Bit waar je wel mee mag starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:52

Lijkt er wel een beetje op ja.
Maar weet iemand hoe het zit met de regels omtrent de stang en trens?
In Nederland mag je op trens starten in bijvoorbeeld de grand prix.
Ik dacht dat bij de FEI stang en trens verplicht is. Is dat nog steeds zo of mag je bij de FEI met trens starten op dat niveau?
Als het niet zo is, dan is de reden van de KNHS dus niet gegrond.

kiddokids

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 22:30

Germie nou denk niet dat die mogen zeker de onderste niet omdat hij zo raar tussenstukje heeft

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 08:43

kiddokids schreef:
Germie nou denk niet dat die mogen zeker de onderste niet omdat hij zo raar tussenstukje heeft

Maar het is dus een dubbelgebroken trens en die mogen wel weer. Of staat daar ook weer iets over tongboogjes e.d.? Het is natuurlijk de grenzen opzoeken, net als dat enkelgebroken correctiebit wat eerder getoond is.

Mag ijzer dubbelgebroken met een koperen middenstukje ook niet meer? of rvs met koper? De bitten met koperen rolletjes?

Ik heb in ieder geval al best veel bitten thuis liggen die ooit allemaal mochten en nu niet meer. Ze worden ook al jaren niet meer gebruikt, maar zouden ze nog te verkopen zijn? 3 keer een correctiebit (1 keer rvs, 2 keer aurigan, dus de dure variant), 1 keer een scholingsbit (correctiebit bustrens), rc stangen gebiss, 5 dubbelgebroken schakeltjes bit (kom niet op de naam, mocht ooit in het springen), en een dubbelgebroken bit met tonglepel (dat mag geloof ik nog wel, maar was miskoop, paard had geen tongprobleem wat ik toen reed, maar gaf niet genoeg na, met dit bit nog steeds niet).

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:24

c_alsemgeest schreef:
swatch schreef:
Inmiddels bericht gehad dat het stubben bit niet mag omdat het niet op de lijst staat.

echt serieus... voldoet verder wel aan de richtlijnen maar staat niet op het "lijstje?" je zou bijna denken dat er mooie afspraakjes gemaakt zijn met sommige fabrikanten. -O-

Dat gevoel begin ik dus ook te krijgen.
Ik zit nog in dubio wat ik ga doen. Ga het straks nog een tijdje met de turnado van sprenger proberen. Bevalt het mijn paard niet, dan maar mijn "illegale" bit. Al meerdere juryleden gehoord, dat het toch niet opvalt omdat ik er netjes mee rij, en tja bij controle? Dan maar een keer uitgesloten worden.
Of gewoon niet meer starten met hem (heb er nog 2), ga mijn paard niet lopen pesten met een bit wat hij niet accepteert, omdat de knhs dit heeft bepaald

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:38

[/quote]
echt serieus... voldoet verder wel aan de richtlijnen maar staat niet op het "lijstje?" je zou bijna denken dat er mooie afspraakjes gemaakt zijn met sommige fabrikanten. -O-[/quote]

Ik zit nog in dubio wat ik ga doen. Ga het straks nog een tijdje met de turnado van sprenger proberen. Bevalt het mijn paard niet, dan maar mijn "illegale" bit. Al meerdere juryleden gehoord, dat het toch niet opvalt omdat ik er netjes mee rij, en tja bij controle? Dan maar een keer uitgesloten worden.
Of gewoon niet meer starten met hem (heb er nog 2), ga mijn paard niet lopen pesten met een bit wat hij niet accepteert, omdat de knhs dit heeft bepaald[/quote]

Ja alleen wat op de foto's staan mag anders link van fei
Ik heb deze en die mag dus ook niet omdat tussenstukje niet mag

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 21:37

Dat slaat toch helemaal nergens op kiddokids??
Het is duidelijk dubbel gebroken. Niks raars....

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 23:24

maralyn schreef:
Dat slaat toch helemaal nergens op kiddokids??
Het is duidelijk dubbel gebroken. Niks raars....

I no maar het tussenstukje mag dus niet
Maar boeien ga er gewoon mee rijden Een jury die ik ken zz jureerd rijd met ns bit wat ook niet mag en ze zegt ga er gewoon mee starten
Niet te druk maken
Zoals ik al zei correctie sprenger kan je bij de mondhoeken er echt uithalen
Maar mijn watertrens moet je
Hem Er toch echt even uithalen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 07:37

Dus mijn enkelgebroken bustrens mag dan ook niet wegens ovale ringen? Is immers niet exact als op het plaatje.

Dat middenstukje heb ik ook in een dubbelgebroken bit en mijn paard vindt het niet zo fijn wegens geen bustrens maar waterttrens, maar bij ijslanders is het juist weer een veelgebruikt bit. Niets scherps aan.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:12

Ik heb inmiddels de hs duo van Sprenger flexible geprobeerd paard liep eig hetzelfde als op de bombers Alleen in de buiging vond ik hem wat minder fijn! Ik krijg van de week nog een heel dun bitje 10 mm met plat tussen stukje thuis En dan even kijken wat het beste is
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 27-02-17 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:30

Zojuist bericht gekregen dat de Trust jointed locked kneveltrens niet is toegestaan :(
Ik moet dus ook op zoek naar een ander bit, grrrr

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:39

Ik heb eindelijk antwoord van de knhs:

''We begrijpen dat het erg vervelend is dat je paard alléén goed loopt op het bit met tongboog dat juist niet meer voorkomt op de lijst met toegestane bitten.
De mogelijkheden voor het bitloos rijden is de enige uitzondering die wij maken ten opzichte van de toegestane optomingen van de FEI. Om een bit goedgekeurd te krijgen door de FEI moet hiervoor een procedure doorlopen worden. Iedere fabrikant kan op die manier via de FEI een aanvraag doen om een optoming goedgekeurd te krijgen. Dat is dan ook de reden dat wij de FEI volgen en geen eigen procedures voor de goedkeuring hanteren.

