[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:47

Picasso schreef:
Als dat zo is 'ikke' dan moet daar toch iets aan gebeuren????

Ja? En hoe denk je dat je daar wat aan kunt gaan doen?

Dan kom je namelijk bij de echte kern van de zaak: de KNHS. Succes.........

Picasso schreef:
En volgens mij zitten er tussen de juryleden echt nog wel échte paardenmensen. Kan nooit zijn dat het allemaal 'bagger' is.

Er zitten ook echt wel goede tussen, al ben ik nog steeds niet overtuigd dat TS daarbij geschaard kan worden........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:55

Wat is jouw oplossing dan ikke? Er zijn vast en zeker (zeker en vast voor de Vlamingen) meer mensen die er zo over denken.... Mensen met naam en die iets in de melk te brokkelen hebben.... Of leef ik in een droomwereld?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:57

Picasso schreef:
Wat is jouw oplossing dan ikke? Er zijn vast en zeker (zeker en vast voor de Vlamingen) meer mensen die er zo over denken.... Mensen met naam en die iets in de melk te brokkelen hebben.... Of leef ik in een droomwereld?

Er zijn er blijkbaar meer die belang hebben bij de huidige situatie........

Ik heb geen pasklare oplossing. Er is namelijk geen hapklare oplossing. Iets wat in 50 jaar gegroeit is, los je niet in een jaar op.
Laatst bijgewerkt door ikke op 14-10-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:58

ikke schreef:
Picasso schreef:

Brengt meer geld in het laatje bedoel je....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:02

Ja, ook dat ie een punt; jury's zelf..

Maar wat ik nog niet hier heb gelezen wat bijv ook kan mee spelen met de doelgroep, die ts bedoelt, is lichamelijke beperkingen van de ruiters zelf.
Op het moment dat iemand, iets (blijvends) mankeert, speelt dat ook mee in oa houding / doirgeven van hulpen / reactie paard. Dus voor het oog vd jury zal het misschien niet het juiste beeld / proef zijn maar diegene kan al heel blij zijn dat ze uberhaupt op wedstrijd kan ( ookal rijdt ze slecht).

Kan ook zo zijn, dat iemand op oudere leeftijd pas is begonnen. Dat zie he vaak ook terug aan bijv de houding en gevoel. Niets mis mee maar ja, ook daardoor kun je afgestrafd worden door een jury.
Beeld is immers anders als jongere, die net zolang rijdt..

Dit zijn dingen, die je als jury niet weet. Je krijgt maar momentopname te zien.
Maar als zij blij zijn om wedstrijden te rijden op deze basis? Waarom niet?

Ik weet wel dat je wedstrijdrijden ook mot leren.
En ja, dat gaat vaak met vallen en opstaan en kan goed een paar jaar duren voordat je alles een beetje doorhebt. Hoe geb ik dat geleerd?
Door op wedstrijd te gaan!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:03

Ik ben er meer en meer van overtuigd dat TS daar niet onder valt ikke.
ik had bij de ergste wedstrijd gelukkig wel een jury die me wel uit sloot (hij kon niet anders omwille van haar gedrag) maar ook zei; gebruik je tijd nu maar om haar er door te rijden maar doe wel voorzichtig,) en de proef daarna (zelfde jury) liep ze wel en hadden we ons eerste WP te pakken. Maat had ik een jury gehad die me die kans niet gegeven had, zou dat veel langer geduurd hebben eer we dat hadden gekunt.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:04

ikke schreef:
Picasso schreef:
[

Volgens mij Ayasha ziet een (goed) jurylid echt wel het verschil tussen een slecht (gereden) paard en iemand die met een jong/lastig paard in de ring komt om km's te maken. Tenminste zo zou het moeten zijn. En inderdaad, wbt of iemand lol heeft in keer op keer de deksel op de neus krijgen wbt de punten en bijbehorend commentaar; daar heeft een jury idd niks mee te maken, maar ik snap de verwondering wel....

Voor die jury's geldt hetzelfde als voor de rest: de opleiding gaat nergens over..........

Heb jij de opleiding gedaan ikke? Dit omdat je zo'n overduidelijke mening hebt....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:05

Er is geen kant en klare oplossing voor!

Zolang je met verschillende mensen, verschil in kunde, verschillende dieren en gevoelens / karakters (mens en dier) te maken hebt, blijft dit zo!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:05

Picasso schreef:
ikke schreef:

Brengt meer geld in het laatje bedoel je....

Uiteindelijk wel ja.
Je kunt het ook lezen als: kan er wat meer zwart geld weggewerkt worden.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:07

Ben het op zich wel met je eens Evelienepien, maar dan ook niet piepen als er magere scores genoteerd worden. En als zoiets zich herhaalt en herhaalt en herhaalt.... dan: leer je weinig, is je paard niet goed genoeg of ben je niet kritisch genoeg naar jezelf. Maar inderdaad: als dat fijn en gezellig voelt, dan heeft een jury daar weinig over te zeggen.... Ik snap in elk geval niet dat je daar plezier uithaalt... En heb het (nogmaals) niet over de missers die iedereen weleens maakt in een proef....

