Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:26

Niet gaan.... malloten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:33

Pipodipo schreef:
Is het wel eens in je opgekomen dat deze mensen een planning hebben van 1 of 2 weken en dat daarin de rustdagen heus opgenomen zijn, maar misschien niet vandaag waren? Bovendien is het voor sommige paarden verstandig om ze niet stil te zetten, dat hangt soms meer af van het individu en minder van de grote gemene deler. Je oordeelt heel makkelijk over zaken waar je vrij weinig van weet.

Ik weet er meer dan genoeg vanaf. Ik denk dat het eerder andersom is.

Rustdagen? Een paard kan weken vakantie krijgen zonder er slecht van te worden.

En dan nog. Het zijn nu gewoon warme dagen en dat je gister een rustdag hebt gegeven zegt helemaal niks. Een goede ruiter kan zijn paard gewoon dagen laten staan. Mits ze voldoende vrije beweging krijgen!!

Ik denk dat de mensen die hier gewoon doorrijden met dit weer degene zijn die het niet weten.

Maar in de sport wereld is het zo dat men vooral luistert naar elkaar en ergens bij willen horen. Paarden welzijn is echt ver te zoeken. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de wedstrijden doorgaan. Dit is alleen vanwege het geld!

Maar volg gerust de kudde waar men zo graag bij wil horen en kijk niet naar de paarden. En dan bedoel ik niet alleen nu, maar ook op de lange termijn, zoals of een paard gezond oud mag worden. Het meeste in de sport gaat alleen om nu en het presteren.

Overigens is dit van alle tijden en wij kregen 40jr geleden echt strenger les. Maar wij mochten niet eens galopperen tijdens de training als die door gingen.

Bij het KNHS zit bar weinig echte paarden kennis en het draait al helemaal niet om welzijn daar, dus je moet zelf leren en besluiten nemen.

Maar goed, ik heb gezonde ( ook oude ) paarden staan die ik altijd kan pakken.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:36

ElviraKelan schreef:
Jammer dat je andermans mening belachelijk maakt omdat jij je paard geen paar daagjes vrijaf gunt ivm de warmte
Jouw posts worden per keer kinderachtiger, wat een niveau zeg[/quote]
Pardon?[/quote]
ElviraKelan schreef:
Veel plezier met de wedstrijden en ik hoop oprecht dat jullie paarden over een aantal jaar niet kapot gereden zijn. Bij mij hoef je dan iig niet aan te kloppen :D
Dit vind jij dus een volwassen, serieuze reactie? Met zo'n smiley? Kom op zeg.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:39

Askja kom op zeg... ik lees alleen maar eigen belang, mij belachelijk maken en dan noem jij mij kinderachtig ???
Schiet toch snel op met deze off topic belediging erbij omdat ook jij schijnbaar enkel en alleen in je eigen belang i.p.v. in het belang van je paard kan denken.
Bah wat ego
Overigens heb ik nu wel getemd want mij kinderachtig noemen accepteer ik niet van jou
Laatst bijgewerkt door Blazy op 24-07-19 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

paddraigh

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:41

Rijden met deze hitte....
Not done

Vanmorgen zelf hardgelopen (loop altijd 3x per week hard)
Maar ik ging al bijna van mijn stokkie om 9 uur in de ochtend.

Dus je paard lkkr laten staan

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:44

paddraigh schreef:
Rijden met deze hitte....
Not done

Vanmorgen zelf hardgelopen (loop altijd 3x per week hard)
Maar ik ging al bijna van mijn stokkie om 9 uur in de ochtend.

Dus je paard lkkr laten staan

Het was vanmorgen om die tijd al hier 26/27 graden

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:45

superpony schreef:
Vanitas schreef:
Wie heeft het nou over dagelijks trainen? Helemaal niemand.

Jawel. Mensen zeggen dat ze nu vroeg in de ochtend trainen.....Dan ga je dus door met trainen, maar als in een soort tropen rooster.

Het is gewoon vreemd dat mensen nog steeds niet weten dat een paard helemaal niet dagelijks getraind hoeft te worden voor goede prestaties.

Het is niet altijd trainen he, gewoon een plezierrit kan ook nog.
Ik pakte vroeger m'n paard ook wel 'ns vroeg op de ochtend of tegen zonsondergang voor een buitenrit in de zomer. Grotendeels stappen met 'n lange teugel en af en toe 'n lekker galopje trekken, niets trainen. In die periode had ik een goeie conditie en m'n paard ook. Als ik een hele dag op stal werken aan kon ondanks hitte, dan kon m'n paard ook wel 'n uurtje lopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:45

superpony schreef:
Ik weet er meer dan genoeg vanaf. Ik denk dat het eerder andersom is.