Als je nog vragen hebt, dan horen we dat graag.''

Er zullen vast kosten verbonden zijn aan zo'n aanvraag voor het goedkeuren van een bit, waarvan ik mij voor kan stellen dat er (kleine) bedrijven zijn die dan denken laat maar zitten, dat is de investering niet waard. Maar goed Myler is natuurlijk vrij groot en verdient genoeg aan z'n dure bitten ....

Echt belachelijk dat de KNHS hierin niet een nationaal standpunt inneemt, natuurlijk hebben wij met de FEI te maken, maar voornamelijk m.b.t internationale wedstrijden, dat wil toch niet zeggen dat er landelijk geen andere regels mogen gelden. >;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 16:47

FCSA schreef:
Zojuist bericht gekregen dat de Trust jointed locked kneveltrens niet is toegestaan :(

Getver, nou sterkte!!

Jij ook laura.
Mooi balen zeg!

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:51

FCSA schreef:

Huh, die zag ik niet aankomen! Dat is toch een gewone enkelgebroken bitje?

Een procudure om het goedgekeurd te krijgen kan iedereen starten via: http://inside.fei.org/system/files/Equi ... ected.docx
Dan wordt het in de volgende vergadering besproken.

Heb al gevraagd aan Sprenger (Nederland) of ze dit wilden doen voor de Comfort Mouth, maar kreeg een beetje een ontwijkend antwoord. Zonde.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 16:52

astridastrid schreef:
FCSA schreef:

Huh, die zag ik niet aankomen! Dat is toch een gewone enkelgebroken bitje?

Hij is anatomisch gevormd, en die mag blijkbaar niet in de jointed/kneveltrens-versie :(

Dank voor de link, ik heb Trust even gemaild om te vragen of zij stappen willen ondernemen.

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:37

Trust heeft al actie ondernomen richting FEI lieten ze mij weten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:37

Ah, dat is fijn!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:44

Ik heb hetzelfde probleem als TS. Na lang zoeken eindelijk een fijn bit gevonden, waar ik het afgelopen jaar mee mocht starten. En nu ineens niet meer.... Ding was nog duur ook.
Ik heb een tijd geprobeerd met een myler level 2, maar toch te onstabiel voor mw. De oplossing lang voor ons in een sweet iron bit van trust, ongebroken en met tongboog.
Ik vraag me af of er nu de regels veranderd zijn er ook strenger gecontroleerd gaat worden...

@Beaukie: Weet je voor welke bitten van Trust, of gewoon alle die niet meer zijn toegestaan?

Beaukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:51

@Goldie: ze mailden mij op 22.02 'We dienen vandaag een formulier in om onze bitten goedgekeurd te krijgen bij de FEI'. Ik vermoed dus idd alle die niet meer zijn toegestaan.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 17:51

Oh fijn! Ik ga ze zelf denk ik ook gewoon nog even een berichtje sturen :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:35

wat is er ineens zo verkeerd aan anatomisch eigenlijk? of heeft dat een werking waar ik niet bekend mee ben?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:01

kiddokids schreef:

echt serieus... voldoet verder wel aan de richtlijnen maar staat niet op het "lijstje?" je zou bijna denken dat er mooie afspraakjes gemaakt zijn met sommige fabrikanten. -O-[/quote]

Of gewoon niet meer starten met hem (heb er nog 2), ga mijn paard niet lopen pesten met een bit wat hij niet accepteert, omdat de knhs dit heeft bepaald[/quote]

Ja alleen wat op de foto's staan mag anders link van fei
Ik heb deze en die mag dus ook niet omdat tussenstukje niet mag

Afbeelding[/quote]

Nee het mag inderdaad niet, maar hoe vaak word een bit gecontroleerd.

Bij mij is in 10 jaar nog geen bit gecontroleerd, misschien wel in subtop en internationaal sowieso.

Maar bij de gewone basis dressuur, gewoon lekker mee blijven rijden?!

Ze willen dat iedereen zich aan de regels houd, maar op deze manier komen er steeds meer mensen die het toch blijven proberen. wat ik snap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:04

Ik snap niet dat iedereen roept, lekker mee blijven rijden wordt nooit gecontroleerd...

Ze voeren nu deze regels is, ik neem toch aan dat jullie ook wel 1 + 1 = 2 kunnen uitrekenen? Natuurlijk gaat daar zometeen controle op komen....

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:49

Er zijn al jaren bitten die niet meer mogen en waar ook nog steeds mee gestart word.

Ze komen voor de mensen die met zo'n bit rijden, terwijl dat zowat de enige bitten zijn die de laatste jaren verkocht zijn en aangeraden worden, ook niet met een andere oplossing.

Ik zou persoonlijk niet met een ander bit gaan rijden, dan een normaal bit, waar mijn paard fijn op loopt.

Maar daar is iedereen anders is en maakt ieder zijn eigen keuze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:03

Ja maar er wordt nu wel grootschalig bitten verboden :). Dus ik denk dat je komende zomer zeker controles kan verwachten.

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:14

Ik verwacht eigenlijk niet dat er strenger gecontroleerd gaat worden, daar is te weinig capaciteit voor denk ik. Zeker op de kleinere wedstrijden.
Ik kan helaas niet met mijn beris bit blijven starten, want dat valt te veel op van de zijkant zie je dat het een bit is wat zeer waarschijnlijk niet mag... Maar goed ik ga toch nog met een gewone stang (ongebroken trens) eens een paar keer proberen te rijden, als dat wil.