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:22

Picasso schreef:
Ben het op zich wel met je eens Evelienepien, maar dan ook niet piepen als er magere scores genoteerd worden. En als zoiets zich herhaalt en herhaalt en herhaalt.... dan: leer je weinig, is je paard niet goed genoeg of ben je niet kritisch genoeg naar jezelf. Maar inderdaad: als dat fijn en gezellig voelt, dan heeft een jury daar weinig over te zeggen.... Ik snap in elk geval niet dat je daar plezier uithaalt... En heb het (nogmaals) niet over de missers die iedereen weleens maakt in een proef....

Het zou ook niet mijn ding zijn!
Maar ken toch aantal combi's, die al jaren wedstrijden rijden en niet zo succesvol, die er stug mee doir blijven gaan!
Die hebben (in mijn ogen dan) een betonfabriek voor hun hoofd?!
En geven idd alles en iedereen de schuld ipv dat ze naar zichzelf kijken...

Maar ja, ook dat is een "karakter" eigenschap, die echt niet alleen bij paarden mensen voorkomt natuurlijk!

En dat zal Ts dienen los te laten!
Dat kun je als jury tegenkomen en ja... Valt daar iets aan te doen?
Nee...

Anoniem

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:33

Klopt, maar ze mag zich wel afvragen wat die mensen op concours doen imo.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:37

Picasso schreef:

Klopt ook!

bruintje123

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:46

Mensen die keer op keer mopperen over de punten hebben inderdaad een betonfabriek voor hun hoofd.
Maar mensen die er niet over mopperen?
Het ondanks de punten toch leuk vinden om te gaan?

Ik ben vroeger wel eens op concours gegaan terwijl ik amper had gereden door een slechte bak.
Binnenbak huren koste vijf euro en wedstrijd 7,50.
Dan "huurde" de bak toch met wedstrijd :)
Nog kans bij die huur op een wp of misschien wel prijzengeld.
Maar stuiter Kon er ook anders over denken en dan had ik geen wp.
Ook niet erg. Toch weer gereden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:55

Picasso schreef:

Als mens mag je je afvragen wat die mensen komen doen.
Als jurylid wordt je "betaald" om een correcte beoordeling te geven.

Ik trek het even naar een andere hobby: ik ben Marchall (begeleider) bij de Land Rover Club Holland (www.lrch.nl) en als zodanig sta ik in het terrein om de doorstroming te begeleiden en mensen te helpen.
daar zie ik ook auto's (en hun chauffeurs) langs komen waarvan ik me afvraag wat die in een modderpoel komen doen. Heb ooit eens een half uur staan sjorren aan een auto omdat de chauffeur zich in z'n onwetendheid muurvast had gereden.

Het is niet aan ons om daar wat van te vinden maar om te zorgen dat zo'n chauffeur er iets van leert.....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:55

bruintje123 schreef:
Mensen die keer op keer mopperen over de punten hebben inderdaad een betonfabriek voor hun hoofd.
Maar mensen die er niet over mopperen?
Het ondanks de punten toch leuk vinden om te gaan?

Ik ben vroeger wel eens op concours gegaan terwijl ik amper had gereden door een slechte bak.
Binnenbak huren koste vijf euro en wedstrijd 7,50.
Dan "huurde" de bak toch met wedstrijd :)
Nog kans bij die huur op een wp of misschien wel prijzengeld.
Maar stuiter Kon er ook anders over denken en dan had ik geen wp.
Ook niet erg. Toch weer gereden.

Ha ha, zo heb ik dit jaar menwedstrijden gereden, geen les gehad zo ongeveer, wel gestart..
Zag de wedstrijden dan maar als soort van training. Je moet wel eens wat en kans op een wp.
En helaas... starten kost tegenwoordig wel wat meer dan 7.50 :+

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:59

Ja, idd: geen binnenbak, gevroren, week nie gereden en wel op wedstrijd: had ik iig toch weer gereden!!

Ken ook voorbeeld van iemand, die slecht huwelijk had. Zodra paard zadelmak was, werd er wedstrijd gereden! Waarom: heerlijk een deel vd dag weg van thuis!!!