Rustdagen? Een paard kan weken vakantie krijgen zonder er slecht van te worden.

Ja er slecht van worden is ook wel een extreme uitspraak. Voordelig voor de spierspanning is het niet. Wat slecht is voor spieren is ze koud opeens fel oprekken.
Ik doe aan triathlon en als ik van 5 keer per week sporten naar een paar weken langs niets doe zijn mijn spieren echt niet blij die weken daarna, ook al pak ik het rustig op. Iedereen is verschillend en hoe getraind je bent maakt ook veel uit.

[
superpony schreef:
En dan nog. Het zijn nu gewoon warme dagen en dat je gister een rustdag hebt gegeven zegt helemaal niks. Een goede ruiter kan zijn paard gewoon dagen laten staan. Mits ze voldoende vrije beweging krijgen!!

Hoezo, je kan toch in de ochtend rijden?

Ik denk dat de mensen die hier gewoon doorrijden met dit weer degene zijn die het niet weten.

superpony schreef:
Maar in de sport wereld is het zo dat men vooral luistert naar elkaar en ergens bij willen horen. Paarden welzijn is echt ver te zoeken. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de wedstrijden doorgaan. Dit is alleen vanwege het geld!

Gaat dit over de sport- of paardenwereld?

superpony schreef:
Maar goed, ik heb gezonde ( ook oude ) paarden staan die ik altijd kan pakken.

Ik snap de relatie niet. Elk paard dat gezond en oud is zou zo opgepakt kunnen worden.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:47

elnienjo schreef:
superpony schreef:

Jawel. Mensen zeggen dat ze nu vroeg in de ochtend trainen.....Dan ga je dus door met trainen, maar als in een soort tropen rooster.

Het is gewoon vreemd dat mensen nog steeds niet weten dat een paard helemaal niet dagelijks getraind hoeft te worden voor goede prestaties.

Het is niet altijd trainen he, gewoon een plezierrit kan ook nog.
Ik pakte vroeger m'n paard ook wel 'ns vroeg op de ochtend of tegen zonsondergang voor een buitenrit in de zomer. Grotendeels stappen met 'n lange teugel en af en toe 'n lekker galopje trekken, niets trainen. In die periode had ik een goeie conditie en m'n paard ook. Als ik een hele dag op stal werken aan kon ondanks hitte, dan kon m'n paard ook wel 'n uurtje lopen.

Als je nieuws hebt gehoord dan weet je ook dat deze temperaturen net niet de recordtemperatuur heeft gehaald.
Dus tja...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:47

ElviraKelan schreef:
Askja kom op zeg... ik lees alleen maar eigen belang, mij belachelijk maken en dan noem jij mij kinderachtig ???
Schiet toch snel op met deze off topic belediging erbij omdat ook jij schijnbaar enkel en alleen in je eigen belang i.p.v. in het belang van je paard kan denken.
Bah wat ego

Nou dat. Ik zie niet wat er kinderachtig is aan jouw reacties eerlijk gezegd.

Mensen blijven maar doordrammen dat ze het zo goed weten. Dat hun schema zo perfect is en zo moet per se.
Gedrild door de wereld om ze heen, maar 0,0 verstand van paarden en welzijn mee gekregen. Paarden zijn de ergste kuddedieren van allemaal. Volg de rest, hoor graag ergens bij......

Maar inderdaad. de meeste paarden worden in de soep gereden. Vooral door de wannabe sport ruiters.

Men vindt het maar normaal, de kwaaltjes op latere leeftijd, want 10, 12, 15 is al oud vaak......En met 18 moet een dier echt met pensioen. Niet vanwege de leeftijd, maar omdat ze op en kapot zijn. En dat hoeft dus helemaal niet.

Maar als je niet weet wat het effect is van teveel trainen, verkeerd trainen of ondanks waarschuwingen nu rijden, dan moet je gewoon nog heel veel leren van alles rond het paard.
Het gaat ook niet alleen om de temperatuur. Het gaat ook om luchtvochtigheid, de kwaliteit van de lucht met deze temperaturen en de temperaturen de rest van de dag als het paard hersteld van de training. Waarschijnlijk opgesloten op stal, omdat men het buiten te warm vindt en 0,0 investeert in goede omstandigheden buiten zoals schaduw.

