Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Pipodipo schreef:Is het wel eens in je opgekomen dat deze mensen een planning hebben van 1 of 2 weken en dat daarin de rustdagen heus opgenomen zijn, maar misschien niet vandaag waren? Bovendien is het voor sommige paarden verstandig om ze niet stil te zetten, dat hangt soms meer af van het individu en minder van de grote gemene deler. Je oordeelt heel makkelijk over zaken waar je vrij weinig van weet.
ElviraKelan schreef:Jouw posts worden per keer kinderachtiger, wat een niveau zeg[/quote]Jammer dat je andermans mening belachelijk maakt omdat jij je paard geen paar daagjes vrijaf gunt ivm de warmte
ElviraKelan schreef:Dit vind jij dus een volwassen, serieuze reactie? Met zo'n smiley? Kom op zeg.Veel plezier met de wedstrijden en ik hoop oprecht dat jullie paarden over een aantal jaar niet kapot gereden zijn. Bij mij hoef je dan iig niet aan te kloppen
superpony schreef:Vanitas schreef:Wie heeft het nou over dagelijks trainen? Helemaal niemand.
Jawel. Mensen zeggen dat ze nu vroeg in de ochtend trainen.....Dan ga je dus door met trainen, maar als in een soort tropen rooster.
Het is gewoon vreemd dat mensen nog steeds niet weten dat een paard helemaal niet dagelijks getraind hoeft te worden voor goede prestaties.
superpony schreef:Ik weet er meer dan genoeg vanaf. Ik denk dat het eerder andersom is.
Rustdagen? Een paard kan weken vakantie krijgen zonder er slecht van te worden.
superpony schreef:En dan nog. Het zijn nu gewoon warme dagen en dat je gister een rustdag hebt gegeven zegt helemaal niks. Een goede ruiter kan zijn paard gewoon dagen laten staan. Mits ze voldoende vrije beweging krijgen!!
superpony schreef:Maar in de sport wereld is het zo dat men vooral luistert naar elkaar en ergens bij willen horen. Paarden welzijn is echt ver te zoeken. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de wedstrijden doorgaan. Dit is alleen vanwege het geld!
superpony schreef:Maar goed, ik heb gezonde ( ook oude ) paarden staan die ik altijd kan pakken.
elnienjo schreef:superpony schreef:
Jawel. Mensen zeggen dat ze nu vroeg in de ochtend trainen.....Dan ga je dus door met trainen, maar als in een soort tropen rooster.
Het is gewoon vreemd dat mensen nog steeds niet weten dat een paard helemaal niet dagelijks getraind hoeft te worden voor goede prestaties.
Het is niet altijd trainen he, gewoon een plezierrit kan ook nog.
Ik pakte vroeger m'n paard ook wel 'ns vroeg op de ochtend of tegen zonsondergang voor een buitenrit in de zomer. Grotendeels stappen met 'n lange teugel en af en toe 'n lekker galopje trekken, niets trainen. In die periode had ik een goeie conditie en m'n paard ook. Als ik een hele dag op stal werken aan kon ondanks hitte, dan kon m'n paard ook wel 'n uurtje lopen.
ElviraKelan schreef:Askja kom op zeg... ik lees alleen maar eigen belang, mij belachelijk maken en dan noem jij mij kinderachtig ???
Schiet toch snel op met deze off topic belediging erbij omdat ook jij schijnbaar enkel en alleen in je eigen belang i.p.v. in het belang van je paard kan denken.
Bah wat ego
LindyH schreef:Het lijkt mij vooral belangrijk om te bedenken dat een paard bij zulk weer het gewoon zwaar heeft. Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur, of daarbij in de buurt komt, dan heeft elk zoogdier last van hittestress en moet het alle zeilen bijzetten om alle processen in het lichaam nog goed te laten verlopen. Ook zijn de koelere uren van de dag hard nodig om het lichaam weer even te laten bijkomen en zich klaar te maken voor de volgende periode van hittestress
Als je het paard die koele 'hersteluren' deels ontneemt door hem te gaan trainen en zijn temperatuur te laten oplopen, ook al is het buiten maar 20 graden, dan heeft het paard het gedurende de hitte-uren toch zwaarder dan een paard dat optimaal gebruik heeft kunnen maken van de koele uren.
Hoe goed of slecht een paard een training tijdens koele uren kan verwerken hangt natuurlijk af van allerlei factoren. Maar ervaart je paard hittestress, op welk moment van de dag ook, dan heeft je paard het die dag gewoon fysiek zwaar. En dan kun je je afvragen in hoeverre je de dag voor je paard nog zwaarder wil maken. En vooral ook in hoeverre dat nuttig is. Misschien breek je fysiek wel meer af dan dat je eraan traint.
ElviraKelan schreef:Als je nieuws hebt gehoord dan weet je ook dat deze temperaturen net niet de recordtemperatuur heeft gehaald.
Dus tja...
superpony schreef:Het gaat erom dat trainen helemaal niet nodig is. Een paard kan prima met wat vrije tijd. Ze worden daar zelfs beter van!