Dat het slecht ging, maakte nie uit: dag was altijd beter dan thuisblijven!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:02

Geen idee wat starten tegenwoordig kost.
Ik twijfel steeds of ik ern startkaart moet aanschaffen.
Van voorheen sport paarden uitbrengen tot nu recreatie ruiter met onherleidbaar worstje op pootjes :+ en het niveau wat vast door de jaren heen gestegen is op wedstrijd, weet ik echt niet meer wat ik zou scoren.
Ik denk dat ik nu val onder. Wat doet die hier?
Terwijl ik dan nooit zou klagen over de punten.
Dus nog maar niets aangevraagd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:02

stelling van de knhs was toch dat paardrijden voor iedereen mogelijk moest zijn....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:04

ikke schreef:
Picasso schreef:

Ik trek het even naar een andere hobby: ik ben Marchall (begeleider) bij de Land Rover Club Holland (http://www.lrch.nl) en als zodanig sta ik in het terrein om de doorstroming te begeleiden en mensen te helpen.
daar zie ik ook auto's (en hun chauffeurs) langs komen waarvan ik me afvraag wat die in een modderpoel komen doen. Heb ooit eens een half uur staan sjorren aan een auto omdat de chauffeur zich in z'n onwetendheid muurvast had gereden.

Het is niet aan ons om daar wat van te vinden maar om te zorgen dat zo'n chauffeur er iets van leert.....

En toch hè: juryleden zijn mensen, net als jij een mening hebt over de chauffeur in jouw verhaal , heeft zij dat over de (slechte) combinatie in de baan. En natuurlijk word ze geacht te punten naar wat ze ziet in die paar minuten, maar neemt niet weg dat ze zich kan afvragen hoeveel lol paard en/of ruiter in het gebeuren hebben. Maar wees eerlijk dan: zet op het protocol wat er fout gaat, geen doekjes om winden, punten naar waarheid etc. Ze ventileert haar mening op een forum, dat mag....toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:08

Picasso schreef:
ikke schreef:

Ik trek het even naar een andere hobby: ik ben Marchall (begeleider) bij de Land Rover Club Holland (http://www.lrch.nl) en als zodanig sta ik in het terrein om de doorstroming te begeleiden en mensen te helpen.

En toch hè: juryleden zijn mensen, net als jij een mening hebt over de chauffeur in jouw verhaal , heeft zij dat over de (slechte) combinatie in de baan. En natuurlijk word ze geacht te punten naar wat ze ziet in die paar minuten, maar neemt niet weg dat ze zich kan afvragen hoeveel lol paard en/of ruiter in het gebeuren hebben. Maar wees eerlijk dan: zet op het protocol wat er fout gaat, geen doekjes om winden, punten naar waarheid etc. Ze ventileert haar mening op een forum, dat mag....toch?

En de crux zit 'm in de professionaliteit van die persoon om eigen mening en objectieve waarneming te scheiden. DAT scheidt de vrouwen van de meisjes........

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:12

ikke schreef:

Dat is juist!
En als je je echt druk maakt (ipv afvraagt) om steeds terugkerende slechte combi's oid (die je als jury niet begrijpt), zou ook een jury bij zichzelf te raden dienen te gaan...

Want als slechte combi's er om wat voor reden dan ook, zin in hebben en je zou als jury echt op punt beland zijn, dat je je groen en geel ergert, ben je al (onbewust) bevooroordeeld en zul he zelf als jury ook minder plezier / zin hebben...

En iedereen weet wat er gebeurd als iemand al negatieve fedachten heeft; dan is het moeilijk omschakelen om iets positiefs te vinden.

Dus is moeilijke te beantwoorde vraag van ts!

Ikke: ben het met jouw hierbovenstaande post ook eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:19

Ikke er is geen jurylid/mens wat een beetje 'eigen mening' meeneemt in zijn/haar oordeel... Bewust of onbewust, dat speelt toch altijd mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:28

Picasso schreef:
Ikke er is geen jurylid/mens wat een beetje 'eigen mening' meeneemt in zijn/haar oordeel... Bewust of onbewust, dat speelt toch altijd mee.

Daarom vielen die bouwkranen in Alphen om, omdat er op een cruciaal moment iets gemeend werd, in plaats van geweten.......

Van een jury mag je dus een professionele instelling en kennisniveau verwachten om een correcte beoordeling te geven van het getoonde.
Wat er getoond moet worden en hoe dat te beoordelen staat namelijk gewoon beschreven.
Als je als jury echter al niet weet waar je het over hebt, dan wordt het lastig oordelen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:32

ikke schreef:
Picasso schreef:

Daarom vielen die bouwkranen in Alphen om, omdat er op een cruciaal moment iets gemeend werd, in plaats van geweten.......

Van een jury mag je dus een professionele instelling en kennisniveau verwachten om een correcte beoordeling te geven van het getoonde.
Wat er getoond moet worden en hoe dat te beoordelen staat namelijk gewoon beschreven.
Als je als jury echter al niet weet waar je het over hebt, dan wordt het lastig oordelen.......

Mee eens, maar dan nog neem je (onbewust) een beetje eigen mening mee in wat er gebeurt. Sla de literatuur in de psychologie er maar op na.