Maar goed, succes.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:48

LindyH schreef:
Het lijkt mij vooral belangrijk om te bedenken dat een paard bij zulk weer het gewoon zwaar heeft. Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur, of daarbij in de buurt komt, dan heeft elk zoogdier last van hittestress en moet het alle zeilen bijzetten om alle processen in het lichaam nog goed te laten verlopen. Ook zijn de koelere uren van de dag hard nodig om het lichaam weer even te laten bijkomen en zich klaar te maken voor de volgende periode van hittestress

Als je het paard die koele 'hersteluren' deels ontneemt door hem te gaan trainen en zijn temperatuur te laten oplopen, ook al is het buiten maar 20 graden, dan heeft het paard het gedurende de hitte-uren toch zwaarder dan een paard dat optimaal gebruik heeft kunnen maken van de koele uren.

Hoe goed of slecht een paard een training tijdens koele uren kan verwerken hangt natuurlijk af van allerlei factoren. Maar ervaart je paard hittestress, op welk moment van de dag ook, dan heeft je paard het die dag gewoon fysiek zwaar. En dan kun je je afvragen in hoeverre je de dag voor je paard nog zwaarder wil maken. En vooral ook in hoeverre dat nuttig is. Misschien breek je fysiek wel meer af dan dat je eraan traint.

Heeft iemand deze post wel gelezen? Ik vind het een nuttige post.

C_PMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:51

Simpel: niet gaan! Dierenwelzijn voorop stellen met dit weer!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:52

ElviraKelan schreef:
Als je nieuws hebt gehoord dan weet je ook dat deze temperaturen net niet de recordtemperatuur heeft gehaald.
Dus tja...

Het is hier in het zuidwesten 34 graden in het bos. Dat soort temperaturen hadden we 30-40 jaar geleden ook wel 'ns.
Niet dat ik op wedstrijd zou gaan of zwaar zou trainen, maar een paard behandelen als snowflake vind ik het andere uiterste.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:53

superpony schreef:
Het gaat erom dat trainen helemaal niet nodig is. Een paard kan prima met wat vrije tijd. Ze worden daar zelfs beter van!
Nu vragen om extra inspanning, terwijl je weet dat het gewoon een paar echt warme dagen zijn en records verbroken worden is echt niet nodig.
Het mag dan wel 's ochtends wat koeler zijn of 's avonds laat, maar het is niet nodig. En teveel trainen, in het zweet rijden, geeft echt wel problemen op de lange duur. Dat je dat nu niet merkt zegt niks over de lange termijn.

Waar iemand traint maakt dan ook nog wel uit. Op wit zand in de zon is het echt wel warmer dan een binnenbak met ventilatie bijv.
Maar goed, goede ruiters hoeven niet dagelijks te trainen.

Mijn paard heeft vanochtend tijdens de 'training' helemaal niet gezweet zelfs. Zelfs geen behoefte aan drinken daarna. Die is de wei ingegaan en heeft een sprintje naar haar vriendinnen getrokken. Ze was precies hetzelfde als dat ze is met 15 graden koeler. We stappen 30 minuten, draven twee keer 5 minuten en af en toe twee keer een rondje galop, om de dag. Dus nergens wordt dagelijks trainen genoemd, maar de dagen dat ik erop zit is nu 's ochtends vroeg. Niet in het zweet gereden, daarna gekoeld en weer een dag vrij. En ja, mijn paard wordt slechter als ze nu rust krijgt. Midden in de revalidatie waarbij het echt belangrijk is dat ze langzaam aan weer wat gaat doen. We moeten aan de slag, omdat ze ondertussen slechter werd van stil staan en compensatie.

Dus nee, geen wedstrijden. Ik heb niemand zien schrijven dat ze wel gaan starten. Juist dat de training aangepast wordt naar tijdstippen waar het 10 graden koeler is. Er wordt gevoelstemperatuur aangehaald, die was vanochtend toen wij afstapten 25 graden, echte temperatuur toen we afstapten 23 graden. Het is hier vanmiddag 33 graden geworden, geen 39. In een buitenbak, schaduw en wind. Vrijdag moet ze weer gereden worden, maar dan gaan we nog wat eerder.

ElviraKelan schreef:
Mywishmax maar ik heb nog geen enkel argument gehoord buiten je eigen belang om om je paard te laten staan een paar dagen terwijl er genoeg tegenargumenten zijn gegeven.

Dat lijkt mij ook geen goed uitgangspunt voor een discussie paardenwelzijn met extremere temperaturen

Dan lees je ook selectief. Aan de andere kant is rijden en sowieso paarden houden altijd in eigen belang. Oke, het is eigen belang, door het trainen wordt mijn paard weer beter en heb ik langer plezier van haar. Maar ook in haar belang zodat ze beter herstelt.

