De cursussen zijn wel heel degelijk opgebouwd en worden gegeven door zeer ervaren juryleden. Ik heb liever iemand die tot ZZ geschoold is en correct kan jureren maar misschien niet zelf rijdt, dan iemand die ZZ rijdt maar geen bal begrijpt hoe je als jury naar een proef moet kijken... En geloof me, die zijn er.
Normaal mag je enkel jureren als je OF een gepaste cursus hebt gevolgd, OF als je zelf max. het niveau rijdt van de proef die je moet voorzitten.
Ik ben een "uitzondering" op de regel

Iemand van de nationale dressuurcommissie had mij een keer als schrijver t.e.m Z die dag en was van oordeel dat ik competent genoeg ben om tot L te jureren, ook al rij ik dat momenteel nog niet (is wel een doel tegen de zomer). Die heeft me zonder dat ik het wist voorgedragen als extra jurylid.
Op zich een dik compliment, aan de andere kant voel ik me er inderdaad niet zo goed bij... vandaar dat ik de cursus t.e.m. L2 aangevraagd heb, en ook mag starten in mei.
De cursus Zwaar zou ik er vooral bijnemen uit interesse en omdat het natuurlijk een heel goed licht werpt op wat een jury nu verwacht tegen dat ik zo ver ben met mijn paard

Voor het effectieve jureren van dat niveau ga ik wel bedanken. Dat vind ik zelf ook een dikke brug te ver.