenlijk teveel wedstrijden als je het mij vraagt. Indoor seizoen alleen heb ik al 6 taken (gemiddeld toch wel zo'n 3-4 uur), daar komt outdoor nog bij :+

Liever had ik minder gehad, maar onbeperkt gebruik van een binnenbak binnen niet al te lange reistijd vind ik toch belangrijker omdat we alleen een buitenbak hebben. Ik denk dat ik alles bij elkaar opgeteld meer tijd kwijt zou zijn aan reizen naar andere verenigingen met binnenbakken waar ik minder zou hoeven doen, dan aan de taken die vervallen. Zeker de afgelopen 2 maand waar onze bak echt niet te doen was.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:37

Bij ons op de vereniging is het (nog) niet verplicht te helpen. Hoewel ik het eigenlijk altijd wel leuk vind. Ik heb bij de selectiewedstrijd dressuur van de pony's mogen schrijven en help regelmatig als parcourhulp bij het springen. Zijn altijd een paar mooie uurtje paardensport kijken op de eerste rang noem ik het altijd maar :D
In de kantine staan of iets ga ik niet doen, dat vind ik dan wel zonde en maak je verder niks mee van de wedstrijd zelf.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:06

Ik help regelmatig bij wedstrijden. Bij ons is het niet verplicht maar wel zeer gewenst. Ik werk onregelmatig, heb een huis en man en twee kinderen en een kleinschalige pensionstal, en o ja ook nog 3 pony’s maar help toch een paar halve weekenden per seizoen mee. Degenen die vinden dat ze het niet moeten doen: bedenk wel dat het hele wedstrijdgebeuren draait op vrijwilligers, dat vaak elke hulp welkom is en ook een uurtje helpen (bijvoorbeeld hindernissen slepen, dressuurring uitzetten, kantinevoorraad opruimen enz) al fijn kan zijn. Ik voel me een soort van verplicht af en toe te helpen als ik ook wedstrijden wil rijden. Maar goed, ik snap dat dit anders ligt voor sommigen. Maar enkel “daar heb ik geen zin in” vind ik persoonlijk te makkelijk en ook niet zo sociaal.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:11

Schrijven is idd heel leerzaam, bij mij op de vereniging zoeken ze helaas altijd net iemand voor de klasse waarin ik ook start en niet voor andere. Ik mag niet schrijven denk ik :+

Bij ons is helpen ook niet verplicht, maar gok dat het er wel aan zit te komen. Helemaal nu een andere vereniging bij ons organiseert en wij het op moeten bouwen, maar ook daardoor van vrijdagmiddag tot zondagavond de bakken (we hebben er 3) niet kunnen gebruiken voor vrij rijden, stuit wel veel leden tegen de borst.

@fly, wat een verhaal! Hopelijk is de auto niet al te beschadigd?

Ik heb gister de wedstrijd verpest, bij a kwartwending naar links en daarna naar M in middenstap maar ik wist niet meer welke kant ik op moest en m'n voorlezer was heel drukk in het boekje aan het kijken dus zag mijn paniekgezicht niet |(
Ken de proeven altijd uit m'n hoofd alleen een totale blackout, gingen de kwartjes zowaar goed een 4 voor de middenstap want gokte links maar dat was dus verkeerd dus met een bocht weer naar M en toen dribbelde die ook nog aan. Toen moest ik ff 3x ademen wat ik weer te laat deed en sprong die in de verkeerde galop -O-

Vervolgens alleen maar commetnaar op alles wat onder een 6 was, was niet super veel (maar gaat snel met een dubbeltellende 4) en verder alleen 6 of 6.5 Dat is in principe niet erg, maar letterlijk nergens commentaar. Op heel de achterkant van het blaadje staat niks, en als extra opmerking 'veel succes'.
M'n instructrice was er ook en vond heel het galop stuk, op het verkeerd aanspringen natuurlijk na, super goed en beter dan een 6.