Ik vind het nogal wat om te beweren dat jij er als enige wat vanaf weet en iedereen die niet hetzelfde doet er geen verstand van heeft. En helemaal om te beweren dat mensen hun paarden stuk rijden, omdat ze het blijkbaar anders doen.

Normaal heb ik geen probleem om mijn paard een paar dagen niet te rijden. Nu wel, ze moet gewoon om de dag onder het zadel 'getraind'. Heeft niks te maken met een goede ruiter zijn of weet ik veel wat.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:53

Nicky1963 schreef:
LindyH schreef:
Het lijkt mij vooral belangrijk om te bedenken dat een paard bij zulk weer het gewoon zwaar heeft. Wanneer de buitentemperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur, of daarbij in de buurt komt, dan heeft elk zoogdier last van hittestress en moet het alle zeilen bijzetten om alle processen in het lichaam nog goed te laten verlopen. Ook zijn de koelere uren van de dag hard nodig om het lichaam weer even te laten bijkomen en zich klaar te maken voor de volgende periode van hittestress

Als je het paard die koele 'hersteluren' deels ontneemt door hem te gaan trainen en zijn temperatuur te laten oplopen, ook al is het buiten maar 20 graden, dan heeft het paard het gedurende de hitte-uren toch zwaarder dan een paard dat optimaal gebruik heeft kunnen maken van de koele uren.

Hoe goed of slecht een paard een training tijdens koele uren kan verwerken hangt natuurlijk af van allerlei factoren. Maar ervaart je paard hittestress, op welk moment van de dag ook, dan heeft je paard het die dag gewoon fysiek zwaar. En dan kun je je afvragen in hoeverre je de dag voor je paard nog zwaarder wil maken. En vooral ook in hoeverre dat nuttig is. Misschien breek je fysiek wel meer af dan dat je eraan traint.

Heeft iemand deze post wel gelezen? Ik vind het een nuttige post.

Ik ook.
Beter verwoorden had ik niet gekund maar vooral niet lezen... want je zal je eigen mening maar moeten herzien en dus wat minder goed presteren (als dat al gebeurd) dat het beter is voor je paard doet er niet toe.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:55

Mywishmax waarom mag ik geen uitgesproken mening hebben in tegenstelling tot degene die in jouw straatje meepraten???
Waarom moet jouw paard om de dag getraind worden? Heb ik nl nog steeds nergens gelezen ondanks dat we een paar pagina’s inmiddels verder zijn

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:57

Er zijn paarden die echt stijve horken zijn als je ze een paar dagen niet rijdt. Er zijn ook paarden waar je na een week zo op wegrijdt alsof er niks gebeurd is. Maar daar gaat het hier toch niet om? Dat is een hele andere discussie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:02

ElviraKelan schreef:
Mywishmax waarom mag ik geen uitgesproken mening hebben in tegenstelling tot degene die in jouw straatje meepraten???
Waarom moet jouw paard om de dag getraind worden? Heb ik nl nog steeds nergens gelezen ondanks dat we een paar pagina’s inmiddels verder zijn

Je mag een uitgesproken mening hebben, maar niet doen alsof jouw mening de enige juiste is. Mensen die het metjou eens zijn hebben verstand van paarden gevoelstemperatuur en noem maar op. Als ik daarop reageer wat de gevoelstemperatuur is, dan lees je daar blijkbaar overheen.

En blijkbaar lees je nog steeds niet, revalidatie waarbij ze dus géén vrij mag.

Het was hier dus gevoelstemperatuur 25 graden. Vanmiddag was het hier 33/34 graden, geen 39. Ook de voorspelling voor morgen en vrijdag is hier 34 graden, geen 40.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:08

Danique, Elnienjo, MyWishMax, jullie nuance is vrees ik niet aan bepaalde mensen besteed.
Er moet blijkbaar koste wat kost een punt gemaakt worden richting iedereen die zijn paard nu niet twee weken stil zet. Of eigenlijk: tegen sportruiters in het algemeen.
Ik zou in dit kader eigenlijk weleens de mening over dit onderwerp (hittestress en hoe slecht het al dan niet is om op hete dagen je paard 's ochtends vroeg te rijden/trainen) willen horen van de kant van een echte deskundige, zoals een inspanningsfysioloog, of een dierenarts die ervaring heeft met het begeleiden van sportpaarden.