Nu vragen om extra inspanning, terwijl je weet dat het gewoon een paar echt warme dagen zijn en records verbroken worden is echt niet nodig.
Het mag dan wel 's ochtends wat koeler zijn of 's avonds laat, maar het is niet nodig. En teveel trainen, in het zweet rijden, geeft echt wel problemen op de lange duur. Dat je dat nu niet merkt zegt niks over de lange termijn.
Waar iemand traint maakt dan ook nog wel uit. Op wit zand in de zon is het echt wel warmer dan een binnenbak met ventilatie bijv.
Maar goed, goede ruiters hoeven niet dagelijks te trainen.
ElviraKelan schreef:Mywishmax maar ik heb nog geen enkel argument gehoord buiten je eigen belang om om je paard te laten staan een paar dagen terwijl er genoeg tegenargumenten zijn gegeven.
Dat lijkt mij ook geen goed uitgangspunt voor een discussie paardenwelzijn met extremere temperaturen
Nicky1963 schreef:LindyH schreef:Het lijkt mij vooral belangrijk om te bedenken dat een paard bij zulk weer het gewoon zwaar heeft. Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur, of daarbij in de buurt komt, dan heeft elk zoogdier last van hittestress en moet het alle zeilen bijzetten om alle processen in het lichaam nog goed te laten verlopen. Ook zijn de koelere uren van de dag hard nodig om het lichaam weer even te laten bijkomen en zich klaar te maken voor de volgende periode van hittestress
Als je het paard die koele 'hersteluren' deels ontneemt door hem te gaan trainen en zijn temperatuur te laten oplopen, ook al is het buiten maar 20 graden, dan heeft het paard het gedurende de hitte-uren toch zwaarder dan een paard dat optimaal gebruik heeft kunnen maken van de koele uren.
Hoe goed of slecht een paard een training tijdens koele uren kan verwerken hangt natuurlijk af van allerlei factoren. Maar ervaart je paard hittestress, op welk moment van de dag ook, dan heeft je paard het die dag gewoon fysiek zwaar. En dan kun je je afvragen in hoeverre je de dag voor je paard nog zwaarder wil maken. En vooral ook in hoeverre dat nuttig is. Misschien breek je fysiek wel meer af dan dat je eraan traint.
Heeft iemand deze post wel gelezen? Ik vind het een nuttige post.
ElviraKelan schreef:Mywishmax waarom mag ik geen uitgesproken mening hebben in tegenstelling tot degene die in jouw straatje meepraten???
Waarom moet jouw paard om de dag getraind worden? Heb ik nl nog steeds nergens gelezen ondanks dat we een paar pagina’s inmiddels verder zijn
MyWishMax schreef:ElviraKelan schreef:Mywishmax waarom mag ik geen uitgesproken mening hebben in tegenstelling tot degene die in jouw straatje meepraten???
Waarom moet jouw paard om de dag getraind worden? Heb ik nl nog steeds nergens gelezen ondanks dat we een paar pagina’s inmiddels verder zijn
Je mag een uitgesproken mening hebben, maar niet doen alsof jouw mening de enige juiste is. Mensen die het metjou eens zijn hebben verstand van paarden gevoelstemperatuur en noem maar op. Als ik daarop reageer wat de gevoelstemperatuur is, dan lees je daar blijkbaar overheen.
En blijkbaar lees je nog steeds niet, revalidatie waarbij ze dus géén vrij mag.
Het was hier dus gevoelstemperatuur 25 graden. Vanmiddag was het hier 33/34 graden, geen 39. Ook de voorspelling voor morgen en vrijdag is hier 34 graden, geen 40.
LindyH schreef:Het lijkt mij vooral belangrijk om te bedenken dat een paard bij zulk weer het gewoon zwaar heeft. Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur, of daarbij in de buurt komt, dan heeft elk zoogdier last van hittestress en moet het alle zeilen bijzetten om alle processen in het lichaam nog goed te laten verlopen. Ook zijn de koelere uren van de dag hard nodig om het lichaam weer even te laten bijkomen en zich klaar te maken voor de volgende periode van hittestress
superpony schreef:Dat is geen vergelijking natuurlijk.
Paarden in het zweet trainen is heel anders dan wanneer ze vrij rondlopen en zich aanpassen aan de temperatuur.
.
ElviraKelan schreef:Ik denk dat ik mijzelf rust gun want de verklaringen zijn al gegeven door Superpony, Alpha en Nicky en heeft dan ook niets maar dan ook niets met vermenselijken of iets dergelijks te maken maar alles met gezond verstand, verstand van dieren, verstand van temperaturen te maken.
Voor de mensen die niet van gevoelstemperatuur hebben gehoord hoef ik dan ook winterdag niet horen klagen bij -3 dat het veel kouder aanvoelt.
Blazy en Kelan hebben inclusief onszelf genoten van een “uurtje” waterpret met de tuinslang. En dat uurtje staat tussen “ omdat het korter was maar ik de horloge er niet bij houd. Ze kunnen nu verder als ze willen onder de sproeier en ikzelf ga verder met rustig aan doen, lekker pootjes omhoog en glas vers koud smaakwater voor mijzelf