Ik vind alleen 6'en echt niet erg, bedoel als het een 6 waard is moet je een 6 geven. Maar om dan op heel het blad verder niks te zeggen.... en dan waar die aandribbelt in middenstap de obvious opmerking 'dribbelt aan' ja goh die had ik zelf ook wel bedacht. Had liever geweten waarvoor ik een 6 heb en geen 7. Ik was als laatste en heb de jury ook niet meer gezien toen ik m'n protocol ophaalde.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:12

MyWishMax schreef:
Tuurlijk kan er altijd iets gebeuren met paarden op vreemd terrein. Zelfs met de beste voorbereiding, maar helaas zijn er ook mensen die dus niet aan die voorbereiding doen en de 1e keer dat paard op een vreemd terrein komt meteen lekker een drukke grote wedstrijd is. En dan zo nonchalant met een paard omgaan dat het bijna wachten op ongelukken is. Idd vastmaken op een plek die niet veilig is, halster afhalen zonder iets om de hals en ga maar door. Of de klep/stang openen als paard nog vast staat.
Of paard dat nog nooit in een bak met anderen gelopen heeft naar zo'n drukke wedstrijd meenemen en het dan raar vinden dat het losrijden gevaarlijk wordt. :+
Zoals Apple het beschrijft kan gebeuren, kleine pony's zijn heel gevaarlijk :') Maar dan heb je iemand die hem vast houdt en dus het wel serieus neemt.

Verplichting tot vrijwilliger zijn is leuk en denken dat iedereen dat kan ook, maar zo eenvoudig is dat niet altijd. Ik kan het iig niet meer, niet op een manier waar ze iets aan hebben. Want die 2 uur red ik niet eens, dat is al te lang. Laat staan als ik ook zelf wil starten. Of vriendin die en fulltime werkt, daarnaast eigen paard traint en start en ook nog jurylid en dus ook toezichthouder is. Die is blij als ze eens een weekend vrij is. Ik ben niet de enige die het qua gezondheid niet kan en zou rustig meer betalen als dat nodig zou zijn. Maar dat soort dingen besef je je pas als je ermee te maken krijgt. Ik heb mijn verenigingen er altijd op uitgezocht, net als dat ik geen vereniging hoef met mogelijkheid tot les en in bak rijden.
Schrijven heb ik altijd heel leuk gevonden, maar dat is ook de taak waar het makkelijkste mensen voor te vinden zijn. Secretariaat ook gedaan toen het nog kon.
En dan zijn mensen s zomers nog makkelijker te krijgen dan nu. :+

Maar die vriendin die fulltime werkt wil wel graag op wedstrijd? Dan vind ik het echt bijzonder dat je niet wilt helpen. Hoe denk je dat de wedstrijden georganiseerd worden? Het overgrote deel van de mensen heeft het te druk met het gewone leven, maar als iedereen zo zou denken, dan zou het snel stoppen met de wedstrijden omdat niemand wil helpen of er enkel betaalde krachten kunnen staan waardoor een proef €30 euro gaat kosten.

Ik vind dat echt zo'n flauwe opmerking als ik dat van iemand hoor, kom op zeg wat is nu en of twee keer op jaarbasis een paar uur werken op een club binnen een sport waar je zelf ook met veel plezier gebruik van maakt?

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:15

@PSvanLot, bij ons wordt 9vd 10 keer een ring opgebouwd op een doordeweekse dag (overdag, eind vd middag)
ik heb van mijn 24 dagen vrij er 20 collectief verplicht (wel zomervakantie daarbij) dus 4 dagen over voor mezelf. Die houd ik liever voor als m'n paard naar de dierenarts moet dan om een ring op te bouwen.

Dus ja, mijn excuus is 9 vd 10x wel dat ik niet kan ivm werk.
Overigens, bij onderlinge wedstrijd help ik wel regelmatig mee omdat ze dan opbouwen en afbouwen voor en na het starten. Dus dan ben je er al of kom je iets eerder/blijf je iets langer.

edit: ff ring opbouwen als voorbeeld

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:22

Wij zijn bewust lid van een vereniging. Zijn niet rijdend lid voor de lessen maar helpen wel met de wedstrijden.. juist omdat de wedstrijden wel georganiseerd moeten worden en dat zonder vrijwilligers niet kan..
Fysiek kan ik helaas niet veel maar ik zit 2 x per jaar 2 uurtjes te jureren voor de Bixie of onderlinge wedstrijd. Mijn man is bij de eventing een middagje hindernisjury . De andere dag start hij dan zelf. Hij werkt ook fulltime, hebben een gezin, en een huis maar voor ons hoort het organiseren wel bij het zelf wedstrijden willen rijden..