Zijn er overigens inmiddels meer wedstrijden en paardenevenementen afgelast? Dat hoop ik wel. Daar ging het hier immers over.
En hoe zit het eigenlijk met manegelessen? Lijkt me toch ook dat maneges een tijdelijke lesstop moeten hebben, of een tropenrooster met alleen les in de vroege ochtend en avond.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:12

Op onze stal is het vakantie, dus helemaal geen lessen. Ze zijn wel op ponykamp, maar ik geloof dat er vandaag gezwommen is en het programma de rest van de dagen is aangepast. Wedstrijden komend weekend nog niks afgelast hier in de buurt, maar volgens de voorspelling wordt het zaterdag 24 en zondag 27 graden. Verder heb ik niks gelezen over andere evenementen in de buurt, eigenlijk.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:12

MyWishMax schreef:
ElviraKelan schreef:

Je mag een uitgesproken mening hebben, maar niet doen alsof jouw mening de enige juiste is. Mensen die het metjou eens zijn hebben verstand van paarden gevoelstemperatuur en noem maar op. Als ik daarop reageer wat de gevoelstemperatuur is, dan lees je daar blijkbaar overheen.

En blijkbaar lees je nog steeds niet, revalidatie waarbij ze dus géén vrij mag.

Het was hier dus gevoelstemperatuur 25 graden. Vanmiddag was het hier 33/34 graden, geen 39. Ook de voorspelling voor morgen en vrijdag is hier 34 graden, geen 40.

Volgens mij heb jij ook een uitgesproken mening en doen jullie ook alsof dat de enige juiste mening is....

Ik ga ontstippen voordat ik net als jullie onrespectvol of in de persoonlijke aanval gaat.

Ik hoop dat er mensen zijn die zich wel wat van mijn mening en de mensen die mijn mening delen aantrekken en in overweging nemen of rijden nu wel daadwerkelijk zo verstandig is en in het belang van het paard.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:21

LindyH schreef:

Ik moet zeggen dat ik in het begin van t topic rijden s ochtends vroeg of s avonds laat prima vond. Maar na dit stuk lezen, toch wel mijn bedenkingen heb. Bovenstaande klinkt mij heel logisch eigenlijk...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:23

superpony schreef:
Dat is geen vergelijking natuurlijk.

Paarden in het zweet trainen is heel anders dan wanneer ze vrij rondlopen en zich aanpassen aan de temperatuur.

.

Ik heb het helemaal niet over in het zweet rijden. Elvira zegt dat ze met dit weer van niets doen al stress hebben en daar reageer ik op.

Want dat is op niets gebaseerd natuurlijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:24

Ik ben niet respectloos geweest, ik zeg alleen dat je niet leest (omdat hetgeen waar je om vraagt al een aantal keer benoemd is en jouw argumenten ook meegenomen zijn, maar daar reageer je niet op) en dat je niet alleen verstand van paarden enzovoorts hebt als je dezelfde mening hebt als dat jij hebt. Ik heb je ook nergens aangevallen, ik zeg dat je dus duidelijk mijn berichten niet leest.

Net als jouw laatste opmerking, het rijden van een paard op dit moment kan zeker wel verstandig en in belang van het paard zijn. Jammer dat je daar niet op in wilt gaan, maar je blijkbaar aangevallen voelt, terwijl ik niks onaardigs zeg.

Ik schrijf uitgebreid op waar de training uit bestaat, hoe mijn paard er daarvoor en daarna bij staat, wat er verder gedaan wordt, waarom het nodig is, wat de werkelijke temperatuur én de gevoelstemperatuur was en wat de temperatuur hier is. Die dus gelukkig een stuk lager ligt als bij jou in de omgeving.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-07-19 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:25

ElviraKelan schreef:
Ik denk dat ik mijzelf rust gun want de verklaringen zijn al gegeven door Superpony, Alpha en Nicky en heeft dan ook niets maar dan ook niets met vermenselijken of iets dergelijks te maken maar alles met gezond verstand, verstand van dieren, verstand van temperaturen te maken.

Voor de mensen die niet van gevoelstemperatuur hebben gehoord hoef ik dan ook winterdag niet horen klagen bij -3 dat het veel kouder aanvoelt.

Blazy en Kelan hebben inclusief onszelf genoten van een “uurtje” waterpret met de tuinslang. En dat uurtje staat tussen “ omdat het korter was maar ik de horloge er niet bij houd. Ze kunnen nu verder als ze willen onder de sproeier en ikzelf ga verder met rustig aan doen, lekker pootjes omhoog en glas vers koud smaakwater voor mijzelf :D

Jij beweerd dat een paard met deze temperaturen sowieso al stress heeft. Geef maar eens aan waarom jij dat vindt. Want gezond verstand verklaart dat niet. Verstand van dieren ook niet en verstand van temperaturen verklaart het ook niet.